- Pusty
- Hinta
Öljynjäähdytin ja tiivisteet – Chevrolet – KUORMA-AUTOT
(löytyi 16 tulosta)
Öljynjäähdyttimen etuna on, että energiavirta pienenee ja siten myös lämpötilaero. Nimensä mukaisesti öljynjäähdytin varmistaa, että öljy ei kuumene liikaa. Jotta öljy ei myöskään jäähtyisi liikaa, perinteisten öljynjäähdyttimien lisäksi on olemassa öljynjäähdyttimiä, joissa on sisäänrakennettu termostaatti. Tätä varten öljynjäähdytin imee voiteluaineesta lämpöä ja vaihtaa sitä ympäröivän ilman ja jäähdytysnesteen kanssa. Öljynjäähdyttimet asennetaan yleensä nykyaikaisiin moottoreihin, joissa on automaattivaihteisto.
Valmistaja: | MEAT & DORIA |
Valmistajan numero: | 01622 |
Valmistaja: | ELRING |
Valmistajan numero: | 384.360 |
Valmistaja: | ELRING |
Valmistajan numero: | 599.160 |
Valmistaja: | ELRING |
Valmistajan numero: | 803.630 |
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 101397 |
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 101399 |
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 101398 |
Valmistaja: | AJUSA |
Valmistajan numero: | 77007900 |
Valmistaja: | AJUSA |
Valmistajan numero: | 77064000 |
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 101405 |
Valmistaja: | ELRING |
Valmistajan numero: | 876.570 |
Öljynjäähdytin - rakenne ja toiminnot
Öljypumppu pumppaa öljyä öljypiirin läpi. Samalla se imee lämpöä kuumemmista moottorin osista. Automaattivaihteistolla varustetuissa ajoneuvoissa se imee lämpöä myös momentinmuuntimesta. Kun öljy on öljynjäähdyttimessä, se luovuttaa lämpöä ympäröivään ilmaan tai jäähdytysveteen, riippuen asennetusta öljynjäähdyttimestä. Tämän toiminnon ansiosta lämpötilaa voidaan laskea jopa 30 °C. Ilmajäähdyttimessä on lisäventtiili, joka päästää öljyn kiertoon vasta, kun se on saavuttanut käyttölämpötilan.
Moottoriöljyä ei tarvita polttomoottoreissa ainoastaan voiteluaineena, vaan sitä käytetään myös sylinterin ja männän välisenä tiivisteenä, ja näin ollen se hoitaa myös osan moottorin jäähdytyksestä. Moottoriöljy varmistaa yhdessä jäähdytysveden kanssa moottorin tasaisen lämpötilatasapainon. Jos moottoriöljy kuitenkin kuumenee liikaa, voitelukalvot voivat tietyissä olosuhteissa repeytyä ja raskaasti kuormitetut liikkuvat osat voivat vaurioitua. Vaurio voi johtaa pysyvään moottorivaurioon ja moottorin sammumiseen. Moottoriöljyn kestävyys kärsii myös liiallisesta kuumuudesta, minkä vuoksi on aina kiinnitettävä huomiota oikeaan lämpötilaan ja mahdolliseen öljynjäähdyttimen käyttöön. Erityisesti nykyaikaisissa huipputehokkaissa moottoreissa on käynyt ilmeiseksi, että pelkkä öljypohjan kautta tapahtuva öljynjäähdytys ei enää riitä, vaan öljykiertoon on asennettava ylimääräisiä öljynjäähdyttimiä.
Öljynjäähdyttimet, joissa on useita toimintoja
Öljynjäähdyttimet valmistetaan yleensä alumiinista tai ruostumattomasta teräksestä. Näiden kahden materiaalin valintaan on ensisijaisesti syynä niiden lämpöä johtava ominaisuus. Toinen etu on se, että alumiini ja ruostumaton teräs eivät ruostu, vaan molemmat materiaalit ovat korroosionkestäviä. Nopean lämmönjohtavuuden ansiosta öljynjäähdyttimellä voidaan saavuttaa nopea jäähdytys. Öljynjäähdytin toimii kuten vedenjäähdytin ilmajäähdytyksenä tai se liitetään moottorin jäähdytysnestekiertoon.
Ilmajäähdytteiset öljynjäähdyttimet
Ilmajäähdytteisillä öljynjäähdyttimillä on yleensä suuri pinta-ala, ja ne muistuttavat vedenjäähdytintä. Öljy tunkeutuu hienojen putkien kautta suuripintaisiin lamelleihin, ja lämpö haihtuu ympäröivään ilmaan. Ne asennetaan yleensä ajoneuvon etuosaan, jotta ne pystyvät poistamaan riittävästi ilmaa.
Jäähdytyspiiriin asennettu öljynjäähdytin
Öljynjäähdytin on integroitu jäähdytyspiiriin. Useimmissa tapauksissa se koostuu puristetuista alumiinilevyistä, jotka on järjestetty kerroksittain. Öljy tunkeutuu levyjen väliin aiheuttamatta painehäviötä. Sisäänrakennetut turbolisaattorit jakavat öljyn tasaisesti ja optimoivat lämmönsiirron. Paremman jäähdytystehon ansiosta nämä jäähdytyspiiriin asennetut öljynjäähdyttimet ovat kompaktimpia kuin ilmajäähdytteiset öljynjäähdyttimet. Niiden etuna on myös se, että lämpö siirtyy öljyyn nopeammin lämpenevän jäähdytysnesteen kautta ja moottori saavuttaa käyttölämpötilan nopeammin.
Tiivistysjärjestelmät - kuinka moottorin tiivisteet toimivat
Moottoritekniikan alalla polttomoottorin tiivisteet ovat toisinaan hyvin monimutkaisia ja ne valmistetaan uusimpia tutkimustuloksia ja materiaaleja käyttäen. Tämäntyyppisiä tiivisteitä ei ole vain polttomoottorissa, vaan myös monissa erilaisissa aggregaateissa ja muissa piireissä, kuten öljy- tai jäähdytysnestepiirissä.
Moottorin tiivisteitä on siis saatavana kaikenlaisista materiaaleista ja eri variaatioina, jotta loppuasiakas saa yksilöllisen tuotteen tarpeisiinsa.
Sen lisäksi, että tiivisteiden päätehtävänä on tiivistää komponentteja ja kulkuaukkoja, ne toimivat myös voimien siirtoyhteytenä. Sylinterikannen ja sylinterilohkon välissä oleva sylinterikannen tiiviste vaikuttaa merkittävästi voimien jakautumiseen koko jännitysjärjestelmässä.
Nykyaikaiset tiivistysjärjestelmät on mukautettu täydellisesti nykyisiin olosuhteisiin, ja ne selviytyvät nykyään luotettavasti erilaisista haastavista tilanteista.
- Tiivistys aggressiivisia aineita vastaan
- Tiivistys korkeita paineita vastaan
- Tiivistys korkeita lämpötiloja vastaan
Polttomoottorin tiivistejärjestelmä
Autoilijat huomaavat ongelman tiivisteissä vasta, kun vuoto on jo tapahtunut. Kyse ei ole niinkään tiivisteiden pettämisestä vaan pikemminkin ympäröivän alueen vaurioista, kun tiivisteisiin kohdistuu liiallinen kuormitus. Polttomoottorin kuormitus on myös merkittävä tekijä vuodon syntymisessä, sillä vuoto voi syntyä äkillisesti vain, jos sitä edeltää vaurio.
Moottorin kuormituksella on tässä suuri merkitys. Vuoto voi ilmetä äkillisesti tiivisteen tietyn esivaurion jälkeen tai tietyn ajan kuluttua.
Jotta epäsäännöllisyydet voidaan havaita käynnissä olevan polttomoottorin eri käyttöolosuhteissa, epäsäännöllisyydet on selvitettävä ammattimaisesti.
Polttomoottorin toiminnassa esiintyvät epäsäännöllisyydet
- Polttomoottorin kylmäkäynnistyskäyttäytyminen on heikkoa.
- Polttomoottorin teho heikkenee käytön aikana
- Punainen lämpötila-alue saavutetaan jäähdytysveden lämpötilalla.
- Jäähdytysvedessä on jäämiä öljystä.
- Vettä ja öljyä on täydennettävä liian lyhyin väliajoin.
Jos polttomoottorin käytön aikana ilmenee tällaisia epäsäännöllisyyksiä, polttomoottori on sammutettava välittömästi. Alkuvaiheessa on parhaat mahdollisuudet pitää seuraukset mahdollisimman vähäisinä
Osta öljynjäähdyttimet ja tiivisteet autoosi Motointegratorilta
Oman ajoturvallisuutesi ja ajoneuvosi arvon lisääminen onnistuu vain laadukkaimpien autojen varaosien ja tiivisteiden avulla. Erityisesti moottorin tiivisteiden tai öljynjäähdyttimen osalta vain laadukkaat tiivisteet ja varaosat voivat suojata ajoneuvon sisällä olevia herkkiä osia vioilta ja kulumiselta
Motointegratorilla on valikoimassamme vain parhaita tuotemerkkejä, jotka täyttävät asiakkaidemme korkeimmat laatuvaatimukset. Nämä ovat ihanteellisia huolto- ja korjaustöihin.
Motointegrator tarjoaa muun muassa autoosi ja muihin ajoneuvoihin:
- Sytytystulpat
- Öljynsuodattimet
- Jarrulevyt
- Jarrupalat
- Ilmansuodatin
- Matkustamon suodatin
- Polttoainesuodatin
- Renkaat
- Kiilahihnat ja kiilahihnat
- Hehkulamput
- Ajoneuvojen öljyt
- Iskunvaimentimet
- Venttiilin varren tiivisteet
- Vakaajanivelet
- Venttiilikannen tiivisteet
- Ohjaustanko
- Venttiilien nostimet
- Ohjausvarren laakerit
- Sytytyskelat
Nykyisestä varaosaluettelostamme löydät noin 5 miljoonaa tuotetta parhailta premium-valmistajilta, mukaan lukien tietenkin Elwis, moottoriajoneuvojen tiivistejärjestelmien kehittäjä.
Vakuuta itsesi ainutlaatuisesta tarjouksestamme nyt ja testaa salamannopea toimituksemme Motointegratorin verkkokaupassa. Asiantunteva asiakaspalvelumme on käytettävissäsi kaikissa muissa kysymyksissä. Nauti autosi parhaiden valmistajien vertaansa vailla olevasta valikoimasta, kuten Elwisin moottorin tiivisteet.