- Pusty
- SAATAVUUS
- Hinta
Ohjaustehostimen pumput – Nissan – KUORMA-AUTOT
(löytyi 26 tulosta)
Ohjaustehostimen pumppu on yleensä vain ajoneuvoissa, joissa on hydraulinen ohjaustehostin. On melko harvinaista, että ajoneuvon kytkintä käytetään hydraulijärjestelmän kautta. Ohjaustehostimen pumpun tehtävänä on vahvistaa ohjausvoimaa ja siten vähentää ohjauksen käyttövoimia. Näin ollen pysyvä kuormitus on suuri ja kulumisriski on välitön. Tällaisissa tapauksissa on järkevää vaihtaa ohjaustehostimen pumppu välittömästi.
Verkkokaupassamme on laaja valikoima premium-valmistajien ja huippumerkkien autokomponentteja - myös ohjaustehostimen pumppuja - edulliseen hintaan. Lyhyet toimitusajat yhdestä kolmeen päivään ja ilmainen palautus ovat taattuja.
Valmistaja: | LAUBER |
Valmistajan numero: | 55.4313 |
Valmistaja: | SPIDAN |
Valmistajan numero: | 53804 |
Valmistaja: | MEYLE |
Valmistajan numero: | 36-14 631 0004 |
Valmistaja: | SPIDAN |
Valmistajan numero: | 53609 |
Valmistaja: | MEYLE |
Valmistajan numero: | 16-16 631 0002 |
Valmistaja: | LAUBER |
Valmistajan numero: | 55.0790 |
Valmistaja: | SPIDAN |
Valmistajan numero: | 54591 |
Valmistaja: | HANS PRIES |
Valmistajan numero: | 208 369 |
Valmistaja: | LAUBER |
Valmistajan numero: | 55.4286 |
Valmistaja: | MEYLE |
Valmistajan numero: | 16-14 631 0001 |
Valmistaja: | LAUBER |
Valmistajan numero: | 55.4293 |
Valmistaja: | LAUBER |
Valmistajan numero: | 55.4312 |
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 181109 |
Valmistaja: | LAUBER |
Valmistajan numero: | 55.1228 |
Ohjaustehostimen pumput: toiminta
Ohjaustehostimen pumput asennetaan hydraulisiin ohjaustehostinjärjestelmiin, ja niiden tehtävänä on vahvistaa ohjausvoimaa ja siten vähentää ohjauksen käyttövoimaa. Pumppu pumppaa hydrauliikka- ja ohjausjärjestelmään öljyä, joka kasvattaa painetta ja vahvistaa näin ohjausvoimaa. Samalla paine linjastojärjestelmässä pidetään vakiona. Käännettäessä ohjaustehostimen pumppu pumppaa hydraulijärjestelmässä olevan öljyn määrän ohjausvaihteeseen. Käyttövoimat pienenevät. Ajoneuvoa on helpompi ohjata.
Ohjaustehostimen pumppu on - kuten ohjaustehostinventtiili, hydraulisylinteri, letkut ja öljysäiliö - osa ohjaustehostinjärjestelmää.
Ohjaustehostimen pumppu Ford Focukseen ja ohjaustehostimen pumppu Golf 4 -malliin
Ford Focuksen ohjaustehostimen pumppu voi olla sähköinen tai hydraulinen. Jos kyseessä on sähköhydraulinen ohjaustehostinpumppu, komponentti voidaan vaihtaa vain erityisen diagnostiikkalaitteen avulla sähköisen säätötyön vuoksi vian sattuessa. Voit kuitenkin säästää rahaa ostamalla ohjaustehostimen pumpun edullisesti verkosta. Varmista ostaessasi, että ohjaustehostimen pumppu sopii ajoneuvosi tyyppiin ja moottoriin. Ford Focus 1.8 DI tarvitsee eri ohjaustehostimen pumpun kuin Ford Focus 1.4 16 V.
Tilanne on samanlainen Golf 4:n ohjaustehostimen pumpun kohdalla. Tässäkin tapauksessa sinun on varmistettava, että ohjaustehostinpumppu sopii Golf 4 -malliin, kun vaihdat sitä. VW Golf 1.9 SDI tarvitsee eri ohjaustehostimen pumpun kuin VW Golf Variant. Koska Golf 4:n ohjaustehostinpumppu käy suhteellisen hiljaisesti, pumppu on vaihdettava välittömästi, jos siitä kuuluu ääniä. Jos näin ei tehdä, voi aiheutua yli 1 500 euron kustannukset.
Viallinen ohjaustehostimen pumppu: syyt ja oireet
Tyypillisiä hydraulisen ohjausjärjestelmän kuluvia osia ovat pumpun kannen, letkujohtojen liitäntöjen tai imusarjan tiivisteet. Ne kuluvat muutaman vuoden käytön jälkeen lämpötilan ja paineen vaikutuksesta. Tämän seurauksena ne vuotavat ja ne on vaihdettava. Jos niitä ei vaihdeta, hydrauliikkaöljy vuotaa eikä ohjaustehostimen pumppu pumppaa enää riittävästi öljyä hydraulijärjestelmän ja siihen liitetyn johtojärjestelmän läpi. Kuljettaja voi ohjata vain vaivoin ja pumppu voi vaurioitua.
Toinen selvä merkki on vuotavat letkut ja akselitiivisteet. Lisäksi ohjaustehostimen pumpussa näkyy öljyä, ja ohjaustehostimen pumppu pitää ohjauksen aikana jauhavia ääniä. Myös kuplien muodostuminen öljysäiliöön on merkki viallisesta ohjaustehostimen pumpusta.
Hyvä uutinen on se, että vaikka hydraulinen ohjauslaite pettää, ajoneuvo on edelleen toimintakykyinen, mutta ohjaaminen on vaikeaa. Pysyvää liikennöintiä on vältettävä ohjaustehostimen vian sattuessa.
Vaihda hydraulinen ohjaustehostimen pumppu
Ohjaustehostimen pumpun vaihtaminen kannattaa teettää erikoistuneessa korjaamossa. Tämän kustannukset ovat noin 500 euroa ja enemmän. Tarkkaa summaa ei voi arvioida, sillä myös työllä on merkitystä. Kokeneet mekaanikot voivat vaihtaa ohjaustehostimen pumpun myös itse.
Mutta huomio: ohjaustehostimen pumpun vaihtaminen on erilaista eri ajoneuvoissa. Jos et tiedä, missä pumppu sijaitsee ajoneuvossasi, voit tutustua autosi käyttöoppaaseen.
Nosta auto ensin tunkilla oikeasta etuosasta ja irrota moottorin kansi, oikean etuosan pyöräkotelon verhoilu ja vastaava pyörä.
Löysää sitten hihnaa ja irrota se vetohihnapyörästä. Tyhjennä nyt öljy ja löysää kiinnitysruuvit. Voit irrottaa ohjaustehostimen pumpun ja asentaa uuden. Asenna sitten puretut osat päinvastaisessa järjestyksessä. Viimeisenä vaiheena täytä servoöljy ja tyhjennä järjestelmä.
Ohjaustehostimen pumppujen valmistajat
Ohjaustehostimen pumppujen vakiintuneita valmistajia ovat Bosch, Treezer, Spidan, TRW, Lauber ja MEYLE. Heidän ja meidän valikoimastamme löytyy myös muita autojen komponentteja.
Osta ohjaustehostimen pumppu edullisesti verkosta
Ohjaustehostimen pumpun vaihtaminen voi olla hyvin kallista. Voit kuitenkin säästää huomattavasti materiaalikustannuksissa ostamalla uuden pumpun verkosta.
Asiantunteva asiakaspalvelutiimimme auttaa sinua mielellään. Löydät uuden ohjaustehostimen pumpun tuhansien ajoneuvojen varaosien joukosta verkkokaupastamme. Suodatustoimintomme ansiosta löydät etsimäsi hetkessä. Ja koska tiedämme, kuinka tärkeää on, että ajoneuvosi on täysin toimiva, toimitamme tilaamasi pumpun 2-4 päivän kuluessa. Katso itse.
Mitä ohjaustehostinjärjestelmiä on saatavilla?
Ohjaustehostin kuuluu nykyään jokaisen ajoneuvon vakiovarusteisiin. Erityisesti raskaissa ajoneuvoissa, kuten pakettiautoissa ja kuorma-autoissa, ohjaaminen ilman ohjaustehostinta on lähes mahdotonta. Mutta myös tavanomaisissa henkilöautoissa ohjaustehostin helpottaa ajamista huomattavasti, erityisesti paikallaan ja hitaasti ajettaessa. Tekniikoita on erilaisia, mutta hydraulinen ohjaustehostin on edelleen yleisimmin käytetty. Hydraulinen ohjaustehostin saa käyttövoimansa ohjaustehostimen pumpusta.
Hydraulisen ohjaustehostimen (HPS for Hydraulic Power Steering) lisäksi käytetään myös sähköisiä, elektronisia ja sähköhydraulisia järjestelmiä. Sähköhydraulisessa ohjaustehostimessa (EHPS) hydraulipumppua käyttää sähkömoottori. Sähköinen ohjaustehostin (EPS) käyttää servomoottoreita. Muita apujärjestelmiä, kuten kaistalla pysymistä tai ESP:tä, tuetaan EPAS-järjestelmällä (Electric Power Assistant System).
Miten hydraulinen ohjaustehostin toimii?
Hydraulijärjestelmä on kuitenkin vähemmän herkkä ja viat voidaan myös havaita helpommin. Yksinkertaistettuna hydrauliöljy kiertää piirin läpi. Ilman ohjauksen aktivointia hydrauliöljy pumpataan paisuntasäiliöstä takaisin paisuntasäiliöön. Näin syntyvä virtauspaine pysyy vakiona. Kun ohjausta käytetään, ohjausventtiilit avautuvat. Ohjausöljy pumpataan tällöin ohjauslaitteen työkammioihin. Paine muodostuu nyt tänne, ja ohjausta tuetaan näin. Ohjauspumppu toimii siis jatkuvasti moottorin pyöriessä.
Miten servopumppua käytetään?
Vanhemmissa ajoneuvoissa ohjaustehostinpumppua käytetään kiilahihnalla. 1990-luvulta lähtien valmistetuissa ajoneuvoissa käytetään yhä useammin kiilahihnoja. Sähköiset ohjaustehostimen apulaitteet ovat yleistyneet hitaammin, eikä pelkästään siksi, että niiden on vaikea havaita vaurioita. Energiantarve silloin, kun pumppua ei käytetä, on suurelta osin mitätön, joten servopumpun käyttämiseen tarvittava energia ei ole yhtä merkittävä.
Onko vaarallista, jos servovahvistin pettää? Mitä tapahtuu? Mitä on tehtävä?
Jos ohjaustehostin pettää, ohjaaminen vaikeutuu vastaavasti. Mitä suuremmaksi ajoneuvo muuttuu, sitä vaikeampaa ohjauksen käyttö on ilman ohjaustehostinta. Lain mukaan ohjauksen on kuitenkin edelleen oltava ohjattavissa. Sen vuoksi ajoneuvot, jotka ovat niin raskaita, että ne eivät varmasti olisi enää ohjattavissa ilman ohjaustehostinta, varustetaan usein kahdella ohjaustehostimella. Vaikka suurten ja painavien limusiinien ohjaaminen on hyvin vaikeaa, koska se toimii edelleen hätävarjeluna, toista ohjaustehostinta ei tässä tapauksessa vaadita.
Miten servopumpun viat tulevat näkyviin?
Ohjaustehostimen pumpun voimansiirto pettää
Ohjaustehostimessa voi olla erilaisia vikoja. Rikkinäinen kiilahihna on klassikko. Jos kiilahihna tai moniurahihna vikaantuu, myöskään ohjaustehostimen pumppu ei enää saa käyttövoimaa. Jos siis vältät moottorin huoltovuorokautta, johon kuuluu kiilahihnojen silmämääräinen tarkastus ja vaihto, tämä riski pienenee huomattavasti.
Hydraulipumpun ja ohjausvaihteen kotelon tiivisteet vuotavat
Mitä vanhemmiksi ajoneuvot tulevat, sitä enemmän materiaalin väsyminen vaikuttaa ohjaustehostinjärjestelmään. Ohjausvaihteen ja ohjaustehostimen pumpun tiivisteet vuotavat ajan myötä. Sama koskee hydrauliletkujen ja muiden liitäntöjen tiivisteitä. Koska ohjaustehostin on kuitenkin asennettu syvälle moottoritilaan ja yleensä vain paisuntasäiliö on näkyvissä, ohjauksen öljyvuotoa ei huomaa. Kaiken kukkuraksi ohjaustehostimen öljyä vuotaa yleensä pieniä määriä, mutta jatkuvasti.
Kun ohjaustehostinöljyä kuitenkin menetetään jonkin verran, oireet alkavat. Ohjaus saattaa alkaa "vinkua", koska järjestelmään pumpataan myös ilmaa. Jos öljyä on jo vuotanut enemmän, ohjaus kääntyy vain pehmeästi.
Huoltovaje servoöljyn ja servoöljyn suodattimen vaihdon yhteydessä
Vielä enemmän aliarvioidaan ohjaustehostinjärjestelmän hydrauliikkaöljyn ja öljynsuodattimen vaihtamisen välttämättömyyttä. Tämä ei johda suoraan ohjauksen ominaisuuksien massiivisiin vikoihin. Pikemminkin ohjaus heikkenee vähitellen. Ohjauspyörän ohjausleikki kasvaa ja ohjaaminen vaikeutuu jonkin verran. Tämä tapahtuu kuitenkin niin vähitellen, että ero on havaittavissa vasta sen jälkeen, kun hydrauliöljy ja suodatin on vaihdettu. Suodatin sijaitsee muuten paisuntasäiliön pohjassa. Se on litteä läpivirtaussuodatin, jonka huokoset tukkeutuvat ajan mittaan, kun huolto on ruuhkautunut.