-3% jousituksesta

Ohjaamon vaimennus – Ford – KUORMA-AUTOT

(löytyi 341 tulosta)

Kaikki tulokset kategorialle Ohjaamon vaimennus.
Emme löytäneet mitään tuloksia ajoneuvolle Ford
Varaosat NGK
Sijoituskriteerit
Vaimennin, ohjaamon laakerointi MONROE CB0008
Valmistaja:   MONROE
Valmistajan numero:   CB0008
93,33 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaimennin, ohjaamon laakerointi MONROE CB0109
Valmistaja:   MONROE
Valmistajan numero:   CB0109
68,27 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaimennin, ohjaamon laakerointi MONROE CB0080
Valmistaja:   MONROE
Valmistajan numero:   CB0080
37,09 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaimennin, ohjaamon laakerointi AUGER 20144
Valmistaja:   AUGER
Valmistajan numero:   20144
58,88 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaimennin, ohjaamon laakerointi SACHS 317 426
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   317 426
210,66 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaimennin, ohjaamon laakerointi MONROE CB0235
Valmistaja:   MONROE
Valmistajan numero:   CB0235
84,80 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaimennin, ohjaamon laakerointi MONROE CB0224
Valmistaja:   MONROE
Valmistajan numero:   CB0224
85,48 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaimennin, ohjaamon laakerointi MONROE CB0052
Valmistaja:   MONROE
Valmistajan numero:   CB0052
46,88 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaimennin, ohjaamon laakerointi MAGNUM TECHNOLOGY M0023
Valmistaja:   MAGNUM TECHNOLOGY
Valmistajan numero:   M0023
16,47 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaimennin, ohjaamon laakerointi MONROE CB0247
Valmistaja:   MONROE
Valmistajan numero:   CB0247
76,66 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaimennin, ohjaamon kiinnitys Super Touring SACHS 135 280
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   135 280
124,68 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaimennin, ohjaamon laakerointi MONROE CB0198
Valmistaja:   MONROE
Valmistajan numero:   CB0198
67,83 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaimennin, ohjaamon laakerointi MONROE CB0061
Valmistaja:   MONROE
Valmistajan numero:   CB0061
123,82 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaimennin, ohjaamon laakerointi FEBI BILSTEIN 38454
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   38454
134,22 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaimennin, ohjaamon laakerointi MAGNUM TECHNOLOGY MC030
Valmistaja:   MAGNUM TECHNOLOGY
Valmistajan numero:   MC030
35,75 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Koska ohjaamon vaimentimet joutuvat jatkuvaan rasitukseen ajon aikana, nämä auton osat kuluvat melko paljon. Täältä löydät tietoa siitä, miten tunnistat viallisen ohjaamon vaimentimen, miten ohjaamon kiinnitys toimii ja millaisia tyyppejä on olemassa.

Kuorma-auton ohjaamon vaimentimet - tehtävä ja toiminta

MANin, Volvon, Winklerin ja muiden valmistajien ohjaamon vaimentimet toimivat kuljettajan ohjaamon ja ajoneuvon rungon välisenä yhteytenä, ja niillä on useita tehtäviä. Ensisijainen tehtävä on vaimentaa alustan ja moottorin tärinää. Tämä on ainoa tapa varmistaa miellyttävä ajokokemus, optimaalinen ajoneuvon hallinta ja korkea ajoturvallisuuden taso.

Ohjaamon vaimentimilla on myös tärkeä rooli onnettomuustilanteessa. Ohjaamon jousitus vaikuttaa merkittävästi kuorma-auton törmäysturvallisuuteen. Koska hyötyajoneuvon moottori sijaitsee suoraan ohjaamon alla, puristumisvyöhyke on hyvin pieni. Vain ohut etupaneeli ja muutama muovielementti erottavat ohjaamon jalkatilan ulkomaailmasta. Törmäyksen sattuessa ohjaamon neljä vaimenninta toimivat ennalta määritettyinä katkaisupisteinä. Nämä katkeavat törmäyksessä ja ohjaamo liikkuu taaksepäin. Tämä haihduttaa huomattavan osan liike-energiasta.

Jotta ohjaamo ei kuitenkaan liikkuisi liian pitkälle taaksepäin, kiinnityspalkki kytkeytyy noin 50-80 cm:n kuluttua ja estää liikkumisen taaksepäin. Kiinnitystanko on asennettu kahden etujousituspisteen väliin. Iskun sattuessa se porautuu ensin jäähdyttimeen ja sitten moottorilohkoon. Ohjaamo jarrutetaan ja liike-energia siirretään taka-akselille. Jos kuorma-auto on ilman kuormaa, tämä estää kuljettajan ohjaamoa liukumasta kokonaan irti alustasta.

Erilaiset ohjaamon vaimentimet

Kuorma-auton koosta, painosta ja tehosta riippuen ohjaamoon asennetaan erilaisia vaimentimia. Ohjaamo on yleensä nelipistekiinnityksellä. Ajoneuvomallista riippuen kuorma-auton etu- ja takaohjaamon vaimentimet vaihtelevat. Ensimmäinen ero on rakennetyyppi. On olemassa teräsjousimoduuleja ja ilmajousia. Pienempiin ohjaamoihin asennetaan usein eteen kumiset nivelkannattimet pehmentämään kallistus- ja kallistusliikkeitä. Takana käytetään jousituksia. Suurempiin ohjaamoihin kuorma-autovalmistajat käyttävät niin sanottuja ilmajousitusmoduuleja.

Niille on ominaista kuljettajan suuri mukavuus. Tärkein syy tähän on ilmajousimoduulien erittäin alhainen ominaistaajuus. Mallista riippuen ohjaamon jousituksen etuosan kierrejouset ja takaosan ilmajouset takaosassa takaavat hiljaisen ja mukavan ajon. Esimerkiksi Winklerin Volvon ohjaamonvaimentimet mahdollistavat rakenteesta riippuen noin 50 mm:n suuruisen jousen enimmäisliikkeen.

Kuorma-autojen ohjaamon vaimentimet - yleiskatsaus

Teräsjousitus

Teräsjousimoduuleja käytetään pääasiassa hyötyajoneuvoissa, jotka altistuvat pienille kuormituseroille ja joiden on kestettävä paljon. Esim. rakennustyömaan kuorma-autot, traktorit jne. Nämä ohjaamon vaimentimet vakuuttavat korkealla kustannus-hyötysuhteellaan, vankalla rakenteellaan ja riippumattomuudellaan paineilman syötöstä.

Ilmajousitusmoduulit

Nämä ohjaamon vaimentimet takaavat korkean ajomukavuuden tason, ja niitä käytetään pääasiassa pitkien matkojen kuljetuksiin tarkoitetuissa kuorma-autoissa. Kaikilla ohjaamon ilmanohjausvaimentimilla on seuraavat yhteiset hyvät puolensa:

- Pieni tilantarve

- Erittäin korkea ajomukavuus

- Matala ja vakio ominaistaajuus

- Erilaisten ohjaamolaitteiden ja kuormien kompensointi

Täällä on tarjolla erilaisia tyyppejä. Esimerkiksi CALM®-ohjaamon vaimennus. CALM® on lyhenne sanoista "Cabin Air Leveling Module". Yksi etu on esimerkiksi se, että integroitu tasausjärjestelmä on vähemmän altis lialle ja ulkopuolelta tuleville vaurioille.

Ohjaamon CDC®-vaimentimet (Continous Damping Control) vaimentavat lähes kaikki tärinät. Tämä muuttaa ohjaamon täysin hiljaiseksi, rennoksi ja ergonomiseksi työpaikaksi. Lisäksi nämä ohjaamon vaimenninlaitteet takaavat maksimaalisen vakauden ja mahdollistavat kuorma-auton turvallisen käsittelyn kaikkina aikoina.

Tunnistetaan ja korjataan vialliset ohjaamon vaimentimet

Ohjaamon vaimentimet kuuluvat kuorma-auton useimmin käytettyihin varaosiin. Erityisesti teräsjousimoduuleilla on erittäin pitkä käyttöikä. Ilmajousimoduulit ovat rakenteeltaan paljon monimutkaisempia, ja ne on tarkastettava säännöllisesti. Viallisen ohjaamon vaimentimen huomaa yleensä melko nopeasti: ajomukavuus heikkenee huomattavasti. Lisäksi melutaso ohjaamossa nousee. Tämä koskee myös moottorin ja alustan tärinää, jonka voi selvästi tuntea ajon aikana.

Yleensä viallisen ohjaamon vaimentimen korjaaminen on harvoin kannattavaa. On järkevämpää ja turvallisempaa vaihtaa jousimoduulit pareittain (edessä/takana) tai jopa kokonaan. Ohjaamon vaimentimen vaihtaminen on monimutkaista, koska kuorma-auton mallista riippuen ohjaamo on irrotettu alustasta. Motointegratorin kuorma-autoalan ammattilaiset suosittelevat aina, että monimutkaiset ja turvallisuuden kannalta tärkeät korjaukset teetetään erikoiskorjaamolla.

Vihje: Vähennä korkeita korjauskustannuksia. Verkkokaupastamme löydät Sachsin, MANin, Ivecon ja monien muiden huippuvalmistajien ohjaamon vaimentimet uskomattoman edulliseen hintaan.