- Pusty
- Valmistaja
- Hinta
Muut raidetangon osat – Nissan – KUORMA-AUTOT
(löytyi 1 tulosta)
Vetotangot välittävät ohjausvaihteen pyörimisliikkeen etupyörille sivuttaisliikkeen avulla. Ne välittävät tarkan ohjauskulman etuakselin ohjaustankoihin ja varmistavat etuakselin varren. Henkilöautoissa vetotangot koostuvat yleensä useista osista, mikä helpottaa huoltotöitä, kuten raidevälien säätöä. Vetotangot ovat yleensä hyvin kestäviä, ja niitä tarvitsee harvoin vaihtaa. Tilanne on erilainen sidontatankojen muiden osien osalta, jotka ovat alttiita kulumiselle.
Sidetangon vialliset osat on vaihdettava viipymättä, koska ajoneuvon ohjaus vaikuttaa merkittävästi sen liikenneturvallisuuteen. Motointegrator-verkkokaupasta saat uudet vetotangot tai vetotangonpäät ensiluokkaisilta valmistajilta kohtuulliseen hintaan.
Miten sidontatanko on rakennettu?
Kolmiosaisen sidontatangon keskiosa on ulkokierteellä varustettu kierretanko, johon sidontatangon päät ruuvataan kiinni. Kierretangon ruuviliitoksen avulla voidaan myös säätää etuakselin varvas. Vetotangon päät on yleensä suunniteltu vetotangon päiksi, joissa on pallonivelet pyörän puolella. Ohjausvaihteen ohjausvivun suunnassa oleva telatangon pää voidaan suunnitella eri tavalla. Pallonivelet ja siirtymä ohjausvaihteeseen on tiivistetty pölyltä, lialta ja kosteudelta pölyltä suojaavilla holkeilla. Aksiaaliliitoksessa ja vetotangon päissä on myös pölynsuojaholkit. Ne varmistavat myös, että rasvaa tai öljyä ei pääse karkaamaan ja että laakerit pysyvät kuivina.
Koska pölysuojukset on valmistettu kumista, ne voivat ajan myötä huokoistua ja vuotaa. Myös vetotankojen pölysuojahylsyt olisi tarkastettava osana säännöllisiä tarkastuksia. Jos ne ovat viallisia, aksiaaliliitokset voivat vahingoittua ja korroosio leviää.
Motointegratorilta löydät uudet pölysuojukset, vetotangot ja vetotangonpäät huippulaatuisina.
Millaisia vikoja esiintyy viallisista sidontatangoista johtuen?
Riippuen siitä, mikä vetotangon osa on kyseessä, erilaiset viat ja toimintahäiriöt ovat mahdollisia. Ohjausjärjestelmän tärkeänä osana vetotangon kaikkien osien on toimittava moitteettomasti. Asiantuntijat vakuuttuvat tästä myös tavanomaisen yleistarkastuksen yhteydessä ja voivat kieltäytyä myöntämästä tarkastustarraa huomattavien puutteiden vuoksi. Tässä tapauksessa vetotangossa oleva vika on korjattava ja ajoneuvo on esitettävä uudelleen "uudelleentarkastusta" varten.
On parempi tarkastaa ohjaus ja vetotangot etukäteen ja tarvittaessa vaihtaa vialliset osat, mikä ei ole vähiten oman ja muiden turvallisuuden kannalta. Motointegratorista saat noin 5 miljoonaa varaosaa kaikkiin automerkkeihin.
Vetotangon vaurioituminen
Vetotangon keskiosa on koko vetotangon vakain osa. Vanhemmissa ajoneuvoissa ulkokierteen korroosio voi vaikeuttaa tai tehdä radan säätämisen mahdottomaksi, joten suositellaan ajoissa tapahtuvaa vaihtoa. Normaalikäytössä vetotangot voivat kestää yli 100 000 km ilman valituksia.
Mutta tietysti myös vakaa vetotanko voi vaurioitua. Aina ei tarvitse olla kyse onnettomuudesta, joka aiheuttaa vetotangon keskiosan taipumisen tai katkeamisen. Korkea reunakiveykseen törmääminen rajusti tai syvän kuopan läpi ajaminen suuremmalla nopeudella voi vaurioittaa pyörän jousitusta ja vetotankoja.
Myös etupyörän ajamisen vaikutuksia muutaman millimetrin päähän reunakivestä pysäköitäessä aliarvioidaan suuresti. Jos ohjauskulma on suurempi, vanne koskettaa reunakiveä ja työntää ajoneuvon painon sivulle. Nykyisten ohjaustehostimien tai ohjaustehostimen ansiosta suuret voimat siirtyvät ajoneuvoon lähes huomaamatta vetotangon kautta. Seurauksena on usein vetotankojen, vetopyörien päiden, vanteiden ja ohjausvaihteiden vaurioituminen.
Myös maastossa käytettävien ajoneuvojen, esimerkiksi maasto- ja rakennustyömaa-ajoneuvojen, ohjaus- ja vetotankojen vaurioitumisriski on huomattavasti suurempi.
Aksiaaliliitosten tai vetopään päiden vauriot
Mikä tahansa edellä luetelluista vaurioista voi vaikuttaa koko vetotankoon, mukaan lukien aksiaalinivelet ja vetotangon päät. Lisäksi myös nämä osat kuluvat. Etuakselin ohjaustankojen liitännät voivat kulua, ja kyseinen etupyörä voi liikkua epätoivotulla tavalla. Ajon aikana pyörä voi lepattaa ja aiheuttaa voimakasta tärinää ohjaukseen ja jousitukseen, mikä aiheuttaa voimakasta kulumista. Lisäksi kyseinen pyörä ei enää pysty säilyttämään tarkkaa raideviritystä, ja rengas kuluu enemmän.
Aksiaalinivelet ja vetotangon päät on vaihdettava paljon aikaisemmin, jos pölytiivisteet ovat olleet viallisia pidemmän aikaa. Sen vuoksi vialliset saappaat on aina vaihdettava nopeasti ennen suurten ja kalliiden vahinkojen syntymistä. Motointegratorista löydät helposti monia sopivia pölyjalkineita ajoneuvoosi verkkokaupan hakusivun avulla.
Väärä pyörän suuntaus
Oikea raideväliasetus ei ole tärkeä ainoastaan ohjausominaisuuksien kannalta, vaan sillä on myös vaikutusta ajoturvallisuuteen. Jos ohjauksen osat, kuten vetotangot tai vetotangon päät, vaihdetaan, raideväli on mitattava uudelleen ja tarvittaessa korjattava.
Virheellinen raideväliasetus estää etupyöriä vierimästä tarkassa kulmassaan. Tämä heikentää pitoa ja aiheuttaa renkaiden hankautumista asfalttiin ajon aikana. Tämä lisää myös merkittävästi renkaiden kulumista ja heikentää suoranopeutta. Tämä on erityisen vaarallista, kun siihen lisätään muita tienpidon kannalta epäsuotuisia tekijöitä, esimerkiksi märkyys tai lumi.
Motointegrator tarjoaa sinulle kohtuuhintaisia vetotankoja ja varaosia autoosi premium-valmistajilta, kuten DELPHI, TRW, YAMATO, FEBI, BILSTEIN ja monet muut.