- Pusty
- Valmistaja
- Hinta
Moottorin viritys – VW – KUORMA-AUTOT
(löytyi 10 tulosta)
Lisää hevosvoimia konepellin alle? Se ei ole ongelma moottorin virittämisessä. Nopeuden harrastajat voivat saada autostaan enemmän tehoa irti niin sanotun hienosäädön avulla. Vaihtoehtoja on monia ja erilaisia. Nykyään lähes ainoastaan moottorin elektronisella virityksellä on merkitystä. Nykyään harrastajat eivät juuri koskaan koske imujärjestelmän, nokka-akselin, kaasuttimen tai polttoaineen ruiskutuksen kaltaisiin komponentteihin. Siitä huolimatta on vielä nykyäänkin puuhastelijoita, jotka käyttävät komponentteja autojen nopeuden lisäämiseksi. Motointegrator-verkkokaupasta löydät klassisen moottorin virittämiseen tarkoitettuja lisävarusteita merkkivalmistajilta.
Valmistaja: | POWERFLEX EUROPEAN |
Valmistajan numero: | PFF85-830P |
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Valmistaja: | POWERFLEX EUROPEAN |
Valmistajan numero: | PFF85-530 |
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Moottorin viritys lyhyesti selitetty
"Tuning" - käännettynä "hienosäätö" - tarkoittaa sitä, että auton mukana tehtaalta toimitettuja osia joko viritetään tai niitä parannetaan moottorin suorituskyvyn lisäämiseksi. Moottorin virittämisen klassikkoja ovat turboahtimet, ahtimet, ilmansuodattimet, imu- ja pakokanavat, tilavuuden lisääminen ja moottorin vaihto. Nykyaikaiseen moottorin viritykseen kuuluu siruviritys.
Moottorin virittämisessä on vain yksi asia, joka ratkaisee: moottorin suorituskyvyn parantaminen. Tämä voidaan tehdä esimerkiksi nostamalla moottorin kierroslukua tai lisäämällä bensiini-ilmaseoksen määrää. On myös niin sanottu ekoviritys. Ekoviritys optimoi moottorin suorituskyvyn kulutuksen kannalta. Tämän etuna on, että se ei huononna pakokaasun käyttäytymistä.
Turboahdin
Turboahtimia käytetään pääasiassa dieselajoneuvoissa, koska niiden avulla voidaan saavuttaa suunnilleen sama litrateho kuin bensiinimoottoreilla. Turboahtimissa imukanavassa oleva kompressori kompensoi imusarjan alipainetta ilman, että tehoa rajoitetaan. Yksi haittapuoli on "turboviive" - viive, joka syntyy kaasun avaamisen ja huomattavan tehonlisäyksen välillä.
Laturi
Ahtimia käytetään pääasiassa bensiinimoottoreissa, joissa ne puristavat bensiini-ilmaseoksen ja syöttävät sen moottoriin. Toisin kuin turboahtimilla, ahtimilla moottorin suurempi teho on heti käytettävissä.
Vihje: Voit yhdistää moottorin virittämisen turboahtimilla tai ahtimilla täydellisesti siruviritykseen.
Ilmansuodatin
Ilmansuodattimet vähentävät pölyä ja likaa ennen kuin polttoaineen palamiseen tarvittava ilma pääsee moottoriin. Ajan myötä nämä ilmansuodattimet muuttuvat läpäisemättömämmiksi eivätkä enää polta polttoainetta kokonaan, sillä moottorin suorituskyky heikkenee läpäisevyyden lisääntyessä. Samanaikaisesti polttoaineen kulutus kasvaa. Ilmansuodattimen säännöllinen vaihtaminen takaa moottorin optimaalisen suorituskyvyn.
Imu- ja pakokanavat
Venttiileillä ja imukanavilla on suuri merkitys ilmansyötössä. Jos nämä kanavat puhdistetaan, kiillotetaan ja tasoitetaan, moottorin suorituskykyä voidaan parantaa. Kaasuläpän koon kasvattaminen lisää myös tehoa. Pakokaasukanavien laajentamisella on kuitenkin paljon suurempi merkitys. Tämä laajentaminen voidaan toteuttaa esimerkiksi kaksinkertaisella putkireitityksellä. Täällä on kuitenkin lakisääteisiä rajoituksia melun ja pakokaasujen vähentämisen alalla.
Moottorin vaihto
Moottorin virittämisen yleisin vaihtoehto on moottorin vaihtaminen. Tällöin suositaan moniventtiilitekniikalla varustettuja yksiköitä suurempien imu- ja pakokaasupoikkileikkausten vuoksi. Näin polttoaine-ilmaseos pääsee nopeammin moottoriin ja sieltä ulos.
Moottorin kapasiteetin lisääminen
Radikaali moottorin viritystapa on moottorin iskutilavuuden lisääminen. Tämäntyyppisessä moottorin virityksessä sylinterin ohjaimet porataan ja vanhat männät korvataan suuremmilla. Sääntö on: mitä suurempi iskutilavuus, sitä suurempi moottorin suorituskyky.
Chiptuning
Monet autonvalmistajat eivät hyödynnä autojensa moottoritehoa täysin tehtaalla. Virittäjät hyödyntävät tätä omiin tarkoituksiinsa ja lisäävät ajoneuvon suorituskykyä siruvirityksen avulla. Moottorinohjausyksikköä säätämällä voidaan monien moottoreiden suorituskykyä parantaa ilman, että komponentteja tarvitsee vaihtaa. Periaate on melko yksinkertainen: moottorin ohjausyksikkö valvoo antureiden avulla erilaisia parametreja, kuten kuormitusta, lämpötilaa jne. Näiden anturitietojen avulla ohjausyksikkö säätää ajokäyttäytymistä ja säätää esimerkiksi ahtopaineita. Tämän seurauksena ajoneuvon suorituskyky paranee.
Siruvirityksessä ohjausyksikköön asennetaan uusi ohjelmisto, joka muun muassa muuttaa polttoaineen ja sytytyksen karttaa. Tällä tavoin moottorin on tarkoitus saavuttaa maksimiteho ja -vääntömomentti ilman ylikuormitusta - yleensä tehonlisäys on 15-20 hv. Siruvirityksen avulla saavutettu tehon lisäys johtaa kuitenkin aina suurempaan kulumiseen moottorin ja voimansiirtojärjestelmän suuren kuormituksen vuoksi.
Vihje: Valmistajan tekemän ohjelmistopäivityksen jälkeen voi olla tarpeen suorittaa uusi moottorin viritys, koska päivitys voi kumota koko siruvirityksen.
Moottorin virittäminen kohtuulliseen hintaan
Moottorin virittäminen maksaa aina paljon rahaa, ja sen hinta voi vaihdella muutamasta sadasta eurosta nelinumeroisiin summiin. Koska moottorin virittämisen pitäisi aina olla ammattilaisten tekemä, korjaamolla käynti on lähes välttämätöntä. Tämä vaikuttaa myös kustannuksiin. Moottorin virittämisen osien kustannusten lisäksi tulevat myös automekaanikkojen työajat. Tämä voi tulla kalliiksi.
Voit säästää rahaa ostamalla moottorin virityskomponentit edullisesti verkosta ja viemällä ne luotettuun korjaamoon. Noin 5 miljoonan auton varaosan ja autotarvikkeen verkkokaupastamme löydät valikoiman moottorin virittämiseen tarkoitettuja komponentteja edulliseen hintaan. Jos sinulla on vielä kysyttävää, asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään. Kaikki komponentit tulevat merkkivalmistajilta ja ovat korkealaatuisia. Katso itse ja selaa Motointegrator-verkkokauppaa.