Joulukausi 2024

Moottorin viritys – KUORMA-AUTOT

(löytyi 139 tulosta)

Lisää hevosvoimia konepellin alle? Se ei ole ongelma moottorin virittämisessä. Nopeuden harrastajat voivat saada autostaan enemmän tehoa irti niin sanotun hienosäädön avulla. Vaihtoehtoja on monia ja erilaisia. Nykyään lähes ainoastaan moottorin elektronisella virityksellä on merkitystä. Nykyään harrastajat eivät juuri koskaan koske imujärjestelmän, nokka-akselin, kaasuttimen tai polttoaineen ruiskutuksen kaltaisiin komponentteihin. Siitä huolimatta on vielä nykyäänkin puuhastelijoita, jotka käyttävät komponentteja autojen nopeuden lisäämiseksi. Motointegrator-verkkokaupasta löydät klassisen moottorin virittämiseen tarkoitettuja lisävarusteita merkkivalmistajilta.

Sijoituskriteerit
Sytytystulppa BRISK 1920
Valmistaja:   BRISK
Valmistajan numero:   1920
9,42 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Sytytystulppa NGK 5745
Valmistaja:   NGK
Valmistajan numero:   5745
27,01 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Sytytystulppa BRISK 1721
Valmistaja:   BRISK
Valmistajan numero:   1721
9,19 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Sytytystulppa BRISK 1621
Valmistaja:   BRISK
Valmistajan numero:   1621
10,41 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Sytytystulppa BRISK 1922
Valmistaja:   BRISK
Valmistajan numero:   1922
9,15 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Sytytystulppa BRISK 3026
Valmistaja:   BRISK
Valmistajan numero:   3026
9,10 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Sytytystulppa BRISK 1624
Valmistaja:   BRISK
Valmistajan numero:   1624
10,13 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Sytytystulppa NGK 4985
Valmistaja:   NGK
Valmistajan numero:   4985
61,20 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Sytytystulppa NGK 2001
Valmistaja:   NGK
Valmistajan numero:   2001
56,41 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Sytytystulppa BRISK 1513
Valmistaja:   BRISK
Valmistajan numero:   1513
16,11 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Sytytystulppa BRISK 1441
Valmistaja:   BRISK
Valmistajan numero:   1441
9,47 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Sytytystulppa NGK RE9B-T 6
Valmistaja:   NGK
Valmistajan numero:   RE9B-T 6
43,26 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Sytytystulppa DENSO IU01-31
Valmistaja:   DENSO
Valmistajan numero:   IU01-31
41,35 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Moottorin kiinnitys DEUTER DEU322
Valmistaja:   DEUTER
Valmistajan numero:   DEU322
38,45 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Elementti, jäähdytysjärjestelmä TURBOWORKS MG-IC-148
Valmistaja:   TURBOWORKS
Valmistajan numero:   MG-IC-148
564,05 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Moottorin viritys lyhyesti selitetty

"Tuning" - käännettynä "hienosäätö" - tarkoittaa sitä, että auton mukana tehtaalta toimitettuja osia joko viritetään tai niitä parannetaan moottorin suorituskyvyn lisäämiseksi. Moottorin virittämisen klassikkoja ovat turboahtimet, ahtimet, ilmansuodattimet, imu- ja pakokanavat, tilavuuden lisääminen ja moottorin vaihto. Nykyaikaiseen moottorin viritykseen kuuluu siruviritys.

Moottorin virittämisessä on vain yksi asia, joka ratkaisee: moottorin suorituskyvyn parantaminen. Tämä voidaan tehdä esimerkiksi nostamalla moottorin kierroslukua tai lisäämällä bensiini-ilmaseoksen määrää. On myös niin sanottu ekoviritys. Ekoviritys optimoi moottorin suorituskyvyn kulutuksen kannalta. Tämän etuna on, että se ei huononna pakokaasun käyttäytymistä.

Turboahdin

Turboahtimia käytetään pääasiassa dieselajoneuvoissa, koska niiden avulla voidaan saavuttaa suunnilleen sama litrateho kuin bensiinimoottoreilla. Turboahtimissa imukanavassa oleva kompressori kompensoi imusarjan alipainetta ilman, että tehoa rajoitetaan. Yksi haittapuoli on "turboviive" - viive, joka syntyy kaasun avaamisen ja huomattavan tehonlisäyksen välillä.

Laturi

Ahtimia käytetään pääasiassa bensiinimoottoreissa, joissa ne puristavat bensiini-ilmaseoksen ja syöttävät sen moottoriin. Toisin kuin turboahtimilla, ahtimilla moottorin suurempi teho on heti käytettävissä.

Vihje: Voit yhdistää moottorin virittämisen turboahtimilla tai ahtimilla täydellisesti siruviritykseen.

Ilmansuodatin

Ilmansuodattimet vähentävät pölyä ja likaa ennen kuin polttoaineen palamiseen tarvittava ilma pääsee moottoriin. Ajan myötä nämä ilmansuodattimet muuttuvat läpäisemättömämmiksi eivätkä enää polta polttoainetta kokonaan, sillä moottorin suorituskyky heikkenee läpäisevyyden lisääntyessä. Samanaikaisesti polttoaineen kulutus kasvaa. Ilmansuodattimen säännöllinen vaihtaminen takaa moottorin optimaalisen suorituskyvyn.

Imu- ja pakokanavat

Venttiileillä ja imukanavilla on suuri merkitys ilmansyötössä. Jos nämä kanavat puhdistetaan, kiillotetaan ja tasoitetaan, moottorin suorituskykyä voidaan parantaa. Kaasuläpän koon kasvattaminen lisää myös tehoa. Pakokaasukanavien laajentamisella on kuitenkin paljon suurempi merkitys. Tämä laajentaminen voidaan toteuttaa esimerkiksi kaksinkertaisella putkireitityksellä. Täällä on kuitenkin lakisääteisiä rajoituksia melun ja pakokaasujen vähentämisen alalla.

Moottorin vaihto

Moottorin virittämisen yleisin vaihtoehto on moottorin vaihtaminen. Tällöin suositaan moniventtiilitekniikalla varustettuja yksiköitä suurempien imu- ja pakokaasupoikkileikkausten vuoksi. Näin polttoaine-ilmaseos pääsee nopeammin moottoriin ja sieltä ulos.

Moottorin kapasiteetin lisääminen

Radikaali moottorin viritystapa on moottorin iskutilavuuden lisääminen. Tämäntyyppisessä moottorin virityksessä sylinterin ohjaimet porataan ja vanhat männät korvataan suuremmilla. Sääntö on: mitä suurempi iskutilavuus, sitä suurempi moottorin suorituskyky.

Chiptuning

Monet autonvalmistajat eivät hyödynnä autojensa moottoritehoa täysin tehtaalla. Virittäjät hyödyntävät tätä omiin tarkoituksiinsa ja lisäävät ajoneuvon suorituskykyä siruvirityksen avulla. Moottorinohjausyksikköä säätämällä voidaan monien moottoreiden suorituskykyä parantaa ilman, että komponentteja tarvitsee vaihtaa. Periaate on melko yksinkertainen: moottorin ohjausyksikkö valvoo antureiden avulla erilaisia parametreja, kuten kuormitusta, lämpötilaa jne. Näiden anturitietojen avulla ohjausyksikkö säätää ajokäyttäytymistä ja säätää esimerkiksi ahtopaineita. Tämän seurauksena ajoneuvon suorituskyky paranee.

Siruvirityksessä ohjausyksikköön asennetaan uusi ohjelmisto, joka muun muassa muuttaa polttoaineen ja sytytyksen karttaa. Tällä tavoin moottorin on tarkoitus saavuttaa maksimiteho ja -vääntömomentti ilman ylikuormitusta - yleensä tehonlisäys on 15-20 hv. Siruvirityksen avulla saavutettu tehon lisäys johtaa kuitenkin aina suurempaan kulumiseen moottorin ja voimansiirtojärjestelmän suuren kuormituksen vuoksi.

Vihje: Valmistajan tekemän ohjelmistopäivityksen jälkeen voi olla tarpeen suorittaa uusi moottorin viritys, koska päivitys voi kumota koko siruvirityksen.

Moottorin virittäminen kohtuulliseen hintaan

Moottorin virittäminen maksaa aina paljon rahaa, ja sen hinta voi vaihdella muutamasta sadasta eurosta nelinumeroisiin summiin. Koska moottorin virittämisen pitäisi aina olla ammattilaisten tekemä, korjaamolla käynti on lähes välttämätöntä. Tämä vaikuttaa myös kustannuksiin. Moottorin virittämisen osien kustannusten lisäksi tulevat myös automekaanikkojen työajat. Tämä voi tulla kalliiksi.

Voit säästää rahaa ostamalla moottorin virityskomponentit edullisesti verkosta ja viemällä ne luotettuun korjaamoon. Noin 5 miljoonan auton varaosan ja autotarvikkeen verkkokaupastamme löydät valikoiman moottorin virittämiseen tarkoitettuja komponentteja edulliseen hintaan. Jos sinulla on vielä kysyttävää, asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään. Kaikki komponentit tulevat merkkivalmistajilta ja ovat korkealaatuisia. Katso itse ja selaa Motointegrator-verkkokauppaa.