- Pusty
- Hinta
Männänrengassarjat – Chevrolet – KUORMA-AUTOT
(löytyi 30 tulosta)
Polttomoottori toimii nesteillä, kuten öljyllä ja polttoaineella. Jotta nämä eivät pääsisi vuotamaan, tiivisteet, kuten männänrenkaat, kuuluvat auton tärkeisiin osiin. Niillä on useita tehtäviä bensiini- ja dieselmoottoreissa. Ne esimerkiksi tiivistävät männät sylintereiden sisällä olevassa palotilassa. Ne myös varmistavat, että palamisen aikana syntyvä lämpö haihtuu. Jotta mäntä voisi kulkea sylinterin sisällä tasaisesti, ne mittaavat voiteluöljyä. Vialliset männänrenkaat johtavat ajoneuvon laajoihin moottorivaurioihin.
Valmistaja: | KOLBENSCHMIDT |
Valmistajan numero: | 800116710050 |
Valmistaja: | ENGITECH |
Valmistajan numero: | ENT041001 STD |
Valmistaja: | GOETZE |
Valmistajan numero: | 08-426800-00 |
Valmistaja: | GOETZE |
Valmistajan numero: | 08-440200-00 |
Valmistaja: | MAHLE |
Valmistajan numero: | 011 RS 10100 0N0 |
Valmistaja: | GOETZE |
Valmistajan numero: | 08-307200-00 |
Valmistaja: | GOETZE |
Valmistajan numero: | 08-306800-00 |
Valmistaja: | ENGITECH |
Valmistajan numero: | ENT041038 STD |
Valmistaja: | MAHLE |
Valmistajan numero: | 011 RS 00112 0N2 |
Valmistaja: | MAHLE |
Valmistajan numero: | 011 RS 10101 0N0 |
Valmistaja: | MAHLE |
Valmistajan numero: | 007 RS 00148 0N0 |
Valmistaja: | MAHLE |
Valmistajan numero: | 011 RS 00105 0N0 |
Mihin autossa tarvitaan männänrenkaita?
Nykyaikaisessa autossa on kaksi tai kolme männänrengasta sylinteriä kohti. Niillä on eri tehtäviä. Ylintä rengasta kutsutaan puristusrenkaaksi. Se tiivistää sylinterin sisällä olevan työkammion. Samalla se siirtää lämpöä männästä sylinterin seinämään. Keskimmäinen männänrengas tiivistää kaasuja vastaan. Yhdessä puristusrenkaan kanssa se vaikuttaa moottorin puhallukseen. Kolmatta männänrengasta kutsutaan öljynkaapimisrenkaaksi. Sitä käytetään pyyhkimään öljyä sylinterin sisäseinämästä. Näin se mittaa öljykalvoa, jonka päällä kaikki männänrenkaat liukuvat.
Mitkä voivat olla viallisen männänrenkaan syyt?
Männänrenkaiden vikaantuminen johtuu useista eri syistä. Tämä johtaa männän vaurioitumiseen, kuten männän takertumiseen. Pääasiassa moottorin nopeuden kasvu aiheuttaa moottorin komponentteihin kasvavaa mekaanista ja termistä rasitusta. Männän ja sylinterien riittämätön jäähdytys johtaa materiaalien ennenaikaiseen kulumiseen. Sama tapahtuu, jos näiden kahden komponentin välillä on liian vähän voiteluöljyä. Tämän seurauksena männänrenkaat deformoituvat. Tämä voi johtaa myös murtumiseen.
Lisäksi ikään liittyvä kuluminen tai materiaalivirheet voivat johtaa viallisiin männänrenkaisiin. Syystä riippumatta sinun on tunnistettava viipymättä oireet, jotka viittaavat vaurioon. Monissa tapauksissa tämä voidaan tehdä ennen vakavien komplikaatioiden syntymistä. Haljenneet männänrenkaat huomataan äkillisestä öljynkulutuksen lisääntymisestä. Ne eivät tiivisty sylinterin sisäseinämän kanssa, joten öljyä vuotaa ulos. Se leviää koko moottoritilaan.
Lisäksi ikään liittyvä kuluminen tai materiaalivirheet voivat johtaa viallisiin männänrenkaisiin. Syystä riippumatta sinun on tunnistettava viipymättä oireet, jotka viittaavat vaurioon. Monissa tapauksissa tämä voidaan tehdä ennen vakavien komplikaatioiden syntymistä. Haljenneet männänrenkaat huomataan äkillisestä öljynkulutuksen lisääntymisestä. Ne eivät tiivisty sylinterin sisäseinämän kanssa, joten öljyä vuotaa ulos. Se leviää koko moottoritilaan.
Vaikka tällaiset merkit eivät välttämättä johdu viallisista männänrenkaista, niiden kunto on syytä tarkistaa. Jos vaurio jää huomaamatta, seurauksena on vakavia moottoriongelmia. Esimerkiksi palotiloihin muodostuu öljyhiiltä. Se laskeutuu moottorin sisälle. Tästä johtuvat venttiilien ja ruiskutussuuttimien vauriot vaativat kalliita korjauksia.
Pahimmassa tapauksessa männän jumiutuminen johtuu männänrenkaiden viasta. Tällöin mäntä "jumiutuu" sylinterin sisällä. Se hitsautuu kiinni sylinteriin. Tämä vaurio vaatii moottorin laajamittaista korjausta. Tämä edellyttää useiden osien, esimerkiksi kampiakselin ja kiertokangen, vaihtamista. Tämän estämiseksi kannattaa vaihtaa vaurioituneet tai kuluneet männänrenkaat heti ensimmäisten vaurion merkkien ilmaantuessa. Vaikka prosessi on aikaa vievä, voit tehdä sen itse tarvittavilla työkaluilla ja käsityötaidoilla.
Männänrenkaiden vaihtaminen: askel askeleelta -ohjeet
Suuren työmäärän vuoksi on suositeltavaa vaihtaa kaikki männänrenkaat niiden vaihdon yhteydessä. Älä käytä teräviä työkaluja, sillä ne voivat vahingoittaa uusia varaosia. Ennen kuin aloitat, irrota ajoneuvon aluskate ja moottorin suojus. Varsinaista männänrenkaiden asennusta varten toimi seuraavasti:
1. Irrota männänrenkaat mieluiten lämpimässä ajoneuvossa. Tämä helpottaa öljyn poistamista.
2. Irrottaminen aloitetaan löysäämällä sylinterikannen pultit ulkopuolelta ja sisäpuolelta kahdella liikkeellä.
Ruuvaa sylinterinkansi irti ja irrota se. Irrotus on tehtävä suoraan, jotta siitä ei vuoda öljyä tai jäähdytysnestettä.
4. Kierrä sitten öljyn tyhjennystulppa irti. Tämä tyhjentää moottoriöljyn kokonaan.
5.
5. Vaihteiston puolella olevassa öljypohjassa on useita reikiä. Kahdessa niistä on ruuvit, jotka kierretään irti. Irrota sitten öljypohja.
Irrota männät ottamalla sylinterin kiertokanki irti kampiakselista. Työnnä sitten mäntää ylöspäin.
Irrota männänrenkaat männänrengaspihdeillä. Vedä ne varovasti männän päälle. Mittaa urat purkamisen jälkeen.
8. Kun asennat varaosia, varmista, että ne sopivat tarkasti.
9. Männänrenkaiden nivelet ovat noin 120 astetta toisistaan poispäin.
10. Öljyä mäntä uusien renkaiden asentamisen jälkeen. Aseta mäntä sylinteriin. Paina renkaat yhteen männänrengaspihdeillä. Tarkista niiden istuvuus toistuvasti koko asennuksen ajan.
11. Kokoa sylinterinkansi takaisin päinvastaisessa järjestyksessä.
Osta männänrenkaita verkosta Motointegratorilta
Tarvitsetko ajoneuvoosi uudet männänrenkaat? Motointegratorista löydät lukuisia varaosia tunnetuilta valmistajilta. Laadukkaita ja erityyppisiä männänrenkaita saat esimerkiksi seuraavilta valmistajilta:
- TP
- KOREA
- IPD
- Goetze
- SEALED POWER
Tarjoamme yhteensä yli viisi miljoonaa korkealaatuista autonosaa. Toimitamme tilauksesi hetkessä neljän arkipäivän kuluessa.
Mikä männänrengas asetetaan mihinkin uraan?
Tämä määrittää myös männänrengassarjaan sisältyvien eri männänrenkaiden asennuksen. Kaksi ensimmäistä rengasta ovat ensisijaisesti puristusrenkaita, kun taas alempi rengas on öljynkaapimisrengas, jolloin se säätelee myös itse voitelua. On myös tärkeää varmistaa, että kukin männänrengas asennetaan porrastetusti. Männänrenkaat ovat avoimia. Kun rengas puristetaan holkkiin, se puristuu renkaan päissä olevaan liitokseen.
Miten männänrenkaat tarkistetaan? Mitä vaikutuksia kuluneet männänrenkaat voivat osoittaa?
Ensin pitää mitata männän isku. Alueella, jossa sylinteriputken kuluminen on suurinta, eli juuri ylimmän kuolleen pisteen (TDC eli männän yläkäännöspiste) alapuolella, tarkastetaan männänrenkaiden isku. Mittauksessa käytetään tuntomittaa. Mittausta verrataan sitten ajoneuvon tai moottorin valmistajan asiaa koskevassa korjaamokäsikirjassa ilmoittamiin eritelmiin ja parametreihin. Lisäksi on otettava huomioon myös männän takaisinkytkentä männän ylimmässä kuolleessa pisteessä. Lisäkulumista saadaan männän keinuvälystä sekä muista tärkeistä mittauksista. Nämä mittaukset puolestaan riippuvat siitä, tehdäänkö ne kylmälle vai kuumalle moottorille tai männälle.
Kuluneiden männänrenkaiden alustava diagnoosi
Tätä edeltää usein moottorin toiminnassa tapahtuva muutos. Öljynkulutus kasvaa huomattavasti yli valmistajan ilmoittamien toleranssien, pakokaasut muuttuvat sinisiksi öljyn palamisen vuoksi tai moottoriöljy jopa kerääntyy ajoneuvon takaosaan pyörteisyyden seurauksena. Nämä vaikutukset voivat viitata viallisiin männänrenkaisiin, mutta niillä voi olla myös muita syitä. Myös muita tarkastuksia on suoritettava.
Esimerkiksi sytytystulppien palamiskuvasta voidaan tehdä tiettyjä johtopäätöksiä. Mutta myös muut vikojen aiheuttajat on suljettava etukäteen pois syinä. Tämä koskee ennen kaikkea mahdollisia vaurioita sylinterikannen ja tiivisteen ympärillä. Näissä vaurioissa voi olla samanlainen vauriokuvio. Jotta epäily männänrenkaiden kulumisesta voidaan vahvistaa, ammattitaitoinen asiantuntemus on ehdottoman välttämätöntä. Sylinterikannen irrottaminen ja tarkastaminen vie nimittäin valtavasti aikaa ja vaatii myös lukuisia uusia varaosia.
Riittääkö pelkkien männänrenkaiden vaihtaminen?
Yleensä ei riitä, että vaihdat vain koko männänrenkaiden sarjan. Männänrenkaan halkaisija on yhtä ratkaiseva kuin sylinterin juoksupinnan poikkileikkaus. Samoin kiertokangen ja kampiakselin laakereiden kuluminen. Toisin sanoen kaikkia näitä mittoja on verrattava ja suhteutettava toisiinsa. Tämän perusteella saadaan moottorin peruskorjaukseen tarvittava todellinen työmäärä. Lisäksi määritetään, tarvitaanko myös ylisuuria männänrenkaita. Yleensä sylinteriputkien tarvittava hoonaus tuo etäisyyden valmistajan määrittelemään ylikokoon. Tästä johdetaan sitten männänrenkaiden ylimitoitus.
Kenen pitäisi tehdä tämä työ männänrenkaille tai männille?
Tästä seuraa, että tämä moottorin korjaus- ja kunnostustyö on erittäin vaativa. Se edellyttää paitsi laajaa erikoisosaamista myös monivuotista asiantuntemusta. Jopa useimmissa autokorjaamoissa tätä työtä ei juuri koskaan tehdä. Jos moottori todella on kunnostettava, tämä työ annetaan usein moottorin kunnostusta tekevän yrityksen tehtäväksi.
Tämä johtuu myös siitä, että moottorin peruskorjaukseen tarvitaan paljon erikoistyökaluja ja tiettyjä koneita, joiden hankkiminen ei myöskään kannata, jos ei keskitytä nimenomaan moottorin peruskorjaukseen. Siksi on aina otettava huomioon, että moottoreiden ja siten myös mäntien, männänrenkaiden, sylinteriputkien yms. korjaukset on annettava osaavien asiantuntijoiden tehtäväksi.