-3% suodattimista, öljyistä ja nesteistä

Laturi – KUORMA-AUTOT

(löytyi 311 tulosta)

Varaosat BOSCH
Sijoituskriteerit
Laturi, generaattori BOSCH 0 986 042 590
Laturi, generaattori BOSCH 0 986 042 590
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 986 042 590
335,75 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Hihnapyörä, laturi DT Spare Parts 1.21340
Valmistaja:   DT SPARE PARTS
Valmistajan numero:   1.21340
51,74 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laturi, generaattori BOSCH 0 986 049 820
Laturi, generaattori BOSCH 0 986 049 820
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 986 049 820
352,72 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Liukulaakeri, laturi BOSCH 1 120 905 105
Liukulaakeri, laturi BOSCH 1 120 905 105
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   1 120 905 105
72,96 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laturin jännitteensäädin HELLA 5DR 004 246-741
Valmistaja:   HELLA
Valmistajan numero:   5DR 004 246-741
36,37 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jännitteensäädin, laturi DT Spare Parts 2.21004
Valmistaja:   DT SPARE PARTS
Valmistajan numero:   2.21004
46,54 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaihtovirtalaturi DT Spare Parts 2.21041
Valmistaja:   DT SPARE PARTS
Valmistajan numero:   2.21041
218,28 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaihtovirtalaturi VALEO 101822
Valmistaja:   VALEO
Valmistajan numero:   101822
277,32 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Suojus, laturi BOSCH 2 120 558 000
Suojus, laturi BOSCH 2 120 558 000
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   2 120 558 000
11,71 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Hihnapyörä, laturi DT Spare Parts 4.50277
Valmistaja:   DT SPARE PARTS
Valmistajan numero:   4.50277
41,14 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laturi, generaattori BOSCH 0 986 041 640
Laturi, generaattori BOSCH 0 986 041 640
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 986 041 640
491,68 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laturi, generaattori BOSCH 0 986 041 030
Laturi, generaattori BOSCH 0 986 041 030
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 986 041 030
358,14 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kolmivaiheinen laturi DT Spare Parts 7.61504
Valmistaja:   DT SPARE PARTS
Valmistajan numero:   7.61504
301,16 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kolmivaiheinen laturi BOSCH 0 986 081 870
Kolmivaiheinen laturi BOSCH 0 986 081 870
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 986 081 870
298,57 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laturi, generaattori BOSCH 0 986 049 950
Laturi, generaattori BOSCH 0 986 049 950
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 986 049 950
316,99 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Vaihtovirtageneraattorin tehtävä, rakenne ja toiminta

Vaihtovirtageneraattori on sähkögeneraattori. Sen nimi perustuu siihen, että aiemmin se varmisti vain ajovalojen toiminnan.

Nykyään LiMa syöttää lukuisia auton sähkökomponentteja ja kuluttajia sekä lataa akkua, joten yleisnimitys generaattori on sopivampi. 1970-luvulta lähtien asennetut generaattorit ovat yleensä olleet kolmivaiheisia generaattoreita. Siihen asti tasavirtageneraattorit olivat vakiovarusteena. Nykyään niitä on vain klassikkoautoissa.

Vaihtovirtageneraattorin rakenne

Kolmivaiheiset vaihtovirtageneraattorit koostuvat seitsemästä pääkomponentista:

  • Herätekäämi
  • Jännitteensäädin
  • Kynsinaula-roottori
  • Tuuletin
  • Tasasuuntaaja
  • Liukurenkaat
  • Staattorin käämitys

Vaihtovirtageneraattorin toiminta

Vaihtovirtageneraattori tuottaa kolmivaiheisen vaihtovirran muuntamalla polttomoottorin mekaanisen energian sähköksi sähkömagneettisen induktion avulla.

LiMaa käytetään kiilahihnalla tai kiilahihnalla. Itse generaattorissa kynsinapa-roottori pyörii kahdesta kolmeen kertaa moottorin kierrosnopeutta nopeammin. Herätekäämi sijaitsee roottorissa ja on kytketty liukurenkaisiin. Herätinkäämityksessä on kuusi pohjois- ja kuusi etelänapaa. Roottorin pyöriminen staattorikäämityksessä synnyttää sisäisen magneettikentän, joka indusoi kolmivaiheisen vaihtojännitteen , joka muutetaan tasajännitteeksi useiden diodien avulla. Jännitepiikkien välttämiseksi akku tasoittaa muun muassa jännitteen jäljellä olevaa aaltoilua

Generaattorin potentiaali on noin 14, joskus jopa 16 volttia. Ratkaiseva tekijä on kuitenkin virran voimakkuus, joka on 100-250 ampeeria. Tämän virran ansiosta generaattori voi ladata akun riittävästi ja toimittaa sähköä kuluttajille optimaalisesti.

Mitä kuluttajia generaattori syöttää?

Vaihtovirtageneraattori syöttää virtaa kaikille auton yleisille kuluttajille. Näihin kuuluvat:

  • Sytytys
  • Ruiskutussuuttimet
  • Polttoainepumppu
  • Moottorin hallinta
  • Ilmastointi
  • Ilmanvaihto
  • Ajovalot
  • Puhallinlämmitin
  • Radio
  • Sähkötoimiset ikkunat
  • Tuulilasin lämmitys
  • Istuinlämmitys

Vaihtovirtageneraattorityypit

Vaihtovirtageneraattorit jaetaan hiiliharjoilla varustettuihin ja hiiliharjattomiin. Harjattomia vaihtovirtageneraattoreita käytetään harvoin, vaikka ne ovat kestäviä ja vaativat vähän huoltoa. Hiiliharjalla varustetut vaihtovirtageneraattorit ovat sitä vastoin sääntö. Hiiliharjojen tehtävänä on johtaa osa tasavirrasta takaisin herätekäämiin. Ne kuuluvat generaattorin kuluviin osiin, ja ne on tarkistettava ja vaihdettava säännöllisesti.

Vaihtovirtageneraattori altistuu autossa suurille kuormituksille, erityisesti korkeille lämpötiloille. Siksi hyvä jäähdytys on ratkaisevan tärkeää asianmukaisen toiminnan varmistamiseksi. Ajoneuvoihin asennetaan yleensä ilmajäähdytteisiä kompakteja generaattoreita. Vesijäähdytteisiä malleja on lähinnä luksusluokan henkilöautoissa.

Vaihtovirtageneraattorin viat

Vaikka vaihtovirtageneraattorit ovat erittäin vankkoja ja pitkäikäisiä, vaurioita voi silti tapahtua. Korroosio tai erittäin korkea ajokilometrimäärä voi aiheuttaa vikoja. Lisäksi syöpyneet diodit, likaiset liukurenkaat, tukkeutuneet harjat tai vaurioitunut jännitteensäädin voivat aiheuttaa generaattorissa toimintahäiriöitä.

Vaihtovirtageneraattori - korjaus ja kustannukset

Jos vaihtovirtageneraattori on viallinen, akku ja kuluttajat eivät enää saa riittävästi virtaa. Jos LiMa-akun suorituskyky heikkenee tai auto ei enää käynnisty, tarkista ensin akku. Tällöin kojelaudan vastaava merkkivalo syttyy. Jos akku on kunnossa, mutta kuluttajat eivät toimi kunnolla edes käynnistyksen jälkeen, syynä voi vaihtoehtoisesti olla huonosti kiristetty kiilahihna tai LiMa:n vaurioituminen. Tässä tapauksessa generaattori on tarkistettava ja vaihdettava uuteen varaosaan.

Uuden vaihtovirtageneraattorin asentaminen maksaa viasta ja työstä riippuen 100-300 euroa. Myös varaosasta aiheutuvat kustannukset on lisättävä. On halvempaa, jos tilaat osan Motointegratorilta ja asennat sen itse tai annat sen asiantuntijan asentaa. Vaihtovirtageneraattoreiden lisäksi tarjoamme seuraavia varaosia:

  • Vaihtovirtageneraattoreiden diodilevyt
  • Tasasuuntausdiodit
  • Vaihtovirtageneraattorin harjat
  • Vaihtovirtageneraattorin kansi
  • Vaihtovirtageneraattorin laakerit
  • Vaihtovirtageneraattorin roottori
  • Vaihtovirtageneraattorin hihnapyörät
  • Vaihtovirtageneraattorin hiljainen lohko
  • Vaihtovirtageneraattorin jalusta
  • Vaihtovirtageneraattoreiden korjaussarjat
  • Jännitteensäädin

Tilaa uusi generaattori Motointegratorilta

Motointegratorin verkkokauppa tarjoaa laajan valikoiman OE-laatuisia generaattoreita. Käytä kätevää hakuamme ja erilaisia suodattimiamme oikean varaosan löytämiseksi. Motointegratorille on ominaista korkein laatu, edulliset hinnat ja salamannopea toimitus. Tilaamasi varaosat ovat perillä 2-4 arkipäivän kuluessa. Voit olla varma, että komponenttisi saapuvat perille täydellisessä kunnossa.