Joulukausi 2024

Laturi – Mercedes-Benz – KUORMA-AUTOT

(löytyi 106 tulosta)

Sijoituskriteerit
Kolmivaiheinen laturi POWER TRUCK PTC-3093
Valmistaja:   POWER TRUCK
Valmistajan numero:   PTC-3093
338,78 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiristysrulla, moniurahihna BTA B05-02-118
Valmistaja:   BTA
Valmistajan numero:   B05-02-118
34,35 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laturin jännitteensäädin CQ CQ1010462
Valmistaja:   CQ
Valmistajan numero:   CQ1010462
29,38 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kolmivaiheinen laturi PRESTOLITE ELECTRIC 860340
Valmistaja:   PRESTOLITE ELECTRIC
Valmistajan numero:   860340
623,37 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kolmivaiheinen laturi POWER TRUCK PTC-3064
Valmistaja:   POWER TRUCK
Valmistajan numero:   PTC-3064
354,49 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaihtovirtalaturi BOSCH 1 986 A01 038
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   1 986 A01 038
523,87 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laturin jännitteensäädin BOSCH 1 987 237 057
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   1 987 237 057
36,39 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laturin jännitteensäädin HELLA 5DR 004 246-571
Valmistaja:   HELLA
Valmistajan numero:   5DR 004 246-571
21,11 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaihtovirtalaturi PRESTOLITE ELECTRIC A148331
Valmistaja:   PRESTOLITE ELECTRIC
Valmistajan numero:   A148331
444,51 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Hihnapyörä, laturi AUGER AUG75781
Valmistaja:   AUGER
Valmistajan numero:   75781
26,06 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laturin jännitteensäädin BOSCH 1 987 237 069
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   1 987 237 069
29,01 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laturin jännitteensäädin BOSCH 1 987 237 068
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   1 987 237 068
43,39 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kolmivaiheinen laturi POWER TRUCK PTC-3008
Valmistaja:   POWER TRUCK
Valmistajan numero:   PTC-3008
162,50 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kolmivaiheinen laturi POWER TRUCK PTC-3038
Valmistaja:   POWER TRUCK
Valmistajan numero:   PTC-3038
104,67 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaihtovirtalaturi BOSCH 1 986 A01 059
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   1 986 A01 059
318,16 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Vaihtovirtageneraattorin tehtävä, rakenne ja toiminta

Vaihtovirtageneraattori on sähkögeneraattori. Sen nimi perustuu siihen, että aiemmin se varmisti vain ajovalojen toiminnan.

Nykyään LiMa syöttää lukuisia auton sähkökomponentteja ja kuluttajia sekä lataa akkua, joten yleisnimitys generaattori on sopivampi. 1970-luvulta lähtien asennetut generaattorit ovat yleensä olleet kolmivaiheisia generaattoreita. Siihen asti tasavirtageneraattorit olivat vakiovarusteena. Nykyään niitä on vain klassikkoautoissa.

Vaihtovirtageneraattorin rakenne

Kolmivaiheiset vaihtovirtageneraattorit koostuvat seitsemästä pääkomponentista:

  • Herätekäämi
  • Jännitteensäädin
  • Kynsinaula-roottori
  • Tuuletin
  • Tasasuuntaaja
  • Liukurenkaat
  • Staattorin käämitys

Vaihtovirtageneraattorin toiminta

Vaihtovirtageneraattori tuottaa kolmivaiheisen vaihtovirran muuntamalla polttomoottorin mekaanisen energian sähköksi sähkömagneettisen induktion avulla.

LiMaa käytetään kiilahihnalla tai kiilahihnalla. Itse generaattorissa kynsinapa-roottori pyörii kahdesta kolmeen kertaa moottorin kierrosnopeutta nopeammin. Herätekäämi sijaitsee roottorissa ja on kytketty liukurenkaisiin. Herätinkäämityksessä on kuusi pohjois- ja kuusi etelänapaa. Roottorin pyöriminen staattorikäämityksessä synnyttää sisäisen magneettikentän, joka indusoi kolmivaiheisen vaihtojännitteen , joka muutetaan tasajännitteeksi useiden diodien avulla. Jännitepiikkien välttämiseksi akku tasoittaa muun muassa jännitteen jäljellä olevaa aaltoilua

Generaattorin potentiaali on noin 14, joskus jopa 16 volttia. Ratkaiseva tekijä on kuitenkin virran voimakkuus, joka on 100-250 ampeeria. Tämän virran ansiosta generaattori voi ladata akun riittävästi ja toimittaa sähköä kuluttajille optimaalisesti.

Mitä kuluttajia generaattori syöttää?

Vaihtovirtageneraattori syöttää virtaa kaikille auton yleisille kuluttajille. Näihin kuuluvat:

  • Sytytys
  • Ruiskutussuuttimet
  • Polttoainepumppu
  • Moottorin hallinta
  • Ilmastointi
  • Ilmanvaihto
  • Ajovalot
  • Puhallinlämmitin
  • Radio
  • Sähkötoimiset ikkunat
  • Tuulilasin lämmitys
  • Istuinlämmitys

Vaihtovirtageneraattorityypit

Vaihtovirtageneraattorit jaetaan hiiliharjoilla varustettuihin ja hiiliharjattomiin. Harjattomia vaihtovirtageneraattoreita käytetään harvoin, vaikka ne ovat kestäviä ja vaativat vähän huoltoa. Hiiliharjalla varustetut vaihtovirtageneraattorit ovat sitä vastoin sääntö. Hiiliharjojen tehtävänä on johtaa osa tasavirrasta takaisin herätekäämiin. Ne kuuluvat generaattorin kuluviin osiin, ja ne on tarkistettava ja vaihdettava säännöllisesti.

Vaihtovirtageneraattori altistuu autossa suurille kuormituksille, erityisesti korkeille lämpötiloille. Siksi hyvä jäähdytys on ratkaisevan tärkeää asianmukaisen toiminnan varmistamiseksi. Ajoneuvoihin asennetaan yleensä ilmajäähdytteisiä kompakteja generaattoreita. Vesijäähdytteisiä malleja on lähinnä luksusluokan henkilöautoissa.

Vaihtovirtageneraattorin viat

Vaikka vaihtovirtageneraattorit ovat erittäin vankkoja ja pitkäikäisiä, vaurioita voi silti tapahtua. Korroosio tai erittäin korkea ajokilometrimäärä voi aiheuttaa vikoja. Lisäksi syöpyneet diodit, likaiset liukurenkaat, tukkeutuneet harjat tai vaurioitunut jännitteensäädin voivat aiheuttaa generaattorissa toimintahäiriöitä.

Vaihtovirtageneraattori - korjaus ja kustannukset

Jos vaihtovirtageneraattori on viallinen, akku ja kuluttajat eivät enää saa riittävästi virtaa. Jos LiMa-akun suorituskyky heikkenee tai auto ei enää käynnisty, tarkista ensin akku. Tällöin kojelaudan vastaava merkkivalo syttyy. Jos akku on kunnossa, mutta kuluttajat eivät toimi kunnolla edes käynnistyksen jälkeen, syynä voi vaihtoehtoisesti olla huonosti kiristetty kiilahihna tai LiMa:n vaurioituminen. Tässä tapauksessa generaattori on tarkistettava ja vaihdettava uuteen varaosaan.

Uuden vaihtovirtageneraattorin asentaminen maksaa viasta ja työstä riippuen 100-300 euroa. Myös varaosasta aiheutuvat kustannukset on lisättävä. On halvempaa, jos tilaat osan Motointegratorilta ja asennat sen itse tai annat sen asiantuntijan asentaa. Vaihtovirtageneraattoreiden lisäksi tarjoamme seuraavia varaosia:

  • Vaihtovirtageneraattoreiden diodilevyt
  • Tasasuuntausdiodit
  • Vaihtovirtageneraattorin harjat
  • Vaihtovirtageneraattorin kansi
  • Vaihtovirtageneraattorin laakerit
  • Vaihtovirtageneraattorin roottori
  • Vaihtovirtageneraattorin hihnapyörät
  • Vaihtovirtageneraattorin hiljainen lohko
  • Vaihtovirtageneraattorin jalusta
  • Vaihtovirtageneraattoreiden korjaussarjat
  • Jännitteensäädin

Tilaa uusi generaattori Motointegratorilta

Motointegratorin verkkokauppa tarjoaa laajan valikoiman OE-laatuisia generaattoreita. Käytä kätevää hakuamme ja erilaisia suodattimiamme oikean varaosan löytämiseksi. Motointegratorille on ominaista korkein laatu, edulliset hinnat ja salamannopea toimitus. Tilaamasi varaosat ovat perillä 2-4 arkipäivän kuluessa. Voit olla varma, että komponenttisi saapuvat perille täydellisessä kunnossa.