Joulukausi 2024

Lämpötila-anturit – VW – KUORMA-AUTOT

(löytyi 507 tulosta)

Ajoneuvoissa on useita lämpötila-antureita, jotka eivät ainoastaan anna tietoja, vaan myös palvelevat aktiivisesti moottorin ohjausta monilla alueilla. Moottorin ohjausyksikköön liitetyt lämpötila-anturit ovat erityisen tärkeitä, koska moottorin ohjaus on osittain riippuvainen niistä. Älä kuitenkaan jätä huomiotta myöskään veden lämpötilamittarin vikaa, sillä moottori voi ylikuumentua huomaamattasi. Jotta ajoneuvosi moottori toimisi moitteettomasti ja jotta ei aiheutuisi kalliita välillisiä vahinkoja, suosittelemme, että vaihdat vialliset lämpötila-anturit nopeasti tai korjaat vian syyn. Motointegratorilta löydät laajan valikoiman lämpötila-antureita eri tehtäviin ja ajoneuvomalleihin kohtuulliseen hintaan.

Sijoituskriteerit
Anturi, pakokaasun lämpötila NRF 707210
Valmistaja:   NRF
Valmistajan numero:   707210
62,22 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Anturi, imuilman lämpötila DELPHI TS10520
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   TS10520
7,52 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Anturi, pakokaasun lämpötila NRF 707409
Valmistaja:   NRF
Valmistajan numero:   707409
48,81 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Anturi, pakokaasun lämpötila DELPHI TS30252
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   TS30252
42,69 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Anturi, jäähdytysnesteen lämpötila MEAT & DORIA 82430
Valmistaja:   MEAT & DORIA
Valmistajan numero:   82430
25,85 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Anturi, pakokaasun lämpötila AUTLOG AS3173
Valmistaja:   AUTLOG
Valmistajan numero:   AS3173
40,95 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Anturi, ulkolämpötila FEBI BILSTEIN 26086
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   26086
7,60 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Anturi, pakokaasun lämpötila HELLA 6PT 014 495-001
Valmistaja:   HELLA
Valmistajan numero:   6PT 014 495-001
69,03 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Anturi, pakokaasun lämpötila MEYLE 114 800 0052
Valmistaja:   MEYLE
Valmistajan numero:   114 800 0052
64,08 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Anturi, pakokaasun lämpötila PIERBURG 7.11020.26.0
Valmistaja:   PIERBURG
Valmistajan numero:   7.11020.26.0
81,78 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Anturi, pakokaasun lämpötila MEYLE 114 800 0085
Valmistaja:   MEYLE
Valmistajan numero:   114 800 0085
59,89 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Anturi, pakokaasun lämpötila HANS PRIES 120 296
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   120 296
75,22 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Anturi, imuilman lämpötila HANS PRIES 110 575
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   110 575
4,86 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Anturi, pakokaasun lämpötila HELLA 6PT 358 181-161
Valmistaja:   HELLA
Valmistajan numero:   6PT 358 181-161
62,23 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Lämpökytkin, ilmastointituuletin HANS PRIES 111 871
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   111 871
8,60 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Mitä lämpötila-antureita ajoneuvossa on?

Periaatteessa lähes kaikissa nykyaikaisissa polttomoottoriajoneuvoissa on useita antureita. Ainoastaan vanhemmissa ajoneuvoissa, joissa ei ole moottorinohjausyksikköä, on usein vain yksi tai kaksi lämpötila-anturia, ja koska ne ovat klassisia tai historiallisia ajoneuvoja, niihin ei myöskään sovelleta nykyisiä päästömääräyksiä. Nykyaikaiset ajoneuvot mittaavat monia lämpötiloja, joihin moottorin ohjausyksikkö voi reagoida aktiivisesti. Tämä sisältää pakokaasun lämpötilan. Ajoneuvosta riippuen seuraavat lämpötila-anturit voidaan asentaa:

- Jäähdytysnesteen lämpötilamittari

- Moottoriöljyn lämpötila

- Imu- ja latausilman lämpötila

- Ympäristön lämpötila

- Ilmastoinnin höyrystimen lämpötila

- Polttoaineen lämpötila

Lämpötila-antureiden lisäksi on monia muita antureita, jotka ovat tärkeitä ajoneuvon ja moottorin moitteettoman toiminnan kannalta. Motointegratorilta saat laajan valikoiman antureita moottoriajoneuvoihisi.

Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi

Kuljettajille tutuin on ajoneuvon jäähdytysnesteen lämpötila-anturi tai veden lämpötilamittari. Näin kuljettaja näkee esimerkiksi, onko moottori jo saavuttanut käyttölämpötilansa, ja varoittaa ylikuumenemisesta. Lisäksi useimmat ajoneuvot antavat varoitussignaalin, jos jäähdytysnesteen lämpötila nousee liian korkeaksi. Monissa ajoneuvoissa jäähdytysnesteen lämpötila-anturilla ohjataan myös sähköistä jäähdytystuuletinta, joka käynnistyy automaattisesti, kun veden lämpötila on tietty.

Jäähdytysnesteen lämpötila on tärkeä myös moottorin ohjausjärjestelmän kannalta, sillä kylmissä moottoreissa seoksen säätö käynnistystä ja toimintaa varten on erilainen kuin lämpimissä moottoreissa. Viallinen jäähdytysnesteen lämpötila-anturi voi siis vaikuttaa käynnistyskäyttäytymiseen, pakokaasuarvoihin ja polttoaineen kulutukseen.

Yhtä jäähdytysnesteen lämpötila-anturia ei automaattisesti tarvitse asentaa kaikkiin tarkoituksiin; ajoneuvosta riippuen ajoneuvoon voidaan asentaa useita jäähdytysnesteen lämpötila-antureita. Nykyaikaisissa moottoreissa lämpötila-anturin vika tallentuu yleensä moottorin ohjausyksikön vikamuistiin, ja vika voi mahdollisesti näkyä myös ajoneuvon ohjaamossa. Moottorin rakenteesta riippuen jäähdytysvesipiirissä on erilaisia asennusvaihtoehtoja.

Jos veden lämpötilanäytössä ei näy lämpötilaa tai jos moottorin käynnistyskäyttäytyminen on heikkoa ja polttoaineen kulutus on lisääntynyt, syynä voi olla viallinen lämpötila-anturi. Tarkista kuitenkin myös johdotukset ja sulakkeet. Motointegratorilta saat uudet, laadukkaat lämpötila-anturit kohtuulliseen hintaan.

Pakokaasun lämpötila-anturi

Nykyaikaisten polttomoottoriajoneuvojen on täytettävä tiukat pakokaasupäästönormit, ja niiden teho kasvaa jatkuvasti, vaikka moottorin iskutilavuus pienenee. Samalla pakojärjestelmän uudet tekniikat takaavat ympäristöystävällisemmän toiminnan. Bensiini- ja dieselmoottorilla varustetuissa ajoneuvoissa pakokaasujen lämpötilan seuranta on tullut välttämättömäksi. Pakokaasuanturia käytetään katalysaattorin valvontaan ja eri komponenttien suojaamiseen.

Monet bensiini- ja dieselmoottorit saavuttavat tehokkaat suoritusarvonsa ahtamalla moottoria pakokaasun turboahtimilla tai kompressoreilla. Pakokaasun lämpötila antaa tietoa lämpökuormituksesta ja antaa moottorin ohjausyksikölle mahdollisuuden tarvittaessa alentaa ahtopaineita näiden komponenttien ylikuumenemisen estämiseksi. Dieselmoottoreissa pakokaasun lämpötilan määrittäminen on tärkeää myös dieselhiukkassuodattimen (DPF) suojaamiseksi ja regenerointilämpötilan seuraamiseksi. Hiukkassuodatin tarvitsee tietyn pakokaasun lämpötilan "palaakseen vapaaksi". Samalla pakokaasun lämpötilan mittaaminen auttaa myös vähentämään typen oksidien (NOX) määrää.

Jos pakokaasun lämpötilan mittaamiseen tarkoitettu anturi on viallinen, pakokaasujärjestelmän ja turboahtimen eri osat voivat ylikuumentua. Yleensä viallinen anturi tallennetaan myös moottorin ohjausyksikön vikamuistiin. Monien antureiden, kuten lämpötila-antureiden, kampiakseliantureiden tai nokka-akseliantureiden lisäksi Motointegratorista saat myös edullisia pakokaasujen lämpötila-antureita.

Lämpötila-anturi ulkolämpötilaa varten

Monien ajoneuvojen näytössä näkyy myös ulkolämpötila. Sen lisäksi, että ne ilmoittavat kuljettajalle, kuinka lämmintä tai kylmää ajoneuvon ulkopuolella on, ne myös edistävät turvallisuutta talvella. Jos lämpötila laskee 3 asteeseen tai sen alle, on odotettavissa jäisiä teitä. Jotkin ajoneuvot antavat jopa varoitussignaalin vaarallisissa ulkolämpötiloissa. Lämpötila-anturi asennetaan ajoneuvon ulkopuolelle, esimerkiksi siiven sisäpuolelle, puskurin taakse tai sivupeiliin.

Joissakin malleissa on toinen lämpötila-anturi ajoneuvon sisälämpötilaa varten. Ulkoilman lämpötila-anturien vikaantumista ei yleensä ilmoiteta vikamuistissa, koska ne eivät ole merkityksellisiä moottorin kannalta. Tilanne on erilainen imuilman lämpötila-anturin osalta. Imuilmaa lämmitetään erityisesti turboahdetuissa moottoreissa, jolloin ympäristön lämpötila ja imuilman lämpötila eivät enää ole identtisiä.

Vaihda vialliset lämpötila-anturit viipymättä

Lukuun ottamatta ympäristön lämpötilaa mittaavia lämpötila-antureita, lämpötila-anturin vikaantuminen vaikuttaa ajoneuvojen moottorin käyntiin ja pakokaasujen käyttäytymiseen. Monissa tapauksissa tämä voi johtaa kalliisiin seurannaisvahinkoihin, joten suosittelemme anturin vaihtamista mahdollisimman pian. Aina ei ole kyse itse lämpötila-anturista, vaan esimerkiksi johdotuksesta tai pistokkeesta. Myös liitosten korroosio voi aiheuttaa vian.

Motointegrator tarjoaa lähes 5 miljoonaa varaosaa, esimerkiksi lämpötila-antureita ajoneuvojen moninaisimpiin kokoonpanoihin, jotka on sovitettu juuri sinun ajoneuvoosi. Luotamme ensiluokkaisiin valmistajiin, kuten PETERS, BOSCH, DELPHI, HELLA, AUTLOG tai FEBI BILSTEIN.