- Pusty
- SAATAVUUS
- Valmistaja
- Hinta
Lambda-anturit – VW – KUORMA-AUTOT
(löytyi 408 tulosta)
Lambda-anturit ovat osa pakojärjestelmää. Nämä komponentit ovat happipitoisuusantureita, jotka säätelevät bensiini-, diesel- ja kaasumoottoreiden pakokaasuja. Lambda-anturit mittaavat pakokaasun happipitoisuuden ja välittävät arvon moottorin ohjausyksikköön sähköjännitteenä. Ne altistuvat äärimmäisille rasituksille ja ovat kuluvia osia. Siksi anturit on vaihdettava säännöllisesti. Motointegratorista löydät lambda-anturit ajoneuvoosi noin viiden miljoonan ajoneuvon varaosan ja lisävarusteen lisäksi kaikilta huippumerkeiltä ja -valmistajilta.
Valmistaja: | MAGNETI MARELLI |
Valmistajan numero: | 466016355050 |
Valmistaja: | MAGNETI MARELLI |
Valmistajan numero: | 466016355024 |
Mitä ovat lambda-anturit?
Lambda-anturi on happipitoisuusanturi ja siten bensiini-, diesel- ja kaasumoottoreiden pakokaasujen säätölaite. Anturi mittaa pakokaasun jäännöshappipitoisuuden ja varmistaa siten seoksen optimaalisen koostumuksen. Lambda-anturi välittää mitatun arvon moottorin ohjausyksikköön sähköjännitteenä. Ohjausyksikkö käyttää tätä jännitettä seoksen koostumuksen tunnistamiseen (laiha tai rikas). Jos seos on esimerkiksi liian rikas, polttoainemäärää seossuhteessa pienennetään ohjausyksikön kautta. Jos seos on liian laiha, ohjausyksikkö lisää polttoainemäärää seossuhteessa. Näin ohjausyksikkö luo ihanteelliset olosuhteet pakokaasun käsittelylle katalysaattorissa. Moottorin kuormitus otetaan huomioon.
On mahdollista käyttää toista lambda-anturia - diagnostiikka-anturia. Se tunnistaa, toimiiko valvonta-anturi edelleen optimaalisesti. Ohjausyksikkö voi kompensoida tällaisia poikkeamia laskennallisesti.
Lambda-anturityypit
Lambda-antureita on periaatteessa kahdenlaisia: hyppyanturi ja laajakaistainen anturi
Hyppyanturi
Käyttölämpötilassa (350 °C:sta alkaen) hyppyanturi tuottaa sähköjännitteen muutoksen savukaasun happipitoisuuden mukaan. Se vertaa savukaasun jäännöshappipitoisuutta ympäröivän ilman happipitoisuuteen. Tämän prosessin aikana se tunnistaa siirtymisen rikkaasta seoksesta (ilman puute) laihaksi seokseksi (ilmaylijäämä) ja päinvastoin.
Laajakaistainen anturi
Die Breitbandsonde besitzt einen größeren Messbereich und misst im mageren und im fetten Bereich sehr genau. Sie eignet sich auch für die Verwendung in Gas- und Dieselmotoren.
Damit früher in die Abgasregelung eingegriffen werden kann, müssen Lambdasonden schneller auf Betriebstemperatur kommen. Dafür werden beheizte Lambdasonden eingesetzt.
Aufbau der Lambdasonde
Ensimmäiset lambda-anturit rakennettiin sormikoettimiksi. Anturielementti on pienen hatun muotoinen - vertailuilma on sisällä ja pakokaasu ulkopuolella. Nykyään anturit rakennetaan yhä useammin useista kerroksista koostuvalla tasomaisella tekniikalla. Anturin lämmitys on jo integroitu tähän.
Sormianturi
Sormianturi sisältää sormenmuotoisen anturikeramiikan, joka on sen keskipiste. Sitä lämmittää anturiin integroitu lämmityselementti. Pakokaasu virtaa anturielementin toisen elektrodin puolen ympäri. Toinen puoli toimii viiteilmana jäännöshapen mittauksessa. Anturikotelon pakokaasupuolella on suojaputki, joka suojaa anturielementtiä palamisjäämiltä ja pakokaasun tiivistymiseltä.
Planaarinen anturi
Planaarinen anturi on anturi, joka valmistetaan paksukalvotekniikalla. Tässä tapauksessa anturielementti on pitkänomaisen levyn muotoinen, johon mittauskenno ja lämmityselementti on integroitu. Tällä tavoin voidaan saavuttaa nopeampi toimintavalmius. Myös tässä tapauksessa anturielementti on suojattu pakokaasun kondensaatiolta ja palamisjäämiltä sopivilla suojaputkilla.
Lambda-antureiden vikojen tunnistaminen
Lambda-anturit altistuvat äärimmäisille kuormituksille. Koska lambda-anturit ovat edellytys moottorin moitteettomalle toiminnalle esimerkiksi alhaisen polttoaineenkulutuksen, vähäisten päästöjen ja oikeiden pakokaasuarvojen kannalta, ne on tarkistettava säännöllisesti ja vaihdettava, jos ne ovat viallisia. Näin vältät kalliit katalysaattorivauriot ja saavutat paremman ajosuoritteen.
Vian sattuessa on erotettava toisistaan valvonta-anturi (ennen katalysaattoria) ja diagnostiikka-anturi (katalysaattorin takana). Koska diagnostiikka-anturi valvoo vain katalysaattorin toimintaa, vian sattuessa tässä ei esiinny suoria oireita. Ohjausanturi vaikuttaa suoraan moottorin ohjausyksikköön. Jos ohjausanturi on viallinen, se ei enää toimita oikeita mittausarvoja ohjausyksikköön. Seurauksena on liian vähän tai liian paljon happea pakokaasussa. Nämä oireet viittaavat kuitenkin myös muihin vikoihin.
Mahdollisia oireita ovat:
- Huono pito kiihdytettäessä
- Vähennetty moottorin teho
- Pakokaasupäästöt
- Moottorin nykiminen, syttymishäiriöt
- Suuri polttoaineen kulutus
- Moottorin merkkivalo syttyy
- Korkeat pakokaasupäästöt
Tämä voi johtua usein toistuvista lyhyistä matkoista, moottorin vakavasta vaurioitumisesta, kaapelien katkeamisesta tai huonoista maadoituskytkennöistä. Suuri kiristysmomentti voi myös aiheuttaa mekaanisia vaurioita. Väärä ilmanotto tai öljyn hiilijäämistä johtuva tukkeutuminen voi myös heikentää toimintaa.
Vaihda lambda-anturit
Lambda-anturit ovat helposti saatavilla. Lambda-anturin vaihtaminen kestää yleensä enintään 30 minuuttia. Näin myös työkustannukset pysyvät rajoissa. Pakojärjestelmän on täytynyt jäähtyä hieman tätä varten. Lambda-anturi on ruuvattava irti lämpimänä ja uusi ruuvattava kylmänä. Ennen asennusta kannattaa myös levittää kierteeseen korkean lämpötilan tahnaa, jotta se ei takertuisi.
Osta lambda-antureita edullisesti netistäLambda-anturit säätelevät bensiini-, kaasu- ja dieselmoottoreiden pakokaasuja. Jos ne ovat viallisia, ne on vaihdettava välittömästi. Kustannukset vaihtelevat noin 30 eurosta 170 euroon. Lisäksi tulevat työ- ja vahinkodiagnoosikustannukset. Kaiken kaikkiaan tästä voi kertyä paljon rahaa. Voit vähentää korjauskustannuksia ostamalla uudet lambda-anturit edullisesti Motointegrator-verkkokaupastamme. Toimitamme oikean varaosan suoraan kotiovellesi 2-4 arkipäivässä.
Mitä vaikutuksia viallisella lambda-anturilla on kuljettajaan?
Viallisen lambda-anturin selvä määrittäminen ei ole aina helppoa. Lambda-anturin vika käsitellään perinteisesti moottorin ohjausyksikössä. Vian ilmetessä moottorin varoitusvalo aktivoituu. Viallisen lambda-anturin voi kuitenkin huomata myös epätavallisen korkeasta polttoaineenkulutuksesta. Huonompi palaminen ja merkittävästi heikentynyt suorituskyky ovat myös mahdollisia merkkejä. Dieselmoottoreissa musta savu voi siis olla merkki siitä, että lambda-anturi saattaa olla viallinen ("saattaa", koska se voi olla myös merkki muista vioista moottorissa).
Voitko jatkaa ajamista viallisen lambda-anturin kanssa?
Usein kuljettaja ei kuitenkaan edes huomaa, että lambda-anturi on viallinen. Ikävä yllätys tulee sitten auton kuntotarkastuksessa pakokaasupäästötestin yhteydessä. Myöskään katalysaattorin takana sijaitsevaa valvonta-anturia ei monissa ajoneuvoissa pidetä vian lähteenä. Tämä tarkoittaa, että jos tämä anturi on viallinen, kuljettaja ei useinkaan saa siitä mitään palautetta. Jos moottorin käyntikäyttäytyminen on kuitenkin vain hieman erilainen, on suositeltavaa kääntyä korjaamon puoleen. Lambda-anturin ei nimittäin aina tarvitse olla viallinen. Myös ilmamassavirta-anturi voi olla vikaantunut, sillä se mittaa imuilman happipitoisuutta.
Virheellinen laskenta johtaa vääränlaisiin paineisiin polttoainejärjestelmässä, eli tilanteesta riippuen liian matalaan tai liian korkeaan paineeseen, liian niukkaan tai liian rikkaaseen seosvalmistukseen. Tämä voi ajaa moottorin kuormitusrajoille ja edistää ennenaikaista kulumista. Lisäksi liian rikas seos voi päästä katalysaattoriin ja syttyä siellä. Tällöin hunajakennot sulavat ja katalysaattori "tukkeutuu". Tämä luo moottoriin korkean paineen, joka voi työntää moottoriöljyn ulos mittatikulle asti. Jopa tärkeät tiivisteet, kuten pään tiiviste, voivat tuhoutua, kun moottori kirjaimellisesti räjähtää.
Vaikuttaako siruviritys lambda-anturiin?
On olemassa yksinkertaista siruviritystä (virityslaatikot), jossa ohjausyksikköä "huijataan" luulemaan, että sillä on väärät arvot. Tämä vaikuttaa tietysti myös lambdan säätöön. Voi olla, että katalysaattoriin pääsee liian runsas seos, koska sitä ei voida polttaa kokonaan vääränlaisten tietojen vuoksi. Silloin seos voi myös syttyä katalysaattorissa ja aiheuttaa sen sulamisen. Ammattimainen siruviritys, jossa tärkeät parametrit säädetään yksilöllisesti, on tästä vapautettu.
Miten lambda-anturi puhdistetaan ja onko tässä mitään järkeä?
Lambda-anturi voi myös likaantua. Silloin se antaa virheellisiä arvoja. Puhdistus ei kuitenkaan aina onnistu, sillä pinta voi myös vaurioitua. Anturi on irrotettava puhdistusta varten. Koska Y-putki kuumenee erittäin nopeasti, anturi voi olla äärimmäisen tiukka. Sen vuoksi anturia saa aina irrottaa vain laadukkaalla rengasavaimella. Kiinto- tai lenkkiavaimella on vaara, että ruuvi kiertyy ympäri.
On myös järkevää nostaa moottori käyttölämpötilaan etukäteen, koska anturi irtoaa helpommin, kun Y-putki on kuuma. Ole kuitenkin varovainen palovammojen vaaran vuoksi! Lenkkiavainta käytettäessä anturi on tietenkin ensin irrotettava ja vedettävä avain kaapelin päälle. Kun anturi on irrotettu, se voidaan suihkuttaa jarrupuhdistusaineella ja puhdistaa huolellisesti lankaharjalla. Laita nyt hieman kuparitahnaa anturin kierteeseen (ei ole lämpöherkkä ja se on helpompi irrottaa myöhemmin). Mitään tahnaa ei saa joutua anturin päälle. Ruuvaa se nyt takaisin paikalleen.
Voiko muita vikoja syntyä, jotka voidaan mahdollisesti korjata?
Kyllä, myös muita vikoja voi syntyä. Mitä vanhempi ajoneuvo on, sitä suurempi on todennäköisyys, että kaapelin eristys huokoistuu ja haurastuu. Siksi myös syöttökaapeli on tutkittava tarkasti. Pistokkeessa saattaa esiintyä korroosiota. Vedä yksinkertaisesti pistoke irti ja puhdista se kosketussuihkeella, jarrupuhdistusaineella tai rasvalla.
Miten lambda-anturissa ilmenee vikoja?
Edelliset kysymykset vastaavat tähän osittain. Halpa virityslaatikko voi väärentää moottorin tietoja ja tehdä seoksesta rasvaisen. Tämä aiheuttaa sen, että anturi likaantuu liikaa. Myös viallisella ilmamassavirta-anturilla voi olla tämä vaikutus. Nykyaikaisissa antureissa lämmitin voi pettää, minkä vuoksi anturin optimaalinen toiminta tapahtuu vasta myöhemmin. Erityisesti vanhemmissa ajoneuvoissa johdotukseen (huokoisuus) tai liittimiin (korroosio) syntyy vaurioita materiaalin väsymisen tai korroosion vuoksi. Myös moottorin huoltovaje voi vaikuttaa lambda-anturiin. Vanha jakohihna ei ole vain riskialtis, vaan ylivenyminen muuttaa myös ajoitusta, mikä vaikuttaa myös pakokaasuihin, ja vanha ilmansuodatin ei ehkä enää päästä riittävästi happea moottoriin. Anturiin voi kertyä palamisjäänteitä.
Missä lambda-anturi sijaitsee?
Nykyaikaisissa ajoneuvoissa lambda-anturi voi sijaita suoraan katalysaattorin edessä, koska se on nykyaikaisissa ajoneuvoissa lämmitetty. Vanhemmissa malleissa se sijaitsee lähellä pakosarjaa Y-putkessa, jotta se saavuttaa käyttölämpötilan mahdollisimman nopeasti. V-moottoreissa voi olla yksi lambda-anturi kutakin sylinteripankkia kohti, joissakin moottoreissa jopa kutakin sylinteriä kohti. Nykyaikaisissa moottoreissa (diesel- ja bensiinimoottorit) on toinen valvonta-anturi katalysaattorin takana.