- Pusty
Kytkinvaijerit – KUORMA-AUTOT
(löytyi 519 tulosta)
Kytkinvaijereiden tehtävänä on erottaa kytkinlevyt toisistaan. Näin voit kytkeä uuden vaihteen. Kullakin vaihteella saa ajaa vain tietyllä kierroslukualueella. Jotta voisit kiihdyttää autollasi, sinun on vaihdettava seuraavalle korkeammalle vaihteelle. Tätä varten vaihteiston ja moottorin välinen yhteys on katkaistava. Tämä tapahtuu painamalla kytkinpoljinta.
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Kytkinvaijerit.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- FSO
- GAZ
- GEO
- GMC
- Great Wall
- Honda
- Hummer
- Hyundai
- Infiniti
- Innocenti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- KIA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Plymouth
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Renault Trucks
- Rover
- Saab
- Seat
- Sevic
- Skoda
- Smart
- Ssangyong
- Steyr
- Subaru
- Suzuki
- Tata
- Tesla
- Toyota
- Trabant
- UAZ
- Volvo
- VW
- Wartburg
- Zastava
- ZAZ
- ZIL
Moottoriajoneuvojen kytkinvaijerit ovat kuin polkupyörien Bowden-vaijerit. Ne makaavat hihassa, joka ohjaa heitä. Köysien molemmissa päissä on erikoisvalmisteiset järjestelmät köysien pitämistä varten. Yksinkertaisen rakenteensa ansiosta kytkimen köysiä voidaan käyttää erikseen jokaisessa autossa. Koska Bowden-kaapeli on avoin molemmista päistään, se vaatii voitelua. Tämä suojaa osaa veden tai muiden nesteiden tunkeutumiselta. Yleensä voiteluaine sisältää talkkia tai alumiinioksidia, joka pitää kosteuden hyvin poissa. Tällä välin käytetään yhä enemmän täysin hydraulisesti toimivia järjestelmiä. Usein kytkinvaijerit yhdistävät kuitenkin suoraan polkimen ja pääsylinterin. Toinen mahdollisuus - mutta nykyään harvinaisempi - on polkimen ja laakerin välinen yhteys.
Viallisia kytkinvaijereita aiheuttavat tekijät
Kun käytät kytkinpoljinta, olet tottunut siihen, että se on helppo työntää läpi ja palauttaa ilman portaattomuutta. Jotkin ulkoiset tekijät kuitenkin edistävät komponentin kulumista ja vaurioitumista, mikä johtaa erilaisiin oireisiin, jotka sinun on syytä tiedostaa.
Esimerkiksi kytkinvaijerit voivat vaurioitua useista syistä:
- Bowden-kaapelin ympärillä oleva muovisuojus repeää ja siinä on halkeamia tai reikiä.
- Bowden-kaapelin johdot ovat huokoisia ja rikkoutuvat.
- Kytkinvaijerin kiinnityselementit ovat vaurioituneet, eivätkä ne enää anna tukevaa pitoa.
- Kytkinvaijeri on vedetty liian tiukalle tai siinä on ruostetta.
Kuinka suojata kytkintäsi
Kytkinvaijerin kulumiseen ei kuitenkaan vaikuta vain yksittäisten osien haavoittuvuus, vaan myös ajotyylisi. Nämä vinkit auttavat sinua pitämään huolta kytkinvaijereistasi pitkään:
- Paina kytkinpoljin kokonaan pohjaan vaihdettaessa vaihdetta
- Laita auto tyhjäkäynnille liikennevaloissa sen sijaan, että pitäisit kytkintä painettuna
- Älä käytä kytkintä jatkuvasti ajon aikana
- Älä anna kytkimen luistaa tarpeettomasti vaihdetta vaihtaessasi
- Älä kuormita autoa tarpeettomasti painolla
- Älä kiihdytä vaihtaessasi vaihdetta
- Jos moottorin kierrosluku on edelleen liian korkea, älä vaihda alaspäin useita vaihteita.
Mitkä ovat viallisen kytkinvaijerin oireet?
Mutta mistä tunnistat, että kytkinvaijeri on rikki tai vahingoittunut jollakin tavalla? Seuraavat oireet on syytä huomioida ja ottaa vakavasti:
- ei vastusta kytkintä käytettäessä
- Nykiminen kytkintä käytettäessä
- lisääntynyt polttoaineen kulutus
- Vaihteita ei voi vaihtaa
- hidas kiihtyvyys ajon aikana
- auton sisällä on havaittavissa palava haju
Miten kytkinvaijerit vaihdetaan itse
Jos olet hieman kätevä, voit vaihtaa vialliset kytkinvaijerit itse. Korjaus ei kannata, kun otetaan huomioon tämän varaosan minimaalinen hinta. Siksi kytkinvaijerit on aina vaihdettava kokonaan. Mutta ennen kuin aloitat vaihdon, varmista, että kiinnität huomiota seuraaviin seikkoihin:
- Varmista, että auto on tasaisella alustalla.
- Varmista, että auto ei pääse pyörimään. Vedä käsijarru päälle.
- Auton keskilämpötila on vaihdon kannalta suotuisa, eli et saa olla juuri pysäköinyt autoa pitkän moottoritieajon jälkeen niin, että kytkimen osat ovat vielä kuumia.
- Osat eivät saa olla yöpakkasen peitossa.
Kun olet varma, että voit työskennellä hyvin suojattuna, ryhdy seuraaviin toimiin:
- Avaa ja kiinnitä konepelti.
- Irrota nyt kytkentäkaapelin mutterit.
- Vedä kytkentäkaapeli ulos pidikkeestään.
- Irrota sitten vaijerin pää vaihteiston vapautushaarukasta.
- Irrota nyt kytkinpolkimen suojukseen kiinnitetty suojus.
- Irrota sokkanaula tästä.
- Löysää nyt kytkinvaijeria matkustamoon päin olevalla puolella.
- Vaihda nyt kytkinvaijeri eli suorita edelliset vaiheet käänteisessä järjestyksessä.
Huomaa, että kytkentäkaapeleiden vaihtamisen jälkeen kaapeli on säädettävä. Tämä on ainoa tapa varmistaa turvallinen osallistuminen tieliikenteeseen.
osta verkosta kytkinvaijerit ajoneuvoosi
Motointegratorin verkkokaupasta löydät laajan valikoiman varaosia autoosi. Varastoimme 5 miljoonaa tuotetta ja vakuutamme edullisilla hinnoilla ja huippulaadulla. Käytä kätevää hakuamme jo tänään ja löydä kytkinvaijerit. Korkea asiakastyytyväisyys puhuu verkkokauppamme puolesta.