- Pusty
Kytkinosat – KUORMA-AUTOT
(löytyi 243 tulosta)
Auton kytkin on usein aloittelevien kuljettajien aluksi pelätty vihollinen. Ja se on myös teknisesti mysteeri monille. Siitä huolimatta sillä on valtava merkitys moottorin ja voimansiirron välisessä vuorovaikutuksessa päivästä toiseen. On korkea aika tarkastella tätä aihetta ja erityisesti henkilöauton kytkinosia lähemmin.
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Kytkinosat.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Kytkimen rooli ja tehtävä
Kytkimen tehtävä voidaan tiivistää hyvin yksinkertaisesti: se kytkee ja irrottaa moottorin ja vaihteiston tarpeen mukaan. Jotta moottori voi toimia aina parhaalla mahdollisella nopeusalueella, sen teho siirretään vaihteiston kautta pyörille eri vaihteilla. Niin kauan kuin auto liikkuu ja vaihde on kytkettynä, myös kytkin on kiinni. Jos kuitenkin haluat vaihtaa vaihteen ilman, että vaihdelaatikko hajoaa osiin, sinun on ensin kytkettävä kytkin irti eli irrotettava moottori vaihteistosta. Tätä prosessia ohjataan kytkinpolkimella.
Kytkimen osat
Näiden prosessien ymmärtämiseksi tarkastellaan ensin kytkimen keskeisiä osia yksi toisensa jälkeen.
Vauhtipyörä
Vauhtipyörä on kytketty moottoriin kampiakselin kautta. Se siis ottaa moottorin vauhdin ja siirtää sitä eteenpäin - jos annat sen vaikuttaa. Tätä tarkoitusta varten vauhtipyörässä on kitkavuoraus kytkimen suuntaan.
Painelevy
Kytkimen toisessa päässä on painelevy. Vaikka vauhtipyörän ja painelevyn välissä on muita osia, ne ovat kiinteästi yhteydessä toisiinsa. Painelevy pyörii siis aina yhdessä vauhtipyörän kanssa.
Kytkinlevy
Tärkeä kytkinlevy sijaitsee vauhtipyörän ja painelevyn välissä. Siinä on kitkavuori molemmin puolin. Kytkinlevyssä on myös vääntövaimennusjouset. Niiden tarkoituksena on pehmentää moottorin vaihtelevaa tärinää ja siten mahdollistaa mahdollisimman tasaisen pyörimisliikkeen siirtäminen vaihteistoon. Vaihtoehtoisesti myös kaksimassavauhtipyörä voi hoitaa tämän tehtävän. Molemmissa tapauksissa tavoitteena on suojata lähetys. Vaikka kytkinjousi on vain keskellä, se on jousi, joka muodostaa yhteyden vaihteistoon.
Kuppijousi, jossa on laakeri
Kytkinlevyn ja painelevyn väliin on asennettu suuri kalvojousi ja laakeri. Näillä kahdella on tärkeä rooli kytkinpolkimen "käskyjen" välittämisessä ja toteuttamisessa kytkimelle.
Mitä tapahtuu, kun astut kytkinpolkimelle?
Kun poljinta ei paineta, kytkinlevy on tiukasti vauhtipyörän ja painelevyn välissä. Kun moottori on käynnissä, nämä kolme muodostavat siis ei-positiivisen yhteyden. Moottorin pyörimisliike välittyy vaihteistoon vauhtipyörän ja muun kytkimen kautta.
Vaihteen vaihtamiseksi tämä liitäntä on irrotettava. Tätä varten kuljettaja astuu kytkinpolkimelle. Hydraulijärjestelmä siirtää tämän liikkeen kytkimelle. Lopuksi laukaisuvipu painaa laukaisulaakeria, joka puolestaan painaa kalvojouselle. Jousen sisäosa painetaan kytkinlevyä vasten. Ulompi osa vaikuttaa kuitenkin työntölaakeriin ja siirtää sitä poispäin kytkinlevystä. Tämä katkaisee yhteyden, ja vaihde voidaan vaihtaa ongelmitta.
Jos kuljettaja nyt astuu jälleen alas kytkinpolkimelta, kaikki prosessit tapahtuvat päinvastaisessa järjestyksessä. Kalvojousi ei enää työnnä painelevyä poispäin kytkinlevystä, ja epäpositiivinen yhteys palautuu. Juuri tämä prosessi aiheuttaa edelleen ongelmia monille aloitteleville kuljettajille. Pysähdyksestä käsin tämä yhteys voidaan tehdä vain tarvittavalla tunteella, jotta kaikki osat voivat toimia onnistuneesti yhdessä.
Mahdolliset ongelmat henkilöauton kytkinosissa
Kytkimen kaltaisessa monimutkaisessa järjestelmässä ja sen yksittäisissä kytkinosissa on monia mahdollisia virhelähteitä. Jotkin viat johtuvat väistämättömästä kulumisesta, toiset taas kömpelöistä kuljettajista, jotka eivät pidä kytkimestään riittävästi huolta. Olivatpa syyt missä tahansa, ne johtavat yleensä yhteen kahdesta pääongelmasta: joko kytkin ei enää erotu tai se ei enää kytkeydy. Ensimmäisessä tapauksessa moottorin virta ei enää katkeaisi. Toisessa tapauksessa sitä ei enää lähetettäisi. Kumpikaan näistä ei siis ole toivottava skenaario.
Kytkimen osien korjaus ja vaihto
Syyt voivat olla jossakin kytkimen monista osista. Olipa kyseessä mikä tahansa osa, kytkimen ympärillä tehtävät korjaukset eivät ole yksinkertaisia tehtäviä, jotka voidaan tehdä nopeasti välissä. Loppujen lopuksi suuri osa vaihteistosta on yleensä irrotettava ja asennettava uudelleen. Kytkimen työstäminen ei myöskään ole aloittelijan tehtävä sen monimutkaisen rakenteen vuoksi. Ammattilaisten olisi suoritettava nämä tehtävät asianmukaisesti varustetussa korjaamossa.
Tilaa kytkimen osat autoosi verkossa Motointegratorilta
Kytkimellä on ratkaiseva merkitys auton liikkeelle saamisessa ja liikkeessä pitämisessä. Useiden kytkinosien kehittynyt vuorovaikutus mahdollistaa tämän prosessin kilometri toisensa jälkeen. Niin monimutkaisia kuin nämä prosessit ovatkin, tämä vuorovaikutus on myös hyvin herkkä. Jos tässä ilmenee ongelmia, ammattilaisten on toimittava kiireellisesti korjaamossa. Motointegratorista löydät aina oikeat varaosat eri kytkinosiin.