- Pusty
- Valmistaja
- Hinta
Kytkimet – KUORMA-AUTOT
(löytyi 16 tulosta)
Valmistaja: | ROCKINGER |
Valmistajan numero: | RO230B35000 |
Valmistaja: | ROCKINGER |
Valmistajan numero: | RO243A11000 |
Valmistaja: | ROCKINGER |
Valmistajan numero: | RO400A3600C |
Valmistaja: | ROCKINGER |
Valmistajan numero: | RO205A50000 |
Valmistaja: | ROCKINGER |
Valmistajan numero: | RO243A35000 |
Valmistaja: | ROCKINGER |
Valmistajan numero: | RO400A52001 |
Valmistaja: | ROCKINGER |
Valmistajan numero: | RO500A66000 |
Kuorma-auton ja henkilöauton kytkimen välinen ero
Jopa henkilöauton kytkin kuluu, mikä pätee vielä enemmän kuorma-auton kytkimeen. Saksassa raskaat tavarankuljetusajoneuvot voivat painaa kuorman kanssa jopa 40 tonnia ja jopa 44 tonnia yhdistetyissä kuljetuksissa. Moottorin tehonsiirron vaihteistoon on kestettävä tämä kuormitus.
Lisäksi raskaiden tavarankuljetusajoneuvojen suuren painon vuoksi vaihteiston välityssuhde on sovitettava ajonopeuden ja kaltevuuden mukaan paljon useammin kuin henkilöautoissa. Tätä varten kuorma-auton kytkin erottaa ja yhdistää moottorin ja vaihteiston välisen kitkaliitoksen paljon useammin kuin henkilöautossa. Manuaalivaihteistolla varustetuissa autoissa on tähän tarkoitukseen käytettävissä vain 5-6 vaihdetta. Kuorma-autoissa on yleensä 8-18 vaihdetta, jotta ne voivat mukautua kaikkiin tarpeisiin.
Joissakin kuorma-autojen vaihteistoissa (esimerkiksi ECO split -vaihteistossa) voidaan myös vaihtaa "kokonaisia" ja "puolikkaita" vaihteita. Kun ajetaan tyhjänä ilman kuorman painoa, "kokonaiset vaihteet" ovat usein riittäviä. Kun kuorman paino on suuri tai kun ajetaan rinteessä, on mahdollista vaihtaa vaihteita tiiviimmin porrastetusti "puolivaihteilla".
Jokainen vaihteenvaihto aiheuttaa kulumista voimansiirtojärjestelmän ja moottorin välisessä yhteydessä, ja sitä torjutaan vastaavasti laadukkailla komponenteilla. Koska kytkimen kuluvien osien vaihtaminen on suhteellisen kallista, tulisi käyttää vain laadukkaita osia, joita saat Motointegratorilta.
Miten kuorma-auton kytkin toimii?
Kuorma-auton kytkin on kampiakselin ja vaihteiston syöttöakselin välinen erotettava yhteys. Kampiakselin päässä on vauhtipyörä, joka on suunniteltu joko yksimassaiseksi vauhtipyöräksi tai kaksimassaiseksi vauhtipyöräksi (DMF). Vauhtipyörä vähentää tärinää ja auttaa kampiakselia selviytymään moottorin neljästä iskuluvusta mahdollisimman tasaisesti. Vauhtipyörän ulkoiset hampaat toimivat myös käynnistyspyörästön tai -rattaan kosketuspintana, joka antaa kampiakselille tarvittavan pyörimisliikkeen moottorin käynnistyksen yhteydessä.
Painelevy on tiukasti kiinni vauhtipyörässä. Vapautuslaakerin, jota kutsutaan myös työntölaakeriksi, avulla kytkinlevy irtoaa painelevystä ja katkaisee voimansiirron voimansiirtoakselille. Kun vaihdetaan vaihteita, kytkinlevyn ja painelevyn välinen yhteys vapautetaan painamalla kytkinpoljinta.
Käynnistettäessä tai liikkeelle lähdettäessä painelevyn ja kytkinlevyn välille syntyy vain osittain yhteys, ja kytkinlevy hankaa painelevyä.
Kaiken kaikkiaan kuorma- tai henkilöauton nykyaikaisella kytkimellä on useita tehtäviä:
- tasainen ja nykimätön vääntömomentin siirto käynnistyksen yhteydessä
- vaihteiston välityssuhteiden nopea vaihtaminen (vaihtaminen)
- värähtelyjen, tärinän ja melun vähentäminen ja siten pienempi kuluminen
- voimansiirron ylikuormitussuojaus siirtovirheiden vuoksi
- kuorma-auton kytkin kuluu vähän, jos sitä käytetään oikein
Jos mahdollista, hyötykuorma-autoja on hyödynnettävä paljon, jotta yritys voi saada niistä taloudellista hyötyä. Monet logistiikka-alan kuorma-autot ovat usein käytössä 16-24 tuntia vuorokaudessa vaihtuvien kuljettajien kanssa. Traktoreilla ajetaan Saksassa keskimäärin 110 000 km vuodessa ja kaukoliikenteen linja-autoilla noin 194 000 km. Jopa kuorma-autojen vähän kuluvat kytkimet saavuttavat kulumisrajansa vastaavasti nopeasti, ja ne on vaihdettava. Periaatteessa tämä koskee kaikkia kytkimen viallisia osia, sillä kalliit seurannaisvahingot voivat nopeasti syntyä. Motointegratorista saat kytkimet kuorma-autoihin sekä lähes 5 miljoonaa muuta varaosaa ja tarviketta kuorma-autoihin, autoihin, kaksipyöräisiin ja traktoreihin edullisesti.
Kytkimen viallisten osien oireet
Riippuen siitä, mikä kuorma-auton kytkimen osa on viallinen, kytkimen oireet vaihtelevat. Myös muihin komponentteihin kohdistuvat seuraukset vaihtelevat vastaavasti.
Viallinen laukaisulaakeri
Kuorma-auton kytkimen monien vikojen yleisimmät oireet ovat lisääntyvä melu ja tärinä. Ääniä esiintyy esimerkiksi silloin, kun laukaisulaakeri on viallinen. Aluksi äänet ovat havaittavissa kytkintä käytettäessä, mutta vian edistyneessä vaiheessa ne voivat olla pysyviä. Vika voi vaikuttaa niin paljon, että kytkintä ei voi enää käyttää. Jalan lepääminen kytkinpolkimen päällä ajon aikana edistää laakerin kulumista. Seisominen punaisen liikennevalon edessä kytkin painettuna lyhentää myös laukaisulaakerin käyttöikää. Motointegratorin verkkokaupasta saat uudet laakerit kuorma-autoihin tai henkilöautoihin kohtuulliseen hintaan.
Kaksoismassavauhtipyörän vika
Kaksoismassavauhtipyörä vähentää paljon moottorissa syntyvää tärinää. Jos tärinä ja äänet lisääntyvät, syynä voi olla viallinen DMF. Koska tärinä välittyy vaihteistoon, on suositeltavaa korjata syy mahdollisimman pian. Tärinä voi vaurioittaa muita komponentteja, mikä johtaa usein kalliisiin korjauksiin. Motointegrator tarjoaa laajan valikoiman laadukkaita kaksoismassavauhtipyöriä tai täydellisiä kytkimen korjaussarjoja.
Kytkin ei erotu kunnolla
Kytkimen tyypillinen kulumisominaisuus on voimansiirron ja moottorin huono irrotus tai yhteys. Jos kytkinpäällyste on kulunut pitkälle, se ei enää pysty erottamaan moottoria täysin vaihteistosta. Tämä on havaittavissa vaihteenvaihdon aikana, kun vaihteen vaihtamiseen on käytettävä enemmän voimaa ja vaihteisto tuottaa naksuvia ääniä.
Samoin kulunut kytkin ei pysty enää muodostamaan tarvittavaa yhteyttä moottoriin ja luistaa kuormituksessa. Kummassakin tapauksessa kuorma-auto voi rikkoutua, ja se on korjattava ajoissa. Motointegratorista saat kuorma-autojen ja henkilöautojen kytkimet premium-valmistajilta, esimerkiksi LUK, KAWE, FEBI BILSTEIN ja monet muut.