- Pusty
- Hinta
Kytkimen irroitusmekanismit – VW – KUORMA-AUTOT
(löytyi 23 tulosta)
Irroitusmekanismi (Concentric Slave Cylinder tai CSC) on kytkimen tärkeä osa, joka takaa paremman ajomukavuuden, turvallisuuden tiellä ja kytkimen turvallisen käytön. Se on siirtoyhteys paikallaan olevan käyttöjärjestelmän ja pyörivän kytkimen välillä. Viallisen irroitusmekanismi saa siksi korjata vain asiantuntija. Mutta mitä tapahtuu, jos irroitusmekanismi on viallinen? Jos ajat liian pitkään viallisella irroitusmekanismilla, se voi aiheuttaa vaurioita kytkimelle ja pahimmassa tapauksessa vaihteistolle. Tilaa sopiva varaosa Motointegratorilta jo tänään, niin varmistat nopean vaihdon.
Valmistaja: | AKUSAN |
Valmistajan numero: | F2G007AKN |
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Valmistaja: | BLUE PRINT |
Valmistajan numero: | ADU173601 |
Valmistaja: | LUK |
Valmistajan numero: | 510 0034 10 |
Valmistaja: | LUK |
Valmistajan numero: | 510 0158 10 |
Valmistaja: | AKUSAN |
Valmistajan numero: | F2M001AKN |
Valmistaja: | AKUSAN |
Valmistajan numero: | F2W001AKN |
Valmistaja: | SACHS |
Valmistajan numero: | 3182 654 150 |
Valmistaja: | LUK |
Valmistajan numero: | 510 0325 10 |
Valmistaja: | LUK |
Valmistajan numero: | 510 0016 10 |
Valmistaja: | LUK |
Valmistajan numero: | 510 0176 10 |
Valmistaja: | SACHS |
Valmistajan numero: | 3182 654 192 |
Valmistaja: | LUK |
Valmistajan numero: | 510 0035 10 |
Mikä on irroitusmekanismi?
Irroitusmekanismi on osa kytkintä ja sen keskeinen osa. Sen tehtävänä on keskeyttää voimansiirto moottorista vaihteistoon.
Yhdessä kytkimen pääsylinterin kanssa se mahdollistaa vaihteiden vaihtamisen pienellä voimalla. Näin vaihteet voidaan vaihtaa pehmeästi.
Kytkimen irroitusmekanismi on tärkeä mukavuuden, mutta ennen kaikkea turvallisuuden kannalta tien päällä. Jos irroitusmekanismi on viallinen, myös vaihteisto on usein purettava.
Miten kytkimen irroitusmekanismi toimii?
Kun kytkinpoljinta painetaan jalalla, mekaaninen voima muunnetaan hydraulipaineeksi kytkimen pääsylinterissä olevan männän avulla. Tämä liikuttaa pääsylinterissä olevaa mäntää. Tämän prosessin aikana pääsylinterin ja tasaussylinterin välinen yhteys suljetaan ensin. Näin syntynyt hydraulipaine siirretään sitten kytkinlinjojen kautta irroitusmekanismiin. Siellä irroituslaakeri siirtyy, mikä painaa painerengasta. Tämä painerengas vaikuttaa painelevyn kalvojousiin. Vapauttamalla painelevyn kytkinlevystä kuljettaja voi käynnistää manuaalisen vaihteenvaihdon. Kytkimen aktivoinnin jälkeen kaikki kytkinjärjestelmän liikkuvat osat siirtyvät takaisin alkuasentoonsa kalvojousen palauttavan voiman ansiosta. Tässä irroitusmekanismissa yhdistyvät integroidun laakerisylinterin ja irroitushaarukan toiminta ja tehtävä.
Mitkä ovat viallisen irroitusmekanismin merkit?
Irroitusmekanismit ovat kulumisalttiita komponentteja. Niiden on kestettävä äärimmäisiä mekaanisia ja hydraulisia voimia. Tämä voi johtaa lukuisiin kulumisen merkkeihin. Merkkejä viallisesta irroitusmekanismista ovat:
- Puutteellinen voimansiirto, kun kytkinpoljin on painettuna
- Vaihde ei ole täysin kytketty, vaikka vaihde on kytketty ja kytkin painettu
- Vaihteen kytkeminen on vaikeaa, kun vaihdekeppi tärisee voimakkaasti
- Kuultavat hiontaäänet
- Epämiellyttävä palamisen haju, joka johtuu kytkimen keskimääräistä suuremmasta kulumisesta
Mitkä ovat viallisen irroitusmekanismin syyt?
Irroitusmekanismin männänohjaimen ulkoiset likaeristeet voivat heikentää tiivistetta. Kun mäntä palaa kuormittamattomaan asentoonsa, tiiviste kulkee hiukkasten yli. Asennusvirheet ovat myös usein syynä irroitusmekanismin vikaantumiseen. Vaihteistoa ja kytkintä irrotettaessa kytkinpoljinta ei saa painaa, kun hydraulipiiri on suljettu. Jos kytkinpoljinta painetaan, kun hydraulipiiri on suljettu, se työntää männän liian pitkälle ulos. Tämä voi johtaa männän tiivisteiden vaurioitumiseen. Tämä puolestaan johtaa kytkinvirheiden ja hydraulinesteen häviämiseen.
Irroitusmekanismin manuaalinen puristaminen ja voiteluaineiden käyttö voivat myös vahingoittaa tiivisteitä. Tämä johtaa vioittumiseen.
Mitä tapahtuu, kun ajetaan viallisen irroitusmekanismilla?
Ajaminen viallisella irroitusmekanismilla voi aiheuttaa huomattavia vaurioita kytkimelle ja vaihteistolle. Heti ensimmäisten merkkien ilmaantuessa - äänet, kuten vihellys - on syytä käydä korjaamolla. Äänet eivät useinkaan tule kytkimestä vaan vaihteistosta. Jos vaurio on vähäinen, mekaanikko vaihtaa vain irroituslaakerin. Yleensä kuitenkin koko kytkin vaihdetaan. Jos ajat pidempään viallisella irroituslaakerilla, kytkin tai vaihteisto voi vaurioitua.
Pystytkö korjaamaan irroitusmekanismin?
Ajoneuvojen kytkimet ovat monimutkaisia järjestelmiä, jotka koostuvat monista yksittäisistä komponenteista. Niihin kuuluvat kytkinpoljin, pääsylinteri ja konsentrinen työsylinteri. Myös tämä voi kulua. Jos se kuitenkin vaurioituu, sitä ei voi korjata. Se on vaihdettava. CSC:n vaihtamista suositellaan osana vaihteiston purkamista tai kytkimen vaihtoa. Jos pelkkä kytkin vaihdetaan, voi lähitulevaisuudessa syntyä seurannaisvahinkoja.
Miten irroitusmekanismi voidaan tuulettaa?
Hydraulisena järjestelmänä irroitusmekanismin on oltava vapaa ilmasta, jotta se toimisi oikein. Ilma johtaa usein toimintahäiriöihin. Seurauksena voi olla esimerkiksi polkimen liikkuminen, kytkimen irrotusvaikeudet ja polkimen pehmeä tuntuma. Siksi irroitusmekanismin on tyhjennettävä kytkimen korjauksen tai hydraulisten komponenttien vaihdon jälkeen. Tähän tarkoitukseen saa käyttää vain ajoneuvon valmistajan hyväksymiä ilmanpoistolaitteita. Vuotamisen yhteydessä on myös tarkistettava, että kytkinpoljin on vedetty taaksepäin niin pitkälle kuin mahdollista. Muuten hydraulineste ei pääse virtaamaan esteettä ulos. Pidä silmällä paisuntasäiliön nestetasoa, kun vuodatat irroitusmekanismia. Pidä vuodatuspaine mahdollisimman alhaisena. Näin kuljetat enemmän ilmaa ulos järjestelmästä kuin virtaavaa ilmaa. Älä paina kytkinpoljinta tyhjennyksen aikana, sillä se voi aiheuttaa vuotoja.
Irroitusmekanismin tyhjennys onnistuu muutamalla toimenpiteellä::
- Irrota pääsylinterin tai jarrunestesäiliön korkki.
- Liitä kaasunpoistolaite sopivalla sovittimella.
- Beaufschlagen Sie das Hydrauliksystem mit Druck (max. 2 Bar).
- Entfernen Sie die Schutzkappe des Entlüftungsnippels am Nehmerzylinder.
- Bringen Sie einen geeigneten Auffangbehälter mit durchsichtigem Schlauch am Entlüftungsnippel an.
- Öffnen Sie den Entlüftungsnippel und schließen Sie ihn, sobald die Flüssigkeit im Schlauch ohne Blasen austritt.
- Lassen Sie den Druck im Entlüftergerät ab.
- Entfernen Sie den Adapter des Entlüftergeräts am Geberzylinders bzw. den Bremsflüssigkeitsbehälter.
- Prüfen Sie den Flüssigkeitsstand im Ausgleichsbehälter und korrigieren Sie diesen ggf.
- Bringen Sie den Verschlussdeckel an.
- Betätigen Sie zur Überprüfung der Funktion mehrmals das Kupplungspedal. Dabei muss das Kupplungspedal immer selbstständig zum Ausgangspunkt zurückkehren.
Hersteller von Zentralausrückern
Bei Motointegrator erwartet Sie eine große Auswahl an Top-Herstellern. Bei uns können Sie Ihren Zentralausrücker von bekannten Herstellern wie ABE, AISIN, LUK, TRW, VALEO und SACHS beziehen. Wählen Sie dafür einfach Ihr Fahrzeugmodell aus und wir zeigen Ihnen die passende Auswahl für Ihr Auto.
Zentralausrücker günstig online kaufen
Ein defekter Zentralausrücker kann richtig Geld kosten – vor allem dann, wenn nicht nur diese Komponente ausgetauscht werden muss, sondern auch das Getriebe oder die Kupplung. Dieses Ersatzteil sollten Sie lieber nicht selbst austauschen, da Sie hierfür ausgeprägte Kenntnisse und Spezialwerkzeug brauchen. Sie können aber Geld sparen, indem Sie den Zentralausrücker günstig online kaufen. Bei Motointegrator finden Sie rund 5 Millionen Ersatzteile und Zubehör von Top-Herstellern und Marken und kommen schnell an Ihren neuen Zentralausrücker.