-3% jousituksesta

Kytkimen irroitusmekanismit – Hyundai – KUORMA-AUTOT

(löytyi 22 tulosta)

Irroitusmekanismi (Concentric Slave Cylinder tai CSC) on kytkimen tärkeä osa, joka takaa paremman ajomukavuuden, turvallisuuden tiellä ja kytkimen turvallisen käytön. Se on siirtoyhteys paikallaan olevan käyttöjärjestelmän ja pyörivän kytkimen välillä. Viallisen irroitusmekanismi saa siksi korjata vain asiantuntija. Mutta mitä tapahtuu, jos irroitusmekanismi on viallinen? Jos ajat liian pitkään viallisella irroitusmekanismilla, se voi aiheuttaa vaurioita kytkimelle ja pahimmassa tapauksessa vaihteistolle. Tilaa sopiva varaosa Motointegratorilta jo tänään, niin varmistat nopean vaihdon.

Varaosat VALEO
Sijoituskriteerit
Hydraulinen laakeri SACHS 3182 654 306
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   3182 654 306
127,26 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Irroitusmekanismi, kytkin AISIN CSCY-001
Valmistaja:   AISIN
Valmistajan numero:   CSCY-001
108,01 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Irroitusmekanismi, kytkin AKUSAN F2M001AKN
Valmistaja:   AKUSAN
Valmistajan numero:   F2M001AKN
94,31 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Irroitusmekanismi, kytkin VALEO 810213
Irroitusmekanismi, kytkin VALEO 810213
Valmistaja:   VALEO
Valmistajan numero:   810213
93,38 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Irroitusmekanismi, kytkin SACHS 3182 600 263
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   3182 600 263
58,24 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Hydraulinen aksiaalilaakeri SACHS 3182 600 260
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   3182 600 260
57,96 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Irroitusmekanismi, kytkin LUK 510 0250 10
Valmistaja:   LUK
Valmistajan numero:   510 0250 10
70,66 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Hydraulinen aksiaalilaakeri AKUSAN F20001AKN
Valmistaja:   AKUSAN
Valmistajan numero:   F20001AKN
77,06 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Irroitusmekanismi, kytkin AISIN CSCY-003
Valmistaja:   AISIN
Valmistajan numero:   CSCY-003
84,57 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Irroitusmekanismi, kytkin AISIN CSCY-002
Valmistaja:   AISIN
Valmistajan numero:   CSCY-002
78,90 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Irroitusmekanismi, kytkin SACHS 3182 654 192
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   3182 654 192
63,24 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Irroitusmekanismi, kytkin LPR 3255
Valmistaja:   LPR
Valmistajan numero:   3255
51,06 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Irroitusmekanismi, kytkin VALEO 804559
Irroitusmekanismi, kytkin VALEO 804559
Valmistaja:   VALEO
Valmistajan numero:   804559
62,67 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Irroitusmekanismi, kytkin VALEO 804560
Irroitusmekanismi, kytkin VALEO 804560
Valmistaja:   VALEO
Valmistajan numero:   804560
82,96 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Irroitushaarukka, kytkin SASIC 5406004
Valmistaja:   SASIC
Valmistajan numero:   5406004
5,73 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Mikä on irroitusmekanismi?

Irroitusmekanismi on osa kytkintä ja sen keskeinen osa. Sen tehtävänä on keskeyttää voimansiirto moottorista vaihteistoon.

Yhdessä kytkimen pääsylinterin kanssa se mahdollistaa vaihteiden vaihtamisen pienellä voimalla. Näin vaihteet voidaan vaihtaa pehmeästi.

Kytkimen irroitusmekanismi on tärkeä mukavuuden, mutta ennen kaikkea turvallisuuden kannalta tien päällä. Jos irroitusmekanismi on viallinen, myös vaihteisto on usein purettava.

Miten kytkimen irroitusmekanismi toimii?

Kun kytkinpoljinta painetaan jalalla, mekaaninen voima muunnetaan hydraulipaineeksi kytkimen pääsylinterissä olevan männän avulla. Tämä liikuttaa pääsylinterissä olevaa mäntää. Tämän prosessin aikana pääsylinterin ja tasaussylinterin välinen yhteys suljetaan ensin. Näin syntynyt hydraulipaine siirretään sitten kytkinlinjojen kautta irroitusmekanismiin. Siellä irroituslaakeri siirtyy, mikä painaa painerengasta. Tämä painerengas vaikuttaa painelevyn kalvojousiin. Vapauttamalla painelevyn kytkinlevystä kuljettaja voi käynnistää manuaalisen vaihteenvaihdon. Kytkimen aktivoinnin jälkeen kaikki kytkinjärjestelmän liikkuvat osat siirtyvät takaisin alkuasentoonsa kalvojousen palauttavan voiman ansiosta. Tässä irroitusmekanismissa yhdistyvät integroidun laakerisylinterin ja irroitushaarukan toiminta ja tehtävä.

Mitkä ovat viallisen irroitusmekanismin merkit?

Irroitusmekanismit ovat kulumisalttiita komponentteja. Niiden on kestettävä äärimmäisiä mekaanisia ja hydraulisia voimia. Tämä voi johtaa lukuisiin kulumisen merkkeihin. Merkkejä viallisesta irroitusmekanismista ovat:

  • Puutteellinen voimansiirto, kun kytkinpoljin on painettuna
  • Vaihde ei ole täysin kytketty, vaikka vaihde on kytketty ja kytkin painettu
  • Vaihteen kytkeminen on vaikeaa, kun vaihdekeppi tärisee voimakkaasti
  • Kuultavat hiontaäänet
  • Epämiellyttävä palamisen haju, joka johtuu kytkimen keskimääräistä suuremmasta kulumisesta

Mitkä ovat viallisen irroitusmekanismin syyt?

Irroitusmekanismin männänohjaimen ulkoiset likaeristeet voivat heikentää tiivistetta. Kun mäntä palaa kuormittamattomaan asentoonsa, tiiviste kulkee hiukkasten yli. Asennusvirheet ovat myös usein syynä irroitusmekanismin vikaantumiseen. Vaihteistoa ja kytkintä irrotettaessa kytkinpoljinta ei saa painaa, kun hydraulipiiri on suljettu. Jos kytkinpoljinta painetaan, kun hydraulipiiri on suljettu, se työntää männän liian pitkälle ulos. Tämä voi johtaa männän tiivisteiden vaurioitumiseen. Tämä puolestaan johtaa kytkinvirheiden ja hydraulinesteen häviämiseen.

Irroitusmekanismin manuaalinen puristaminen ja voiteluaineiden käyttö voivat myös vahingoittaa tiivisteitä. Tämä johtaa vioittumiseen.

Mitä tapahtuu, kun ajetaan viallisen irroitusmekanismilla?

Ajaminen viallisella irroitusmekanismilla voi aiheuttaa huomattavia vaurioita kytkimelle ja vaihteistolle. Heti ensimmäisten merkkien ilmaantuessa - äänet, kuten vihellys - on syytä käydä korjaamolla. Äänet eivät useinkaan tule kytkimestä vaan vaihteistosta. Jos vaurio on vähäinen, mekaanikko vaihtaa vain irroituslaakerin. Yleensä kuitenkin koko kytkin vaihdetaan. Jos ajat pidempään viallisella irroituslaakerilla, kytkin tai vaihteisto voi vaurioitua.

Pystytkö korjaamaan irroitusmekanismin?

Ajoneuvojen kytkimet ovat monimutkaisia järjestelmiä, jotka koostuvat monista yksittäisistä komponenteista. Niihin kuuluvat kytkinpoljin, pääsylinteri ja konsentrinen työsylinteri. Myös tämä voi kulua. Jos se kuitenkin vaurioituu, sitä ei voi korjata. Se on vaihdettava. CSC:n vaihtamista suositellaan osana vaihteiston purkamista tai kytkimen vaihtoa. Jos pelkkä kytkin vaihdetaan, voi lähitulevaisuudessa syntyä seurannaisvahinkoja.

Miten irroitusmekanismi voidaan tuulettaa?

Hydraulisena järjestelmänä irroitusmekanismin on oltava vapaa ilmasta, jotta se toimisi oikein. Ilma johtaa usein toimintahäiriöihin. Seurauksena voi olla esimerkiksi polkimen liikkuminen, kytkimen irrotusvaikeudet ja polkimen pehmeä tuntuma. Siksi irroitusmekanismin on tyhjennettävä kytkimen korjauksen tai hydraulisten komponenttien vaihdon jälkeen. Tähän tarkoitukseen saa käyttää vain ajoneuvon valmistajan hyväksymiä ilmanpoistolaitteita. Vuotamisen yhteydessä on myös tarkistettava, että kytkinpoljin on vedetty taaksepäin niin pitkälle kuin mahdollista. Muuten hydraulineste ei pääse virtaamaan esteettä ulos. Pidä silmällä paisuntasäiliön nestetasoa, kun vuodatat irroitusmekanismia. Pidä vuodatuspaine mahdollisimman alhaisena. Näin kuljetat enemmän ilmaa ulos järjestelmästä kuin virtaavaa ilmaa. Älä paina kytkinpoljinta tyhjennyksen aikana, sillä se voi aiheuttaa vuotoja.

Irroitusmekanismin tyhjennys onnistuu muutamalla toimenpiteellä::

  1. Irrota pääsylinterin tai jarrunestesäiliön korkki.
  2. Liitä kaasunpoistolaite sopivalla sovittimella.
  3. Beaufschlagen Sie das Hydrauliksystem mit Druck (max. 2 Bar).
  4. Entfernen Sie die Schutzkappe des Entlüftungsnippels am Nehmerzylinder.
  5. Bringen Sie einen geeigneten Auffangbehälter mit durchsichtigem Schlauch am Entlüftungsnippel an.
  6. Öffnen Sie den Entlüftungsnippel und schließen Sie ihn, sobald die Flüssigkeit im Schlauch ohne Blasen austritt.
  7. Lassen Sie den Druck im Entlüftergerät ab.
  8. Entfernen Sie den Adapter des Entlüftergeräts am Geberzylinders bzw. den Bremsflüssigkeitsbehälter.
  9. Prüfen Sie den Flüssigkeitsstand im Ausgleichsbehälter und korrigieren Sie diesen ggf.
  10. Bringen Sie den Verschlussdeckel an.
  11. Betätigen Sie zur Überprüfung der Funktion mehrmals das Kupplungspedal. Dabei muss das Kupplungspedal immer selbstständig zum Ausgangspunkt zurückkehren.

Hersteller von Zentralausrückern

Bei Motointegrator erwartet Sie eine große Auswahl an Top-Herstellern. Bei uns können Sie Ihren Zentralausrücker von bekannten Herstellern wie ABE, AISIN, LUK, TRW, VALEO und SACHS beziehen. Wählen Sie dafür einfach Ihr Fahrzeugmodell aus und wir zeigen Ihnen die passende Auswahl für Ihr Auto.

Zentralausrücker günstig online kaufen

Ein defekter Zentralausrücker kann richtig Geld kosten – vor allem dann, wenn nicht nur diese Komponente ausgetauscht werden muss, sondern auch das Getriebe oder die Kupplung. Dieses Ersatzteil sollten Sie lieber nicht selbst austauschen, da Sie hierfür ausgeprägte Kenntnisse und Spezialwerkzeug brauchen. Sie können aber Geld sparen, indem Sie den Zentralausrücker günstig online kaufen. Bei Motointegrator finden Sie rund 5 Millionen Ersatzteile und Zubehör von Top-Herstellern und Marken und kommen schnell an Ihren neuen Zentralausrücker.