- Pusty
- Hinta
Kiristysrullat – Isuzu – KUORMA-AUTOT
(löytyi 4 tulosta)
Kiristysrullalla on suuri merkitys ajoneuvon yksiköiden ohjauksessa. Kampiakselin pyöriminen pyörittää esimerkiksi ilmastointikompressorin, laturin ja vesipumpun kaltaisia yksiköitä. Tämä pyöriminen siirretään hammashihnalla tai kiilahihnalla. Tätä varten hihnaveto tarvitsee joustavuutta, mutta samalla sen on oltava aina kireällä. Tässä kohtaa kiristysrulla tulee kuvaan mukaan. Pieni muovipyörä varmistaa, että hihnan kireys pysyy vakiona ja että hihna kulkee tarkasti, eli se altistuu suurille kuormituksille.
Ei ole mitään dramaattista, jos ajoneuvon kiristysrullat on vaihdettava. Voit säästää materiaalikustannuksissa, jos ostat uudet kiristysrullat verkosta. Koska hankimme tavaroita vain tunnetuilta tuotemerkeiltä ja valmistajilta, takaamme korkean laadun.
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Kiristysrullat: Toiminta ajoneuvossa
Ajoneuvossa kampiakselin pyörimistä käytetään sellaisten yksiköiden kuten laturin, vesipumpun tai ilmastoinnin kompressorin käyttämiseen. Kampiakselin pyöriminen siirretään hammashihnan tai kiilahihnan avulla. Optimaalisen voimansiirron varmistamiseksi hihnaveto vaatii joustavuutta, mutta sen on myös oltava samanaikaisesti kireällä - vaikka se olisi venytetty. Hihnan on kuljettava aina suorassa kulmassa pyörimisakseliin nähden. Tämä varmistetaan kiristysrullalla - pienellä muovipyörällä, joka sijaitsee apuyksiköiden hihnapyörien välissä. Se varmistaa, että hihna kulkee tasaisella kireydellä, kun se kohdistetaan tarkasti mitoitetulla paineella hihnan ulkopintaan. Kiristysrullan akseli on ripustettu jousimekanismiin, ja se huolehtii pysyvästi tarvittavasta jännityksestä.
Useissa moottoreissa ohjaus on toteutettu hammashihnoilla. Yhteistä niille kaikille on se, että niiden tehtävänä on ohjata hihnaa, suunnata sitä uudelleen ja varmistaa tarvittava hihnan kireys.
Kiilahihnojen ja hammashihnojen kiristysrullat
Kampiakselilta tulevan vääntömomentin siirtämiseen käytetään kahta hihnatyyppiä: kiilahihnaa tai moniurahihnaa ja hammashihnaa. Kiilahihnoja käytetään esimerkiksi laturin tai ilmastoinnin kompressorin kaltaisten yksiköiden ohjaamiseen. Hammashihnoja käytetään silloin, kun niitä ohjataan hammashihnapyörien kautta, ja ne voivat ottaa hoitaakseen ohjaustoimintoja, esim. moottorin venttiilien ohjauksen. Molemmat hihnavetot saavat jännityksensä kiristysrullan kautta.
Vialliset kiristysrullat: oireet ja syyt
Jos hihnavedon kireys on liian suuri, kuluminen ja akselin kuormitus lisääntyvät. Jos kireys on liian alhainen, hihna voi paitsi luistaa, se ei myöskään enää siirrä mekaanista voimaa tehokkaasti. Kuluminen aiheuttaa käyttöhihnan levenemisen. Tämän seurauksena kireyttä on säädettävä uudelleen. Myös lämpötilaerot, kosteus ja kuluminen voivat aiheuttaa kulumista.
Yleinen oire viallisista kiristysrullasta on vinkuva tai liukuva hihna, joka johtuu kiristysrullan jousivoiman vähenemisestä. Pienet halkeamat tai ruoste kiristysrullassa ovat myös merkki kulumisesta.
Niin sanottu kiristysrullan varsi - varsi, joka pitää ja säätää kiristysrullaa - on myös altis. Se voi ruostua, likaantua tai jäykistyä. Tämä aiheuttaa jauhavia ääniä. Myös vika tärinänvaimentimessa tai varren jousivääntömomentissa voi olla ongelma. Tällöin rullavarsi heiluu tai taipuu liikaa.
Lopulta hihnapyörän laakerissa tai hihnapyörässä voi olla vika. Tällöin hihna on liian löysällä tai väärin paikallaan ohjaimessa. Toinen oire on kolina tai vinkuminen kiristysrullan kohdalla. Jos laakeri tai hihnapyörä on pahasti vanhentunut, kuuluu kuiva ääni.
Jos näitä oireita ilmenee, kiristysrulla on vaihdettava välittömästi. Jos hihna on pysyvästi alikireällä, se voi johtaa liialliseen kulumiseen, korkeisiin lämpötiloihin ja apuyksiköiden vikaantumiseen.
Kiristysrullien vaihto
Kiristysrullan asentaminen, kiristäminen ja säätäminen vaatii paljon kokemusta. Sen vuoksi vaihtoa varten on käännyttävä erikoistuneen korjaamon puoleen.
Yleensä ei vaihdeta kiristysrullaa, vaan koko kiristysyksikkö ja hihna. Kiilahihnaan ja jakohihnaan pääsee käsiksi moottorin etuosan kautta. Kiristin, joka vastaa hihnapyörään kohdistuvasta paineesta, on lukittu tähän. Tämän jälkeen hihna voidaan löysätä ja irrottaa ja kiristysyksikkö poistaa. Kun kiristinyksikkö on vaihdettu, hihna asetetaan takaisin paikalleen ja kiristin irrotetaan lukituksesta.
Kiristysrullien valmistajat
Daycon, Gatesin, Inan ja SKF:n kaltaiset valmistajat ovat olleet jo vuosia vakiintuneita kiristysrullien valmistajia. SNR ja SWAG ovat myös moottoriajoneuvojen korkealaatuisten komponenttien, kuten kiristysrullien, toimittajia.
Osta kiristysrullat edullisesti verkosta
Korvauskustannukset voivat vaihdella huomattavasti. Useimmissa tapauksissa vaihto kestää yhdestä kahteen tuntia. Voit säästää rahaa ostamalla kiristysrullat edullisesti verkosta. Trusted Shop -sertifioidusta verkkokaupastamme löydät kiilahihnojen ja hammashihnojen kiristysrullat merkkivalmistajilta ja huippumerkeiltä edulliseen hintaan. Koska korjaukset ovat usein kiireellisiä, takaamme 2-4 arkipäivän toimitusajan.
Jakohihnakäytön ja moniurahihnakäytön toimintaperiaate
Nykyään on olemassa kaksi erilaista hihnakäyttöä, jotka kiristetään kiristysrullalla - kiilahihna ja hammashihna. Vaikka molemmat hihnakäytöt eroavat toisistaan merkittävästi, niiden toimintaperiaate on hyvin samankaltainen. Myös hihnakäyttöön ja kiristyshihnapyörään liittyvät kysymykset ovat aina melko samanlaisia.
Hammashihna vastaa venttiilien ohjauksesta, minkä vuoksi sitä kutsutaan myös jakohihnaksi. Se saa käyttövoimansa kampiakselilta. Suorakulmaiset hampaat sopivat täsmälleen nokka-akselin, kampiakselin ja tarvittaessa vesipumpun ja ruiskutuspumpun vastaavien hammaspyörien hampaisiin. Yleensä tarvitaan myös kiristys- ja ohjainrulla.
Moniurahihna on korvannut klassisen kiilahihnan jo vuosia. Voimansiirron on oltava mahdollisimman värinätön ja tasainen. Nykyaikaisissa komponenteissa, kuten generaattoreissa, on jopa vapaapyörä, jolloin voimansiirto on jonkin verran hitaampi kuin moottorin todellinen kierrosluku, jotta varmistetaan tasainen käynti. Lisäksi tässä tarvitaan myös ohjainulla ja kiristysrulla. Myös tärinänvaimenninta tarvitaan.
Miten kiristysrulla toimii?
On olemassa erilaisia malleja. Yleisin on eksentrinen kiristysrulla, joka synnyttää jännityksen eksentrisesti keskikiinnitykseen nähden kiertämällä. On kuitenkin olemassa myös kiristimiä, jotka toimivat jousipaineen avulla. Se, mitä tekniikkaa käytetään, voidaan tarkistaa korjaamon käsikirjasta.
Miten kiristysrulla kiristetään?
Vastaavasti myös kiristyshihnapyörän kiristämisessä on eroja. VW:n yksikkösuuttimilla varustetuissa moottoreissa on kiristyspatruunat, joissa tappi tuottaa jännityksen. Kiristystappi painetaan alas ja kiinnitetään paikalleen erikoistyökalulla. Tämä työkalu pitää tappia, mutta se on myös mittari kiristimen ja siihen liittyvän rullan välisen etäisyyden mittaamiseksi.
Eksentrisissä kiristimissä hammashihna kiristetään ja sitten pyöritetään kerran tai kahdesti pyörimissuuntaan. Sitten kiristysrulla löysätään. Kiristysrullassa on metallimerkki sekä metallitappi, jota käännetään yhdessä eksentrisen kanssa (esimerkiksi monissa Opel-moottoreissa). Kun lovi ja tappi ovat kohdakkain, hihna on kiristetty optimaalisesti.
Toiset valmistajat vaativat todellisen kireyden tarkistamista. Esimerkiksi kuinka pitkälle hammashihna voidaan painaa sisään tietyllä voimalla. Kokeneet mekaanikot voivat tehdä tämän vanhemmissa moottoreissa tunnustelemalla, mutta on olemassa myös erikoistyökaluja hihnan kireyden määrittämiseen.
Se, miten kiristysrulla lopulta kiristetään, löytyy yksityiskohtaisesti ajoneuvon valmistajan korjaamokäsikirjasta. Haluamme jälleen kerran huomauttaa, että sekä hammashihnan vaihdon että hihnan kiristyksen tulisi olla koulutetun mekaanikon suorittama. Pienikin virhe voi johtaa vakavaan moottorivaurioon.
Pitäisikö kiristys- ja ohjainrulla vaihtaa myös jakohihnan vaihdon yhteydessä?
Tämä on luultavasti yksi useimmin kysytyistä kysymyksistä hammashihnaa ostettaessa. Tämä ei koske ainoastaan kiristysrullaa vaan myös ohjainrullaa. Kiristysrullan kohdalla asia on kuitenkin hieman monimutkaisempi. Kuten jo mainittiin, kireys tuotetaan eri tavalla. Tähän liittyy aina materiaalin heikkeneminen pitkällä aikavälillä. Tämä tarkoittaa, että materiaalin väsyminen on täysin normaalia kulumista. Niin käy kerta toisensa jälkeen, että esimerkiksi hammashihnat repeävät tai rullat rikkoutuvat, kun vaihtovälit ylittyvät.
Jakohihnojen tapauksessa molemmat rullat eli kiristys- ja ohjainrullat on siksi vaihdettava samalla kertaa. Näin estetään materiaalin väsyminen. Useimmissa tapauksissa vaurioitunut jakohihna johtaa suureen moottorivikaan, sillä monet moottorit on suunniteltu siten, että männät ja venttiilit tarvitsevat palotilassa päällekkäistä tilaa. Venttiilit osuisivat mäntiin, jos jakohihna vioittuisi. Materiaalin väsyminen on muuten myös syy siihen, miksi hammashihnaa ei pitäisi koskaan asentaa toista kertaa. Hihna venyy ja sen uudelleen kiristäminen voi venyttää sitä liikaa ja aiheuttaa sen katkeamisen.
Jos kyseessä on moniurahihnakäyttö, kiristysrulla ei välttämättä tarvitse vaihtaa, sillä ainoa riski on tiettyjen yksiköiden, kuten laturin, servopumpun, alipainepumpun, ilmastoinnin kompressorin jne. vikaantuminen.
Miten hihna ja kiristysrulla mitoitetaan?
Hihnaa ei tarvitse mitoittaa. Pikemminkin valmistaja määrittelee kullekin moottorille tietyt hammashihnan pituudet. Kaikki muut kysymykset johtuvat siitä, miten jakohihna on kiristettävä. Huomautamme tässä yhteydessä, että kiristystä varten on olemassa erilaisia rakenteita, jotka riippuvat rakennusaikana sekä valmistajasta.
Onko ohjainketjussa myös ketjun kiristin?
Myös ohjainketju on kiristettävä. Tässä tapauksessa kireys tuotetaan hydraulisella ketjun kiristimellä, joka toimii moottoriöljyn öljynpaineen avulla. Myös tämä öljynpaineen kiristin on kuluva osa, joka on ehkä vaihdettava hyvin pitkin väliajoin. Tämä koskee myös ketjuvetolaitteessa sijaitsevia liukukiskoja. Tästäkin asiasta saa tietoa korjaamokäsikirjasta ja valmistajalta.