- Pusty
- SAATAVUUS
- Hinta
Kiilahihnat ja moniurahihnat – VW – KUORMA-AUTOT
(löytyi 658 tulosta)
Osta kiilahihnat ja moniurahihnat edullisesti
Etsitkö kiilahihnaa autoosi? Motointegratorista löydät huippulaatua huippuhintaan! Anna asiantuntijoidemme neuvoa sinua nyt ja valitse tunnettujen valmistajien, kuten Daycon ja Contin, välillä.
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Kiilahihnan toiminta
Kiilahihna yhdistää kiilahihnarullat toisiinsa ja välittää näin moottorin tehon moottoritilan eri osiin, kuten laaturiin, ilmastointikompressoriin, laaturin ja vesipumpun tuuletukseen. Kiilahihnoja käytetään siis käyttöhihnoina, joita kutsutaan myös voimansiirtohihnoiksi. Toisin kuin edeltäjänsä kiilahihna, moniurahihna voi siirtää useiden yksiköiden vääntömomentin samanaikaisesti.
Kiilahihnojen vaihtaminen
Kukaan auton omistaja ei säästy tarpeelta vaihtaa erilaisia kuluvia osia. Tähän sisältyy kiilahihnan vaihtaminen. Kuluneet kiilahihnat tunnistaa viheltävästä äänestä. Tämä tapahtuu usein talvilämpötiloissa, sillä hihnan liukuminen lisääntyy huomattavasti sateella ja kylmällä. Tämä johtuu siitä, että kostealla hihnalla on huono tartunta rullaan. Asiantuntijat suosittelevat tässä tapauksessa tarkistamaan, onko kiilahihna vaihdettava vai voidaanko ongelma ratkaista kiristämällä hihna uudelleen. Jos haluat päästä pysyvästi eroon epämiellyttävästä narisevasta äänestä, kiilahihnan vaihtamista ei kuitenkaan voi välttää. Kiilahihnan vaihtaminen tai kiristäminen voi olla vaikeaa joissakin ajoneuvotyypeissä, koska hihna käyttää joissakin moottoreissa useita apuyksiköitä. Tässä tapauksessa on suositeltavaa käydä paikallisessa korjaamossa
Osta kiilahihnoja Boschilta, Contilta, Daycolta ja monilta muilta tuotemerkeiltä verkossa
Onko Kiilahihna, Kiilahihnan kiristimet tai Kiilahihnan ohjainrullat - Motointegratorin kattavasta verkkokaupasta löydät laajan valikoiman varaosia ajoneuvoosi. Tarjoamme korkealaatuisia tuotteita kaikkiin yleisiin ajoneuvotyyppeihin ja automalleihin - ja vieläpä edulliseen hintaan. Hyödynnä verkkokaupan edut ja tilaa tarvitsemasi kiilahihnat mukavasti kotonasi
Miten kiilahihnaa käytetään?
- Generaattorit
- Ohjaustehostimen pumput (hydraulipumppu servoöljylle)
- Ilmapumppu ja/tai Alipainepumput
- Vesipumput
- Ilmastointilaitteen kompressorit
- Tuulettimen siipipyörätetujäähdytin (viskoosiliittimen kautta)
Voittimien suuren määrän vuoksi moottorissa on usein kaksi kiilahihnaa. Mitä käyttölaitteita ja mitkä kiilahihnat käyttävät, vaihtelevat moottoreittain ja valmistajasta toiseen.
Mitä eroa on kiilahihnoilla, ripakiilahihnoilla, jakohihnan kiilahihnoilla ja jakohihnoilla?
Tämä tekee jakohihnasta joustavamman, mutta myös hieman kalliimman valmistaa. Mutta nämä tavanomaiset käyttöhihnat ovat yhä vähemmän yleisiä. Sen sijaan kiilahihnoja käytetään yhä enemmän. Nämä ovat itse asiassa useita ohuita kylkiluita vierekkäin. Yleensä se voi olla kolme, neljä tai viisi kylkiluuta vierekkäin. Tämä tekee renkaista leveämmät, jolloin ne voivat siirtää enemmän tehoa lisäämällä kosketuspinta-alaa. Lisäksi ne ovat myös huomattavasti kestävämpiä, koska jännitys jakautuu laajemmin.
Miksi kiilahihna vinisee?
Pienen öljyn tiputtamisen temppu kuuluu yhä uudelleen ja uudelleen. Tätä ei pidä tehdä, koska se antaa hihnan kääntyä kokonaan. Hyvin harvoissa tapauksissa kiilahihna on liian kireällä. Silloin syntyy kuitenkin erittäin nopeasti valtava määrä lämpöä ja kiilahihna voi haistaa palaneelta ja myös rikkoutua. Näin voi käydä myös jatkuvasti vinkuvassa kiilahihnassa. Yleensä kiilahihna narisee kuitenkin vain tietyllä nopeusalueella. Joka tapauksessa on suositeltavaa mennä erikoistuneeseen korjaamoon mahdollisimman pian tämän ongelman ratkaisemiseksi. Muuten jakohihna voi katketa.
Voinko silti ajaa ilman kiilahihnaa?
Kuitenkin, jos pyälletty hihna, joka käyttää myös laturia tai ilmapumppua, vahingoittuu, se voi olla vaarallista. Jotkut moottorit tuottavat jarrutehostimeen alipainetta tällä tavalla. Lisäksi ilmaa voidaan tarvita moniin muihin toimintoihin, kuten lämmityksen toimilaitteet, istuimet, keskuslukitus jne.
Sanottiin, että dieselajoneuvot voivat liikkua ainakin vähän, jos laturissa ei ole virtaa. Nykyään tämä on kuitenkin totta vain tietyssä määrin. Koska nykyaikaisissa dieselmoottoreissa on myös elektroninen moottorin ohjaus. Kaikki tämä elektroniikka puuttuu vanhemmista dieselajoneuvoista. Päinvastoin tämä tarkoittaa, että elektroniset komponentit, kuten ohjausyksiköt, voivat epäonnistua, jos jännite ei enää riitä.
Aiemmin bensiinimoottorilla ajaminen oli mahdollista vain rajoitetusti, koska sytytys vaatii paljon sähköä. Mutta myös tässä on vaara, että jännite ei ole enää oikea, jos generaattori epäonnistuu ja elektroniikka vaurioituu. Jos kiilahihna katkeaa, tulee aina heti ajaa autotalliin ja vaihtaa kiilahihna. Muuten, virrankulutus yöllä on tietysti vielä suurempi, koska silloin lisätään valaistus.
Mihin muuhun tulee kiinnittää huomiota käyttö- tai kiilahihnojen vaihdossa?
Siksi ne on myös vaihdettava kiilahihnan vaihdon yhteydessä. Jännite voidaan asettaa tarkasti mittakelloilla. Kokeneet mekaanikot voivat myös "tuntea" jännityksen säätämisen. Tämä ei ole maallikolle erittäin suositeltavaa. Lisäksi hihnankiristin ja hihnan vaimennin on kiristettävä momenttiavaimella. Lisäksi kiilahihnoilla on usein suunta, johon niitä tulee käyttää.