-3% jousituksesta

Kiertokangen laakerit – Mercedes-Benz – KUORMA-AUTOT

(löytyi 128 tulosta)

Kiertokangen laakeri

Polttomoottoreissa kiertokangen laakerit ovat kaikkein kuormitetuimpia osia, ja kiertokangen laakerin oikea-aikainen vaihto voi pidentää moottorin käyttöikää merkittävästi. Suuren rasituksen ja moottorin toiminnan kannalta elintärkeän roolin vuoksi kukin kiertokangen laakeripesä on suunniteltu erityisen lujatekoiseksi. Niinpä kiertokankien ja niiden laakereiden valmistuksessa käytetään erityisesti seostettuja teräksiä ja muita erittäin kestäviä materiaaleja. Urheilutarkoituksiin käytetään erityisen karkaistulla pinnalla varustettuja kiertokangen laakeripesiä, jotka kestävät paremmin lisääntyneet kuormitukset. Lisäksi kunkin kiertokangen laakerin erityispinnat takaavat kitkahäviöiden pienenemisen ja siten moottorin suorituskyvyn parantumisen

Sijoituskriteerit
Laakerin suojus, yhdystanko KOLBENSCHMIDT 37 196 610
Valmistaja:   KOLBENSCHMIDT
Valmistajan numero:   37 196 610
65,47 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiertokangen laakerisarja KOLBENSCHMIDT 87450600
Valmistaja:   KOLBENSCHMIDT
Valmistajan numero:   87450600
19,09 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiertokangen laakeri KOLBENSCHMIDT 77 822 610
Valmistaja:   KOLBENSCHMIDT
Valmistajan numero:   77822610
25,63 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiertokangen laakeri GLYCO 71-4002/4 STD
Valmistaja:   GLYCO
Valmistajan numero:   71-4002/4 STD
35,53 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiertokangen laakerisarja MAHLE 001 PS 20891 000
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   001 PS 20891 000
63,48 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiertokangen laakeri KOLBENSCHMIDT 87 436 610
Valmistaja:   KOLBENSCHMIDT
Valmistajan numero:   87436610
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Kiertokangen laakeri KOLBENSCHMIDT 77 827 610
Valmistaja:   KOLBENSCHMIDT
Valmistajan numero:   77827610
112,35 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiertokangen laakeri GLYCO 71-4243/4 0.50mm
Valmistaja:   GLYCO
Valmistajan numero:   71-4243/4 0.50mm
20,48 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiertokangen laakeri GLYCO 71-3817/4 0.25mm
Valmistaja:   GLYCO
Valmistajan numero:   71-3817/4 0.25mm
26,71 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiertokangen laakeri GLYCO 71-3477/8 STD
Valmistaja:   GLYCO
Valmistajan numero:   71-3477/8 STD
99,00 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiertokangen laakeri ENGITECH ENT071001 STD
Valmistaja:   ENGITECH
Valmistajan numero:   ENT071001 STD
12,07 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiertokangen laakeri ENGITECH ENT074023 STD
Valmistaja:   ENGITECH
Valmistajan numero:   ENT074023 STD
36,03 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiertokangen laakeri GLYCO 71-3817/4 STD
Valmistaja:   GLYCO
Valmistajan numero:   71-3817/4 STD
26,42 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiertokangen laakeri KOLBENSCHMIDT 87 419 600
Valmistaja:   KOLBENSCHMIDT
Valmistajan numero:   87419600
23,60 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kampiakselin laakeri KOLBENSCHMIDT 37 204 620
Valmistaja:   KOLBENSCHMIDT
Valmistajan numero:   37 204 620
24,62 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Kiertokangen laakerit

Kiertokangen laakerit sijaitsevat kiertokangen molemmissa päissä. Kaksi puolikuorta käytetään laakereina kierokangen jalkaosan silmässä. Laakerit ovat erittäin monimutkaisia komponentteja, ja erilaisten kuormitusten vuoksi ylempi ja alempi laakerikuori eivät ole symmetrisiä

Kiertokangen laakerin vaurio

Jos kiertokangen laakeri vaurioituu, myös voimansiirto kampiakselille kärsii. Voima siirtyy tällöin ilman täysin toimivia laakereita, mikä lisää myös kampiakselin nivelten kulumista. Vaurioitunut kiertokangen laakeri on sen vuoksi vaihdettava mahdollisimman pian, sillä muutoin moottorin muille osille voi aiheutua vakavia vaurioita. Nykyaikaisiin moottoreihin sovellettavien standardien mukaan valmistajat määräävät yleensä tarkastussäännöissään, että kiertokangen laakerit on vaihdettava noin 200 000 kilometrin jälkeen

Kiertokangen laakerin vaihtaminen

Kiertokangen laakerin vaurioitumisesta ilmoitetaan yleensä selvästi kuultavissa olevalla moottorin kolinalla, ja se on vaihdettava välittömästi. Asennettaessa kutakin yhdystangon laakerikuorta on tärkeintä, että laakerin välys on oikea. Liian suuri välys kiertokankilaakerissa aiheuttaa männän ja kiertokangen pyöristymisen. Jos taasvälys on liian pieni, <a href= https://www.motointegrator.fi/tuotteet/oljyt-nesteet-3/ >voiteluöljy voi tunkeutua huonosti kiertokangen laakeriliuskaan, mikä aiheuttaa voiteluongelmia ja siten ei-toivottua lisäkitkaa ja lämmönmuodostusta

Mikä aiheuttaa vaurioita kiertokangen laakereihin?

Nykyaikaiset kiertokangen laakerit ovat niin kestäviä, että käytöstä johtuva kuluminen on tuskin merkittävää. Liukukitka on tällöin lähes täydellinen. Tärkein syy kiertokangen laakerin liuskan merkittävään kulumiseen on siis riittämätön voitelu. Tämä johtuu alhaisesta öljytasosta, käytetystä tai väärästä öljystä (ilman valmistajan hyväksyntää, halvasta öljystä, joka ei täytä vaatimuksia jne.). Säännöllinen öljynvaihto, myös öljynsuodattimen vaihto, on siksi välttämätöntä, ja siinä on käytettävä vain valmistajan hyväksymää korkealaatuista öljyä.

Voinko jatkaa ajamista kuluneen kiertokangen laakerin kanssa?

Periaatteessa sinun ei pitäisi enää ajaa. Kuluminen on kuitenkin asteittaista. Monet maallikot eivät pysty tunnistamaan laakerivaurioita äänistä, koska epätavallisille äänille on monia muita mahdollisia syitä. Jos kiertokangen laakerivaurio on kuitenkin selvästi havaittu, vaurio on korjattava välittömästi ja laakeriliuskat vaihdettava.

Miten voit tarkistaa ilmeisesti kuluneen kiertokangen laakerin?

Periaatteessa on olemassa erilaisia mittaustekniikoita, joita voidaan käyttää tarvittavien mittojen ja toleranssien mittaamiseen. Moottori on kuitenkin purettava tätä varten. Epäilyttävissä tapauksissa tämä vaiva ei ole taloudellisesti ymmärrettävässä suhteessa. On kuitenkin olemassa yksinkertainen tapa tarkistaa kiertokangen laakereiden kuluminen kiertokangen jalassa eli kampiakselin puolella.

Siellä on muovista valmistetut kierteet. Tämä on tietyissä halkaisijoissa määriteltyä muovia, jonka voi erottaa värin perusteella. Vastaavia taulukoita on olemassa. Tarkistusta varten löysätään öljypohja ja sitten ensimmäinen kiertokanki. Aseta nyt sopiva muovikierre (varmista, että se on oikeanvärinen) kiertokangen poikki eli kampiakselin (kuvitteellisella) pitkittäisakselilla.

Pituudeltaan muovilaakeri peittää koko kiertokangen laakerin leveyden. Nyt kiertokanki kiristetään uudelleen autonvalmistajan ohjeiden mukaisesti. Työvaiheita ja kiristysmomentteja on siis noudatettava. Sitten laakeri avataan uudelleen. Nyt voidaan nähdä, että se on murskannut muovikierteen. Puristuneen muovikierteen tarkan leveyden perusteella taulukosta voidaan nyt nähdä, onko kiertokangen laakerivälys vielä toleranssiensa sisällä vai ei enää.

Tuloksista riippuen voidaan sitten ryhtyä asianmukaisiin toimenpiteisiin. Tämän testin on teetettävä asiantuntijayrityksellä, jolla on tarvittava asiantuntemus, koska kampiakseli on lisäksi tuettava, kun yksittäisiä laakereita tarkastetaan vuorotellen.

Voitko vaihtaa kiertokangen laakeriliuskat itse?

Tämän pitäisi vastata myös kysymykseen, voiko kiertokangen laakeriliuskat vaihtaa itse. Kuten kiertokankilaakerin mittojen määrittäminen, myös laakerien vaihtaminen edellyttää kattavaa erikoisosaamista ja mahdollisimman laajaa asiantuntemusta. Puhumattakaan siitä, että tarvitaan paljon tietoja ja erikoistyökaluja. Näihin kuuluu mm. männänsilmän ja kampiakselin mittaaminen.

Sillä sen jälkeen on määriteltävä, onko kiertokangen laakerin liuskat vaihdettava ylimitoitetuiksi ja millä ylimitoituksella. Kuka tahansa koulutettu mekaanikko tai klassikkoautojen entisöintiin intohimoisesti suhtautuva voi kuitenkin usein omata riittävästi asiantuntemusta ja kokemusta tämän vaativan työn suorittamiseen. Muistathan kuitenkin, että mitään takuuta tai hyvitystä ei voida vaatia, jos asennuksessa on tapahtunut virheitä, joita ei ole tehty ammattilaisen tai erikoistuneen yrityksen toimesta.

Pitäisikö kiertokangen laakerit tarkastaa säännöllisesti?

Kiertokangen laakeriliuskojen säännöllinen tarkastus ei ole tarpeen. Sen sijaan kaikkien laakeriliuskojen, laakereiden, männänrenkaiden jne. mahdollisimman pitkän käyttöiän kannalta on sitäkin tärkeämpää, että huoltotöiden ja erityisesti öljynvaihdon yhteydessä ei koskaan ole huoltovajetta ja että käytetään vain korkealaatuisia öljyjä ja merkkisuodattimia (halvoissa öljynsuodattimissa on usein huonolaatuista suodatinmateriaalia, jossa on karkeat huokoset).

Jos epäillään kiertokangen laakereiden vauriota, on syytä pyytää apua asiantuntijoilta, jotta laukaiseva ääni voidaan kohdistaa tarkasti. Myös itse kiertokangen laakereiden osalta kannattaa käyttää vain korkealaatuisia merkkituotteita, jollaisia tarjoamme verkkokaupassamme edulliseen hintaan. Ainoastaan merkkilaakerit on todella valmistettu näistä nykyaikaisista ja hienostuneista mikroseoksista, jotka estävät moottorin lisävahinkojen syntymisen pitkällä aikavälillä.