-3% jousituksesta

Kiertokangen laakerit – Ford – KUORMA-AUTOT

(löytyi 188 tulosta)

Kiertokangen laakeri

Polttomoottoreissa kiertokangen laakerit ovat kaikkein kuormitetuimpia osia, ja kiertokangen laakerin oikea-aikainen vaihto voi pidentää moottorin käyttöikää merkittävästi. Suuren rasituksen ja moottorin toiminnan kannalta elintärkeän roolin vuoksi kukin kiertokangen laakeripesä on suunniteltu erityisen lujatekoiseksi. Niinpä kiertokankien ja niiden laakereiden valmistuksessa käytetään erityisesti seostettuja teräksiä ja muita erittäin kestäviä materiaaleja. Urheilutarkoituksiin käytetään erityisen karkaistulla pinnalla varustettuja kiertokangen laakeripesiä, jotka kestävät paremmin lisääntyneet kuormitukset. Lisäksi kunkin kiertokangen laakerin erityispinnat takaavat kitkahäviöiden pienenemisen ja siten moottorin suorituskyvyn parantumisen

Sijoituskriteerit
Laakeriliuskat, kampiakseli MAHLE 014 HS 21891 050
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   014 HS 21891 050
20,02 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakeriliuskat, kampiakseli NE 180021000821
Valmistaja:   NE
Valmistajan numero:   6021075000
25,13 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiertokangen laakeriliuskat NE 181050002000
Valmistaja:   NE
Valmistajan numero:   6150690000
97,00 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakeriliuskat, kampiakseli KOLBENSCHMIDT 37 182 620
Valmistaja:   KOLBENSCHMIDT
Valmistajan numero:   37182620
51,04 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakeriliuskat, kampiakseli ENGITECH ENT074506 025
Valmistaja:   ENGITECH
Valmistajan numero:   ENT074506 025
18,99 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiertokangen laakeri GLYCO 71-4151/4 0.25MM
Valmistaja:   GLYCO
Valmistajan numero:   71-4151/4 0.25mm
28,71 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiertokangen laakerisarja MAHLE 014 PS 20800 050
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   014 PS 20800 050
15,36 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakeriliuskat, kampiakseli NE 180021001021
Valmistaja:   NE
Valmistajan numero:   6021095000
33,33 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiertokangen laakeriliuskat ENGITECH ENT074005 STD
Valmistaja:   ENGITECH
Valmistajan numero:   ENT074005 STD
18,48 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kampiakselilaakerisarja ENGITECH ENT074518 STD
Valmistaja:   ENGITECH
Valmistajan numero:   ENT074518 STD
13,22 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiertokangen laakerisarja KOLBENSCHMIDT CB-2016A STD
Valmistaja:   KOLBENSCHMIDT
Valmistajan numero:   CB-2016A STD
25,93 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiertokankilaakerisarja NE 181021001521
Valmistaja:   NE
Valmistajan numero:   181021001521
45,89 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiertokangen laakeri ENGITECH ENT074003 050
Valmistaja:   ENGITECH
Valmistajan numero:   ENT074003 050
17,85 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiertokangen laakeri ENGITECH ENT074008 STD
Valmistaja:   ENGITECH
Valmistajan numero:   ENT074008 STD
13,78 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiertokankilaakerisarja NE 181021001515
Valmistaja:   NE
Valmistajan numero:   181021001515
45,89 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Kiertokangen laakerit

Kiertokangen laakerit sijaitsevat kiertokangen molemmissa päissä. Kaksi puolikuorta käytetään laakereina kierokangen jalkaosan silmässä. Laakerit ovat erittäin monimutkaisia komponentteja, ja erilaisten kuormitusten vuoksi ylempi ja alempi laakerikuori eivät ole symmetrisiä

Kiertokangen laakerin vaurio

Jos kiertokangen laakeri vaurioituu, myös voimansiirto kampiakselille kärsii. Voima siirtyy tällöin ilman täysin toimivia laakereita, mikä lisää myös kampiakselin nivelten kulumista. Vaurioitunut kiertokangen laakeri on sen vuoksi vaihdettava mahdollisimman pian, sillä muutoin moottorin muille osille voi aiheutua vakavia vaurioita. Nykyaikaisiin moottoreihin sovellettavien standardien mukaan valmistajat määräävät yleensä tarkastussäännöissään, että kiertokangen laakerit on vaihdettava noin 200 000 kilometrin jälkeen

Kiertokangen laakerin vaihtaminen

Kiertokangen laakerin vaurioitumisesta ilmoitetaan yleensä selvästi kuultavissa olevalla moottorin kolinalla, ja se on vaihdettava välittömästi. Asennettaessa kutakin yhdystangon laakerikuorta on tärkeintä, että laakerin välys on oikea. Liian suuri välys kiertokankilaakerissa aiheuttaa männän ja kiertokangen pyöristymisen. Jos taasvälys on liian pieni, <a href= https://www.motointegrator.fi/tuotteet/oljyt-nesteet-3/ >voiteluöljy voi tunkeutua huonosti kiertokangen laakeriliuskaan, mikä aiheuttaa voiteluongelmia ja siten ei-toivottua lisäkitkaa ja lämmönmuodostusta

Mikä aiheuttaa vaurioita kiertokangen laakereihin?

Nykyaikaiset kiertokangen laakerit ovat niin kestäviä, että käytöstä johtuva kuluminen on tuskin merkittävää. Liukukitka on tällöin lähes täydellinen. Tärkein syy kiertokangen laakerin liuskan merkittävään kulumiseen on siis riittämätön voitelu. Tämä johtuu alhaisesta öljytasosta, käytetystä tai väärästä öljystä (ilman valmistajan hyväksyntää, halvasta öljystä, joka ei täytä vaatimuksia jne.). Säännöllinen öljynvaihto, myös öljynsuodattimen vaihto, on siksi välttämätöntä, ja siinä on käytettävä vain valmistajan hyväksymää korkealaatuista öljyä.

Voinko jatkaa ajamista kuluneen kiertokangen laakerin kanssa?

Periaatteessa sinun ei pitäisi enää ajaa. Kuluminen on kuitenkin asteittaista. Monet maallikot eivät pysty tunnistamaan laakerivaurioita äänistä, koska epätavallisille äänille on monia muita mahdollisia syitä. Jos kiertokangen laakerivaurio on kuitenkin selvästi havaittu, vaurio on korjattava välittömästi ja laakeriliuskat vaihdettava.

Miten voit tarkistaa ilmeisesti kuluneen kiertokangen laakerin?

Periaatteessa on olemassa erilaisia mittaustekniikoita, joita voidaan käyttää tarvittavien mittojen ja toleranssien mittaamiseen. Moottori on kuitenkin purettava tätä varten. Epäilyttävissä tapauksissa tämä vaiva ei ole taloudellisesti ymmärrettävässä suhteessa. On kuitenkin olemassa yksinkertainen tapa tarkistaa kiertokangen laakereiden kuluminen kiertokangen jalassa eli kampiakselin puolella.

Siellä on muovista valmistetut kierteet. Tämä on tietyissä halkaisijoissa määriteltyä muovia, jonka voi erottaa värin perusteella. Vastaavia taulukoita on olemassa. Tarkistusta varten löysätään öljypohja ja sitten ensimmäinen kiertokanki. Aseta nyt sopiva muovikierre (varmista, että se on oikeanvärinen) kiertokangen poikki eli kampiakselin (kuvitteellisella) pitkittäisakselilla.

Pituudeltaan muovilaakeri peittää koko kiertokangen laakerin leveyden. Nyt kiertokanki kiristetään uudelleen autonvalmistajan ohjeiden mukaisesti. Työvaiheita ja kiristysmomentteja on siis noudatettava. Sitten laakeri avataan uudelleen. Nyt voidaan nähdä, että se on murskannut muovikierteen. Puristuneen muovikierteen tarkan leveyden perusteella taulukosta voidaan nyt nähdä, onko kiertokangen laakerivälys vielä toleranssiensa sisällä vai ei enää.

Tuloksista riippuen voidaan sitten ryhtyä asianmukaisiin toimenpiteisiin. Tämän testin on teetettävä asiantuntijayrityksellä, jolla on tarvittava asiantuntemus, koska kampiakseli on lisäksi tuettava, kun yksittäisiä laakereita tarkastetaan vuorotellen.

Voitko vaihtaa kiertokangen laakeriliuskat itse?

Tämän pitäisi vastata myös kysymykseen, voiko kiertokangen laakeriliuskat vaihtaa itse. Kuten kiertokankilaakerin mittojen määrittäminen, myös laakerien vaihtaminen edellyttää kattavaa erikoisosaamista ja mahdollisimman laajaa asiantuntemusta. Puhumattakaan siitä, että tarvitaan paljon tietoja ja erikoistyökaluja. Näihin kuuluu mm. männänsilmän ja kampiakselin mittaaminen.

Sillä sen jälkeen on määriteltävä, onko kiertokangen laakerin liuskat vaihdettava ylimitoitetuiksi ja millä ylimitoituksella. Kuka tahansa koulutettu mekaanikko tai klassikkoautojen entisöintiin intohimoisesti suhtautuva voi kuitenkin usein omata riittävästi asiantuntemusta ja kokemusta tämän vaativan työn suorittamiseen. Muistathan kuitenkin, että mitään takuuta tai hyvitystä ei voida vaatia, jos asennuksessa on tapahtunut virheitä, joita ei ole tehty ammattilaisen tai erikoistuneen yrityksen toimesta.

Pitäisikö kiertokangen laakerit tarkastaa säännöllisesti?

Kiertokangen laakeriliuskojen säännöllinen tarkastus ei ole tarpeen. Sen sijaan kaikkien laakeriliuskojen, laakereiden, männänrenkaiden jne. mahdollisimman pitkän käyttöiän kannalta on sitäkin tärkeämpää, että huoltotöiden ja erityisesti öljynvaihdon yhteydessä ei koskaan ole huoltovajetta ja että käytetään vain korkealaatuisia öljyjä ja merkkisuodattimia (halvoissa öljynsuodattimissa on usein huonolaatuista suodatinmateriaalia, jossa on karkeat huokoset).

Jos epäillään kiertokangen laakereiden vauriota, on syytä pyytää apua asiantuntijoilta, jotta laukaiseva ääni voidaan kohdistaa tarkasti. Myös itse kiertokangen laakereiden osalta kannattaa käyttää vain korkealaatuisia merkkituotteita, jollaisia tarjoamme verkkokaupassamme edulliseen hintaan. Ainoastaan merkkilaakerit on todella valmistettu näistä nykyaikaisista ja hienostuneista mikroseoksista, jotka estävät moottorin lisävahinkojen syntymisen pitkällä aikavälillä.