Tilaa ajoneuvoosi uusi liitäntätangon laakeripesien sarja jo tänään. Voit valita ensiluokkaisten varaosien väliltä, jotka ovat peräisin ensiluokkaisilta valmistajilta, kuten DT SPARE PARTS, GLYCO ja KOLBENSCHMIDT. Liitäntätankojen laakeripesien lisäksi tarjoamme sinulle myös alkuperäislaatuisia liitäntätankoja.
Liitäntätangon laakeripesät - ulkonäkö, istuvuus ja toiminta
Kun he kuulevat termin "laakeri", monet auton omistajat ja maallikot ajattelevat ennen kaikkea tyypillisiä kuula- tai rullalaakereita. Liitäntätangon laakerikuoret ovat kuitenkin niin sanottuja liukulaakereita. U-muotoiset kuoret sijaitsevat yhdystangon molemmissa päissä, niin sanotussa yhdystangon päässä (yhdystangon ja männän liitoskohta) ja yhdystangon jalassa (yhdystangon ja kampiakselin liitoskohta). Liitäntäsauvojen laakerikuoret varmistavat liitäntäsauvojen varman laakeroinnin ja voitelun näissä liitoskohdissa. Niiden avulla osien väliin muodostuu minimaalinen voiteluväli, jonka ansiosta ne liukuvat tasaisesti. Näin polttomoottorin teho voidaan siirtää turvallisesti kampiakselille.
Vaikka yhdystangon laakerikuoret näyttävät melko huomaamattomilta, ne ovat erittäin monimutkaisia komponentteja. Ne kuuluvat autojen ja kuorma-autojen kuormitetuimpiin komponentteihin, ja niiden on kestettävä sekä suuria lämpökuormituksia että suuria mekaanisia kuormituksia. Liitäntäsauvojen laakerikuoret imevät sekä polttomoottorin räjähdyspaineen että kampiakselin vääntömomentin. Tästä syystä laakerit on valmistettu erityisen kestävistä materiaaleista, kuten seosteräksestä. Samalla niille on ominaista suuri lujuus ja ne kuluvat erittäin vähän.
Vauriot yhdystangon laakeripesissä
Viat, kuluminen ja muut viat yhdystangon laakerikuorissa ovat harvinaisia. Niitä voi kuitenkin esiintyä. Muun muassa väärä tai saastunut moottoriöljy voi edistää kulumista. Öljyssä tai moottoritilassa olevat vieraat kappaleet voivat aiheuttaa vikoja. Jos moottoriöljyn vaihtoväliä ei noudateta, laakereissa oleva öljykalvo voi myös repeytyä ja aiheuttaa kitkaa. Jos öljyssä on myös kiellettyjä lisäaineita tai jos jäähdytysneste pääsee öljykiertoon viallisen tiivisteen kautta, optimaalinen voitelu ei ole enää taattu.
Jos yhdystangon laakerin kuori on vaurioitunut, on ryhdyttävä välittömiin toimenpiteisiin. Toisaalta moottorin teho ei enää välity ongelmitta kampiakselille, ja toisaalta vika voi pahimmassa tapauksessa aiheuttaa moottorivaurion.
Vaurioita on kuitenkin vaikea havaita. Oireet, jotka viittaavat mahdollisiin vaurioihin yhdystangon laakerikuorissa, ovat:
- moottorin koliseva, kolahteleva tai jauhava ääni käytön aikana
- moottorin tehon selvä väheneminen
Vauriot voidaan määrittää lopullisesti vain purkamalla laite ja käyttämällä asianmukaisia mittauslaitteita. Tietyissä olosuhteissa myös painetestaus ja moottoriöljyn tarkastaminen metallilastujen varalta voivat antaa tietoa viasta.
Vahinkojen välttämiseksi sinun on tarkistettava säännöllisesti ajoneuvosi öljytaso. Myös öljy on vaihdettava säännöllisesti. Käytä vain valmistajan kuorma-autollesi tai autollesi hyväksymää öljyä. Voit valita ajoneuvoosi sopivan öljyn tarkastelemalla eri öljyluokituksia, mukaan lukien SAE-viskositeetti sekä API- ja ACEA-määritykset. Motointegratorista löydät korkealaatuisia ajoneuvoöljyjä premium-valmistajilta, kuten CASTROL, LICQU MOLLY ja MOTUL. Osana öljynvaihtoa on vaihdettava myös hyötyajoneuvon tai henkilöauton öljynsuodatin, jonka voit myös tilata edullisesti Motointegratorista.
Vaihda kampilaakerin kuoret
Suuren kestävyytensä vuoksi yhdystangon laakerikuoret eivät ole tyypillinen henkilö- ja kuorma-autojen kuluva osa. Yleensä laakerit on tarkistettava noin 200 000 km:n jälkeen ja vaihdettava tarvittaessa.
Laakeripesiin pääsee yleensä helposti käsiksi öljypohjan kautta. Moottoria ei tarvitse irrottaa. Vahingon sattuessa sinun on kuitenkin varauduttava joskus korkeisiin korvauskustannuksiin. Kokoonpanon lisäksi, joka on suoritettava erittäin huolellisesti, on muun muassa tarkistettava yhdystangon laakerivälys. Tämä edellyttää erikoisosaamista ja erityisiä mittauslaitteita. Jos laakerissa on liikaa pelivaraa, moottorin mäntä ja yhdystanko eivät pahimmassa tapauksessa enää toimi tasaisesti. Jos välys on liian pieni, voitelu heikkenee, mikä voi johtaa osien kitkaan ja ei-toivottuun lämmöntuottoon. Ihannetapauksessa koko sarja olisi vaihdettava, koska kuluminen on yleensä samanlaista kaikissa laakereissa. Lisäksi öljy on aina vaihdettava vaihdon jälkeen.
Tilaa uusi liitäntätangon laakeripesien sarja jo tänään Motointegratorilta ja säästä rahaa. Verkkokauppamme tarjoaa yli 5 miljoonaa varaosaa ja tarviketta edulliseen hintaan. Valitse ajoneuvoosi oikeat liitäntätangon laakerit. Jos et ole varma, mikä sarja sopii, voit ottaa yhteyttä asiantuntevaan asiakaspalveluumme. He antavat sinulle kattavia neuvoja ja auttavat sinua löytämään ihanteellisen varaosan.
Kytkinvarren laakerikuoret Motointegratorissa
Motointegratorin verkkokaupasta löytyvät korkealaatuiset kiertokankilaakerin kuoret takaavat joustavan yhteyden kiertokangen ja kampiakselin välillä. Liitäntälaakerin laakeripesien lisäksi tarjoamme myös muita moottorilohkon osia. Liitäntäsauvojen lisäksi voit tilata mäntiä, kampiakseleita, moottorilohkoja sekä tiivistesarjoja. Salamannopean toimituksemme ansiosta kaikki varaosat ovat luonasi tai luotetulla korjaamollasi 2-4 arkipäivän kuluessa.