-4% autojen varaosista

Keinuvivut – Mercedes-Benz – KUORMA-AUTOT

(löytyi 46 tulosta)

On olemassa autonosia, jotka lähes kaikki tuntevat, vaikka useimmat eivät tiedä, mihin niitä käytetään. Ja sitten on osia, jotka vain harvat tuntevat, ja silti ne vaikuttavat ratkaisevasti siihen, toimiiko autosi moitteettomasti päivästä toiseen. Keinuvipu kuuluu selvästi jälkimmäiseen luokkaan. Sillä on erittäin tärkeä tehtävä venttiilien vuorovaikutuksen kannalta. Jos tämä ahkera apuri kuitenkin aiheuttaa ongelmia tai hajoaa, löydät varmasti oikean varaosan 5 miljoonan varaosan ja tarvikkeen joukosta.

Varaosat BOSCH
Sijoituskriteerit
Venttiilinnostin FEBI BILSTEIN 08364
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   08364
9,03 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Venttiilinnostin INA 420 0218 10
Valmistaja:   INA
Valmistajan numero:   420 0218 10
12,45 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Venttiilinnostin AE FOL126
Valmistaja:   AE
Valmistajan numero:   FOL126
6,15 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Venttiilinnostin INA 420 0001 10
Valmistaja:   INA
Valmistajan numero:   420 0001 10
12,38 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vipupainin, moottorin säätö FRECCIA RA06-931
Valmistaja:   FRECCIA
Valmistajan numero:   RA06-931
17,33 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Venttiilinnostin AE FOL165
Valmistaja:   AE
Valmistajan numero:   FOL165
13,61 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Venttiilinnostin AE FOL84
Valmistaja:   AE
Valmistajan numero:   FOL84
9,51 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vipupainin, moottorin säätö INA 422 0056 10
Valmistaja:   INA
Valmistajan numero:   422 0056 10
3,84 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vipupainin, moottorin säätö INA 422 0267 10
Valmistaja:   INA
Valmistajan numero:   422 0267 10
1,97 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Venttiilinnostin KOLBENSCHMIDT 50007845
Venttiilinnostin KOLBENSCHMIDT 50007845
Valmistaja:   KOLBENSCHMIDT
Valmistajan numero:   50007845
14,54 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Venttiilinnostin AJUSA 85012500
Venttiilinnostin AJUSA 85012500
Valmistaja:   AJUSA
Valmistajan numero:   85012500
5,22 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Työntötanko KOLBENSCHMIDT 50 006 456
Valmistaja:   KOLBENSCHMIDT
Valmistajan numero:   50006456
8,53 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Venttiilinnostin AE FOL167
Valmistaja:   AE
Valmistajan numero:   FOL167
3,49 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Venttiilinnostin AE FOL193
Valmistaja:   AE
Valmistajan numero:   FOL193
8,14 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vipupainin, moottorin säätö AE FOL189
Valmistaja:   AE
Valmistajan numero:   FOL189
10,13 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Mikä on keinuvipu ja missä se sijaitsee autossa?

Keinuvipu voi olla vain suhteellisen pieni komponentti, mutta sillä on tärkeä rooli moottorissa ja sen prosesseissa. Yksinkertaisesti sanottuna se auttaa ohjaamaan imu- ja pakoventtiileitä. Näin se siirtää moottorin, kampiakselin ja nokka-akselin (nokka-akselien) välisestä vuorovaikutuksesta syntyvän liikkeen näihin kahteen venttiiliin. Tätä tarkoitusta varten keinuvipu on vipu, jolla on kaksi sivua ja keskellä nivelpiste. Toinen puoli on yhdistetty nokka-akseliin työntötangon avulla. Toisella puolella keinuvipu kohtaa vastaavan venttiilin. Jotta tätä vuorovaikutusta voitaisiin ymmärtää paremmin, tarkastellaan tarkemmin nokka-akselia ja sen toimintaa.

Nokka-akseli ja keinuvipu

Auton moottori on pohjimmiltaan valtava virtapiiri, jossa on lukemattomia elementtejä, joiden on toimittava täydellisessä harmoniassa. Sen ytimessä mäntä liikkuu ylös ja alas ilma-polttoaineseoksen puristuksen ja palamisen jälkeen. Kierokanki siirtää tämän energian liikkeenä kampiakselille. Kampiakseli puolestaan siirtää tämän liikkeen vaihteiston avulla pyörille, ja auto on matkalla. Jotta tämä prosessi voisi jatkua, palamisprosessi on kuitenkin aloitettava alusta. Tätä varten palaneet pakokaasut on poistettava sylinterinkannesta ja (moottorivaihtoehdosta riippuen) syötettävä ilmaa tai ilma-polttoaineseosta. Tätä varten tarvitaan imu- ja pakoventtiilit.

Venttiileitä ohjataan yhden tai useamman nokka-akselin avulla. Ohjausketjun tai hammashihnan avulla kampiakseli tuottaa jälleen kerran tarvittavan liike-energian. Nokka-akseli pyörii kuitenkin vain puolet nopeammin kuin kampiakseli. Nokka-akselilla sijaitsevat samannimiset nokat. Ne ovat nokkakiekkoja, jotka ohjaavat venttiileitä pyörimällä epätasaisesti. Ja tässä kohtaa keinuvipu tulee kuvaan mukaan. Nokka-akseli työntää keinuvivun toista puolta ylöspäin työntötangon avulla, joka puolestaan varmistaa, että toinen pää työntyy alaspäin. Tämä työntää venttiilin auki, ja niin sanottu latauksen vaihto tapahtuu. Pakokaasut poistuvat ja mäntä voi puristaa uutta ilmaa tai uutta seosta palamista varten. Ja niin tämä peli jatkuu ja jatkuu näennäisesti ikuisessa syklissä.

Venttiilivälyksen asettaminen

Näennäisesti ikuinen sykli voi kuitenkin pysähtyä, jos sen osat menevät sekaisin. Yksi mahdollinen ongelmien lähde on niin sanottu venttiilivälys. Jotta nokka-akselin, imu- ja pakoventtiilien jne. välinen vuorovaikutus toimisi optimaalisesti, muun muassa nokka-akselin ja keinuvivun on oltava ihanteellisesti kohdillaan. Tässä kohtaa on kaksi ratkaisua. Joko keinuvipu ja työntötanko liitetään toisiinsa kuusioruuvilla tai käytetään automaattista tasauselementtiä. Ensimmäisessä vaihtoehdossa kuusioruuvi istuu puskurin toisessa päässä. Toisessa päässä se on keinuvivussa olevassa kierteessä. Siellä vuorovaikutus voidaan säätää tarkasti ja kiinnittää lukkomutterilla.

Mitä tapahtuu, jos keinuvipu katkeaa?

Keinuvivut eivät kuitenkaan ole immuuneja mahdollisille ongelmille ja vaurioille. Varsinkin jos tietyt edellä kuvatun vuorovaikutuksen osat eivät toimi oikein, keinuvipu voi ajan myötä kulua tai pahimmassa tapauksessa jopa rikkoutua. Tällaiset vauriot johtuvat yleensä venttiileihin liittyvistä ongelmista. Keinuvipu voi kärsiä erityisesti silloin, jos venttiilit tarjoavat riittämättömän öljyn, likaantumisen tai vastaavien syiden vuoksi aiottua enemmän vastusta tai jos ne ylipäätään juuttuvat kiinni.

Jos näin on, on aika vaihtaa keinuvivut. Se, missä määrin tämä olisi tehtävä, riippuu ensisijaisesti kyseisestä mallista. Monissa tapauksissa mekaanikot suosittelevat, että kaikki keinuvivut vaihdetaan heti. Tämä tarkoittaa, että kaikki osat ovat tällöin jälleen samassa kunnossa. Joissakin malleissa voidaan kuitenkin vaihtaa kerralla vain koko keinuvivun akseli. Varoitus: Keinuvivun vaihtaminen ei ole nopea työ välitöissä. Vain kokeneiden käsien pitäisi todella ryhtyä tähän työhön. Useimmille auton omistajille tämä tarkoittaa sitä, että he menevät korjaamolle ja teettävät työn ammattilaisilla. Vain kokeneiden mekaanikkojen tulisi tehdä tämä. Voit kuitenkin säästää rahaa, jos tilaat keinuvivut etukäteen netistä ja otat ne mukaan korjaamolle.

Tarjonta ja hoito

Itse keinuvivulle ei ole erityisiä huolto- tai varotoimenpiteitä. Jos kaikki venttiilit ja muut osat toimivat moitteettomasti, keinuvivussa ei pitäisi olla ongelmia. Ainoastaan joissakin malleissa keinuvivut on vaihdettava tietyin väliajoin varotoimenpiteenä.

Laadukkaat keinuvivut Motointegratorilla

Olipa autosi keinuvipu sitten jo kulunut tai jopa rikki tai se on vaihdettava vain varotoimenpiteenä, löydät varmasti oikean varaosan automalliisi palkitusta verkkokaupastamme. Nopean toimituksen ansiosta pääset pian asentamaan uuden keinuvivun.