Joulukausi 2024

Kampiakselin hammaspyörät

(löytyi 199 tulosta)

Kaikki tulokset kategorialle Kampiakselin hammaspyörät.
Emme löytäneet mitään tuloksia ajoneuvolle Porsche CAYENNE (9YA) 4.0 Turbo AWD (9YACF1), teho: 550 hv/404 kW

Moottorissa kampiakseli muuntaa mäntien lineaariset liikkeet vääntömomentiksi, joka siirretään kytkimen kautta vaihteistoon - ja joissakin ajoneuvotyypeissä se suorittaa myös muita tärkeitä tehtäviä. Kampiakselin hammaspyörät ovat välttämättömiä mekaanisten liikkeiden kannalta tässä järjestelmässä. Niin tärkeää kuin ehjä vaihteisto onkin ajoneuvon toiminnalle, kuluvan osan vaihtaminen voi olla myös monimutkaista.

Sijoituskriteerit
Säädin, venttiilien ohjausvaiheet SWAG 33 10 4793
Valmistaja:   SWAG
Valmistajan numero:   33 10 4793
52,88 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Säädin, venttiilien ohjausvaiheet PIERBURG 7.06117.46.0
Säädin, venttiilien ohjausvaiheet PIERBURG 7.06117.46.0
Valmistaja:   PIERBURG
Valmistajan numero:   7.06117.46.0
52,23 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Säätöventtiilin, nokka-akselin ajoitus SWAG extra SWAG 33 10 2899
36,44 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Venttiili, hydraulinen yksikkö PIERBURG 7.08681.14.0
Valmistaja:   PIERBURG
Valmistajan numero:   7.08681.14.0
115,14 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Venttiili, hydraulinen yksikkö PIERBURG 7.08681.07.0
Valmistaja:   PIERBURG
Valmistajan numero:   7.08681.07.0
88,44 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Säätöventtiilin, nokka-akselin ajoitus MEAT & DORIA 91518
Valmistaja:   MEAT & DORIA
Valmistajan numero:   91518
37,90 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pulssienkooderipyörä, nokka-akselin säätö FEBI BILSTEIN 183483
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   183483
14,51 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Säätöventtiilin, nokka-akselin ajoitus MEAT & DORIA 91505E
Valmistaja:   MEAT & DORIA
Valmistajan numero:   91505E
70,47 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Säätöventtiilin, nokka-akselin ajoitus MEAT & DORIA 91506E
Valmistaja:   MEAT & DORIA
Valmistajan numero:   91506E
59,40 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pääventtiili, nokka-akseliajoitus GATES VVS327
Valmistaja:   GATES
Valmistajan numero:   VVS327
44,31 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pääventtiili, nokka-akseliajoitus SWAG 33 10 9414
Valmistaja:   SWAG
Valmistajan numero:   33 10 9414
39,05 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Hammaspyörä, kampiakseli INA 554 0101 10
Valmistaja:   INA
Valmistajan numero:   554 0101 10
30,55 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pääventtiili, nokka-akseliajoitus INA 427 0055 10
Valmistaja:   INA
Valmistajan numero:   427 0055 10
25,08 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Säätöventtiilin, nokka-akselin ajoitus GATES VVS167
Valmistaja:   GATES
Valmistajan numero:   VVS167
64,85 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pääventtiili, nokka-akseliajoitus MEAT & DORIA 91563
Valmistaja:   MEAT & DORIA
Valmistajan numero:   91563
55,72 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Kampiakselin hammaspyörien tehtävä

Moottorin palotilassa syntyy lämpöenergiaa, joka muunnetaan mekaaniseksi energiaksi kampiakselin avulla. Tätä varten mäntä imee palotilassa olevan paineen ja muuttaa sen niin sanotuksi mäntävoimaksi. Männäntappi ja mäntä siirtävät tämän vaikutuksen kiertokankeen, joka saa kampiakselin pyörimisliikkeeseen. Vauhtipyörä vaimentaa vääntömomentin. Tämä voima puolestaan välittyy kytkimen kautta vaihteistoon.

Joissakin ajoneuvoissa kampiakselin hammaspyörät vastaavat myös imu- ja pakoventtiilien, öljypumpun ja muiden moottoritilan osien toiminnasta.

Kampiakselin hammaspyörien viat

Koko kampiakselin hammaspyörä ja sen yksittäiset osat joutuvat voimien, lämpötilojen ja kitkan aiheuttaman rasituksen kohteeksi, mikä johtaa ajan myötä kulumiseen. Tällöin kampiakselin hammaspyörät on väistämättä vaihdettava.

Tyypillinen ongelma, joka esiintyy usein kampiakselin hammaspyörissä, on lian aiheuttama työpintojen kuluminen. Lika tunkeutuu sisään, jos tiiviste on vaurioitunut. Hidas kiihtyvyys tai moottorin tehon aleneminen sekä venttiilikoneiston koputusääni moottorin käydessä viittaavat tähän vikaan kampiakselin hammaspyörissä.

Moottorin korkeilla kierrosluvuilla kampiakselin hammaspyörien hampaisiin voi muodostua halkeamia ja muodonmuutoksia. Seurauksena on muuttunut venttiilien ajoitus, mikä puolestaan voi aiheuttaa ongelmia moottorin käynnistyksessä.

Tarkasta kampiakseli säännöllisesti

Äkillisen vian ja pysyvien moottorivaurioiden välttämiseksi on suositeltavaa tarkastaa yksittäiset osat säännöllisin väliajoin ja vaihtaa vialliset tai voimakkaasti kuluneet osat. Maallikot eivät kuitenkaan usein huomaa kampiakselissa olevia vikoja, joten on ehdottomasti syytä teettää osien tarkastus asiantuntijalla.

Kampiakselin hammaspyörälle ei ole ennalta määritettyä käyttöikää. On kuitenkin järkevää tarkistaa kampiakselin hammaspyörät jokaisen tarkastuksen yhteydessä. Tämä olisi aina tehtävä moottorin ollessa kylmä, samoin kuin sen vaihto tarvittaessa.

Kampiakselin hammaspyörän vaihtaminen - vaatii erikoisosaamista

Kampiakselin hammaspyörien vaihtaminen on melko vaativaa ja vaatii erikoistyökaluja, kuten karoja ja pidikkeitä hammaspyörien tai kampiakselin kiinnittämiseksi. Jos sinulla ei ole alkeisosaamista tällä alalla, on järkevämpää jättää kampiakselin hammaspyörien vaihto tai uusiminen asiantuntijan tehtäväksi.

Loppujen lopuksi ehdoton tarkkuus on tärkeää asennuksen aikana. Samalla esimerkiksi kampiakselin hammaspyörää ei ole lukittu paikalleen joissakin ranskalaisissa valmistajissa, joten tarkka säätö hammaspyörän vaihdon jälkeen on kokemattomille erittäin työlästä, ellei mahdotonta. Kaikkien merkintöjen on oltava täsmälleen samat, eli ne on säädettävä erittäin huolellisesti, jotta vältetään vakavat moottorivauriot.

Kampiakselin hammaspyörän vaihtamisesta aiheutuvat kustannukset

Kampiakselin hammaspyörän vaihtaminen erikoiskorjaamossa aiheuttaa kuitenkin usein suuria kustannuksia, sillä mallista riippuen kampiakselin hammaspyörän irrottaminen edellyttää useiden moottoritilan osien irrottamista. Mallista riippuen materiaalikustannukset ja työtunnit voivat ylittää 2000 euroa.

Näin ollen voi olla järkevää vaihtaa kampiakselin hammaspyörän lisäksi suoraan nokka-akselin ketjupyörä ja ajoitusketju. Näitä on saatavilla joistakin verkkokaupoista edullisina kokonaisina sarjoina. Sama pätee myös kiinnitysrenkaaseen, sillä se laajenee ajan myötä eikä yleensä enää toimi kunnolla vaihdon jälkeen.

Kampiakselin hammaspyörän vaihtaminen

Kun vaihdat kampiakselin hammaspyörät, varmista, että ostat sopivan tuotteen. Käytä vain kampiakselin hammaspyöriä, jotka on suunniteltu ajoneuvomalliin (esim. Kia Picanto tai Audi A6 TSFI:n kampiakselin hammaspyörä). Epäsopivien osien asentaminen voi johtaa tärinään tai pahimmassa tapauksessa kampiakselin rikkoutumiseen.

Osta kampiakselin hammaspyöriä kaikkiin merkkeihin verkossa

Kampiakselin hammaspyörät voidaan vaihtaa yksitellen ilman koko kampiakselin vaihtoa. Varaosien ostaminen verkosta on yleensä halvempaa kuin erikoisliikkeistä. Komponenttien laadulla on kuitenkin oltava myös tässä ratkaiseva merkitys, jotta toimivuus voidaan taata pitkällä aikavälillä. Samalla on tärkeää tunnistaa ajoneuvomalliisi sopiva tuote. Etenkin kampiakselin hammaspyörien kohdalla sovitustarkkuus on ratkaisevan tärkeää, jotta toiminta olisi sujuvaa ja moottori ei vaurioituisi pysyvästi.

Motointegratorin verkkokaupasta löydät kampiakselin hammaspyörät kaikkiin yleisimpiin automerkkeihin - absoluuttista huippulaatua lyömättömään hintaan. Kun teet tilauksen, voit luottaa ensiluokkaiseen asiakaspalveluumme ja salamannopeaan toimitukseen 2-4 arkipäivän kuluessa.