- Pusty
- SAATAVUUS
- Valmistaja
- Hinta
Jouset – Fiat – KUORMA-AUTOT
(löytyi 358 tulosta)
Kuoppien ja epätasaisuuksien vuoksi jousituksen jouset voivat rikkoutua. Tällöin jouset on syytä vaihtaa, sillä ne eivät ainoastaan tasaa epätasaisuuksia, vaan vaikuttavat myös ajoneuvon käsittelyyn, jarrutuskäyttäytymiseen ja asentoon. Jousituksen jouset kuuluvat turvallisuuden kannalta kriittisiin osiin, ja ne on siksi huollettava säännöllisesti. Motointegratorin verkkokaupastamme löydät uudet jousituksen jouset huippulaatuisina.
Valmistaja: | MAGNUM TECHNOLOGY |
Valmistajan numero: | SF129 |
Valmistaja: | EIBACH |
Valmistajan numero: | R10320 |
Valmistaja: | MAGNUM TECHNOLOGY |
Valmistajan numero: | SF103MT |
Mitä ovat jousituksen jouset?
Jousituksen jouset ovat korin ja pyörien välinen yhteys. Jousituksen jousien tehtävänä on tasoittaa tien kuoppia ja varmistaa, että pyörät ovat aina turvallisessa kosketuksessa tienpintaan. Siksi ne ovat yksi nykyaikaisen ajoneuvon turvallisuuden kannalta kriittisistä osista.
Jousituksen jousien tyypitKlassikkoautoissa käytetään pääasiassa neljää eri jousityyppiä:
- Sylinterimäiset jouset
- Epävakaasta langasta valmistetut jousituksen jouset
- Miniblock-jouset
- Banaaninmuotoiset sivukuormajouset
Sylinterimäiset jousituksen jouset ovat tavanomaisia jousia, joissa on lineaarinen jousen nopeus. Epävakaan langan jousissa käytetyn langan halkaisija pienenee jousituksen jousen loppupäätä kohti. Pehmeät jousen päät takaavat erittäin mukavat ajo-ominaisuudet tavanomaisissa tieolosuhteissa ja kuormituksissa. Tämä vähentää jousituksen ja kaikkien ohjauksen osien kuormitusta. Tämän seurauksena ajomukavuus paranee.
Miniblock-jouset taas ovat tynnyrinmuotoisia ja koostuvat kartiomaisesta jousilangasta. Näin saadaan aikaan progressiivinen jousen nopeus ja vältetään suora kosketus kierukasta toiseen. Tärkein ominaisuus on, että jousen päiden kierukat lukkiutuvat toisiinsa kuormituksen alaisena ilman, että ne koskettavat toisiaan. Jos jousen päät puristetaan ja ne asettuvat tasaisesti jousilevyjen päälle, aktiivisten kierukoiden määrä vähenee. Tämän seurauksena jousen nopeus kasvaa.
Banaaninmuotoiset sivukuormitusjouset ohjaavat koko pyörän jousituksen voimanjakoa. Tämä vähentää kitkaa iskunvaimentimen männänvarren ja sen tiivisteen välillä. Iskunvaimentimen reagointikäyttäytyminen paranee.
Jousituksen jousien rakenne
Jousituksen jousien materiaali vaihtelee valmistajasta riippuen. Jousituksen jousia on olemassa vakiolangasta ja epävakiolangasta valmistettuja jousituksia. Vakiolangassa langan halkaisija on sama koko jousen pituudelta. Epävakaassa langassa langan halkaisija muuttuu koko jousen pituudelta. Lisäksi nämä jouset koostuvat kahdesta jousesta yhdessä - yhdestä vahvasta ja yhdestä pehmeästä. Progressiiviset miniblock-jouset tarjoavat näin ollen korkean ajomukavuuden esimerkiksi silloin, kun auto on vain kevyesti kuormitettu, ja minimaalisen taipuman silloin, kun se on täysin kuormitettu.
Viallisen jousituksen jousen tunnistaminen
Vialliset jousituksen jouset voi tunnistaa siitä, että ne eivät pehmitä riittävästi tien kuoppia ja ajoneuvo kallistuu suoralla pinnalla. Auto vaikuttaa ylikuormitetulta ilman, että se on kuormitettu.
Yleisiä oireita ovat vinkuminen ja narina ajoneuvon siltä alueelta, jossa jousituksen jousen viallinen pää, joka ei enää istu kunnolla iskunvaimentimeen, on alttiina liikkeelle. Viallisella jousella on vakava vaikutus ajoneuvon tasapainoon ja jarrutuskäyttäytymiseen. Jos auto vetää jarrutettaessa sivulle, tämä voi olla ensimmäinen merkki viallisesta etu- tai takajousesta. Ruoste on hälyttävä merkki. Tässä tapauksessa korjaamolla on käytävä välittömästi, sillä jousituksen jouset voivat helposti rikkoutua tässä tilassa. Muuttuvat kuormitukset edistävät halkeamien muodostumista, ja hyvin kylmät lämpötilat haurastuttavat terästä.
Vauriot syntyvät usein jousituksen jousien alemmissa kierteissä, kun pyörät heittävät likaa ja kiviä ylös ja ne kerääntyvät alempiin jousilevyihin. Yhdessä veden ja tiesuolan kanssa pöly ja lika muodostavat eräänlaisen hankaavan tahnan, joka vaurioittaa jousen pintaa. Etenkin talvikuukausina tämän seoksen kuivuminen voi kestää jopa viikkoja. Tämän seurauksena jousituksen jousien teräs ruostuu. Jousituksen jousien ja jousilevyjen säännöllinen puhdistus lisää käyttöikää.
Jousituksen jouset on vaihdettava noin 70 000 kilometrin jälkeen. Tällä ajokilometrimäärällä jouset on jo puristettu useita miljoonia kertoja ja ne voivat puristua jopa kaksi senttimetriä. Jousituksen jouset on vaihdettava. Koska toinen jousi on yleensä jo vaurioitunut, jos jousi on viallinen, ja yksipuolinen vaihto johtaisi epätasapainoon ja siten ajoneuvon turvattomaan asentoon tiellä, toinen jousi on vaihdettava.
Osta jousituksen jouset edullisesti verkosta
Vialliset jousituksen jouset on vaihdettava välittömästi, jotta vältetään ajoneuvon lisävahingot tai onnettomuudet. Jo yhdellä viallisella jousella on valtava vaikutus ajokäyttäytymiseen, minkä vuoksi sinun on toimittava nopeasti, jos jouset ovat vialliset. Kannattaa suunnitella molempien jousien vaihtamista, sillä toinen jousi on usein jo vaurioitunut. Tämä voi tietyissä olosuhteissa tulla kalliiksi. Voit säästää rahaa ostamalla uudet jousituksen jouset edullisesti verkosta.
Löydät edulliset jousituksen jouset autojen varaosien ja tarvikkeiden verkkokaupastamme. Noin viiden miljoonan osan ja tarvikkeen valikoimassamme on muun muassa jousituksen jouset Opel Zafiraan ja jouset Ford Focukseen. Meillä on laaja valikoima myös muihin automalleihin ja -merkkeihin. Edulliset hinnat, nopea toimitus ja erittäin hyvät asiakasarviot puhuvat puolestaan.
Alustan jousien toimintaperiaate
Iskunvaimentimet yhdessä jousitusjousien kanssa ovat alustan sydän. Vialliset iskunvaimentimet on suhteellisen helppo tunnistaa maallikonkin toimesta, ja siksi ne vaihdetaan usein tarvittaessa. Tilanne on aivan toinen jousitusjousien osalta. Niihin kiinnitetään vain vähän huomiota, vaikka myös ne kärsivät luonnollisesta kulumisesta ja heikentävät silloin merkittävästi ajokäyttäytymistä.
Jousitusjousilla on kaksi perustehtävää. Mikään tie ei ole täysin tasainen. Siksi niiden on tasoitettava nämä epätasaisuudet ja samalla painettava pyörät maahan. Jousien on pystyttävä hoitamaan tämä tehtävä kuormitustilasta riippumatta (tyhjästä täyteen). Lopulta iskunvaimentimet huolehtivat vain tarvittavasta hienosäädöstä, sillä molemmat osat toimivat optimaalisesti yhdessä.
Jousitusjousien tyypit
Jousissa on eroja paitsi madallusjousien, korotusjousien (maasturit ja maastoautot) ja vakiojousien välillä. Mallista riippuen voit myös käyttää erityyppisiä jousitusjousia. Ensinnäkin käytetään lineaarisia jousia (jousen puristusvoima on aina sama riippumatta siitä, kuinka pitkälle jousi puristuu) ja progressiivisia jousitusjousia (mitä enemmän jousi puristuu, sitä enemmän vastusta se tarjoaa). Etenkin hyötyajoneuvoissa, maastoajoneuvoissa, maastureissa ja farmariautoissa progressiivisia jousia tarjotaan ja mainostetaan usein myös "vahvistettuina jousitusjousina". Näin ajoneuvon kantavuus saadaan paremmin hyödynnettyä, ja raskaiden perävaunujen kuljettamiselle on ominaista myös parempi tienpito.
Lisäksi on olemassa erilaisia rakennetyyppejä:
- - vakioimattomat suojalevyt
- - Miniblock-jouset
- - sylinterimäiset suojalevyt
- - Side-load-jouset
Vakiomattomat jouset
Alustan jouset on valmistettu langasta. Jousen halkaisija ohenee ulospäin. Tämä tarkoittaa, että jousi kapenee kokonaisuudessaan. Tästä syystä nämä jouset varataan usein ajoneuvoihin, joiden on tarkoitus tarjota korkea puristusmukavuus erityisesti päällystetyillä teillä.
Miniblock-jouset
Miniblock-jousissa itse jousilangan pituus kapenee ulospäin. Tämä johtaa progressiiviseen jousen taipumaan - mitä suurempi kuorma, sitä vähemmän jousi taipuu, jolloin ajomukavuus säilyy myös raskailla kuormilla.
Sylinterimäiset jouset
Sylinterimäiset jouset ovat helpoimmin valmistettavia ja siksi yleisimmin käytettyjä jousia. Toimintatapa on aina lineaarinen eli vakio.
Side-load-jouset
Nämä jouset erottuvat alustasta banaanin kaltaisen "taivutetun" muotonsa vuoksi. Muoto jakaa kuorman koko ajoneuvon sivulle - jouset täydentävät niin sanotusti hyvin toisiaan. Tämä keventää iskunvaimentimia huomattavasti kriittisissä kohdissa (kitka tiivisteissä) ja pidentää niiden käyttöikää.
Miksi jousitusjouset rikkoutuvat?
Myös alustan jouset voivat rikkoutua. Tyypillisiä syitä ovat materiaalin väsyminen, liian suuri kuormitus tai huono laatu. Jos kuormitus on liian suuri, vahvistetut jouset ovat paras ratkaisu; laadukkaat jouset suojaavat huonolaatuisuudelta. Laadulla on kuitenkin suuri merkitys myös materiaalin väsymiseen.
Jousitusjousien korroosiosuojaus - mitä on otettava huomioon?
Alustan jouset maalataan aina. Kyseessä ei ole maali, jonka ensisijainen tarkoitus on parantaa ulkonäköä. Pikemminkin jousi on suojattava korroosiolta. Korroosio heikentää jousen toimintaa. Tästä syystä jouset pinnoitetaan erittäin elastisella lakalla. Tunnetut jousitusjousien valmistajat menevät jopa askeleen pidemmälle. Korroosion estämiseksi käytetään erityisiä terässeoksia.
Mitä tehdä, jos jousitusjouset ovat "liian kovat"?
Alustan jouset voivat olla liian kovat tai liian pehmeät. Ennen kuin kuitenkin määritetään, onko vika todella jousissa, on tarkistettava myös iskunvaimentimet. Yleisesti ottaen kovia jousia (ja iskunvaimentimia) tarvitaan paremman tienpidon saavuttamiseksi ääritilanteissa (moottoriurheilu). Tämä lisää kuitenkin myös muiden jousituksen osien, kuten vakaajien, vetotankojen päiden jne. vikaantumisen riskiä.
Valitettavasti tämä vaikuttaa myös ajomukavuuteen. Mitä pehmeämmät jouset ovat, sitä huonommin ajokäyttäytyminen on hallittavissa - se muuttuu svengaavammaksi. Jousien jäykkyys on siis aina kompromissi käsiteltävyyden ja ajomukavuuden välillä, mutta niiden on myös kestettävä suuret hyötykuormat. Liian kovat jouset tarkoittavat joko urheilujousia tai farmariautoa tai hyötyajoneuvoa, jossa on lineaariset jouset. Progressiiviset jouset ovat tässä tapauksessa parempia, koska ne puristuvat hyvin myös ilman kuormaa (progressiivisuutensa ansiosta).
Mitä on otettava huomioon jousitusjousia vaihdettaessa?
Ensinnäkin jousitusjouset, kuten kaikki jousituksen osat, on vaihdettava asiantuntijan toimesta. Lisäksi korista riippuen myös raideväli on säädettävä uudelleen vaihdon jälkeen. Tämä puolestaan tarkoittaa, että myös renkaiden (kulutuspinnan) on oltava kunnossa, samoin kuin raidetankojen ja raidetangonpäiden.