- Pusty
- SAATAVUUS
- Valmistaja
- Korkeus [mm]
- 150,1 (1)
- 39 (5)
- 39/108,8 (1)
- 41,8 (1)
- 41,9 (1)
- 42 (3)
- 42,1 (1)
- 42,2 (4)
- 42,8 (3)
- 42,9 (10)
- 43 (7)
- 43,1 (2)
- 43,5 (1)
- 43,7 (1)
- 43,8 (5)
- 43,87 (1)
- 43,9 (28)
- 44 (12)
- 44,5 (7)
- 44,6 (1)
- 44,8 (1)
- 45 (5)
- 46 (3)
- 46,4 (2)
- 46,6 (4)
- 46,8 (1)
- 47 (9)
- 47,1 (7)
- 47,2 (2)
- 47,3 (3)
- 47,4 (9)
- 47,5 (4)
- 47,6 (3)
- 47,7 (1)
- 47,8 (1)
- 48 (1)
- 48,1 (2)
- 48,2 (4)
- 48,4 (3)
- 48,8 (10)
- 48,9 (4)
- 49 (21)
- 49,2 (5)
- 49,3 (2)
- 49,5 (1)
- 49,6 (6)
- 49,8 (1)
- 49,9 (5)
- 50 (5)
- 50,8 (2)
- 51 (6)
- 51,1 (3)
- 51,5 (2)
- 51,6 (3)
- 51,7 (10)
- 52 (22)
- 52,1 (3)
- 52,2 (2)
- 52,3 (1)
- 52,3/52,5 (2)
- 52,4 (1)
- 52,5 (40)
- 52,5/151,3 (1)
- 52,6 (2)
- 52,7 (7)
- 52,8 (4)
- 52,9 (7)
- 53 (25)
- 53,1 (2)
- 53,3 (29)
- 53,4 (5)
- 53,5 (5)
- 53,9 (1)
- 54 (5)
- 54,4 (1)
- 54,7 (6)
- 54,8 (4)
- 55 (10)
- 55,1 (2)
- 55,2 (9)
- 55,4 (7)
- 55,6 (2)
- 55,9 (7)
- 55.5 (5)
- 56 (3)
- 56,2 (1)
- 56,5 (1)
- 56,8 (1)
- 56,9 (4)
- 57 (21)
- 57,2 (2)
- 57,3 (8)
- 57,4 (25)
- 57,5 (16)
- 57,6 (1)
- 58 (6)
- 58,2 (2)
- 58,3 (2)
- 58,4 (1)
- 58,5 (9)
- 58,6 (1)
- 58,7 (5)
- 58,9 (16)
- 58,9/61,6 (1)
- 58/63 (1)
- 59 (9)
- 59,1 (3)
- 59,1/61,8 (1)
- 59,2 (4)
- 59,2/64,7 (1)
- 59,3 (6)
- 59,4 (2)
- 59,4/64,7 (2)
- 59,5 (1)
- 59,6 (3)
- 59,8 (1)
- 59,9 (4)
- 60 (15)
- 60,1 (2)
- 60,4 (1)
- 60,9 (6)
- 61 (4)
- 61,6 (10)
- 61,7 (5)
- 61,8 (5)
- 61,9 (2)
- 61.5 (6)
- 62 (3)
- 62,3 (1)
- 63 (7)
- 63,1 (1)
- 63,11 (2)
- 63,2 (1)
- 63,3 (6)
- 63,4 (4)
- 63,5 (6)
- 63,6 (3)
- 63,7 (1)
- 63,8 (2)
- 64 (8)
- 64,1 (4)
- 64,2 (1)
- 64,4 (6)
- 64,5 (1)
- 64,7 (4)
- 65 (2)
- 65,4 (1)
- 65,6 (1)
- 65,8 (2)
- 66 (8)
- 66,4 (1)
- 66,5 (4)
- 66,7 (1)
- 66,8 (2)
- 67 (7)
- 67,3 (1)
- 67,4 (1)
- 67,5 (2)
- 68 (2)
- 68,6 (3)
- 68,7 (2)
- 68,8 (4)
- 69 (27)
- 69,1 (13)
- 69,2 (6)
- 69,3 (5)
- 69,4 (1)
- 69,5/70,5 (1)
- 69,6 (6)
- 69,8 (1)
- 69.5 (1)
- 69/71,5 (1)
- 70 (3)
- 70,3 (1)
- 70,4 (2)
- 70,5 (2)
- 70,7 (5)
- 70,8 (2)
- 70,9 (1)
- 71 (5)
- 71,2 (1)
- 71,3 (1)
- 71,5 (12)
- 71,6 (5)
- 72 (3)
- 72,2 (1)
- 73 (3)
- 75 (1)
- 77 (1)
- 77,1 (1)
- 77,2 (1)
- 77,3 (2)
- Akseli
- Hinta
Jarrupalat – Fiat – KUORMA-AUTOT
(löytyi 855 tulosta)
Oikean jarrupalan valinta
Koska jarrut ovat moottoriajoneuvon tärkeimpiä turvalaitteita, sopivien jarrupalojen käyttö ja niiden asianmukainen asennus palvelevat henkilökohtaista turvallisuuttasi ajon aikana. Lisäksi eri valmistajien laajan valikoiman ansiosta voit valita eri laatuisia jarrupaloja. Jarrupaloja on myös monenlaisia malleja, jotka johtuvat erilaisista mallivaihtoehdoista, ajoneuvojen rakennusvuosista jne. Jarruja korjattaessa on siis turvallisuussyistä valittava oikea jarrupala
Valmistaja: | BLUE PRINT |
Valmistajan numero: | ADL144203 |
Materiaali: | Low-Metallic |
Valmistaja: | ATE |
Valmistajan numero: | 13.0460-2978.2 |
Valmistaja: | TRW |
Valmistajan numero: | GDB458 |
Materiaali: | Low-Metallic |
Valmistaja: | BREMBO |
Valmistajan numero: | P 23 140 |
Materiaali: | Low-Metallic |
Valmistaja: | BLUE PRINT |
Valmistajan numero: | ADM54291 |
Materiaali: | Low-Metallic |
Valmistaja: | TEXTAR |
Valmistajan numero: | 2391901 |
Materiaali: | Low-Metallic |
Valmistaja: | FERODO |
Valmistajan numero: | FDB4459 |
Materiaali: | Low-Metallic |
Jarrupala on yksi useimmin tarvittavista ja tärkeimmistä varaosista
Jarrupalat tunnetaan myös nimellä jarrukengät tai jarrupalat. Jarrupaloja on saatavana ajoneuvotekniikassa pääasiassa rumpujarruihin ja levyjarrujärjestelmiin. Kuten muissakin ajoneuvoissa, myös moottoriajoneuvoissa jarrua käytetään ajoneuvon nopeuden vähentämiseen tai ajoneuvon paikallaan pysyttämiseen. Jarrutustehon aikaansaamiseksi jarrupala painetaan lujaa metallilevyä tai jarrurumpua vasten. Tämä luo jarrutuksessa tarvittavan kitkan, joka myös johtaa voimakkaaseen lämmön kertymiseen <a href= https://tuotteet/jarrulevyt-1140103/ >jarrulevyihin ja jarrupaloihin. Tämän prosessin vuoksi jarrupalat kuluvat suhteellisen paljon, minkä vuoksi ne ovat yksi moottoriajoneuvojen tarpeellisimmista varaosista
Jarrupala on nykyaikaisimman materiaalitekniikan tuote
Jarrupalojen materiaali, jota tarvitaan jarrutukseen, on levyjarrun tapauksessa sidottu kantavaan materiaaliin. Rumpujarrussa jarrupäällyste on niitattu tai liimattu niin sanottuun jarrukenkään. Levyjarrupalojen taustalevy on valmistettu teräksestä, harmaasta valuraudasta tai muovista. Muovin suuri etu on sen keveys. Jarrupalojen pinnoilla käytetään tiettyjä kitka-aineita, kuten kuparia, molybdeeniä, raskas- tai bariumsulfaatteja, antimonitrisulfidia ja viime aikoina myös keraamisia aineita, jotka on sidottu synteettisiin hartseihin
Turvallisuus ja mukavuus jarrupalojen kulumisindikaattoreiden avulla
Lisäksi nykyaikaisissa jarrupaloissa on elektroniset kulumisen ilmaisimet, joita kutsutaan myös varoituskoskettimiksi. Monet näistä varoituskoskettimista käyttävät Ohmin lakia, jonka mukaan pienenevä sähkövastus ilmoittaa jarrupalan paksuuden pienenemisestä ja siten sen kulumisasteesta. Yksinkertaisemmissa antureissa on jarrupäällysteen alimpiin kerroksiin asennettu johdin, joka tulee kosketuksiin esimerkiksi jarrulevyn kanssa, jos jarrupäällyste kuluu voimakkaasti, ja lähettää vastaavan signaalin jarrupäällysteen kulumisesta ilmaisimeen. Akustisissa kulumisenilmaisimissa käytetään täysin erilaista rakenneperiaatetta. Tämäntyyppisessä kulumisen ilmaisimessa jarrupalan takaosaan kiinnitetään metallilevy. Tämä tuottaa jarrutettaessa läpitunkevan varoitusäänen ja samalla jarrupala on liian matalalla
Mitä tehdä, jos jarru vetää toiselle puolelle?
Jarrutettaessa voi esiintyä erilaisia ilmiöitä, jotka eivät kuulu normaaliin jarrutuskäyttäytymiseen. Ajoneuvo voi esimerkiksi vetää jarrutettaessa yhteen suuntaan. Tällöin jarrutusvaikutus on yksipuolinen. Nykyaikaiset jarrujärjestelmät ovat kaksipiirijarrujärjestelmiä. Tämä tarkoittaa, että kaksi jarrua kustakin neljästä pyörästä toimii jarrunestepiirin kautta. Yleensä nämä on sijoitettu vinosti.
Jarrujärjestelmä humisee jarrutettaessa kovemmasta nopeudesta. Mitä tehdä?
Voi siis olla, että jarrupiirissä ei ole enää jarrunestettä. Mutta mäntäkin voi olla jumissa. Jos jarrutettaessa suuremmasta nopeudesta kuuluu värinää tai hurinaa, se voi myös viitata jarrupalojen tai jarrulevyjen vaurioitumiseen. On myös mahdollista, että jarruneste on hyvin vanhaa ja on jo vetänyt vettä. Toisin kuin jarruneste, vesi voi puristua, minkä vuoksi se voi aiheuttaa tärinää. Viat voivat kuitenkin esiintyä myös alustassa (tukivarret, pyöränlaakerit jne.) ja voimistua vain jarruja käytettäessä ja välittyä jarrupolkimen kautta.
Mitä tehdä, jos jarruvoima on liian pieni?
Jos jarruvoima on liian pieni, jarru ei ehkä ole enää kunnossa. Varsinkin jos uusia jarrupaloja ja -levyjä ei ole jarrutettu varovasti (massiivinen täysjarrutus riittää), jarrupalat ja -levyt kuumenevat, levyt saattavat jopa hehkua. Sitten jarrupalat kovettuvat (niistä tulee lasimaisia). Myös levyt kovettuvat (ne muuttuvat sinisiksi). Kuin kaksi lasia, molemmilla osilla ei ole tällöin juuri lainkaan kitkaa, jarruvoima on vähäinen.
Milloin jarrupalat on vaihdettava?
Monet autoilijat pelkäävät vaihtavansa jarrupalat liian myöhään. Milloin jarrupalat on siis vaihdettava? Siihen on myös melko helppo vastata. Jarrupalat ovat menettäneet käyttöikänsä loppuun mennessä yli senttimetrin verran päällystettä. Tämä tarkoittaa sitä, että jarrumännät on työnnettävä pitkälle ulos, jotta jarrupalat ylipäätään pääsevät levyihin. Jos jarrupoljinta voi painaa hyvin pitkälle, se voi olla merkki kuluneista jarruista.
Siksi myös jarrunestesäiliö on tarkistettava. Uusien jarrupalojen kanssa jarrunestetason pitäisi olla "maksimissaan". Jos jarrunestetaso on alhaisempi, se voi tarkoittaa, että kussakin jarrusatulassa tarvitaan enemmän jarrunestettä, koska männät on työnnettävä kauemmaksi toisistaan. Voi kuitenkin olla myös, että jarrunestettä on mennyt jostain muusta syystä (vuoto, kytkimen ongelmat). Siksi tie pitäisi johtaa välittömästi erikoiskorjaamoon.
Mitä on noudatettava jarrupaloja vaihdettaessa?
Ensin irrotetaan jarrusatulat. Ne voidaan nyt nostaa tai vetää kokonaan pois. Sitten jarrupalat irrotetaan. Nyt tarvitaan erityinen männän sisäänvetolaite. Joissakin jarrusatuloiden männissä riittää kaksi metallilevyä, jotka ruuvataan kierteellä erilleen ja painavat siten jarrumännät takaisin jarrusatulaan. On kuitenkin olemassa jarrumäntiä, joita on käännettävä ja painettava sisäänpäin samanaikaisesti.
Mäntiä sisään painettaessa on ehdottomasti varottava vahingoittamasta männän pölysuojusta. Kun männät on painettu sisään, ne on tarkastettava huolellisesti. Nyt puhdistetaan jarrupalojen sisäpuolisen alueen kulmat sopivalla lankaharjalla ja puhalletaan ilmapistoolilla. Lopuksi on puhdistettava myös ohjaustapit, joiden päällä jarrusatula "kelluu".
Jarrupalojen oston yhteydessä on ostettava ja uusittava myös lisävarustesarja. Ne koostuvat kahdesta tapista ja jousesta, jotka vakauttavat jarrua.
Mitä rasvaa tulisi käyttää jarrupaloihin?
Puhdistuksen jälkeen käytetään hieman rasvaa jarrupalojen kulma-alueille, joihin jarrupalat ohjataan. Myös jarrupalojen takaosaan (jossa mäntä painaa jarrupalaa) levitetään hieman rasvaa. Rasvaa laitetaan myös kelluvan jarrusatulan ohjaustappeihin. Tähän ei kuitenkaan käytetä tavanomaista rullalaakerirasvaa.
Paremman ja kestävämmän voitelun saavuttamiseksi käytetään alumiini- tai kuparitahnaa. Tämä on alumiini- tai kuparipölyllä karkaistu rasva. Tämä rasva on myös vastuussa siitä, että jarru ei vingu myöhemmin. Myös kosketusjousen ohjaustapit voidaan rasvata kevyesti. Jarrupinnoille ei tietenkään saa joutua rasvaa.
Jarrupalojen hionta?
Työpajoissa näkee, että mekaanikot viistävät jarrupalojen reunoja, toisin sanoen hiovat niitä. Tämän vaiheen tarkoituksena on varmistaa, että jarrupalaa voidaan käyttää myös jo normaalisti sisäänajetussa jarrulevyssä. Tämä johtuu siitä, että ulkopuolelle voi muodostua pieni ulkonema, johon jarrupala muuten painuisi jarrutettaessa. Tämä voi aiheuttaa jarrupalan kallistumisen.
Vaihdatko myös jarrulevyt?
Tietenkin herää aina kysymys, pitäisikö jarrulevyt vaihtaa samalla kertaa. Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että jarrulevyt on vaihdettava vain joka toinen jarrupalojen vaihdon yhteydessä, jos ne ovat normaalisti kuluneet. Tämä riippuu tietysti kulumiskuvasta (naarmuuntuminen, paksuus) ja yleiskunnosta (mahdollisesti kuluneet). Epäselvissä tapauksissa asiantuntijan on päätettävä asiasta.
Voiko akseleissa käyttää eri jarrupaloja?
Yhdellä akselilla jarrupalat on vaihdettava aina samalla kertaa. Tämä johtuu siitä, että jos järjestelmä on kunnossa, molemmat puolet jarruttavat tasaisesti. Lisäksi eri valmistajien jarrupalat voivat reagoida hieman eri tavalla eli johtaa epätasaiseen jarrutukseen. Voit kuitenkin käyttää myös eri jarrupaloja (muilta valmistajilta) akselilta toiselle. Mutta tässäkin tapauksessa on varmistettava, että vaihdat aina molemmat puolet yhdelle akselille.
Mikä on jarrupalojen optimaalinen paksuus?
Voi käydä niin, että sisä- ja ulkopuolisten jarrupalojen jarrutuskuvio on erilainen, eli kuluminen on erilaista. Hyvässä jarrujärjestelmässä kulumisen pitäisi olla tasaista. Ajoneuvosta riippuen epätasaista kulumista voi kuitenkin esiintyä. Valtuutetun korjaamon mekaanikot ovat tästä tietoisia.
Jarrupalojen asentamisen jälkeen
Jo ennen työn aloittamista jarrunestesäiliö on avattava, jotta männät voidaan työntää takaisin. Kun olet asentanut uudet jarrupalat, käynnistä moottori ja jarruta ajoneuvoa useita kertoja paikallaan. Tämä johtuu siitä, että jarrupoljin pettää vielä ensimmäisten jarrutusyritysten aikana, koska mäntien on ensin painuttava takaisin jarrupalojen päälle. Onnettomuuksia sattuu yhä uudelleen, kun auton omistajat vaihtavat jarrupalat itse ja ajavat sitten heti pois. Lisäksi jarrunesteen taso tarkistetaan vaihdon jälkeen ja ruuvataan sitten takaisin. Jarruneste on myös uusittava säännöllisin väliajoin.