- Pusty
Jarrukenkien kiinnitysosat – KUORMA-AUTOT
(löytyi 1817 tulosta)
Seisontajarrukengät ovat osa seisontajarrua, joka kytkeytyy päälle, kun auto on paikallaan tai kun kuljettaja lähtee nousemaan mäkeä ylös. Nykyaikaisissa ajoneuvoissa ei ole enää käsijarruvipuja, vaan elektroniset seisontajarrut. Niitä ei enää tarvitse käyttää, vaan niitä tarvitsee vain napauttaa tai nostaa. Pienten autojen ja keskiluokan ajoneuvojen takapyörissä on rumpujarru. Koska seisontajarrukenkiä käytetään usein, ne ovat yksi klassisista autojen kuluvista osista, jotka on aika ajoin vaihdettava. Verkkokaupastamme löydät noin 5 miljoonaa varaosaa ja tarviketta sopivaan lisävarustesarjaan seisontajarrukenkiä varten.
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Jarrukenkien kiinnitysosat.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- FSO
- GAZ
- GEO
- GMC
- Great Wall
- Honda
- Hummer
- Hyundai
- Infiniti
- Innocenti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- KIA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Plymouth
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Renault Trucks
- Rover
- Saab
- Seat
- Sevic
- Skoda
- Smart
- Ssangyong
- Steyr
- Subaru
- Suzuki
- Tata
- Tesla
- Toyota
- Trabant
- UAZ
- Volvo
- VW
- Wartburg
- Zastava
- ZAZ
- ZIL
Mitä ovat seisontajarrut?
Seisontajarruja kutsutaan myös pysäköintijarruiksi tai käsijarruiksi. Kyseessä on jarru, joka lukitsee ajoneuvon tai lentokoneen pyörät pysyvästi. Tätä jarrua voidaan käyttää ajoneuvon pysäköintiin ilman, että se vierii tahattomasti pois. Seisontajarrua käytetään käsi- tai jalkavivulla. Nykyaikaisissa ajoneuvoissa on sähköiset seisontajarrut.
Seisontajarru sijaitsee ajoneuvon keskellä, ja se kytkeytyy päälle, kun auto on paikallaan tai kun kuljettaja lähtee nousemaan mäkeä. Jarruvaijeri johtaa vivusta joko takarumpujarruun tai levyjarruun. Tämä riippuu siitä, kummalla jarrujärjestelmällä takapyörä on varustettu. Pienten autojen ja keskiluokan ajoneuvojen takapyörissä on rumpujarru. Tämäntyyppisessä jarrussa jarruvaijeri vaikuttaa seisontajarrukenkiin, jotka sijaitsevat jarrurummussa ja ovat painautuneet toisiaan vasten. Tällöin pyörä lukittuu, koska jarruvaijeri siirtää voimat suoraan jarrurumpuun. Ajoneuvo on turvallisesti pysäköity.
Seisontajarrukengät osana jarrujärjestelmää
Seisontajarrukengät sijaitsevat rumpujarrussa ja varmistavat, että ajoneuvo voi jarruttaa, kun seisontajarrukengät painetaan jarrurumpua vasten. Joissakin ajoneuvomalleissa on takapyörissä jarrulevyt ja rumpujarrut, koska rumpujarruja käytetään usein seisontajarruna.
Jarrukengät ovat osa rumpujarrujärjestelmää, ja ne ovat ensisijaisesti kitkamateriaalin kantajia. Jarrutuksen aikana kitkamateriaali kuluu luonnollisesti, mikä vähentää kitkamateriaalin lujuutta. Tätä kompensoidaan mekaanisella säätömekanismilla. Tasaus on kuitenkin mahdollista vain niin kauan kuin kitkamateriaalia on riittävästi. Sen vuoksi seisontajarrukengät on vaihdettava, kun kulumisraja on saavutettu. Pysäköintijarrujen lisävarustesarja voi auttaa tässä.
Miten rumpujarru toimii
Jotta ymmärtäisit, miten tärkeitä hyvät seisontajarrukengät ovat, sinun on tiedettävä, miten rumpujarru toimii. Rumpujarru on saanut nimensä sen muodosta - se on suljettu ja sylinterimäinen rakenne. Sitä käytetään usein pienten ja keskikokoisten autojen taka-akselilla, ja se koostuu eri osista - jarrukengistä, jarrurummusta, palautusjousista ja pyöränsylinteristä. Jarrurumpu on kiinteästi yhteydessä pyörään, koska se seuraa sen pyörimisliikettä. Jarrutuksen aikana pyöräsylinteri painuu kiinteitä seisontajarrukenkiä vasten, jolloin ne painuvat jarrurumpua vasten. Tämän seurauksena jarrurumpua jarrutetaan. Heti kun jarru vapautetaan, palautusjouset palauttavat jarrukengät alkuperäiseen asentoonsa.
Miten tunnistat viallisen seisontajarrun?
Vaikka käsijarrua käytetään vain auton ollessa paikallaan, se voi kulua. Jos autoa ei esimerkiksi liikuteta pitkään aikaan, se voi ruostua. Se juuttuu eikä sitä voi enää vapauttaa. Jos näin käy, auto on hinattava pois. Jos autolla ajetaan käsijarrun jumittumisesta huolimatta, voi syntyä paljon lämpöä, joka voi aiheuttaa vikoja ajoneuvon muihin osiin.
Myös käsijarrut voivat jäätyä talvella kosteuden tunkeutumisen vuoksi. Tällöinkään autolla ei saa ajaa. Voit ratkaista tämän ongelman sulattamalla jarrut hiustenkuivaajalla.
Jos seisontajarru on jumissa, vaikka se ei ole ruostunut eikä jäätynyt, jokin on rikki. Voi olla, että jarruvipu, joka painaa kaksi jarrukenkää jarrurumpua vasten, on jumissa. Tällöin jarru on juuttunut eikä vapautu. Tässä tapauksessa jarrurumpu on irrotettava ja vipu vapautettava.
Käsijarru ei enää toimi, jos jarruvaijerissa on liikaa pelivaraa. Tässä tapauksessa on tarkistettava, onko pelivaraa vielä mahdollista säätää. Jos näin ei ole, on asennettava uudet jarrupalat.
Vaihda seisontajarrukengät yksitellen vai onko parempi vaihtaa ne kokonaan?
Tavallisesti taka-akselin seisontajarrukengät on vaihdettava vasta muutaman vuoden kuluttua. Jos vaihto on kuitenkin tarpeen, myös pyöräsylinterit ja säätimet on vaihdettava samalla kertaa. Tämä on ainoa tapa varmistaa, että seisontajarru toimii oikein.
Osta lisävarustesarja seisontajarrukenkiä varten edullisesti verkosta
Tarvitset uuden lisävarustesarjan seisontajarrukenkiä varten, jos huomaat, että seisontajarru on kulunut. Vaihto kannattaa teettää erikoiskorjaamossa täyden turvallisuuden varmistamiseksi. Jos kuitenkin ostat varaosan verkosta, voit säästää paljon rahaa. Löydä uusi lisävarustesarja seisontajarrukenkiin noin 5 miljoonan ajoneuvon varaosan joukosta Motointegratorista. Meiltä löytyy seisontajarrukenkiä huippuvalmistajilta, kuten AKUSAN, ATE, BOSCH, QUICK BRAKE, TEXTAR, TRW ja FEBI BILSTEIN. Saat tilauksesi neljän arkipäivän kuluessa.