-3% jarruosista

Jarrujohdot – Mercedes-Benz – KUORMA-AUTOT

(löytyi 252 tulosta)

Jarruletkuilla on tärkeä tehtävä ajoneuvossa. Ne siirtävät hydraulipaineen pyörän jarruihin jarrunesteen avulla. Jarruputket ja jarruletkut erotetaan toisistaan. Kuluminen ja materiaalin väsyminen ovat yleisiä vikojen syitä. Suihkuvesi ja suola aiheuttavat korroosiota letkuihin. Ilman otsoni ja näädän puremat aiheuttavat myös vaurioita tälle komponentille. Voit pienentää korjauskustannuksiasi ostamalla komponentin edullisesti Motointegratorin verkkokaupasta.

Sijoituskriteerit
Jarruletku BOSCH 1 987 476 841
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   1 987 476 841
12,69 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jarruletku BOSCH 1 987 481 001
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   1 987 481 001
8,84 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jarruletku ABE C82146ABE
Valmistaja:   ABE
Valmistajan numero:   C82146ABE
4,07 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jarruletku QUICK BRAKE 32.418
Valmistaja:   QUICK BRAKE
Valmistajan numero:   32.418
6,53 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskulujaTuotteen metrhinta: 11,66 €
2-4 arkipäivää
Jarruletku TRW PHB410
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   PHB410
7,43 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskulujaTuotteen metrhinta: 23,97 €
2-4 arkipäivää
Jarruletku ABE C82151ABE
Valmistaja:   ABE
Valmistajan numero:   C82151ABE
5,22 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskulujaTuotteen metrhinta: 15,91 €
2-4 arkipäivää
Jarruletku BOSCH 1 987 476 439
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   1 987 476 439
6,05 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jarruletku BOSCH 1 987 481 609
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   1 987 481 609
28,67 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jarruletku ABE C82166ABE
Valmistaja:   ABE
Valmistajan numero:   C82166ABE
5,31 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jarruletku FEBI BILSTEIN 36133
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   36133
8,72 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jarruletku ABE C82158ABE
Valmistaja:   ABE
Valmistajan numero:   C82158ABE
4,96 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskulujaTuotteen metrhinta: 10,02 €
2-4 arkipäivää
Jarruletku ABE C82115ABE
Valmistaja:   ABE
Valmistajan numero:   C82115ABE
5,06 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskulujaTuotteen metrhinta: 15,33 €
2-4 arkipäivää
Jarruletku ABE C82165ABE
Valmistaja:   ABE
Valmistajan numero:   C82165ABE
8,31 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jarruletku BOSCH 1 987 476 295
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   1 987 476 295
7,93 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jarruletku TRW PHD2162
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   PHD2162
8,26 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Mitä ovat jarruletkut?

Jarruletkut siirtävät hydraulipaineen jarrunesteen avulla pyörän jarruihin. Kun kuljettaja painaa jarrupoljinta, jarrupääsylinteriin syntyy hydraulipaine. Tämä paine on siirrettävä jarrunesteen avulla pyöräjarruihin, jotta jarruvoima syntyy. Tämä tapahtuu jarruletkujen kautta.

Jarruletkujen tyypit

Jarruputket ja jarruletkut erotetaan toisistaan

Jarruputket

Jarruputket on valmistettu teräksestä ja ne ovat jäykkiä. Sinkki- tai muovipinnoite suojaa niitä korroosiolta. Jarruputket sijoitetaan moottoritilaan korin alle tai pyöräkoteloihin - sinne, missä ne eivät pääse liikkumaan. Käyttökohteen mukaan jarruputket eroavat toisistaan muodon, pituuden, halkaisijan ja liitäntäkappaleen mukaan.

Jarruletkut

Jarruletkut yhdistävät joustavasti jarruputket ja pyörän jarrut. Ne siirtävät hydraulipaineen jarrusatuloihin ja pyöränsylintereihin. Ne koostuvat yleensä erityisestä sisä- ja ulkokumista ja niiden välissä olevasta monikerroksisesta kangasvälikappaleesta.

On kuitenkin olemassa myös jarruletkuja, jotka on koteloitu teräspunokseen. Nämä ovat erityisen kestäviä ja laajenevat vähemmän korkeammissa jarrupaineissa. Tämän seurauksena jarrupolkimen painekohta on tarkempi ja jarrutus voidaan määritellä tarkemmin.

Viallisen jarruletkun tunnistaminen

Jarruletkuilla on tärkeä tehtävä: niiden on siirrettävä kuljettajan tai jarrujen ohjausjärjestelmän tuottama hydraulipaine pyörän jarruihin ilman viiveitä tai häviöitä. Tämä on ainoa tapa varmistaa, että jarrujärjestelmä toimii.

Jos letkut ovat vaurioituneet tai huokoiset, kosteus voi tunkeutua jarrujärjestelmään ulkopuolelta. Jarrunesteeseen voi muodostua höyrykuplia ja jarrutusteho voi heikentyä. Pahimmassa tapauksessa tämä voi johtaa jarrujen täydelliseen pettämiseen. Jarruletkujohdot ja jarruputket on siksi tarkistettava säännöllisesti.

Viallisen jarruletkun oireet ovat:

  • Jarrunesteen taso on laskenut.
  • Jarruvoiman menetys on lisääntynyt tai jarrutusta ei ole.
  • Lattialla on tahroja jarrunesteestä.
  • Jarruletkut ovat kosteat.
  • Jarrun merkkivalo syttyy..
  • Jarrutusmatka pitenee.
  • Poljin nousee ylös, kun jarrua käytetään.
  • Jarrupoljin voidaan painaa niin pitkälle kuin mahdollista.

Voit tunnistaa vuotavan jarrunesteen kellertävistä tahroista ja syövyttävästä hajusta, joka muistuttaa öljyä.

Viallisen jarruletkun syyt

Jarruletkut ja jarruputket altistuvat luonnolliselle kulumiselle ja materiaalin väsymiselle. Erityisesti talvella suola ja roiskevesi aiheuttavat jarruputkiin jonkin verran korroosiota. Myös eläinten puremat ja tiesuola voivat vaurioittaa jarruletkuja.

Vaihda tai korjaa vialliset jarruletkut

Koska jarruletkut ovat turvallisuuden kannalta tärkeitä osia, asiantuntijan on vaihdettava vialliset komponentit. Hän määrittää ensin, missä vuoto tarkalleen ottaen sijaitsee. Vaurioitunut osa on vaihdettava ja tätä varten asiantuntija tyhjentää ensin jarrunesteen. Vasta sen jälkeen hän voi purkaa vaurioituneen letkun.

Riippuen siitä, missä vuotava jarruletku sijaitsee, tämä voi vaatia enemmän työtä. Jos se on vaikeapääsyisessä paikassa, voi olla tarpeen irrottaa paitsi korin alta myös säiliö tai taka-akseli. Kun uusi jarruletku on taivutettu ja varustettu uusilla tarvikkeilla, se voidaan asentaa. Tämän jälkeen jarrujärjestelmä täytetään uudella jarrunesteellä ja tyhjennetään erityisellä jarrun tyhjennyslaitteella.

Vuotavien jarruletkujen korvaamisen kustannukset

Kustannukset voivat vaihdella ajoneuvosta ja vahingosta riippuen. Autokorjaamot valmistavat uuden jarruletkun usein käsityönä, eli se taivutetaan ja laipoitetaan. On kuitenkin olemassa myös valmiiksi taivutettuja jarruletkuja. Korjaamo päättää yksilöllisesti, mikä vaihtoehto on sopiva. Voit odottaa maksavasi noin 20-80 euroa letkua kohden. Lisäksi tulevat uuden jarrunesteen kustannukset, jotka ovat noin 20-50 euroa, ja jarruletkun vaihtamiseen tarvittava työ. Tämä vaihtelee yhdestä kahteen tuntiin ja voi olla jopa 80 euroa tunnilta. Tämä tarkoittaa, että jarruletkut vaihto voi maksaa 120-300 euroa.

Osta jarruletkut edullisesti verkosta

Jarrujohdot ovat yksi ajoneuvon turvallisuuden kannalta tärkeimmistä osista. Siksi ne on tarkastettava säännöllisesti ja vaihdettava, jos ne ovat viallisia. Jarruletkujen viat voi tunnistaa jarruvoiman heikkenemisestä tai jopa jarrutuksen puuttumisesta, jarrunesteen kosteista läiskistä lattialla, jarrutettaessa polkimen matkan pitenemisestä ja jarrunesteen määrän vähenemisestä. Silloin on tarpeen korjata tai vaihtaa jarruletku.

Jarrulinjojen korjaamisen tai vaihtamisen kustannukset eivät ole vähäiset. Voit vähentää kustannuksia ostamalla uudet jarruletkut verkosta ja asentamalla ne ammattikorjaamossa. Motointegratorin verkkokaupastamme löydät teräsjoustavat jarruputket, laippajarruputket, Magura-jarruletkut ja paljon muuta.

Jarrujohdot

Hydraulinen jarru on henkilöautojen standardi. Jarruneste on johdettava letku- ja virtajärjestelmän kautta. Jarrujohdot määrittävät pääosan jarrupääsylinterin ja pyöräjarrun välisestä yhteydestä. Seuraavassa vastaamme jarrujohtoja koskeviin useimmin kysyttyihin kysymyksiin.

Hydraulisen jarrun toiminnallinen rakenne

Kuljettaja käyttää painetta jarrupolkimen avulla. Tämä aktivoi jarrupääsylinterin mäntää, joka sijaitsee yleensä moottoritilan laipassa jarrutehostimen edessä. Tämä työntää jarrunestettä, jota ei voi puristaa, jarruputkiston kautta pyörän jarrusylintereihin rumpujarrussa pyörän jarrusylinteriin ja levyjarrussa jarrusatulaan. Pyörien ja korin välissä on jousitus. Tämä tarkoittaa, että jousituksen alapuolella oleva massa ei vaimennu ja yläpuolella oleva massa vaimennetaan.

Tästä voidaan päätellä, että pyörät ja kori liikkuvat toisistaan riippumatta. Etuakselilla on myös ohjaus. Siksi pyörien jarrusylintereiden ja korin alapuolella olevien jarruputkien välillä on joustavat jarruletkut. Kumiletkut ovat vakiovarusteena, mutta lisävarusteena on saatavana myös teräsjoustoletkuja. Jarruletkujärjestelmä on aluksi kaksiosainen, eli jarrupiirejä on kaksi: vasen etuosa muodostaa jarrupiirin oikean takaosan kanssa ja oikea etuosa vasemman takaosan kanssa.

Kaksi johtoa on siis kuljettava taka-akselille ja kaksi johtoa etuakselille. Usein molemmat jarrulinjat johtavat siis ensin pois pääjarrusylinteristä, ja lähimmässä tai optimaalisimmassa kohdassa on T-kappale, joka jakaa yhden jarrupiirin jarrulinjan kahtia. Myös jarrujohdot on jaettu. Ne katkaistaan palasiksi lähinnä silloin, kun on tehtävä mutka. Ne jaetaan usein myös komponentin mukaan, mutta tämä on taas tarpeen jousitettujen ja jousittamattomien massojen vuoksi (esim. taka-akselin jarrujohdot).

Mistä materiaalista jarrujohdot on valmistettu?

Jarrujohtojen päämateriaaleiksi ovat nykyään nousseet tietyt metalliseokset, kuten kupari-nikkeli- ja alumiiniseokset. Teräksiset jarruputket ovat pikemminkin poikkeus. Näiden seosten etuna on, että ne ovat hyvin pehmeitä ja siksi helposti taivutettavissa.

Miten jarrujohtoja taivutetaan?

Olet varmasti jo yrittänyt taivuttaa letkua - vaikka se olisi ollut vain muovinen puutarhaletku. Joka tapauksessa olet varmasti huomannut, että putkea tai letkua voi taivuttaa vain vähän ennen kuin se taipuu. Näin käy myös jarrujohdoille, jos niitä on taivutettava tiettyä sädettä suuremmaksi. Silloin jarrujohto ikään kuin lukkiutuu, eikä jarrunestettä pääse kulkemaan.

Tällöin jarrutusvaikutus pyrkii kohti nollaa. Siksi jarrujohtojen taivuttamiseen käytetään jarruletkujen taivuttimia. Jarrujohtojen taivuttimissa on rullat, joissa on pyöreä ura. Nämä urat sopivat eri jarruletkujen halkaisijoihin. Silloin jarrujohto voidaan taivuttaa varovasti tällaisella taivutuslaitteella.

Minkä kokoisia ja kierteisiä jarruletkuja on olemassa?

Ennen tätä jarrujohto on kuitenkin laipoitettava. Jarrujohtoon työnnetään liitosmutteri tai liitosruuvi (joka on ontto putken poikkileikkauksessa). Sitten putken pää puristetaan helmaksi - eli laipoitetaan. Laippauksella on kaksi tehtävää: se pitää jarruputken ruuvin tukevasti kiinni putkessa ja se tiivistää liitoksen pehmeän seoksen ansiosta, joka kirjaimellisesti liukenee.

Tällöin jarrutusvaikutus pyrkii kohti nollaa. Siksi jarrujohtojen taivuttamiseen käytetään jarruletkujen taivuttimia. Jarrujohtojen taivuttimissa on rullat, joissa on pyöreä ura. Nämä urat sopivat eri jarruletkujen halkaisijoihin. Silloin jarrujohto voidaan taivuttaa varovasti tällaisella taivutuslaitteella.

Minkä kokoisia ja kierteisiä jarruletkuja on olemassa?

Ennen tätä jarrujohto on kuitenkin laipoitettava. Jarrujohtoon työnnetään liitosmutteri tai liitosruuvi (joka on ontto putken poikkileikkauksessa). Sitten putken pää puristetaan helmaksi - eli laipoitetaan. Laippauksella on kaksi tehtävää: se pitää jarruputken ruuvin tukevasti kiinni putkessa ja se tiivistää liitoksen pehmeän seoksen ansiosta, joka kirjaimellisesti liukenee.

Yhteyksiä on useita: Jarrupyörän jarrusylinteriin tai venttiileihin ja pääjarrusylinteriin pulttaamista varten. Tavanomaiset kierrekoot ovat:

  • - 4,75 mm (3/16 tuumaa).
  • - 5 mm
  • - 6 mm
  • - 8 mm
  • - 10 mm

 

Kierrekoot (hienokierre) vastaavat jarruputkien, liittimien ja sovittimien kokoja.

Miten estät korroosion jarrujohdoissa?

Tässä on tehtävä ero. Jarruletku voi nimittäin syöpyä sekä sisältä että ulkoa. Jotta jarrujohdot eivät ruostuisi sisältäpäin, jarruneste on vaihdettava viimeistään kahden vuoden välein. Muuten syntyy pistekorroosiota, joka voi alkaa kaikista venttiileistä ja männistä (ABS-lohkosta jarrupaineensäätimeen, jarrupääsylinteriin ja pyöräjarrusylinteriin).

Ulkopuolelta katsottuna kyse on pääasiassa suoloista, jotka reagoivat kemiallisesti metalliseosten kanssa ja johtavat hapettumiseen. Tämä näkyy kauniisti alumiinivanteissa tai avoimissa kupariputkissa. ensin korroosio on poistettava. Ensinnäkin korroosio on poistettava. Käytetään lankaharjaa, jonka täytön on vastattava metalliseosta. Kupariputkeen siis kuparilankaharja, alumiiniin alumiinirimalla, teräkseen teräsrimalla.

Muuten jalompi metalli reagoi myös vähemmän jalon metallin kanssa. Myös hienoa hiekkapaperia voidaan käyttää. Kun jarruputki on täysin puhdistettu korroosiosta, on käytettävä korroosiosuojaa. Voit käyttää joko tähän tarkoitukseen hyväksyttyä öljyä. On myös olemassa vahamaisia tuotteita, joita voidaan suihkuttaa päälle. Vaihtoehtona ruostesuojalle on myös muovipinnoitettuja jarrujohtoja. Jos sinulla ei ole muuta käsillä, voit myös päällystää puhdistetun jarrulinjan rullalaakerirasvalla. Tämä rasvaa myös liitokset.

Vaihdetaanko jarrujohdot kokonaan vai vain osittain?

Jarruletkuja ei tarvitse vaihtaa kokonaan. Riittää, että vaihdat vain tuhoutuneen tai syöpyneen osan. Tähän tarkoitukseen voidaan käyttää myös sovittimia pitkän jarruljohdon kokoamiseksi. Jarruputkien uusimisen tulisi kuitenkin antaa vain kokeneiden asiantuntijoiden tehtäväksi. Sen lisäksi, että jarruputkien työstöön ja käsittelyyn tarvitaan laaja tietämys, jarru on sen jälkeen tyhjennettävä.

Puhumattakaan erilaisista erikoistyökaluista, kuten jarrujohtojen avaimista, joita tarvitset. Lisäksi jarrujohtojen taivuttamiseen ja puhaltamiseen tarvitaan todella laadukkaita työkaluja. Halpatuotteilla työn tulos on usein vain puutteellisesti riittävä, vaikka asiantuntijakin voi tietää tämän vain suurella vaivalla. Tämä pätee esimerkiksi silloin, kun puhalletaan ja tästä ei tule kunnolla tiukkaa.