-4% autojen varaosista

Jäähdytystuulettimet – Mercedes-Benz – KUORMA-AUTOT

(löytyi 82 tulosta)

Jäähdytyspiiri on yksi monista tärkeistä ja monimutkaisista prosesseista moottoritilassa. Tärkeä työntekijä tässä piirissä on jäähdyttystuuletin. Se simuloi jäähdytysilmavirtaa, kun jäähdyttimen ympärillä on hiljaista ruuhkien tai liikennevalojen vuoksi. Tämä menetetään, jos jäähdyttimen tuuletin ei enää toimi kunnolla tai lainkaan. Silloin on aika vaihtaa sopiva tuuletin. Löydät sellaisen nopeasti ja helposti täältä Motointegratorista.

Varaosat VALEO
Sijoituskriteerit
Tuuletin, mootorinjäähdytys NRF 470050
Valmistaja:   NRF
Valmistajan numero:   470050
342,38 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Puhallin NRF 47851
Valmistaja:   NRF
Valmistajan numero:   47851
235,66 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tuuletin, mootorinjäähdytys THERMOTEC D9M003TT
Valmistaja:   THERMOTEC
Valmistajan numero:   D9M003TT
15,44 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tuuletin, mootorinjäähdytys NRF 470070
Valmistaja:   NRF
Valmistajan numero:   470070
247,96 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tuuletin, mootorinjäähdytys THERMOTEC D9M016TT
Valmistaja:   THERMOTEC
Valmistajan numero:   D9M016TT
16,24 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Puhallin NISSENS NIS 85706
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   85706
68,88 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tuuletin, mootorinjäähdytys  VALEO 696082
Tuuletin, mootorinjäähdytys VALEO 696082
Valmistaja:   VALEO
Valmistajan numero:   696082
131,29 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Sähkömoottori, jäähdytystuuletin BOSCH 0 130 707 548
Sähkömoottori, jäähdytystuuletin BOSCH 0 130 707 548
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 130 707 548
474,07 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tuuletin, mootorinjäähdytys NRF 47920
Valmistaja:   NRF
Valmistajan numero:   47920
368,11 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tuuletin, mootorinjäähdytys FEBI BILSTEIN 171314
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   171314
590,90 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tuuletin, mootorinjäähdytys NRF 47741
Valmistaja:   NRF
Valmistajan numero:   47741
171,71 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tuuletin, mootorinjäähdytys NRF 47856
Valmistaja:   NRF
Valmistajan numero:   47856
532,60 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tuuletin, mootorinjäähdytys NISSENS 850030
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   850030
86,10 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tuuletin, mootorinjäähdytys NRF 47293
Valmistaja:   NRF
Valmistajan numero:   47293
346,11 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tuuletin, mootorinjäähdytys NRF 47443
Valmistaja:   NRF
Valmistajan numero:   47443
251,69 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Pieni jäähdytyspiiri

Jäähdytyspiiri on erittäin monimutkainen kokonaisuus, jossa tapahtuu enemmän asioita samanaikaisesti kuin aluksi luulisi. Poltto on toki keskeisessä asemassa, mutta useiden toimintojen ja piirien on toimittava täydellisessä harmoniassa sen ympärillä. Vain siten moottori voi toimia halutulla tavalla. Yksi näistä virtapiireistä koskee moottorin ihanteellista lämpötilaa. Moottorissa ja sen ympärillä on tätä varten kaksi piiriä: pieni ja suuri jäähdytyspiiri. Pieni jäähdytyspiiri kulkee suoraan moottorin läpi, ja sen tarkoituksena on säädellä moottorin lämpötilaa. Tämä piiri syöttää myös lämmönvaihtimen, joka puolestaan käyttää lämmitettyä jäähdytysnestettä ajoneuvon sisätilojen lämmittämiseen. Kun käynnistät moottorin kylmänä, se alkaa käydä ja tuottaa hitaasti lämpöä. Sitä se myös tarvitsee toimiakseen mahdollisimman tehokkaasti. Niin epäloogiselta kuin se aluksi kuulostaakin: Juuri pieni jäähdytyspiiri auttaa lämmittämään moottorin mahdollisimman nopeasti pysymällä toistaiseksi suljettuna. Tämä tarkoittaa, että neste jatkaa kiertoaan vain moottorilohkon ja lämmönvaihtimen välillä eikä jäähdy siinä välissä.

Suuri jäähdytyspiiri

Termostaatti aktivoituu vain tietyssä lämpötilassa (yleensä noin 85 astetta). Tämä avaa nyt tien suureen jäähdytyspiiriin. Tästä neste poistuu moottorista jäähdytettäväksi. Se kulkee ensin paisuntasäiliön läpi. Lämpötilasta riippuen neste laajenee enemmän tai vähemmän. Paisuntasäiliö korjaa tämän eron. Sen jälkeen se jatkaa jäähdyttimeen. Tämä sijaitsee aivan edessä jäähdyttimen säleikön takana ja jäähdyttää siinä olevan nesteen ilmavirran avulla. Jos ilmavirtaa ei ole ruuhkan tai muun pysähdyksen vuoksi, jäähdyttimen tuuletin tulee käyttöön. Jäähdytetty neste palaa sitten takaisin pieneen jäähdytyspiiriin ja varmistaa, että moottori säilyttää ihanteellisen lämpötilan.

Jäähdytysuulettimen rooli jäähdytyspiirissä

Jäähdytystuuletin asennetaan varsinaisen jäähdyttimen eteen tai taakse, jossa se odottaa käyttöä. Heti kun jäähdyttimen jäähdytysnesteen lämpötila ylittää tietyn pisteen, tuuletin käynnistyy ja jäähdyttää järjestelmää ulkopuolelta. Näin tapahtuu yleensä, jos jäähdytysilmavirta on poissa liian kauan, pitkän punaisen vaiheen aikana tai ruuhkassa. Tuuletinta pyörittää pieni sähkömoottori. Pienenä sivuvaikutuksena tuuletin myös tuulettaa moottoritilaa yleensä.

Mahdolliset viat jäähdytyspiirissä

Jäähdytyspiirin kaltainen järjestelmä on tietenkin altis vioille. Jos yksi komponentti ei toimi kunnolla, koko vuorovaikutus pysähtyy. Tämä ilmenee yleensä epätavallisen korkeana tai nousevana moottorin lämpötilana. Vaihtoehtoisesti jäähdytysnesteen vuotaminen voi myös olla havaittavissa. Useimmissa tapauksissa ongelma on se, että virtapiiri on jossain vaiheessa vuotanut, eikä se sen vuoksi enää kykene täyttämään tehtäviään onnistuneesti. Vuodot voivat kohdistua putkiin, liitäntöihin tai jäähdyttimen etuosaan. Mahdollisia syitä ovat kuluminen, korroosio tai ulkoiset vaikutukset, kuten marttojen aiheuttamat vauriot tai kiveniskemät. Jälkimmäisiä esiintyy aika ajoin patterissa.

Viat jäähdyttimen tuulettimessa

Jos moottori käy liian kuumana, mutta jäähdytysnestettä ei vuoda ja termostaatti toimii myös kunnolla, jäähdyttimen tuuletin on yksi seuraavista mahdollisista syyllisistä. Yleisimmät tuulettimeen liittyvät viat koskevat sen sähkömoottoria. Jos sen liitännöissä tai itse moottorissa on ongelmia, tuulettimen siivet lakkaavat pyörimästä ja moottori menettää arvokkaan lisäjäähdytyksen. Äsken mainitut siivet voivat myös vaurioitua tai rikkoutua, mutta näin tapahtuu vain hyvin harvoin. Useimmissa tapauksissa ongelma on siis tuulettimen moottorissa. Helpoin tapa havaita tämä ongelma on, jos tuulettimen pyörä ei pyöri, kun katsot käynnissä olevaa moottoria. Myös epätavalliset äänet tai tärinä voivat viitata lähestyvään jäähdyttimen tuulettimen vaurioon.

Auton jäähdyttimen tuulettimen vaihto

Mikä tahansa jäähdyttimen tuulettimen osa on viallinen, useimmissa tapauksissa tuuletin on vaihdettava. Vaihto ei yleensä ole suuri asia, ja se voidaan tehdä suhteellisen helposti. Prosessi on kuitenkin erilainen jokaisessa automallissa. Se voi olla vaikeaa lähinnä silloin, jos moottori on asennettu hyvin tiukasti ja reitti jäähdyttimen tuulettimeen on kapea tai jopa alun perin tukossa. Kokeneet amatöörimekaanikot selviytyvät yleensä hyvin tästä vaihdosta.

Yksinkertaisesti tilaa jäähdytystuuletin verkosta

Ajaessasi ei ole vain tärkeää säilyttää pää kylmänä. Jäähdytin on myös erittäin tärkeä, jos jäähdyttimen säleikön läpi ei tule ilmavirtaa. Jos jäähdyttimen tuuletin ei enää täytä tätä tehtävää, on aika vaihtaa se sopivaan varaosaan esimerkiksi NRF:n, NISSENSin, THERMOTECin tai TYC:n valmistamana. Motointegratorin 5 miljoonan varaosan ja tarvikkeen joukosta löytyy myös oikea jäähdyttimen tuuletin autoosi.