Joulukausi 2024

Jäähdytysjärjestelmä

(löytyi 41 tulosta)

Polttomoottoreissa syntyy polttoaineen palamisen yhteydessä paljon hukkalämpöä, joka on johdettava pois jäähdytysjärjestelmän kautta moottorin suojaamiseksi. Jäähdytysjärjestelmä koostuu eri osista, joiden on toimittava luotettavasti yhdessä. Jäähdytysjärjestelmän yksittäisten osien viat tai vikaantumiset johtavat usein jäähdytystehon heikkenemisestä johtuviin kalliisiin seurannaisvahinkoihin, jos niitä ei havaita ja korjata ajoissa. Motointegratorin verkkokaupasta löydät kaikki tarvittavat jäähdytysjärjestelmien varaosat sekä jäähdytysjärjestelmien testauslaitteet.

Autoon sopivat tuotteet: Audi A8 D3 (4E2, 4E8) 3.0 TDI quattro, teho: 211 hv/155 kW (vaihda)
Ennen kuin lisäät tuotteen ostoskoriin, tarkista tuoteselosteesta mahdolliset ajoneuvosta riippuvat rajoitukset ja tuoteominaisuudet varmistaaksesi, että valitsemasi tuote sopii ajoneuvoosi.
Sijoituskriteerit
Vesipumppu HEPU P582
Valmistaja:   HEPU
Valmistajan numero:   P582
52,59 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jäähdytysnestepumppu CONTINENTAL WPS3061
Valmistaja:   CONTITECH
Valmistajan numero:   WPS3061
100,30 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vesipumppu THERMOTEC D1A037TT
Valmistaja:   THERMOTEC
Valmistajan numero:   D1A037TT
23,27 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vesipumppu SKF VKPC 81310
Valmistaja:   SKF
Valmistajan numero:   VKPC 81310
43,00 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vesipumppu SIL PA1290
Valmistaja:   SIL
Valmistajan numero:   PA1290
34,90 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jäähdytysnestepumppu INA 538 0409 10
Valmistaja:   INA
Valmistajan numero:   538 0409 10
50,52 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tiiviste, vesipumppu ELRING 914.860
Valmistaja:   ELRING
Valmistajan numero:   914.860
2,66 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ahdinletku NRF 166240
Valmistaja:   NRF
Valmistajan numero:   166240
4,76 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tuuletin, mootorinjäähdytys NRF 470139
Valmistaja:   NRF
Valmistajan numero:   470139
339,80 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljynjäähdytin NISSENS NIS 90910
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   90910
92,94 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Termostaatti, jäähdytysneste MAHLE TH 5 80
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   TH 5 80
16,62 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Korkki, jäähdytysnestesäiliö TRICLO 313.326
Valmistaja:   TRICLO
Valmistajan numero:   313326
5,95 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljynjäähdytin, moottoriöljy NRF 31816
Valmistaja:   NRF
Valmistajan numero:   31816
81,97 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljynjäähdytin, moottoriöljy THERMOTEC D4W018TT
Valmistaja:   THERMOTEC
Valmistajan numero:   D4W018TT
42,60 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Termostaatti, jäähdytysneste THERMOTEC D2W007TT
Valmistaja:   THERMOTEC
Valmistajan numero:   D2W007TT
9,47 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Miten polttomoottoreiden jäähdytysjärjestelmät toimivat?

Aiemmin polttomoottoreissa (esimerkiksi VW Beetle) riitti usein ilmajäähdytys, mutta jäähdytysjärjestelmien vaatimukset ovat kasvaneet huomattavasti tehokkaampien moottoreiden myötä. Nykyään henkilöautojen, kuorma-autojen ja moottoripyörien polttomoottoreissa käytetään lähes yksinomaan vesijäähdytysjärjestelmiä, jotka haihduttavat luotettavasti suuren hukkalämmön.

Nykyaikaiset moottorit on suunniteltu niin, että ne ovat erittäin tehokkaita (alhainen polttoaineenkulutus) ja vähäpäästöisiä (alhaiset epäpuhtauspäästöt). Tämä voidaan saavuttaa vain, jos moottorit saavuttavat käyttölämpötilansa nopeasti ja säilyttävät sen luotettavasti koko käyttöjakson ajan. Nämä tehtävät kuuluvat jäähdytysjärjestelmälle ja sen yksittäisille komponenteille, mukaan lukien lämmön johtaminen lämmönvaihtimen kautta matkustamoon talvella. Lämmönvaihtimet ja jopa 5 miljoonaa muuta varaosaa ovat saatavilla edullisesti Motointegratorin verkkokaupasta.

Polttomoottoreiden jäähdytysjärjestelmän osat ovat yleensä seuraavat:

- Vedenjäähdytin

- vesipumppu

- tuuletin

- termostaatin ohjaus

- paisuntasäiliö

- Liitäntä- tai jäähdyttimen letkut

Jokainen näistä jäähdytysjärjestelmään kuuluvista osista voi vioittua vian tai kulumisen vuoksi, mikä johtaa jäähdytyspiirin toimintahäiriöihin. Tämä johtaa usein moottorin ylikuumenemiseen, mutta myös liian pitkään lämpenemisaikaan toimintahäiriöstä riippuen.

Vedenjäähdytin

Jäähdytysveden absorboiman lämmön haihduttamiseksi jäähdytysvesi johdetaan vedenjäähdyttimen läpi. Se koostuu suuresta määrästä ohuita putkia, joissa on jäähdytysripoja. Nopean ajon aikana ilmavirtauksen tai tuulettimen riittämättömän tai olemattoman ilmavirtauksen ansiosta jäähdytysripojen kautta on mahdollista saada aikaan nopea lämmönhukka. Vedenjäähdytin varmistaa, että sallittua käyttölämpötilaa ei ylitetä.

Vedenjäähdytin jäähdytetään pääasiassa ilmavirran avulla, joten se asennetaan yleensä ajoneuvon etuosaan. Vain muutamat ajoneuvot turvautuvat muihin ratkaisuihin, esimerkiksi jos ne on varustettu taka- tai keskimoottorilla.

Ajoneuvojen etuosassa jäähdyttimen säleikön takana olevat vedenjäähdyttimet ovat vaarassa vaurioitua kiveniskemien vuoksi. Jos tapahtuu vuoto, jäähdytysvesi voi päästä ulos, varsinkin jos vuoto on vedenjäähdyttimen matalassa kohdassa. Löydät helposti uuden vedenjäähdyttimen varaosaksi ajoneuvoosi edulliseen hintaan Motointegratorin verkkokaupan hakumaskin avulla.

Vesipumppu

Jotta kaikki jäähdytyspiirin jäähdytysvesi saadaan kiertämään vedenjäähdyttimen kautta moottoriin, tarvitaan pumppu, jota kutsutaan vesipumpuksi. Vanhemmissa ajoneuvoissa vesipumppu on integroitu moottorilohkoon, ja sitä käytetään kiilahihnojen tai hammashihnojen avulla.

Nykyaikaisissa ajoneuvoissa sähkökäyttöiset vesipumput integroidaan yhä useammin moottorilohkoon ja laipoitetaan siihen. Niitä voidaan kytkeä ja ohjata moottorin käymisestä riippumatta, ja vika aiheuttaa vastaavan virheilmoituksen moottorin ohjausyksikön virhemuistiin.

Jäähdytysjärjestelmän vesipumpun vikaantumisen syynä vanhemmissa ajoneuvoissa ovat usein kalkkeutuminen ja vialliset tiivisteet. Myöskään sähköiset vesipumput eivät ole täysin virheettömiä. Jos vesipumppu ei enää siirrä vettä vedenjäähdyttimen läpi, moottori on vaarassa ylikuumentua. Motointegratorilta saat uudet vesipumput, tiivisteet tai vesipumppujen jakohihnat huippulaatuisina monilta premium-valmistajilta laajasta valikoimasta. Esimerkiksi alkaen:

- NRF

- THERMOTEC

- PIERBURG

- TOPRAN

- SASIC

- TRICOLO

Termostaatin ohjaus

Jos jäähdytysvesi johdettaisiin vedenjäähdyttimen läpi heti moottorin käynnistämisen jälkeen, moottorin optimaalisen käyttölämpötilan saavuttaminen kestäisi suhteellisen kauan. Seurauksena on pidemmän kylmäkäyntivaiheen aiheuttama moottorin suurempi kuluminen, lisääntynyt polttoaineenkulutus ja korkeammat epäpuhtauspäästöt. Tästä syystä jokaisen auton jäähdytysjärjestelmä on jaettu pieneen ja suureen jäähdytyspiiriin. Termostaatti tai termostaattisäädin vaihtaa pienestä jäähdytyspiiristä (jäähdytysvesi kiertää vain moottorin sisällä) suureen jäähdytyspiiriin (jäähdytysvesi johdetaan vedenjäähdyttimen kautta), kun veden lämpötila saavutetaan.

vanhemmissa ajoneuvoissa on bimetallikaistalla varustettu termostaatti, joka avaa suuren jäähdytyspiirin vedenjäähdyttimeen, kun veden lämpötila nousee noin 75-90 asteeseen. Nykyaikaisissa ajoneuvoissa on yleensä lämpötila-anturi, joka ohjaa sähköventtiiliä. Termostaatin toimintahäiriöt voivat aiheuttaa kaksi asiaa:

1. Suuri jäähdytyspiiri ei avaudu: Jos termostaatti tai elektroninen termostaattiohjaus on viallinen, vedenjäähdyttimen virtaus pysyy suljettuna. Moottorin lämpötila nousee jatkuvasti ja ylittää suurimman sallitun lämpötilan. Lähes kaikissa ajoneuvoissa on merkkivalo, joka varoittaa moottorin tai jäähdytysnesteen sallitun lämpötilan ylittämisestä. Lisäksi monissa ajoneuvoissa on myös jäähdytysnesteen lämpötilan osoitin. Jos termostaatti ei vapauta virtausta vedenjäähdyttimeen, siitä on merkki myös viileä vedenjäähdytin tai viileät imuletkut - vaikka moottori on kuuma.

2. Suuri jäähdytyspiiri ei ole suljettu: Viallinen termostaatti voi sitä vastoin olla syynä siihen, että suuri jäähdytyspiiri on auki heti, kun moottori käynnistetään kylmäkäyntivaiheessa, ja että moottorin lämpenemisaika pitenee huomattavasti erityisesti kylmänä vuodenaikana.

Jos havaitset ajoneuvosi termostaatissa vian, on tärkeää vaihtaa se nopeasti. Kun moottori on ylikuumentunut, on suositeltavaa lopettaa ajaminen välittömästi ja antaa moottorin jäähtyä, ennen kuin moottori vaurioituu vakavasti. Motointegratorin palkitusta verkkokaupasta saat uuden termostaatin lähes mihin tahansa ajoneuvoon vain 2-4 päivän toimitusajalla.

Tuuletin

Periaatteessa ilmavirta takaa jo sen, että vedenjäähdytin pystyy haihduttamaan moottorin absorboiman lämmön. Jos ilmavirtaa ei kuitenkaan ole (esimerkiksi ruuhkassa), puhallin tuottaa tarvittavan ilmavirran. Vanhemmissa ajoneuvoissa oli tuuletin, joka toimi kiilahihnan tai jakohihnan avulla. Lähes kaikissa nykyaikaisissa ajoneuvoissa on nykyään vain sähkötuulettimet. Motointegratorin verkkokaupasta löydät uudet tuulettimet lähes 5 miljoonan auton varaosan joukosta.

Vinkkejä jäähdytyksen suorituskykyyn

Jos jäähdytysveden lämpötilamittari näyttää liian korkeaa arvoa tai jäähdytysveden merkkivalo syttyy, sammuta moottori nopeasti. Anna moottorin jäähtyä konepelti auki, jos et pysty poistamaan alhaisen jäähdytystehon syytä.

Muista, että jäähdytysvesi voi jäätyä pakkasessa. Motointegratorin verkkokaupasta saat pakkasnestetestereitä ja sopivia pakkasnesteitä. Oikeassa pitoisuudessa pakkasneste ei ainoastaan estä jäähdytysveden jäätymistä, vaan se toimii myös jäähdytysjärjestelmän korroosiosuojana. Motointegrator-verkkokaupasta saat kaikki jäähdytysjärjestelmän osat varaosina kaikkiin automerkkeihin edullisesti.