- Pusty
- SAATAVUUS
- Valmistaja
- Asennuspuoli
- Hinta
Iskunvaimentimet – VW – KUORMA-AUTOT
(löytyi 509 tulosta)
Iskunvaimentimet pehmentävät ajoneuvon jousen tärinää ja tasoittavat siten tienpinnan epätasaisuuksia. Komponentit varmistavat optimaalisen tienpidon ja ovat välttämättömiä ajomukavuuden ja turvallisuuden kannalta. Vialliset iskunvaimentimet voivat nopeasti muodostua merkittäväksi turvallisuusriskiksi, joka ei valitettavasti aina näy heti.
Valmistaja: | BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 22-274182 |
Valmistaja: | BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 22-220554 |
Valmistaja: | BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 23-334595 |
Valmistaja: | BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 22-214768 |
Valmistaja: | BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 19-194486 |
Valmistaja: | BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 19-045771 |
Valmistaja: | BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 19-029443 |
Valmistaja: | BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 19-109572 |
Valmistaja: | BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 22-344540 |
Motointegratorilta voit tilata laadukkaita iskunvaimentimia eri valmistajilta netistä edulliseen hintaan ja luottaa ammattitaitoon, palvelun laatuun ja huippuehtoihin.
Mitä ovat iskunvaimentimet?
Iskunvaimentimet ovat ajoneuvojen välttämätön osa, ja ne ovat ratkaisevan tärkeitä ajomukavuuden ja turvallisuuden kannalta. Ajon aikana tien kuoppien aiheuttamat voimat vaikuttavat ajoneuvon jousittamattomiin massoihin. Iskunvaimentimien tehtävänä on pehmentää näitä voimia ja palauttaa ajoneuvon runko mahdollisimman nopeasti alkuperäiseen asentoonsa.
Iskunvaimentimet on myös suunniteltu vaimentamaan renkaiden jousella olevien pyörien tärinää. Ilman iskunvaimentimia ajomukavuus heikkenisi huomattavasti. Iskunvaimentimet varmistavat myös, että pyörillä on paras mahdollinen pito.
Nykyään ajoneuvoihin asennetaan yleensä hydraulisia teleskooppisia iskunvaimentimia (mekaanisia lehtijousilla varustettuja iskunvaimentimia käytetään pääasiassa kuorma-autoissa). Hydrauliset iskunvaimentimet käyttävät nestettä: iskunvaimennusöljyä.
Ajoneuvon liikkeen aiheuttamat iskut laukaisevat männän liikkeen. Tämä puristaa iskunvaimenninöljyä kanavien läpi. Ajoneuvon liike-energia muuttuu lämpöenergiaksi ja absorboituu hellävaraisesti.
Öljyiskunvaimentimien lisäksi on olemassa myös kaasupaineiskunvaimentimia. Niillä on etu perinteisiin öljyiskunvaimentimiin verrattuna: vaimennusvoima ei vähene edes pidemmillä matkoilla. Kaasupaineiskunvaimentimissa iskunvaimentimiin lisätään typpeä vaahdon muodostumisen estämiseksi. Kaasu paineistaa öljyn, mikä estää vaahdon muodostumisen.
Iskunvaimentimien vikojen yleiset syyt
Iskunvaimentimet voivat vioittua yksittäisten äärimmäisten kuormitusten - kuten liikennevaurioiden - vuoksi. Sama pätee onnettomuuden seurauksena tapahtuviin mekaanisiin iskuihin. Tämä on kuitenkin poikkeus. Yleensä iskunvaimentimen viat johtuvat pitkäaikaisesta kulumisesta.
Tämän riski kasvaa sitä mukaa, kun ajoneuvolla ajetaan kilometrejä. Jos ajat usein epätasaisilla pinnoilla (esim. maastossa tai päällystämättömillä teillä), riski kasvaa vastaavasti.
Iskunvaimennin rikki: nämä oireet osoittavat sen
Iskunvaimentimet ovat kuluvia osia. Siksi niitä voi vaurioitua vähitellen, erityisesti ajoneuvoissa, joissa on ajettu paljon kilometrejä. Koska nämä vauriot syntyvät harvoin hetkessä, vikoja ei useinkaan huomata heti. Kuljettajien tulisi ajatella viallisia iskunvaimentimia, jos he havaitsevat näitä oireita:
- Ajomukavuus heikkenee, koska tienpinnan epätasaisuudet tuntuvat matkustajatilassa entistä selvemmin.
- Ajoneuvon ohjauskäyttäytyminen muuttuu, erityisesti ajotyyli muuttuu ponnekkaaksi ja ohjauspyörä tuntuu tärisevän tai heiluvan.
- Ajon aikana kuuluu jyriseviä ääniä - erityisesti pyörien ympärillä liikkeelle lähdettäessä.
- Jos ajat tien kuoppien yli, kuulet narisevaa ääntä iskunvaimentimien alueelta.
- Öljyä vuotaa iskunvaimentimen alueelta.
- Renkaiden kuluminen on epätavallisen suurta - siitä kertoo usein se, että renkaiden kulutuspinta ei ole kulunut tasaisesti.
- Keinutesti: Kun koria on heilutettu, kestää kauan ennen kuin ajoneuvo pysähtyy uudelleen.
Näiden oireiden lisäksi ajokäyttäytymisessä on joitakin turvallisuuden kannalta merkityksellisiä muutoksia, joita ei aina havaita oireiden muodossa. Esimerkiksi vesiliirtymisen riski voi kasvaa, koska pyörät eivät enää ole optimaalisessa kosketuksessa maahan.
Lisäksi ajoneuvo saattaa luisua jyrkissä mutkissa ja jarrutusteho heikkenee (mikä vaikuttaa myös ABS-järjestelmään). Erityisen ongelmallista tässä on se, että vauriot näkyvät vasta, kun ajoneuvo saavuttaa rajansa (ja siten vaarallisissa liikennetilanteissa).
Kaikkien, jotka epäilevät iskunvaimentimessa olevan vikoja, on teetettävä iskunvaimennustestaus. Tämä on mahdollista esimerkiksi autokorjaamoissa, mutta myös testikeskuksissa ja autokerhoissa. Testauskeskuksissa ja autokerhoissa iskunvaimentimen testi on usein jopa maksuton. Testin suorittaminen itse ei yleensä ole mahdollista, koska tarvitaan testiteline, jolla pyörät voidaan testata yksi kerrallaan.
Vioittuneet iskunvaimentimet on vaihdettava nopeasti
Iskunvaimentimia ei yleensä voi korjata. Vialliset iskunvaimentimet vaihdetaan akselikohtaisesti. Vain yhden iskunvaimentimen vaihtaminen yhdelle akselille ei ole suositeltavaa. Uusilla iskunvaimentimilla on aina parempi vaimennus kuin vanhemmilla malleilla. Yhden iskunvaimentimen vaihtaminen yhdelle akselille johtaisi siksi epäsymmetriseen vaimennukseen.
Jos sinulla on paljon asiantuntemusta ja välineitä, voit vaihtaa iskunvaimentimet itse. Useimmille kuljettajille on kuitenkin todennäköisesti suositeltavaa käydä korjaamolla. Korjaamolla irrotetaan pyörä, jousitusnivelet, vetotanko ja jousijalka, minkä jälkeen jousituksen jousi kiristetään. Viallinen iskunvaimennin voidaan sitten irrottaa ja vaihtaa uuteen osaan.
Viallisen iskunvaimentimen vaihtokustannukset vaihtelevat suuresti. Materiaalikustannukset riippuvat yhtäältä ajoneuvomallista ja toisaalta vaurioituneesta akselista. Taka-akselin iskunvaimentimet maksavat noin 100-700 euroa, etuakselin iskunvaimentimet noin 150-1200 euroa. Myös korjaamokustannuksia syntyy. Niistä voi joutua maksamaan noin 150-500 euroa. Jos pyöränsuuntausta tarvitaan myöhemmin, se maksaa noin 100 euroa enemmän.
Tilaa iskunvaimentimet Motointegratorin verkkokaupasta
Voit tilata iskunvaimentimet helposti Motointegratorin verkkokaupasta. Löydät Sachsin iskunvaimentimet sekä komponentteja lukuisilta muilta valmistajilta. Voit odottaa laajaa valikoimaa kaikkiin merkkeihin ja ajoneuvomalleihin ja luottaa korkeaan laatuun koko mallistossa.
Voit myös hyötyä erinomaisesta palvelustamme. Tarjoamme salamannopean toimituksen 2-4 arkipäivän kuluessa.
Käytä verkkokauppamme suodatinta näyttääksesi ajoneuvoosi sopivat tuotteet. Jos sinulla on kysyttävää, voit ottaa yhteyttä asiantuntevaan asiakaspalvelutiimiimme milloin tahansa sähköpostitse, puhelimitse tai live-chatin kautta.
Kummat iskunvaimentimet ovat parempia - öljynpaine- vai kaasupaine-iskunvaimentimet?
Kun on aika vaihtaa iskunvaimentimet, auton omistajat voivat valita kaasupaine- ja öljynpaineiskunvaimentimien välillä. Yleisin väite - että öljynpaineiskunvaimentimissa viskositeetti muuttuu lämpötilasta riippuen, mikä tarkoittaa ainakin tilapäisesti heikompaa vaimenninominaisuutta - ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Molemmat vaimentimen vaihtoehdot toimivat öljyllä. Ainoa ero on se, että kaasupaineisten iskunvaimentimien tapauksessa öljyn sisältämä öljy saatetaan tavallisesti typen eli kaasun avulla vakioesipaineeseen.
Perinteisissä öljynpainevaimentimissa voi olla ilmaa, joka voidaan paineistaa. Lisäksi öljy voi vaahdota. Kaasulla saavutettu esipaine tarkoittaa, että kaasupaineiskunvaimennin reagoi välittömästi, kun taas öljynpaineiskunvaimentimella tämä voi kestää jonkin aikaa. Ajokäyttäytyminen paranee siten ja on myös jatkuvasti hyvä. Kysymys kuuluukin, miksi öljynpaineisia iskunvaimentimia ylipäätään vielä asennetaan tehtaalla. Toisaalta sillä on jotain tekemistä menneisyyden kanssa. Aiemmin näitä iskunvaimentimia myös korjattiin, ja moottoripyörissä niitä korjataan edelleen. Lisäksi, ja tämä on luultavasti ratkaiseva seikka, kaasupaineiskunvaimentimet ovat jonkin verran kalliimpia.
Siksi monet ajoneuvot on varustettu öljynpainevaimentimilla, loppujen lopuksi myyntihinnan pitäisi pysyä houkuttelevana. Kaasunpaineiskunvaimentimet oli pitkään varattu ylempään keskiluokkaan, ylellisyysluokkaan ja urheiluautoihin. Tällä välin myyntiargumentti on kuitenkin muuttunut jonkin verran. Enemmän turvallisuutta kaasunpaineiskunvaimentimilla myy paremmin kuin muutaman euron halvempi hankintahinta. Kaasupainevaimentimia on siis aina suosittava uusissa iskunvaimentimissa.
Voiko vai saako iskunvaimentimet vaihtaa yksitellen?
Periaatteessa kaikki iskunvaimentimet voidaan vaihtaa yksitellen. Ne on kuitenkin vaihdettava vähintään akselikohtaisesti. Kokonaisvaihto ei ole kovin järkevää. Alusta on säädetty tarkasti varvas- ja ulokevarpaiden sekä kuperuuden avulla. Tämä on niin tärkeää, että säädössä käytetään jopa lasertekniikkaa. Pienetkin poikkeamat muuttavat dramaattisesti ajokäyttäytymistä ja siten ajoturvallisuutta. Jos iskunvaimennin vaihdetaan nyt yksitellen, akselin kokoonpuristuksessa käyttäytyminen ei ole enää yhdenmukaista. Tämä käy erityisen selvästi ilmi kaarreajossa.
Auto käyttäytyy täysin eri tavalla molempiin suuntiin, kun huonompi vaimennin kevennetään ja parempi kuormitetaan, ja toiseen suuntaan huonompi vaimennin kuormitetaan ja parempi vaimennin kevennetään. Ajoneuvon yleinen ajokäyttäytyminen muuttuu siten arvaamattomammaksi. Ajoneuvo, jossa on yksipuoliset vaimentimet, katkeaa myös todennäköisemmin ohitusten ja yleisten kuormituksen muutosten aikana. Lisäksi raidetta voidaan joutua säätämään uudelleen. Jos vaimentimet ovat erilaatuisia, kori "roikkuu" nyt hieman sillä puolella, jonka vaimentimet eivät ole enää yhtä hyvät. Tämä vääristää myös radan mittausta. Tämä tarkoittaa myös sitä, että molemmat renkaat kuluvat epätasaisesti.
Etu- ja taka-akselin iskunvaimentimia ei kuitenkaan tarvitse vaihtaa samanaikaisesti. Useimmissa tapauksissa etuakselin iskunvaimentimet kuormittuvat paljon enemmän, koska voimansiirron (moottori, vaihteisto) paine on täällä suurempi. Etu- ja taka-akselien viallisilla iskunvaimentimilla on siis erilaiset vaikutukset. Lisäksi on aina asennettava uudet iskunvaimentimet. Iskunvaimentimet eivät todellakaan ole varaosia, joita pitäisi ostaa käytettynä netistä tai romukauppiaalta. Jos olet epäonninen, saat melkein kuluneet tai vaurioituneet iskunvaimentimet (törmäämällä esteeseen, kuten reunakiveykseen). Jos olet vielä epäonnekkaampi, saatat saada niitä jopa kolaroidusta autosta.
Miten ja missä iskunvaimentimet voidaan tarkastaa tai testata?
Iskunvaimentimien tarkistaminen on helppo tehdä itse. Tämä on myös ensimmäinen iskunvaimentimien testi korjaamoilla ja yleistarkastus. Tee tämä yksinkertaisesti painamalla iskunvaimenninta vauhdilla alaspäin ja vapauttamalla se nopeasti. Kun iskunvaimennin jousittuu takaisin, sen on pysähdyttävä välittömästi yläpäätyasentoon. Vialliset iskunvaimentimet "keinuvat" hieman.
Tämän käyttäytymisen voi huomata myös ajon aikana. Ajoneuvo puristuu epätavallisen syvälle ja kirjaimellisesti heilahtaa ylöspäin, jos kuoppia on pidemmän matkan ajan. Lyhyemmillä mutta voimakkaammilla töyssyillä voi kuulua "jyrinää". Joka tapauksessa ajokäyttäytyminen muuttuu nyt sponssimaiseksi ja siten vaaralliseksi. Jos et kuitenkaan ole varma etkä osaa arvioida vaimentimien kuntoa, kannattaa käydä korjaamolla, johon luotat - tai käydä riippumattomassa testauspalvelussa. Nämä tarjoavat erityisiä vaimentimien testejä. Siinä määritetään jäännösvaimennus. Ne myös tarkistavat, kuinka tasaisesti akselin vaimentimet reagoivat. Jäännösvaimennus 50-60 prosenttia on vielä OK, ero vasemman ja oikean puolen välillä ei saisi olla yli 5 prosenttia.
Mitä tehdä, jos iskunvaimentimet aiheuttavat ääniä?
Jos iskunvaimentimet ovat kuluneet, voi syntyä aiemmin tuntemattomia ääniä. Tyypillinen ääni on jyrinä, kun ajoneuvo ajaa kuoppien yli. Usein iskunvaimentimet tarkastetaan, mutta ei jousilaakereita. Etuiskunvaimentimien yläosassa, jossa iskunvaimentimet on kiinnitetty, on jousilaakerit. Kumia käytetään myös, mutta jousissa.
Nämäkin voivat alkaa narista tai aiheuttaa muita outoja ääniä, kun ne vanhenevat ja huokoistuvat. Jousi voi olla myös rikki. Toinen ääniin liittyvä ongelma on se, että ne voivat siirtyä muista jousituksen osista (ptuki- ja pitkittäisvarret, laakeriholkit, vakaajan laakerit jne.) vaimentimien kautta. Siksi maallikko tai edes mekaanikko ei voi aina selkeästi määrittää ääniä. Siksi korjaamolle meno on erittäin suositeltavaa.
Lisäksi äänet voivat johtua öljystä, jonka viskositeetti muuttuu talvella. Erityisesti hyvin kylmät yöt voivat olla syynä tähän.
Milloin ja miksi iskunvaimentimet on vaihdettava?
Ei ole olemassa yleistä vastausta siihen, milloin iskunvaimentimet tulisi vaihtaa. Tämä johtuu siitä, että jokaista ajoneuvoa käytetään eri tavalla. Suuri osa moottoritiekäytöstä on vähemmän rasittavaa kuin maantie- ja sivutiekäyttö. Perävaunun käyttö, aina tai usein käytössä tai kuormattuna, vaikuttaa myös asiaan. Myös urheilullinen ajo, jossa kuormaa vaihdetaan usein ja voimakkaasti, vaikuttaa. Jos joku ei osaa sanoa, ovatko iskunvaimentimet huonot, ensimmäiset vihjeet tulevat usein siitä, että korjaamot vaihtavat kesävanteet talvivanteisiin ja päinvastoin.
Epätasaisesti kuluneet tai huuhtoutuneet renkaat (aaltoilevat) ovat merkkejä viallisista iskunvaimentimista. Riippuen yksilöllisistä ajotarpeista ja ajokilometreistä, iskunvaimentimien testaus olisi teetettävä riippumattomilla tahoilla. Tämän perusteella voidaan päätellä, minkä ajan kuluessa seuraava testi tai vaihto olisi tehtävä.