- Pusty
- SAATAVUUS
- Hinta
Imuventtiilit – Nissan – KUORMA-AUTOT
(löytyi 41 tulosta)
Imuventtiili
Mikään polttomoottori ei toimi ilman imuventtiilejä, joten imuventtiilit ovat osana niin sanottua <a href=https://www.motointegrator.fi/tuotteet/moottorinohjaus-10701/>moottorin ohjausjärjestelmää vastuussa erilaisista toiminnoista, jotka liittyvät sylintereissä tapahtuviin palamisprosesseihin
Imuventtiilijärjestelmä
Imuventtiilin toimintaa ohjaa nokka-akseli. Jos moottorissa on alhaalta asennettu nokka-akseli, pyörivä akseli siirtää voimansa imuventtiiliin työntövarsien ja mahdollisesti keinuvivun avulla. Moottoreissa, joissa on yläpuolinen nokka-akseli, nokkien liike välittyy enemmän tai vähemmän suoraan imuventtiileihin
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Valmistaja: | MAHLE |
Valmistajan numero: | 021 VA 32023 000 |
Imuventtiilien rakenne ja toiminta
Kuten pakoventtiili, myös imuventtiili sijaitsee <a href= https://www.motointegrator.fi/tuotteet/sylinterinkansi-10702/ >polttomoottorin sylinterikannen yläosassa. Imuventtiili koostuu periaatteessa varresta ja venttiiliholkista. Venttiili istuu tiiviisti sylinterin pään niin sanottuun venttiilinpaikkaan. Venttiilin istukka on rengas, joka ympäröi venttiilin varren kulkua imuaukosta sylinterin palotilaan. Kun venttiili on hyvin säädetty, rengas ja venttiilin istukka muodostavat hermeettisen tiivisteen palotilaan. Imutahdissa imuventtiilin tehtävänä on täyttää sylinterien palotilat optimaalisesti polttoaineen ja ilman seoksella. Pakokaasutahdissa imuventtiili suljetaan, ja sen tehtävänä on sulkea imuaukko palotilaan
Korkea laatu lisää tehokkuutta ja kestävyyttä
Koska polttomoottorin on oltava kestävä, erityisen kestävät materiaalit takaavat imuventtiileille erityisen pitkän käyttöiän. Siksi imuventtiilin erityisen kulumisalttiit kohdat on karkaistu, ja imuventtiilin venttiilin varren päähän kohdistuvan voimakkaan paineen kestämiseksi sen päät on valmistettu kovametallista
Imuventtiilien säätö
Imuventtiilin liiallinen välys voi tällöin aiheuttaa melua koko venttiilikoneistossa ja ennen kaikkea moottorin tehon menetystä. Jos imuventtiilissä ei ole automaattista venttiilivälyksen tasausta, se on parasta säätää säännöllisin väliajoin tai raskaan käytön jälkeen, ellet päätä vaihtaa venttiileitä ja venttiilijousia heti