-4% autojen varaosista

Imuletkut – KUORMA-AUTOT

(löytyi 396 tulosta)

Imusarja on putki, joka on vastuussa polttoaineseoksen syöttämisestä. Osalla on tärkeä rooli moottorin täyden tehon kehittymisessä ja siten myös seoksen muodostumisessa. Jos komponentti on viallinen, se vaikuttaa moottorin suorituskykyyn ja polttoaineen kulutukseen. Jotta vältetään ajoneuvon lisävahingot ja suuremmat ympäristövaikutukset, viallinen imusarja on vaihdettava välittömästi. Motointegrator-verkkokaupasta löydät edullisesti imusarjat eri ajoneuvomalleihin ja niihin liittyvät osat, kuten imusarjan ilmansuodattimet, imusarjan tiivisteet jne.

Varaosat VALEO

Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Imuletkut.

Kaikki valmistajat

  • Abarth
  • Acura
  • Aixam
  • Alfa Romeo
  • Andoria
  • ARO
  • Aston Martin
  • Audi
  • Austin
  • Avia
  • Bedford
  • Bentley
  • BMW
  • Buick
  • Cadillac
  • Chery
  • Chevrolet
  • Chrysler
  • Citroen
  • Cupra
  • Dacia
  • Daewoo
  • DAF
  • Daihatsu
  • Dodge
  • Elaris
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Ford USA
  • FSO
  • GAZ
  • GEO
  • GMC
  • Great Wall
  • Honda
  • Hummer
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Innocenti
  • Isuzu
  • Iveco
  • Jaguar
  • Jeep
  • KIA
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • LDV
  • Lexus
  • Lincoln
  • Lotus
  • MAN
  • Maserati
  • Maybach
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Plymouth
  • Pontiac
  • Porsche
  • Renault
  • Renault Trucks
  • Rover
  • Saab
  • Seat
  • Sevic
  • Skoda
  • Smart
  • Ssangyong
  • Steyr
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tata
  • Tesla
  • Toyota
  • Trabant
  • UAZ
  • Volvo
  • VW
  • Wartburg
  • Zastava
  • ZAZ
  • ZIL

Imusarjan toiminta

Imusarjaan kuuluu useita eri tehtäviä. Ne jakavat polttoaine-ilmaseoksen yksittäisiin sylintereihin ja ovat tärkeä osa suorituskyvyn ja tehokkuuden lisäämisessä. Imusarjalla on myös merkittävä rooli epäpuhtauksien ja polttoaineenkulutuksen vähentämisessä.

Ne osallistuvat myös resonanssilataukseen. Resonanssiturbolatauksessa lataus saadaan aikaan hyödyntämällä imukanavassa virtaavan ilman liike-energiaa. Koska tällä menetelmällä saavutettava vääntömomentin lisäys on huomattavasti pienempi kuin kompressorilatauksella, tarvitaan erityinen imusarjan rakenne. Yksinkertaisissa malleissa ilma imetään niin pitkän putken kautta, että putkeen virtaava ilma kerääntyy imuventtiilin kohdalle venttiilin avaamishetkellä. Näin syntyvää ilman liike-energiaa käytetään täyttötason optimointiin.

Moottorin suorituskyvyn optimointi imusarjan avulla

Muuttamalla imusarjan pituutta - joko portaattomasti tai läppien avulla - turboahdatus voidaan toteuttaa laajemmalla nopeusalueella. Tämä vähentää myös moottorin kuristumista korkeilla kierrosluvuilla. Kun ajoneuvo on alemmalla nopeusalueella, ilma virtaa pitkän imuputken kautta. Lyhyet imuputket suljetaan kiertoventtiilin tai läppien avulla. Ne avautuvat suurilla moottorin kierrosluvuilla, jolloin imuputken pituus mukautuu suurempaan kaasunvaihtotaajuuteen.

Jos imuajoitus vastaa kaasun värähtelytaajuutta, syntyy resonanssi, joka luo lisäpainetta. Pitkät imusarjat yhdessä resonanssisäiliön kanssa johtavat parempaan täyttöön keskinopeuksilla ja siten parempaan moottorin suorituskykyyn.

Viallisen imusarjan oireet

Harvimmissa tapauksissa itse imusarja on viallinen. Pikemminkin vika on pyörreventtiileissä, jotka eivät useinkaan pääse kulumisen tai vastaavan vuoksi tarvittavaan loppuasentoon. Pyörreventtiilit mahdollistavat kohdennetun avautumisen ja sulkeutumisen ja parantavat siten polttoaineen palamista, vähentävät pakokaasupäästöjä ja siten polttoaineen kulutusta.

Vialliset pyörreläpät ilmaistaan usein aktiivisella moottorin merkkivalolla tai vikamuistiin tehdyllä merkinnällä, kuten "Muuttuva imusarjan toiminta viallinen". Myös virheilmoitus "Ilmavirran säätöpankin 1 imusarjan läppä juuttunut") on mahdollinen. Diagnoosi on usein mahdollista tehdä vain silmämääräisesti. Mutta varo: vialliset pyörreventtiilit sekoitetaan usein vialliseen kaasuläppään. Asiantuntijan on syytä vilkaista asiaa.

Imusarjan korjaus

Jos imusäleiköt tai imusarja ovat vialliset, päätarkastusta ei läpäistä. Imusäleiköt tai imusarja olisi siksi vaihdettava tai korjattava ennen päätarkastusta, jotta vältytään ikäviltä yllätyksiltä. Tämän kustannukset ovat 100 eurosta 600 euroon.

Koska moottorinohjausjärjestelmä ei aina tunnista imusarjan tai pyörreläppien vikaa syyksi, vikamuistiin saattaa tulla virheellisiä merkintöjä, kuten "Dieselhiukkassuodatin on täynnä". Asiantuntijoiden puoleen on siksi käännyttävä, jotta vältytään virheellisiltä hankinnoilta tai turhilta korjauskustannuksilta. He tunnistavat imusarjan tai sen osien vian.

Käytettyjen osien korvaamista käytetyillä osilla ei suositella. Jotkin valmistajat tarjoavat vain täydellisiä sarjoja tai erityisiä korjaussarjoja, joita voidaan käyttää. Varaosavalmistajia ovat esimerkiksi Bosch, Febi Bilstein ja Pierburg, joita löydät myös Motointegrator-verkkokaupasta.

Imusarjan osto - vinkkejä

Jos imusarja on vaihdettava, on kiinnitettävä huomiota osan pituuteen. Yhdessä muiden komponenttien, kuten pyörreläppien, kanssa se määrittää moottorin tehonluovutuksen, täyttöasteen ja polttomoottorin hyötysuhteen. Periaatteessa pätee seuraava: Pidempi imusarja lisää vääntömomenttia moottorin alhaisemman kierrosluvun ansiosta. Lyhyempi imusarja puolestaan lisää tehoa korkeamman kierrosluvun ansiosta.

Ajoneuvotyypillä on myös tärkeä rooli uuden imusarjan ostopäätöksessä. Esimerkiksi VW T4 -auton imusarja turboahtimille on ominaisuuksiltaan erilainen kuin Golf 5 GTI -auton imusarja. Käytä verkkokauppamme suodatintoimintoa löytääksesi ajoneuvoosi sopivan osan.

Motointegratorin verkkokaupasta löydät uudet imusarjar ja pyörreläpät noin 5 miljoonan autovaraosan valikoimasta. Myös korjauksessa tarvittavat lisävarusteet, kuten Opel Insignian imusarjan tiivisteet, löytyvät Motointegratorin verkkokaupasta. Saatavilla on myös imusarja ilmansuodattimille, ruostumattomasta teräksestä valmistetut imusarja ja moottorin imusarja. Selaa verkkokauppaamme ja löydä itsellesi sopiva varaosa.