-3% jarruosista

Ilmansuodattimet – KUORMA-AUTOT

(löytyi 5610 tulosta)

Ilmansuodattimet puhdistavat imuilman ja ohjaavat sen moottoriin ja palotilaan. Syötetty happi on välttämätön palamisen kemiallisessa prosessissa, jotta eksoterminen hapetusreaktio voi syntyä. Tässä reaktiossa polttoaine reagoi hapen kanssa ja johtaa palamiseen sytytystulppien kipinän avulla.

Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Ilmansuodattimet.

Kaikki valmistajat

  • Abarth
  • Acura
  • Aixam
  • Alfa Romeo
  • Andoria
  • ARO
  • Aston Martin
  • Audi
  • Austin
  • Avia
  • Bedford
  • Bentley
  • BMW
  • Buick
  • Cadillac
  • Chery
  • Chevrolet
  • Chrysler
  • Citroen
  • Cupra
  • Dacia
  • Daewoo
  • DAF
  • Daihatsu
  • Dodge
  • Elaris
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Ford USA
  • FSO
  • GAZ
  • GEO
  • GMC
  • Great Wall
  • Honda
  • Hummer
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Innocenti
  • Isuzu
  • Iveco
  • Jaguar
  • Jeep
  • KIA
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • LDV
  • Lexus
  • Lincoln
  • Lotus
  • MAN
  • Maserati
  • Maybach
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Plymouth
  • Pontiac
  • Porsche
  • Renault
  • Renault Trucks
  • Rover
  • Saab
  • Seat
  • Sevic
  • Skoda
  • Smart
  • Ssangyong
  • Steyr
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tata
  • Tesla
  • Toyota
  • Trabant
  • UAZ
  • Volvo
  • VW
  • Wartburg
  • Zastava
  • ZAZ
  • ZIL

Mihin ilmansuodattimia käytetään?

Syötettävän hapen tai polttoaineen määrä riippuu muun muassa palotilan koosta (ns. tilavuudesta). Moottori imee tilavuuden koosta riippuen 200 m³ - 500 m³ tunnissa. Tämä ilma on puhdistettava ilmansuodattimella. Tämän ilman lika- ja pölyhiukkasten aiheuttama saastumisaste voi kuitenkin vaihdella suuresti ja riippuu useista tekijöistä:

  • kaudesta
  • säästä
  • ympäristöstä
  • tienpinnan kunnosta

Lisäksi ilmansuodatinta tarvitaan paljon enemmän, erityisesti kaupungeissa. Täällä ilma on paljon saastuneempaa kuin maaseudulla. Ilmansuodattimet varmistavat, että imuilma suodattuu luotettavasti. Jos näin ei tapahdu, esimerkiksi jos ilmansuodatin on viallinen, moottorissa voi esiintyä epäpuhtauksia, jotka johtavat mekaanisten osien nopeaan kulumiseen. Tietyissä olosuhteissa ilmanottokanavassa sijaitsevat komponentit, ilman massavirtausanturi tai turboahdin, voivat vaurioitua.

Ilmansuodattimet ovat polttomoottorin olennaisia osia. Moottorin täydellinen ilmansuodatin kaikkine ilmansuodatinelementteineen on erittäin tärkeässä asemassa. Ihanteellinen palamisprosessi on mahdollista vain, jos ilma puhdistetaan asianmukaisesti. Ilman puhdistaminen ei kuitenkaan ole ilmansuodattimen ainoa tehtävä. Muita tehtäviä ovat mm:

  • suojella moottorin osia, kuten turboahtimen osia, hiukkasten likaantumiselta
  • parantaa ilmavirtaa optimaalisen palamisen varmistamiseksi
  • vaimentaa imuääniä
  • moottorin imuilman suodattaminen

Missä ilmansuodatin sijaitsee autossa?

Ilmansuodatin asennetaan pääsääntöisesti aina niin sanottuun ilmansuodatinkoteloon. Tämän ilmansuodatinkotelon tehtävänä on pitää karkeimmat hiukkaset poissa itse ilmansuodattimesta. Samalla se on kuitenkin myös suoja roiskevettä vastaan. Toisin kuin ilmansuodattimen sijainti vanhemmissa ajoneuvoissa, ilmansuodatinkotelo sijaitsee nykyään aivan moottorin vieressä tai se on naamioitu moottorin kanneksi. Vanhemmissa malleissa ilmansuodatin sijaitsi kuitenkin pyöreässä ilmansuodatinkotelossa. Sen päällä oli kaasutin. Tämä on kuitenkin todella menneisyyttä, ja tämä ilmansuodattimen paikka löytyy vain suhteellisen vanhoista malleista.

Onko jokaisessa ajoneuvossa ilmansuodatin?

Jokaisessa autossa on ilmansuodatin. Ilmansuodattimien valmistajat suosittelevat, että se vaihdetaan kerran vuodessa. Moottorin ajokilometrimäärällä ei ole merkitystä. Voit teettää sen joko paikallisessa korjaamossa tai tehdä sen itse. Jos olet kokeneempi ja tiedät hieman autoista, voit yleensä vaihtaa ilmansuodattimen itse. Tarvitset vain ristipääruuvimeisselin ja imurin.

Ilmansuodattimien tyypit

Ilmansuodattimia on vakiona vain kahta tyyppiä autoihin asennettavaksi. Yleensä selluloosakuiduista (paperista) valmistetut ilmansuodattimet ovat yleisimmin käytettyjä. Niitä voidaan valmistaa suhteellisen edullisesti, ja niitä on myös helppo käsitellä niitä asennettaessa tai vaihdettaessa. Hyvämaineiset valmistajat kyllästävät paperin edelleen osittain. Tällä pyritään estämään ilmansuodattimen syttyminen tuleen. Toisena tyyppinä markkinoilla on myös öljyllä kyllästettyjä pysyviä ilmansuodattimia tai niin sanottuja pitkäaikaisia suodattimia. Useimmiten nämä on kuitenkin valmistettu puuvillasta ja ovat siksi huomattavasti kalliimpia. Niiden etuna on kuitenkin se, että ne voivat saavuttaa jopa 100 000 kilometrin ajokilometrin ajokilometrit ennen kuin ne on vaihdettava.

Viallisen ilmansuodattimen vaihto

Yleensä autonvalmistaja ilmoittaa, kuinka usein ilmansuodatin on vaihdettava. On kuitenkin olemassa myös ilmansuodattimia, joihin ulkoiset vaikutukset vaikuttavat erityisen paljon esimerkiksi suurkaupungissa. Myös sää vaikuttaa ilmansuodattimeen suuresti. Jotkut valmistajat kehottavat vaihtamaan ilmansuodattimen kerran vuodessa juuri siksi, että se on suhteellisen helppoa. Sinun tarvitsee vain avata ilmansuodatinkotelo, irrottaa vanha ilmansuodatin ja asettaa varovasti uusi Motointegratorin ilmansuodatin paikalleen.

Suosituimmat ilmansuodatinvalmistajat

Kuten monien muidenkin varaosien kohdalla, myös ilmansuodattimen osalta on olemassa joitakin tunnettuja ja suosittuja valmistajia. Nämä ovat seuraavat:

  • Mann Filter
  • Mahle
  • Hengst
  • Herth & Buss
  • Bosch
  • Knecht Filter
  • Corteco

Tilaa ilmansuodatin Motointegratorin verkkokaupasta

Jos etsit uutta ilmansuodatinta, löydät sen täältä. Motointegratorissa voit helposti etsiä autoosi sopivan ilmansuodattimen. Takaamme salamannopean toimituksen. Valitse ilmansuodatin viidestä miljoonasta varaosasta ja tarvikkeesta ja hyödy edullisista tuotteista lähes kaikkiin automerkkeihin.

Toimintaperiaate

Raikasta ilmaa imetään moottorista imukanavan kautta. Imuputki asennetaan siten, että ilma voidaan mahdollisuuksien mukaan imeä ulkopuolelta. Tämän jälkeen ilma virtaa ilmansuodatinkotelon läpi ja tulee imusarjaan. Siellä ilma virtaa ilmamassamittarin läpi ja pääsee palotilaan kaasuläpän kautta.

Mitä eroa on vakio- ja urheiluilmansuodattimilla?

Vakioilmansuodattimet ovat useimmiten paperisuodattimia, harvoin myös tekstiilisuodattimia. Huokoset ovat hyvin pieniä. Tämä tarkoittaa, että useimmat hiukkaset suodatetaan pois imuilmasta. Suodatin toimii kuitenkin myös vastuksen tavoin, joten ilma virtaa sisään pienemmällä tilavuudella. Urheiluilmansuodattimet on suunniteltu estämään tämä ongelma. Niissä on suuremmat huokoset ja ilma virtaa moottoriin paljon paremmin. Mutta: vastapainoksi moottoriin pääsee myös suurempia hiukkasia. Lika voi kerääntyä ilmamassavirta-anturiin. Monet moottorit ovat turboahdettuja ja tässäkin tapauksessa suuremmat likapartikkelit törmäävät juoksupyöriin, jotka pyörivät jopa 100 000 kierrosta minuutissa. Johtopäätös: mitä suuremmat huokoset ilmansuodattimessa ovat, sitä suuremmat ovat tunkeutuvat likahiukkaset. Tämän seurauksena tiettyjen komponenttien, kuten ilmamassan virtaustunnistimien tai ahtimien, kuluminen on suurempaa ja nopeampaa.

Miksi ja miten öljytä ilmansuodatin?

Tästä syystä urheilusuodattimiin ruiskutetaan myös öljyä. Tämä auttaa, mutta paljon öljyä joutuu imuilmaan sumuna, joka taas voi aiheuttaa ilmamassamittarin johtojen ja muiden komponenttien jumiutumista. Lisäksi öljytty urheiluilmansuodatin tietysti kumittuu ajan myötä, jonka seurauksena myös ilman läpivienti heikkenee. Ei ole mahdollista antaa yleistä vastausta siihen, milloin urheiluilmansuodatin on öljyttävä uudelleen, koska likaantuminen riippuu ulkoisista vaikutuksista.

Korkeissa ilman lämpötiloissa kyky imeä vettä eli kosteutta kasvaa. Kosteus puolestaan sitoo likapartikkeleita. Kylmä ilma taas ei juurikaan pysty imemään likapartikkeleita, koska se ei myöskään pysty imemään vettä. Tässä olisi siis jo täysin erilaiset olosuhteet. Tähän lisätään vielä käyttö esim. vilkkaasti liikennöidyillä teillä, sorateillä jne. Tällaisen urheiluilmansuodattimen omistajien tulisi aina lukea valmistajan käyttöohjeet. Niissä kerrotaan myös, miten ilmansuodatin voidellaan.

Mihin avoimissa ilmansuodattimissa kannattaa kiinnittää huomiota?

Ilman lämpötilalla on merkitystä myös muilla tavoin. Mitä lämpimämpi ilma on, sitä enemmän ilman tiheys pienenee. Tämä tarkoittaa, että lämmin ilma sisältää myös vähemmän happea, kaasua, joka on ratkaisevan tärkeää optimaalisen palamisen kannalta. Niinpä ilmanottoaukko valitaan siten, että ilma imetään mahdollisuuksien mukaan moottoritilan ulkopuolelta. Avoimien urheiluilmansuodattimien on siis imettävä hyvin lämmintä ilmaa moottoritilasta. Alemmalla ja keskinopeusalueella vaikutus tasoittuu.

Vasta täydellä kuormituksella voidaan odottaa merkittävää parannusta suorituskykyyn. Tästä syystä urheiluilmansuodattimiin tarjotaan kylmän ilman imuputkia, joita on saatavana myös suljettuina. Tässäkin on kuitenkin otettava huomioon toinen ongelma. Ilma imetään sisään aaltomaisesti. Jos imuputken pituus ei ole optimaalinen, tällaisen ilman aallon "korkeus" ei myöskään saavuta palotilaa optimaalisesti, mikä tarkoittaa pienempää tehoa. Tästä syystä imuputket on laskettava viritystoimenpiteitä varten, ja on määriteltävä ensisijainen optimointialue.

Milloin ilmansuodatin on vaihdettava? Kilometrien määrän tai vuodenaikojen/sään mukaan?

Vakioilmansuodattimen kanssa tehdään myös kompromissi. Pienemmät huokoset merkitsevät vähemmän likapartikkeleita, mikä merkitsisi suurempaa kulumista yksittäisissä komponenteissa. Toisaalta likaisen ilmansuodattimen säännöllinen puhdistaminen tai vaihtaminen säännöllisin väliajoin on tärkeää. Pienempien huokosten vuoksi vakiosuodatin tietenkin likaantuu nopeammin. Määräaika riippuu kuitenkin myös yksittäisistä olosuhteista.

Uutta paperisuodatinta tulisi pitää aurinkoa vasten ja antaa valon kulkea sen läpi hajanaisesti. Kun likaantumisaste kasvaa, suodatin muuttuu läpäisemättömäksi ja se on vaihdettava. Ajotyylistäsi riippuen suodatin olisi siis vaihdettava tarkistuksen jälkeen. Tai vaihtoehtoisesti, jos ajokilometrejä on vähän, tietyn ajan kuluttua tai tietyn kilometrimäärän jälkeen. Ajoneuvojen valmistajat määrittelevät kummankin erikseen.

Ovatko ilmansuodattimet järkeviä ja hyödyllisiä allergikoille?

Tämä kysymys esitetään yhä uudelleen. Siihen voidaan kuitenkin vastata selvällä ei, koska moottorin imusäleikön kautta tulevaa ilmaa ei suodateta täällä matkustamoon. Tästä vastaa matkustamon raitisilmasuodatin. Raitisilmasuodatin puolestaan olisi yleensä vaihdettava säännöllisesti. Tämä johtuu siitä, että matkustamon raitisilmasuodatin ei ainoastaan suodata likaisia hiukkasia, kuten itiöitä ja siitepölyä. Monet näistä suodattimista on varustettu aktiivihiilellä, jolla on paljon kauaskantoisemmat suodatusominaisuudet. Myös ilmastointijärjestelmän jäähdytetty ilma johdetaan ajoneuvon sisätiloihin suodattimen kautta. Kun ilmaa jäähdytetään täällä, siitä on poistettava kondenssia, joka myös kerääntyy suodattimeen. Sieni-itiöt ja bakteerit voivat tällöin muodostua tänne. Siksi on tärkeää vaihtaa myös tämä suodatin säännöllisesti.