- Pusty
- Hinta
Ilmankuivaimen suodattimet – VW – KUORMA-AUTOT
(löytyi 5 tulosta)
Valmistaja: | HENGST FILTER |
Valmistajan numero: | T250W |
Valmistaja: | KNORRBREMSE |
Valmistajan numero: | K087957 |
Valmistaja: | KNORRBREMSE |
Valmistajan numero: | II40100F |
Valmistaja: | HENGST FILTER |
Valmistajan numero: | T280W |
Valmistaja: | MAHLE |
Valmistajan numero: | AL 12 |
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Se, miten pieni ilmankuivainpatruuna selviytyy tästä tärkeästä tehtävästä, on vain yksi tämän oppaan keskeisistä aiheista. Motointegrator-asiantuntijamme käsittelevät myös rakennetta, viallisen ilmankuivainsuodattimen merkkejä sekä uusien ilmankuivainpatruunoiden kustannuksia.
Miten kuorma-auton ilmankuivaussuodatin toimii?
Jarrut, vaihteiston ohjaus tai jopa AdBlue®:n ruiskutus SCR-järjestelmään tarvitsevat paineilmaa. Jotta pneumatiikkajärjestelmä toimisi kunnolla, paineilman on oltava puhdasta ja kuivaa. Ilman puhdistus tapahtuu suurelta osin moottorin imuilmanottotilassa. Imuilmassa on kuitenkin paljon vesihöyryä, joka voi aiheuttaa korroosiota paineilmajärjestelmässä tai jäätyä pakkasessa. Tällä on vakavia seurauksia erityisesti jarrujen kannalta. Juuri tässä vaiheessa kuorma-auton ilmankuivasuodatin astuu kuvioihin.
Kun ilma on puristettu moottorin imualueella, ilmankuivauspatruuna tulee käyttöön. Itse patruuna ruuvataan kiinni ilmankuivaimeen. Lämmin ja kostea paineilma virtaa patruunassa olevan erikoisrakeen läpi. Avohuokoisella kuivausaineella on erittäin suuri kokonaispinta-ala, johon kosteus laskeutuu. Yhden gramman aktiivinen pinta-ala on yli 1 000 m2. Ammattilaisjalkapallokentän pinta-ala on 10 800 m2. Jos nyt ajatellaan, että kuorma-auton kuivasuodatin sisältää noin 1 kilogramman rakeista, tämä vastaa noin 200 jalkapallokentän pinta-alaa.
Tästä vaikuttavasta luvusta huolimatta ilmankuivainpatruunassa oleva rake on tietyn ajan kuluttua kyllästynyt. Kertyneen kosteuden poistamiseksi erillisestä paineastiasta puhalletaan paineilmaa vastakkaiseen suuntaan ilmankuivaimen suodattimen läpi ja poistetaan kosteuden mukana.
Yksi- ja kaksikammioiset ilmankuivaimet
Kuorma-autoissa on kahdenlaisia ilmankuivainjärjestelmiä. Yksikammioinen ilmankuivain on perusvaihtoehto, ja sitä käytetään enintään 500 l/min syöttötilavuudella. Tässä käytetään vain yhtä ilmankuivaimen suodatinta. Kuivausaineen regenerointiprosessi tapahtuu kompressorin tyhjäkäyntivaiheen aikana.
Kaksikammioisessa ilmankuivaimessa käytetään kahta ilmankuivainpatruunaa. Tämä järjestelmä kattaa yli 500 l/min kysynnän. Rakeen regenerointi on aikaohjattua. Kun toinen patruuna toimii, toinen regeneroidaan.
Viallisen ilmankuivainpatruunan syyt ja vaikutukset
Mitä korkeampi paine ja mitä kylmempi sisään johdettu ilma on, sitä paremmin ilmankuivaimen suodattimessa oleva rae imee kosteutta. Jotta tämä voidaan varmistaa ja jotta koko pneumaattinen järjestelmä toimisi moitteettomasti, järjestelmän paineen on oltava jatkuvasti oikealla tasolla. Jos näin ei tapahdu, kostea granulaatti ei uusiudu täysin. Tämän seurauksena kaikki kosteus ei imeydy ja pääse trukin pneumaattiseen järjestelmään. Ajan mittaan kertyvä kondenssivesi voi aiheuttaa turvallisuuteen vaikuttavia vaurioita.
Pneumaattisen järjestelmän huonosti säädetyllä ilmanpaineella on toinenkin seuraus kuorma-auton ilmankuivauspatruunan kannalta: jauhorakeet. Tämä tapahtuu, kun kosteat rakeet hankautuvat toisiaan vasten tärinän vaikutuksesta ja jauhautuvat. Jos jauhorakeet pääsevät ajoneuvon paineilmajärjestelmään, ne jakautuvat siellä tasaisesti. Hieno pöly tukkii venttiilit ja vahingoittaa mekaanisia osia. Tästä aiheutuvat kustannukset nousevat nopeasti tuhansiin. Väärin asetetun paineen lisäksi myös kuivausilmasuodattimen vaihtovälien ylittäminen voi aiheuttaa rakeista jauhetta.
Vinkki: Jos käytät kuorma-autoasi pääasiassa lyhyisiin matkoihin, tee sillä säännöllisesti pidempi matka. Lyhyillä matkoilla ilmansuodatinpatruunan rakeet eivät pysty regeneroitumaan kokonaan.
Kuorma-auton rikkoutuneen kuivan ilmansuodattimen tunnistaminen
Helpoin tapa välttää viallinen ilmankuivauspatruuna on noudattaa valmistajan määräämiä vaihtovälejä.
Ensimmäinen merkki viallisesta - tai kyllästyneestä - kuorma-auton kuivasuodatinpatruunasta on vastaavan merkkivalon vilkkuminen ohjaamossa. Lisäksi vikaventtiilissä olevat öljyjäämät osoittavat, että patruuna on vaihdettava. Tärkeää: Älä odota liian kauan ilmankuivainpatruunan vaihtamista. Ajoturvallisuuden heikkeneminen ja paineilmajärjestelmän joskus kohtuuttoman suuret vahinkojen seuraukset eivät ole verrattavissa uuden kuorma-auton ilmankuivainsuodattimen vähäiseen vaivaan ja kohtuullisiin kustannuksiin.
Kustannuksista puheen ollen: kuorma-auton kuivailmasuodattimen vaihtaminen ei periaatteessa ole kovin suuri toimenpide. Ole kuitenkin varovainen, sillä työskentelet paineen alla olevien komponenttien kanssa. Loukkaantumisvaara on olemassa. Noudata ajoneuvon valmistajan asennusohjeita. Jos olet epävarma, vaihdata ilmankuivainpatruunat erikoisliikkeessä. Näin et ota mitään riskejä ja voit olla varma, että kaikki on tehty ammattimaisesti.
Jos haluat säästää kuorma-autojen uusien ilmankuivaussuodattimien kustannuksissa, tutustu valikoimaamme. Varaosien verkkokaupastamme löydät korkealaatuiset kuorma-autojen ilmankuivaussuodattimet erittäin edulliseen hintaan.