-3% jarruosista

Ilmankuivaimen suodattimet – KUORMA-AUTOT

(löytyi 106 tulosta)

Varaosat BREMBO
Sijoituskriteerit
Ilmankuivainpatruuna, paineilmalaite KNORR-BREMSE II38789F004
Valmistaja:   KNORRBREMSE
Valmistajan numero:   II38789F004
114,29 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ilmankuivaimen suodatin MANN FILTER TB 1374/3 x
Valmistaja:   MANN-FILTER
Valmistajan numero:   TB 1374/3 x
27,22 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ilmankuivaimen suodatin KNORR-BREMSE II 41300F
Valmistaja:   KNORRBREMSE
Valmistajan numero:   II41300F
33,29 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ilmankuivaimen suodatin HALDEX 031006009
Valmistaja:   HALDEX
Valmistajan numero:   031006009
37,40 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ilmankuivaimen suodatin HALDEX 031006209
Valmistaja:   HALDEX
Valmistajan numero:   031006209
35,60 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ilmankuivaus patruuna, paineilmalaite BOSCH 0 986 628 254
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 986 628 254
45,59 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ilmankuivaus patruuna, paineilmalaite WABCO 4329012522
Valmistaja:   WABCO
Valmistajan numero:   4329012522
149,80 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ilmankuivainpatruuna, paineilmalaite FEBI BILSTEIN 45721
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   45721
15,02 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ilmankuivaus patruuna, paineilmalaite MAHLE AL 12
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   AL 12
13,04 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ilmankuivaus patruuna, paineilmalaite MAHLE AL 24
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   AL 24
17,45 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ilmankuivainpatruuna, paineilmalaite WIX FILTERS WS10152
Valmistaja:   WIX FILTERS
Valmistajan numero:   WS10152
29,32 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ilmankuivainpatruuna, paineilmalaite HENGST T200W
Valmistaja:   HENGST FILTER
Valmistajan numero:   T200W
30,02 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ilmankuivainpatruuna, paineilmalaite PROVIA PRO0102002
Valmistaja:   PROVIA
Valmistajan numero:   PRO0102002
20,10 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ilmankuivainpatruuna, paineilmalaite FEBI BILSTEIN 103070
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   103070
27,92 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ilmansuodatin, ilmankuivain KNORR-BREMSE K 137956X50
Valmistaja:   KNORRBREMSE
Valmistajan numero:   K137956X50
55,10 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Se, miten pieni ilmankuivainpatruuna selviytyy tästä tärkeästä tehtävästä, on vain yksi tämän oppaan keskeisistä aiheista. Motointegrator-asiantuntijamme käsittelevät myös rakennetta, viallisen ilmankuivainsuodattimen merkkejä sekä uusien ilmankuivainpatruunoiden kustannuksia.

Miten kuorma-auton ilmankuivaussuodatin toimii?

Jarrut, vaihteiston ohjaus tai jopa AdBlue®:n ruiskutus SCR-järjestelmään tarvitsevat paineilmaa. Jotta pneumatiikkajärjestelmä toimisi kunnolla, paineilman on oltava puhdasta ja kuivaa. Ilman puhdistus tapahtuu suurelta osin moottorin imuilmanottotilassa. Imuilmassa on kuitenkin paljon vesihöyryä, joka voi aiheuttaa korroosiota paineilmajärjestelmässä tai jäätyä pakkasessa. Tällä on vakavia seurauksia erityisesti jarrujen kannalta. Juuri tässä vaiheessa kuorma-auton ilmankuivasuodatin astuu kuvioihin.

Kun ilma on puristettu moottorin imualueella, ilmankuivauspatruuna tulee käyttöön. Itse patruuna ruuvataan kiinni ilmankuivaimeen. Lämmin ja kostea paineilma virtaa patruunassa olevan erikoisrakeen läpi. Avohuokoisella kuivausaineella on erittäin suuri kokonaispinta-ala, johon kosteus laskeutuu. Yhden gramman aktiivinen pinta-ala on yli 1 000 m2. Ammattilaisjalkapallokentän pinta-ala on 10 800 m2. Jos nyt ajatellaan, että kuorma-auton kuivasuodatin sisältää noin 1 kilogramman rakeista, tämä vastaa noin 200 jalkapallokentän pinta-alaa.

Tästä vaikuttavasta luvusta huolimatta ilmankuivainpatruunassa oleva rake on tietyn ajan kuluttua kyllästynyt. Kertyneen kosteuden poistamiseksi erillisestä paineastiasta puhalletaan paineilmaa vastakkaiseen suuntaan ilmankuivaimen suodattimen läpi ja poistetaan kosteuden mukana.

Yksi- ja kaksikammioiset ilmankuivaimet

Kuorma-autoissa on kahdenlaisia ilmankuivainjärjestelmiä. Yksikammioinen ilmankuivain on perusvaihtoehto, ja sitä käytetään enintään 500 l/min syöttötilavuudella. Tässä käytetään vain yhtä ilmankuivaimen suodatinta. Kuivausaineen regenerointiprosessi tapahtuu kompressorin tyhjäkäyntivaiheen aikana.

Kaksikammioisessa ilmankuivaimessa käytetään kahta ilmankuivainpatruunaa. Tämä järjestelmä kattaa yli 500 l/min kysynnän. Rakeen regenerointi on aikaohjattua. Kun toinen patruuna toimii, toinen regeneroidaan.

Viallisen ilmankuivainpatruunan syyt ja vaikutukset

Mitä korkeampi paine ja mitä kylmempi sisään johdettu ilma on, sitä paremmin ilmankuivaimen suodattimessa oleva rae imee kosteutta. Jotta tämä voidaan varmistaa ja jotta koko pneumaattinen järjestelmä toimisi moitteettomasti, järjestelmän paineen on oltava jatkuvasti oikealla tasolla. Jos näin ei tapahdu, kostea granulaatti ei uusiudu täysin. Tämän seurauksena kaikki kosteus ei imeydy ja pääse trukin pneumaattiseen järjestelmään. Ajan mittaan kertyvä kondenssivesi voi aiheuttaa turvallisuuteen vaikuttavia vaurioita.

Pneumaattisen järjestelmän huonosti säädetyllä ilmanpaineella on toinenkin seuraus kuorma-auton ilmankuivauspatruunan kannalta: jauhorakeet. Tämä tapahtuu, kun kosteat rakeet hankautuvat toisiaan vasten tärinän vaikutuksesta ja jauhautuvat. Jos jauhorakeet pääsevät ajoneuvon paineilmajärjestelmään, ne jakautuvat siellä tasaisesti. Hieno pöly tukkii venttiilit ja vahingoittaa mekaanisia osia. Tästä aiheutuvat kustannukset nousevat nopeasti tuhansiin. Väärin asetetun paineen lisäksi myös kuivausilmasuodattimen vaihtovälien ylittäminen voi aiheuttaa rakeista jauhetta.

Vinkki: Jos käytät kuorma-autoasi pääasiassa lyhyisiin matkoihin, tee sillä säännöllisesti pidempi matka. Lyhyillä matkoilla ilmansuodatinpatruunan rakeet eivät pysty regeneroitumaan kokonaan.

Kuorma-auton rikkoutuneen kuivan ilmansuodattimen tunnistaminen

Helpoin tapa välttää viallinen ilmankuivauspatruuna on noudattaa valmistajan määräämiä vaihtovälejä.

Ensimmäinen merkki viallisesta - tai kyllästyneestä - kuorma-auton kuivasuodatinpatruunasta on vastaavan merkkivalon vilkkuminen ohjaamossa. Lisäksi vikaventtiilissä olevat öljyjäämät osoittavat, että patruuna on vaihdettava. Tärkeää: Älä odota liian kauan ilmankuivainpatruunan vaihtamista. Ajoturvallisuuden heikkeneminen ja paineilmajärjestelmän joskus kohtuuttoman suuret vahinkojen seuraukset eivät ole verrattavissa uuden kuorma-auton ilmankuivainsuodattimen vähäiseen vaivaan ja kohtuullisiin kustannuksiin.

Kustannuksista puheen ollen: kuorma-auton kuivailmasuodattimen vaihtaminen ei periaatteessa ole kovin suuri toimenpide. Ole kuitenkin varovainen, sillä työskentelet paineen alla olevien komponenttien kanssa. Loukkaantumisvaara on olemassa. Noudata ajoneuvon valmistajan asennusohjeita. Jos olet epävarma, vaihdata ilmankuivainpatruunat erikoisliikkeessä. Näin et ota mitään riskejä ja voit olla varma, että kaikki on tehty ammattimaisesti.

Jos haluat säästää kuorma-autojen uusien ilmankuivaussuodattimien kustannuksissa, tutustu valikoimaamme. Varaosien verkkokaupastamme löydät korkealaatuiset kuorma-autojen ilmankuivaussuodattimet erittäin edulliseen hintaan.