- Pusty
- SAATAVUUS
- Valmistaja
- Hinta
Etuakselin iskunvaimentimet – Ford – KUORMA-AUTOT
(löytyi 56 tulosta)
Valmistaja: | MAGNUM TECHNOLOGY |
Valmistajan numero: | M0049 |
Valmistaja: | MAGNUM TECHNOLOGY |
Valmistajan numero: | M0144 |
Valmistaja: | MAGNUM TECHNOLOGY |
Valmistajan numero: | M0109 |
Valmistaja: | MAGNUM TECHNOLOGY |
Valmistajan numero: | M0131 |
Valmistaja: | MAGNUM TECHNOLOGY |
Valmistajan numero: | M0126 |
Valmistaja: | MAGNUM TECHNOLOGY |
Valmistajan numero: | M0138 |
Valmistaja: | MAGNUM TECHNOLOGY |
Valmistajan numero: | M0159 |
Valmistaja: | MAGNUM TECHNOLOGY |
Valmistajan numero: | M0129 |
Valmistaja: | MAGNUM TECHNOLOGY |
Valmistajan numero: | M0168 |
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tämän artikkelin keskeisiä aiheita ovat se, mistä tarkalleen ottaen on kyse, millaisia iskunvaimentimia kuorma-autojen etuakseleihin on olemassa ja milloin iskunvaimentimet pitäisi vaihtaa.
Kuorma-autojen etuakselin iskunvaimentimet: toiminta ja toimintatapa
Toisin kuin yleisesti uskotaan, iskunvaimentimet eivät vaimenta kuoppia ja painonsiirtymiä jarrutettaessa tai kaarteissa. Tämä on jousituksen tehtävä. Iskunvaimentimet käynnistyvät, kun jouset rentoutuvat. Ilman iskunvaimentimia jokainen mutka, kuoppa ja jarrutus saisi sinut tuntemaan itsesi kuin soutuveneessä myrskyn myllertämällä merellä. Iskunvaimentimet vaimentavat jousien tärinää. Näin ollen termi"tärinänvaimennin" olisi tarkempi.
Miten iskunvaimentimet toimivat
Kitkavaimennin on kaikkien niiden iskunvaimentimien edelläkävijä, jotka takaavat nykyään tasaisen ajon. Tässä vaimennusperiaatteessa päällekkäin pinotut kitkalevyt vaimentavat jousen värähtelyjä. Kitkavaimentimet kuluvat voimakkaasti. Lisäksi jousitus reagoi paljon huonommin kuin kahdessa muussa vaihtoehdossa.
Parempi vaihtoehto on hydrauliset tai pneumaattiset iskunvaimentimet kuorma-auton etuakselille. Nykyaikaiset öljynvaimentimet valmistetaan teleskooppiperiaatteella yksi- tai kaksiputkisena. Jousivoimaa tasapainottaa syrjäytyneen iskunvaimennusöljyn vastusvoima. Hydraulisten iskunvaimentimien haittapuolena on öljyyn luonnostaan sitoutunut ilma. Ilmamolekyylit irtoavat toisistaan suurissa kuormituksissa, jolloin vaimennusvoima laskee huomattavasti (jopa 35 %). Jos nyt otetaan huomioon kuorma-auton etuakselin iskunvaimentimiin kohdistuva kuormitus, kaasupaineiskunvaimentimet ovat optimaalinen ratkaisu.
Kaasupaineiskunvaimentimet ovat nykyään vakiovarusteena lähes kaikissa hyötyajoneuvoissa. Iskunvaimenninöljy on paineistettu typellä. Kaasu ei poreile edes suurimmalla kuormituksella, mikä takaa kuorma-auton turvallisen ja vakaan käsiteltävyyden myös dynaamisissa ajo-operaatioissa.
Kuorma-autojen etuakselien kaasupaineiskunvaimentimet: yksi- vai kaksiputkitekniikka?
Tässä riippuu siitä, kuinka paljon rahaa haluat investoida kuorma-autosi etuakselin uusiin iskunvaimentimiin. Kaksiputkiset iskunvaimentimet ovat halvempi vaihtoehto. Tässä kaasupainevaimentimessa vaimentimen kotelossa kulkee ylimääräinen sisäputki. Tästä syystä vaimentimen öljyä ei tarvitse paineistaa liikaa vaahtoamisen estämiseksi. Yksiputkivaimentimessa mäntä toimii suoraan vaimentimen kotelossa. Vaimentimen kompensointikammio on jatkuvasti korkeassa paineessa (25-30 bar), jotta vaikuttavia voimia voidaan vaimentaa optimaalisesti.
Yksiputkinen iskunvaimennin on kestävämpi ja haihduttaa lämpöä paljon paremmin. Lisäksi työmännän suurempi tehollinen pinta-ala takaa suuremman vaimennusvoiman. Se on kuitenkin myös vähemmän joustava. Tässä kohtaa kuorma-autojen etuakseleiden kaksoisputki-iskunvaimennin on paras. Se voidaan suunnitella paljon vakaammaksi. Kuorma-auton etuakselille vielä tärkeämpää on kuitenkin kaksiputkisen vaimentimen kyky vaimentaa mutkia. Joissakin tapauksissa - esimerkiksi McPherson-akselilla - kuorma-auton etuakselilla olevan iskunvaimentimen on paitsi kompensoitava tärinää, myös hoidettava pyöränohjaustehtäviä.
Monissa tapauksissa ajoneuvon valmistaja määrittelee, mikä iskunvaimennin kuorma-auton etuakseliin asennetaan.
Iskunvaimennin etuakselin kuorma-auto: kuluminen ja oireet
Nykyiset kuorma-autojen iskunvaimentimet ovat todellisia voimanpesiä, jotka kestävät erittäin suuria kuormituksia useiden kilometrien ajan. Iskunvaimentimien valmistajien mukaan näiden varaosien käyttöikä vaihtelee 150 000 kilometristä miljoonaan kilometriin. Motointegratorin varaosa-asiantuntijoiden kokemuksen mukaan ohjearvo on jossain siltä väliltä. On parasta noudattaa iskunvaimentimen valmistajan ilmoittamia vaihtovälejä. Vihje: Jos sinulla on kysyttävää valikoimassamme olevista kuorma-auton iskunvaimentimista, ota yhteyttä asiantuntevaan asiakaspalveluumme.
Kuorma-auton etuakselissa oleva viallinen iskunvaimennin näkyy yhä selvemmin. Ajokäyttäytyminen ja ajoneuvon hallinta heikkenevät jatkuvasti. Huomaat esimerkiksi pienetkin värähtelyt selvästi. Lisäksi traktori alkaa "kellua". Toinen merkki kuorma-auton etuakselin iskunvaimentimien rikkoutumisesta on ohjaamon voimakas kallistuminen kaarreajossa ja jarrutuksissa. Jos jarrutusmatka pitenee huomattavasti tai kuorma-auto vetää yhteen suuntaan ajon aikana, on korkea aika vaihtaa kuorma-auton etuakselin iskunvaimentimet.
Tärkeää: Vaihda iskunvaimentimet - sekä etu- että taka-akselilla - aina pareittain.
Kuorma-auton etuakselin uudet iskunvaimentimet: kustannussäästöt
Jokainen kuorma-auton korjaus sattuu. Sama pätee, kun vaihdat kuorma-auton etuakselin iskunvaimentimet. Työmäärä ei ole vähäinen. Toimenpide kestää kuorma-auton mallista riippuen useita tunteja.
Vinkki: Osta kuorma-auton etuakselin iskunvaimentimet verkosta, jolloin korjauskustannukset laskevat huomattavasti. Motointegratorista löydät taatusti oikeat kuorma-auton iskunvaimentimet etuakselille.