-3% vaimennuksesta ja jousituksesta

Etuäänenvaimentimet – KUORMA-AUTOT

(löytyi 143 tulosta)

Takaäänenvaimennin on tunnetumpi, mutta myös etuäänenvaimennin on erityisen tärkeä osa pakojärjestelmää. Jokaisessa polttomoottorilla varustetussa autossa on tämä komponentti. Etuäänenvaimenninta kutsutaan myös esi- tai väliäänenvaimentimeksi. Osa sijaitsee suoraan katalysaattorin takana pakokaasun keskiputkessa. Esivaimentimen rakenne voi vaihdella ajoneuvon mallista, moottorityypistä ja valmistajasta riippuen. Motointegrator-verkkokauppa tarjoaa laadukkaat etummaiset äänenvaimentimet edulliseen hintaan. Odota innolla laajaa merkkivalikoimaa ja laadukkaita varaosia kaikkiin automerkkeihin.

Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Etuäänenvaimentimet.

Kaikki valmistajat

  • Abarth
  • Acura
  • Aixam
  • Alfa Romeo
  • Andoria
  • ARO
  • Aston Martin
  • Audi
  • Austin
  • Avia
  • Bedford
  • Bentley
  • BMW
  • Buick
  • Cadillac
  • FSO
  • GAZ
  • GEO
  • GMC
  • Great Wall
  • Honda
  • Hummer
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Innocenti
  • Isuzu
  • Iveco
  • Jaguar
  • Jeep
  • KIA

Mikä on esi-äänenvaimentimen tehtävä?

Kun moottori polttaa polttoainetta, syntyy korkea melutaso. Autojen esiäänenvaimentimien tärkeä tehtävä on vähentää ja vaimentaa melua. Tämä johtuu siitä, että tuotettu melu on pitkällä aikavälillä ärsyttävää. Paitsi jos ääni on haluttu, kuten urheilualan keskimmäisen äänenvaimentimen kohdalla.

Äänieristyksen lisäksi esiäänenvaimentimella on toinenkin tehtävä. Se varmistaa epätasaisten pakokaasuvirtojen muuttamisen tasaiseksi seokseksi. Tämä tarkoittaa, että komponentti on jatkuvasti toiminnassa ajon aikana. Kun äänenvaimennin on kulunut, se ei voi enää täyttää tehtäväänsä. Tämä ei ainoastaan aiheuta melua, vaan voi myös johtaa ei-toivottuun pakokaasuvuotoon. Haju voi olla havaittavissa myös ajoneuvon sisällä. Viallinen esiäänenvaimennin on sen vuoksi vaihdettava välittömästi. Ajoneuvojen pakojärjestelmä koostuu myös kahdesta muusta äänenvaimentimesta, jotka ovat takaiskunvaimennin ja keskiäänenvaimennin. Nämä kaksi äänenvaimenninta varmistavat myös, että melua syntyy vähemmän.

Miten tunnistaa viallinen etummainen äänenvaimennin?

Jos etummainen äänenvaimennin on viallinen, sitä tuskin voi olla huomaamatta.

Viallinen äänenvaimennin on havaittavissa äänekkäänä kolinana. Esivaimentimen kulumisen syyt voivat olla erilaisia. Osan korroosio voi johtua esimerkiksi jatkuvasta altistumisesta tiesuolalle ja suihkuvedelle. Tätä voidaan kuitenkin välttää vain rajoitetusti.

Muita etummaisen äänenvaimentimen kulumisen syitä voivat olla:

  • auton suuri ajokilometrimäärä ja siihen liittyvä kuluminen
  • Pakokaasun aggressiivisten palamisjäämien aiheuttama kuluminen
  • Vahingot, jotka johtuvat esimerkiksi auton laskemisesta tielle

Viallinen äänenvaimennin on aina vaihdettava välittömästi. Muussa tapauksessa ei ainoastaan voi syntyä ei-toivottua melua, vaan pakokaasut voivat myös päästä autoon. Muita viallisen esiäänenvaimentimen merkkejä

  • lisääntynyt melutaso
  • huonot pakokaasupäästöarvot AU:ssa
  • pakokaasuvuodot äänenvaimentimen esiäänenvaimentimesta

kun vaihdat esiäänenvaimentimen, tarkista myös pakojärjestelmän muut osat vikojen ja kulumisen varalta.

Mitä vikoja esi-äänenvaimentimessa voi olla?

Etuäänenvaimentimet eivät yleensä kuulu nopeasti kuluviin osiin. Useimmiten joudut vaihtamaan takaäänenvaimentimet. Koska etummainen äänenvaimennin on kuitenkin pysyvästi kuormitettu, sen vaihtaminen voi silti olla tarpeen silloin tällöin.

Esivaimentimessa voi esiintyä erilaisia vikoja:

  • Muodonmuutokset: Ulkoisten voimien tai iskujen vaikutuksesta metalli taipuu ja vaurioituu. Näin voi tapahtua esimerkiksi silloin, kun esiäänenvaimennin osuu tien pintaan. Kun äänenvaimentimet ovat epämuodostuneet, pakokaasuvirrat eivät enää pääse ongelmitta äänenvaimentimen läpi ja äänenvaimennusvaikutus heikkenee.
  • Suorituskyky: Ajoneuvon ajokilometrien lisääntyessä etummaiseen äänenvaimentimeen voi syntyä kulumia, kuten reikiä tai halkeamia. Tämä voi aiheuttaa pakokaasun hajujen pääsyn autoon.
  • Tukkeutuminen: Palamisjäännökset voivat aiheuttaa tukkeutumista ja heikentää moottorin suorituskykyä.
  • Ylikuumeneminen: Jos pakokaasuvirrat ovat liian kuumia, asennetut erottimet voivat vaurioitua. Tämä aiheuttaa kolinaa moottorin käydessä.

Esivaimentimen vaihtaminen

Ihannetapauksessa rikkoutunut esi-äänenvaimennin olisi vaihdettava erikoisliikkeessä. Jos sinulla on riittävästi tietoa, voit myös vaihtaa sen itse. Etuäänenvaimentimen hinta riippuu auton tyypistä ja merkistä, ja se on keskimäärin 40,00-100,00 euroa. Jos teetät muutoksen asiantuntijalla, työstä ja asennuksesta aiheutuu lisäkustannuksia.

Etuäänenvaimentimen vaihtamiseen ei ole vakio-ohjeita. Tämä johtuu siitä, että menettely riippuu muun muassa ajoneuvotyypistä ja pakojärjestelmän rakenteesta. Ensin on poistettava vanha äänenvaimennin ja purettava pakojärjestelmä. Pakojärjestelmän yksittäisten osien liitokset kiinnitetään yleensä ruuveilla ja kiinnikkeillä. Nämä on löysättävä. Jos liitännät ovat jo pahasti syöpyneet, ainoa ratkaisu on usein niiden avaaminen. Jos esi-äänenvaimenninta ei voi irrottaa, vaikka kiinnittimiä on löysätty, on suositeltavaa katkaista se kulmahiomakoneella. Kun esiäänenvaimennin vaihdetaan, on samalla käytettävä uusia tiivisteitä, ruuveja ja kiinnittimiä.

Edullisia ja laadukkaita varaosia jokaiseen autotyyppiin - tilaa nyt verkossa

Motointegratorin verkkokaupasta saat edulliset etummaiset äänenvaimentimet, olipa kyseessä sitten Skoda Fabia, VW Golf 4, Seat Leon tai mikä tahansa muu autotyyppi. Lisäksi voit odottaa erilaisia muita laadukkaita varaosia kaikkiin automerkkeihin. Oston jälkeen saat haluamasi varaosat käteesi 2-4 arkipäivän kuluessa. Tämä johtuu siitä, että takaamme tuotteiden salamannopean toimituksen. Jos sinulla on valitus ja et ole tyytyväinen tuotteeseen, voit käyttää maksutonta palautuspalveluamme. Jos sinulla on kysyttävää, asiakaspalveluhenkilöstömme auttaa sinua mielellään.