-7€ autojen varaosista -10€ autojen varaosista -15€ autojen varaosista

Ajoneuvon jousitus – KUORMA-AUTOT

(löytyi 3187 tulosta)

Varaosat VALEO
Sijoituskriteerit
Jousipalje, ilmajousitus CONTINENTAL 6641 N P02
Valmistaja:   CONTITECH
Valmistajan numero:   6641 N P02
188,15 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jousiripustin DT Spare Parts 4.61313
Valmistaja:   DT SPARE PARTS
Valmistajan numero:   4.61313
44,99 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakerointi, iskunvaimennin S-TR STR-1207111
Valmistaja:   S-TR
Valmistajan numero:   STR-1207111
4,14 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Iskunvaimennin SACHS 350 814
Iskunvaimennin SACHS 350 814
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   350 814
114,67 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaimennuskumi, jousitus FEBI BILSTEIN 184534
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   184534
2,80 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jousipalje, ilmajousitus CONTINENTAL 4913 N P06
Valmistaja:   CONTITECH
Valmistajan numero:   4913 N P06
196,81 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Korjaussarja, vakaajatanko DT Spare Parts 3.96756
Korjaussarja, vakaajatanko DT Spare Parts 3.96756
Valmistaja:   DT SPARE PARTS
Valmistajan numero:   3.96756
37,96 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Iskunvaimennin MONROE F5011
Valmistaja:   MONROE
Valmistajan numero:   F5011
74,21 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakerointi, lehtijousi FEBI BILSTEIN 35321
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   35321
6,47 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Lehtijousi SCHOMACKER 26611200-S
Valmistaja:   SCHOMACKER
Valmistajan numero:   26611200-S
297,15 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskulujaplus 50,60 € suurikokoisten tavaroiden lisämaksu
2-4 arkipäivää
Holkki, jousiripustin FEBI BILSTEIN 02824
Holkki, jousiripustin FEBI BILSTEIN 02824
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   FE02824
8,68 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jousipalje, ilmajousitus CONTINENTAL 4882 N1 P25
Valmistaja:   CONTITECH
Valmistajan numero:   4882 N1 P25
236,26 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jousipalje, ilmajousitus CONTINENTAL 4884 N1 P26
Valmistaja:   CONTITECH
Valmistajan numero:   4884 N1 P26
236,29 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaimennuskumi, jousitus FEBI BILSTEIN 172384
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   172384
19,11 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakerointi, iskunvaimennin S-TR 120627
Laakerointi, iskunvaimennin S-TR 120627
Valmistaja:   S-TR
Valmistajan numero:   STR-120627
5,35 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Ajoneuvon osat

Alusta koostuu pääasiassa kahdesta osasta

- Jousitus
- Iskunvaimennin

Jousitus varmistaa, että akselit, joihin pyörät on kiinnitetty, voivat reagoida epätasaisuuksiin. Kun ajetaan esteen yli, jousi notkahtaa, ja kun ajetaan kuopan läpi, se venyy hieman. Vain murto-osa liikkeistä, jotka tieprofiili sanelee, saapuu ajoneuvon runkoon ja siten kuljettajaan, matkustajiin ja tavaroihin. Kuorma- ja pakettiautoissa käytetään yleensä kierrejousia etuakselilla ja lehtijousia taka-akselilla. Kierrejousien etuna on, että ne ovat erittäin kompakteja. Tämä tarkoittaa, että ne eivät häiritse ajoneuvon suunnittelua. Lehtijouset voidaan sen sijaan asentaa taka-akselille, jossa kuormatila aina sijaitsee. Ne ovat teknisesti hyvin yksinkertaisia ja luotettavia. Jotta ajoneuvo ei kuitenkaan keinuisi, iskunvaimennin hidastaa jousen liikettä. Iskunvaimentimet pehmentävät myös kovia iskuja - tästä johtuu niiden nimi. Iskunvaimentimia on saatavana kaasupaine- tai öljynpaineiskunvaimentimina. Öljynpaineisia iskunvaimentimia käytetään kuitenkin paljon harvemmin kuin kaasunpaineisia moduuleja. Kaasunpaineisissa iskunvaimentimissa paineistettu kaasu laajenee entisestään syöksyvän männän avulla. Kaasu muodostaa näin yhä suuremman vastapaineen, joka työntää iskunvaimentimen jälleen erilleen. Toinen tärkeä alustan moduuli on jousien kiinnitys. Tämä on pyörivä liitos jousijousen ja rungon välillä

Jousituksen viat

Jousitusjärjestelmä voi tulla huomattavaksi kolmella tavalla

- Rikkinäinen
jousi - Viallinen iskunvaimennin
- Viallinen jousilaakeri

Jousimurtuma on havaittavissa kovasta kolahduksesta. Ajoneuvo seisoo tällöin vinossa, ja sen pito tiellä on erittäin huono. Pahimmassa tapauksessa ajoneuvon pyörä hankaa pyöräkoteloa vasten. Rikkoutunut jousi on vika, joka tekee ajoneuvon liikennekelvottomaksi. Se on vietävä lähimpään korjaamoon nopeinta reittiä

Viallinen iskunvaimennin huomataan kolmella tavalla

- Kuriseva ääni upotettaessa
- Huono vaimennuskyky
- Vuotava öljy

Jos auto ponnahtaa pahasti jarrutettaessa ja saa erittäin epämiellyttävät ajo-ominaisuudet keskinopeuksissa, syy on yleensä iskunvaimentimissa. Silmämääräinen ja äänitarkastus paljastaa yleensä kaksi muuta oiretta. Iskunvaimentimia ei voi korjata, vaan ne voidaan ainoastaan vaihtaa uuteen osaan. Vialliset kuppikiinnikkeet havaitaan kovasta, jyrisevästä äänestä ajon aikana. Koputukset tuntuvat yleensä myös ohjauspyörässä. Viallinen jousilaakeri on myös korjattava mahdollisimman nopeasti. Suosittelemme kuitenkin aina kaikkien kuluvien osien täydellistä vaihtamista alustan korjauksen yhteydessä. Näin ajoneuvon kunto on määritetty uudeksi ja voit ajaa jälleen rauhassa kymmeniä tuhansia kilometrejä

Alustan korjaus

Pakettiauton taka-akselin alustan korjaaminen on yleensä hyvin yksinkertaista: ajoneuvo nostetaan ylös, kunnes takapyörät tulevat esiin. Sitten pyörät irrotetaan, ja pääset vapaasti käsiksi jousitukseen ja iskunvaimentimeen. Molemmat voidaan sitten helposti purkaa ja korvata uusilla osilla. Tilanne on täysin erilainen, kun etuakselin jousitus vaihdetaan. Tässä tapauksessa iskunvaimennin ja kierrejousi ovat yksi yksikkö, joka on asennettu esijännitettyyn tilaan. Näin ollen se on ensin kiristettävä asennettuna, ennen kuin se voidaan irrottaa. Tämä on vaarallista toimintaa, jota varten on välttämätöntä käyttää sopivaa työkalua - niin sanottua jousipuristinta. Itse asiassa useimmat vakavat onnettomuudet, joihin harrastajamekaanikot joutuvat, tapahtuvat juuri tässä vaiheessa. Onneksi jousipuristimia on nykyään saatavilla hyvin kohtuulliseen hintaan, joten kenenkään ei enää tarvitse altistaa itseään tälle vaaralle. Suosittelemme, että et koskaan vaihda vain yhtä viallista osaa. Ainakin akselikohtaisesti olisi aina vaihdettava kaikki kuluvat osat, jotka koostuvat iskunvaimentimista, jousituksesta ja jousilaakereista. Ihannetapauksessa kaikki neljä jousitusta olisi kuitenkin vaihdettava

Laatu on tärkeää

Jousituksen osia vaihdettaessa on erittäin tärkeää käyttää vain korkealaatuisia merkkituotteita. Monroe ja ATE ovat kaksi esimerkkiä hyvin menestyneistä yrityksistä tällä alalla. Käyttämällä erinomaista merkkilaatua suojaudut "ikäviltä yllätyksiltä". Näiltä merkkituotteilta voidaan odottaa haluttua suorituskykyä ja toivottua käyttöikää. Tuntemattomista lähteistä peräisin olevat alustan osat voivat sitä vastoin vioittua äkillisesti ja saattaa ajoneuvon vaaralliseen ajotilanteeseen.

Kaikki valmiina myymälässämme

Ota aikaa ja tutustu myymäläämme. Täältä löydät kaiken, mitä tarvitset pakettiautosi tai kuorma-autosi jousituksen korjaamiseen. Meillä on myös työkaluja ja tarvikkeita. Rekisteröidy tänään uudeksi asiakkaaksemme - odotamme innolla tapaamistamme.