- Pusty
- SAATAVUUS
- Valmistaja
- AL-KO (9)
- AUGER (427)
- BPART (36)
- BPW (99)
- C.E.I (3)
- CLAMP (1)
- CMG (2)
- CONTITECH (30)
- DT SPARE PARTS (171)
- EURORICAMBI (1)
- FEBER (14)
- FEBI BILSTEIN (388)
- JOST (3)
- KONI (5)
- KRONE (5)
- LEMA (135)
- LEMFÖRDER (10)
- LESJÖFORS (1)
- MAGNETI MARELLI (1)
- MAGNUM TECHNOLOGY (238)
- MEYLE (2)
- MFT (39)
- MONROE (283)
- PETERS (69)
- PHOENIX (7)
- PRIME RIDE (1)
- PROVIA (1)
- S-TR (530)
- SACHS (247)
- SAE-SMB (2)
- SAF (20)
- SCHMITZ (6)
- SCHNEEBICHLER (1)
- SCHOMACKER (243)
- SMILE (1)
- STABILUS (4)
- TEDGUM (2)
- TES (93)
- TRW (53)
- VANSTAR (1)
- WABCO (2)
- ZF (1)
- Hinta
Ajoneuvon jousitus – KUORMA-AUTOT
(löytyi 3187 tulosta)
Valmistaja: | DT SPARE PARTS |
Valmistajan numero: | 1.32521 |
Valmistaja: | CONTITECH |
Valmistajan numero: | 6641 N P01 |
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 184534 |
Valmistaja: | SCHOMACKER |
Valmistajan numero: | 98356240-S |
Valmistaja: | SCHOMACKER |
Valmistajan numero: | 98913245-S |
Ajoneuvon osat
Alusta koostuu pääasiassa kahdesta osasta
- Jousitus
- Iskunvaimennin
Jousitus varmistaa, että akselit, joihin pyörät on kiinnitetty, voivat reagoida epätasaisuuksiin. Kun ajetaan esteen yli, jousi notkahtaa, ja kun ajetaan kuopan läpi, se venyy hieman. Vain murto-osa liikkeistä, jotka tieprofiili sanelee, saapuu ajoneuvon runkoon ja siten kuljettajaan, matkustajiin ja tavaroihin. Kuorma- ja pakettiautoissa käytetään yleensä kierrejousia etuakselilla ja lehtijousia taka-akselilla. Kierrejousien etuna on, että ne ovat erittäin kompakteja. Tämä tarkoittaa, että ne eivät häiritse ajoneuvon suunnittelua. Lehtijouset voidaan sen sijaan asentaa taka-akselille, jossa kuormatila aina sijaitsee. Ne ovat teknisesti hyvin yksinkertaisia ja luotettavia. Jotta ajoneuvo ei kuitenkaan keinuisi, iskunvaimennin hidastaa jousen liikettä. Iskunvaimentimet pehmentävät myös kovia iskuja - tästä johtuu niiden nimi. Iskunvaimentimia on saatavana kaasupaine- tai öljynpaineiskunvaimentimina. Öljynpaineisia iskunvaimentimia käytetään kuitenkin paljon harvemmin kuin kaasunpaineisia moduuleja. Kaasunpaineisissa iskunvaimentimissa paineistettu kaasu laajenee entisestään syöksyvän männän avulla. Kaasu muodostaa näin yhä suuremman vastapaineen, joka työntää iskunvaimentimen jälleen erilleen. Toinen tärkeä alustan moduuli on jousien kiinnitys. Tämä on pyörivä liitos jousijousen ja rungon välillä
Jousituksen viat
Jousitusjärjestelmä voi tulla huomattavaksi kolmella tavalla
- Rikkinäinen
jousi
- Viallinen iskunvaimennin
- Viallinen jousilaakeri
Jousimurtuma on havaittavissa kovasta kolahduksesta. Ajoneuvo seisoo tällöin vinossa, ja sen pito tiellä on erittäin huono. Pahimmassa tapauksessa ajoneuvon pyörä hankaa pyöräkoteloa vasten. Rikkoutunut jousi on vika, joka tekee ajoneuvon liikennekelvottomaksi. Se on vietävä lähimpään korjaamoon nopeinta reittiä
Viallinen iskunvaimennin huomataan kolmella tavalla
- Kuriseva ääni upotettaessa
- Huono vaimennuskyky
- Vuotava öljy
Jos auto ponnahtaa pahasti jarrutettaessa ja saa erittäin epämiellyttävät ajo-ominaisuudet keskinopeuksissa, syy on yleensä iskunvaimentimissa. Silmämääräinen ja äänitarkastus paljastaa yleensä kaksi muuta oiretta. Iskunvaimentimia ei voi korjata, vaan ne voidaan ainoastaan vaihtaa uuteen osaan. Vialliset kuppikiinnikkeet havaitaan kovasta, jyrisevästä äänestä ajon aikana. Koputukset tuntuvat yleensä myös ohjauspyörässä. Viallinen jousilaakeri on myös korjattava mahdollisimman nopeasti. Suosittelemme kuitenkin aina kaikkien kuluvien osien täydellistä vaihtamista alustan korjauksen yhteydessä. Näin ajoneuvon kunto on määritetty uudeksi ja voit ajaa jälleen rauhassa kymmeniä tuhansia kilometrejä
Alustan korjaus
Pakettiauton taka-akselin alustan korjaaminen on yleensä hyvin yksinkertaista: ajoneuvo nostetaan ylös, kunnes takapyörät tulevat esiin. Sitten pyörät irrotetaan, ja pääset vapaasti käsiksi jousitukseen ja iskunvaimentimeen. Molemmat voidaan sitten helposti purkaa ja korvata uusilla osilla. Tilanne on täysin erilainen, kun etuakselin jousitus vaihdetaan. Tässä tapauksessa iskunvaimennin ja kierrejousi ovat yksi yksikkö, joka on asennettu esijännitettyyn tilaan. Näin ollen se on ensin kiristettävä asennettuna, ennen kuin se voidaan irrottaa. Tämä on vaarallista toimintaa, jota varten on välttämätöntä käyttää sopivaa työkalua - niin sanottua jousipuristinta. Itse asiassa useimmat vakavat onnettomuudet, joihin harrastajamekaanikot joutuvat, tapahtuvat juuri tässä vaiheessa. Onneksi jousipuristimia on nykyään saatavilla hyvin kohtuulliseen hintaan, joten kenenkään ei enää tarvitse altistaa itseään tälle vaaralle. Suosittelemme, että et koskaan vaihda vain yhtä viallista osaa. Ainakin akselikohtaisesti olisi aina vaihdettava kaikki kuluvat osat, jotka koostuvat iskunvaimentimista, jousituksesta ja jousilaakereista. Ihannetapauksessa kaikki neljä jousitusta olisi kuitenkin vaihdettava
Laatu on tärkeää
Jousituksen osia vaihdettaessa on erittäin tärkeää käyttää vain korkealaatuisia merkkituotteita. Monroe ja ATE ovat kaksi esimerkkiä hyvin menestyneistä yrityksistä tällä alalla. Käyttämällä erinomaista merkkilaatua suojaudut "ikäviltä yllätyksiltä". Näiltä merkkituotteilta voidaan odottaa haluttua suorituskykyä ja toivottua käyttöikää. Tuntemattomista lähteistä peräisin olevat alustan osat voivat sitä vastoin vioittua äkillisesti ja saattaa ajoneuvon vaaralliseen ajotilanteeseen.
Kaikki valmiina myymälässämme
Ota aikaa ja tutustu myymäläämme. Täältä löydät kaiken, mitä tarvitset pakettiautosi tai kuorma-autosi jousituksen korjaamiseen. Meillä on myös työkaluja ja tarvikkeita. Rekisteröidy tänään uudeksi asiakkaaksemme - odotamme innolla tapaamistamme.