- Pusty
- Hinta
ABS-anturit – Volvo – KUORMA-AUTOT
(löytyi 60 tulosta)
ABS-antureiden ansiosta lukkiutuneet pyörät ovat mennyttä aikaa. ABS-anturit tai pyörän nopeusanturit ovat tärkeä osa lukkiutumattomia jarruja ja muita autojen ajoturvallisuusjärjestelmiä.
Valmistaja: | TEXTAR |
Valmistajan numero: | 45035400 |
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 185322 |
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Valmistaja: | DELPHI |
Valmistajan numero: | SS20118 |
Valmistaja: | DELPHI |
Valmistajan numero: | SS20117 |
Valmistaja: | ATE |
Valmistajan numero: | 24.0711-6367.3 |
Valmistaja: | DELPHI |
Valmistajan numero: | SS20623 |
Valmistaja: | DELPHI |
Valmistajan numero: | SS20127 |
Valmistaja: | AUTLOG |
Valmistajan numero: | AS4161 |
Valmistaja: | ATE |
Valmistajan numero: | 24.0711-5241.3 |
Valmistaja: | AUTLOG |
Valmistajan numero: | AS4425 |
Valmistaja: | DELPHI |
Valmistajan numero: | SS20103 |
Valmistaja: | HERTH+BUSS JAKOPARTS |
Valmistajan numero: | J5915001 |
Onko autosi ABS-anturi viallinen? Tilaa uusi laadukas nopeusanturi Motointegratorin palkitusta verkkokaupasta. Alhaisten hintojen lisäksi Motointegrator vakuuttaa salamannopealla toimituksella. Uusi ABS-anturisi on kotonasi 2-4 arkipäivän kuluessa.
ABS-anturit - toiminta ja merkitys autossa
ABS-anturit toimivat auton lukkiutumattoman jarrujärjestelmän signaalinlähettiminä. Tämän tarkoituksena on ensisijaisesti estää pyörien lukkiutuminen jarrutettaessa. Samalla ABS varmistaa paremman ohjattavuuden, takaa suuremman ajoturvallisuuden, paremman ajodynamiikan ja enemmän ajomukavuutta. Lisäksi ABS mahdollistaa alhaisemman polttoaineenkulutuksen ja siten pienemmät CO2-päästöt.
Anturi mittaa pyörän nopeutta. Se välittää tämän signaalina ABS-ohjausyksikköön. Auton jokaisessa pyörässä on erillinen ABS-anturi. ABS-ohjausyksikkö arvioi pyörien nopeuden ja määrittää näin, kiihdytätkö vai jarrutatko autoa. Jos nopeus laskee äkillisesti tai dramaattisesti, järjestelmä säätelee jarrupaineita, jotta ajoneuvo ei lukkiudu ja pääse heilumaan esimerkiksi hätäjarrutuksen aikana. Jarrujärjestelmän hydraulista painetta säädetään vapauttamalla tai pumppaamalla jarrunestettä useita kertoja sekunnin kuluessa. Tämä johtaa "jarrutukseen", joka ilmenee jarrupolkimen nykimisenä.
Anturityypistä riippuen pyörän nopeusanturin määrittämiä tietoja ei lueta ja hyödynnetä ainoastaan ABS:ssä, vaan myös ESP (elektroninen vakausohjelma), käynnistysavustin ja jopa autosi navigointilaite käyttävät nopeussignaaleja.
Aktiiviset ja passiiviset ABS-anturit
Aktiiviset ja passiiviset pyörän nopeusanturit erotetaan toisistaan:
Passiiviset pyörän nopeusanturit
Passiiviset pyörän nopeusanturit lähettävät siniaaltomuotoisen indusoidun jännitesignaalin ohjausyksikköön noin 7 km/h: n nopeudesta. Tätä tarkoitusta varten käytetään anturihammaspyörää. Tätä tarkoitusta varten jarrulevyyn, jarrurumpuun, akseliin tai pyörän napaan asennetaan anturivaihde. Vaikka passiiviset pyörän nopeusanturit eivät tarvitse omaa virtalähdettä ja ovat erittäin kestäviä, ne eivät ole läheskään yhtä tarkkoja kuin aktiiviset nopeusanturit.
Aktiiviset pyörän nopeusanturit
Nykyaikaisiin autoihin asennetaan nykyään lähes yksinomaan aktiivisia pyörän nopeusantureita. Ne vaativat ulkoisen virtalähteen, mutta ovat paljon tarkempia, kevyempiä ja vähemmän herkkiä kuin passiiviset pyörän nopeusanturit. Aktiiviset nopeusanturit kestävät luotettavasti lämpötilanvaihtelut -40 °C:sta 150 °C:een sekä voimakkaat tärinät ja sähkömagneettiset häiriöt. Ne ovat myös korroosionkestäviä. Koska ne saavat signaalinsa magneettipulssigeneraattorista (pulssipyörästä), ne voivat havaita pyörän nopeuden, kunnes ajoneuvo pysähtyy, sekä pyörien pyörimissuunnan. Aktiivisten nopeusantureiden antamia tietoja käytetään ABS-, ESP- ja ASR-järjestelmissä sekä moottorin ja vaihteiston ohjauksessa ja navigointilaitteissa.
ABS-anturin viat
ABS-anturit kuluvat harvoin, koska ne sijaitsevat pyörän navassa. Korkeintaan ne on vaihdettava iän tai oikosulun vuoksi. Tämä voi johtua esimerkiksi veden tunkeutumisesta. Lika johtaa usein toimintahäiriöihin. Sama pätee impulssipyörässä oleviin vikoihin, jotka voivat johtua esimerkiksi ruostumisesta.
Viallisen ABS-anturin oireet
Jos ABS-anturissa on vika, vastaava merkkivalo syttyy kojelaudassa. Vaihtoehtoisesti vikamuistissa olevat virhekoodit ja ESP-järjestelmän valvontavalon syttyminen voivat viitata ABS-anturin vikaan. Jos ABS toimii myös normaalin jarrutuksen aikana, sinun on mentävä korjaamolle välittömästi. Jos autosi ABS-järjestelmä ei toimi kunnolla, sinun ja muiden tienkäyttäjien turvallisuus on vaarassa.
ABS-anturin vaihtaminen
ABS-anturin vaihtaminen on annettava erikoisliikkeen tai kokeneen mekaanikon tehtäväksi.
Koska jokaisessa autossa on neljä ABS-anturia, vikamuisti luetaan ensin korjaamolla viallisen anturin paikantamiseksi. Kaikkia antureita ei tarvitse vaihtaa, jos yksittäinen komponentti on viallinen.
Jos on selvää, missä viallinen anturi sijaitsee, seuraa silmämääräinen tarkastus. Tätä varten auto nostetaan nostolavalle ja pyörä irrotetaan. Jos kaapeli on rikki, se vaihdetaan; jos vika on itse anturissa, se vaihdetaan. Anturin korjaaminen ei yleensä kannata, koska varaosat ovat edullisia. Laadukkaat ABS-anturit maksavat keskimäärin 10-50 euroa. Jos anturi on kuitenkin integroitu pyöränlaakeriin, uuden anturin hinta on noin 180 euroa. Motointegratorilla tarjoamme OE-laatuisia ABS-antureita taatusti edulliseen hintaan. Osta varaosa verkossa Motointegratorista ja säästä korjaamon ostokustannuksissa. Kunkin anturin vaihtaminen kestää noin puolesta tunnista puoleentoista tuntiin, joten työkustannukset ovat noin 50-150 euroa.
ABS-anturin puhdistaminen
Jos toimintahäiriöt liittyvät vain voimakkaasti likaantuneeseen komponenttiin, se voidaan ehkä puhdistaa. Tähän tarvitaan erityisiä puhdistusaineita.
Osta ABS-antureita verkossa Motointegratorilta
Motointegratorin palkitusta verkkokaupasta löydät ABS-anturit tunnetuilta valmistajilta, kuten ATE, AUTLOG, BOSCH ja DELPHI. Valitse ajoneuvo, malli ja vuosimalli, niin näytetään autoosi sopivat ABS-anturit. Jos sinulla on kysyttävää pyörän nopeusantureista tai muista varaosista, ota rohkeasti yhteyttä asiantuntevaan asiakaspalveluumme. Motointegratorin laaja tuotevalikoima tarjoaa yli 5 miljoonaa varaosaa ja tarviketta kaikkiin automerkkeihin. Hyödy laajasta tuotemerkkien valikoimasta, nopeasta toimituksesta ja huippulaadusta.
ABS-varoitusvalo syttyy - mikä vaurio voi olla tämän takana?
ABS-varoitusvalo mittaristossa syttyy, kun ABS on kytketty pois päältä hätätilanteessa. Tämä tapahtuu, kun jossakin mainituista komponenteista on toimintahäiriö. Siksi ABS:n tarkistaminen alkaa yksinkertaisista komponenteista. Ensin on tarkistettava asiaankuuluvat sulakkeet, sitten itse jarrujärjestelmä.
Esimerkiksi, onko jarrunesteen taso oikea. Jos vikaa ei vieläkään löydy, tarkistetaan jarrupolkimen jarruvalokytkin. Sitten, jos sellainen on, sivuttaiskiihtyvyysanturi. Myös ABS-antureiden sähkökytkennöissä olevat viat on tarkistettava. Lisäksi nykyaikaisten ajoneuvojen vikamuisti voidaan lukea. Uuden sukupolven ajoneuvojen osalta viat kuvataan yksityiskohtaisesti.
Miten ABS-pyörän nopeusanturit testataan?
Aluksi käytettiin induktiivisia antureita (passiivisia antureita tai induktioantureita). Näihin syötetään jännite ABS-ohjausyksiköstä. Nykyaikaiset aktiiviset anturit on varustettu arviointielektroniikalla, ja ne välittävät tietonsa eri ohjausyksiköihin myös muihin prosesseihin vaikuttamiseksi. Näiden antureiden etuna on, että ne havaitsevat jopa hyvin hitaat pyörän nopeudet.
Ensin mainitun ABS-anturin tapauksessa anturi on sijoitettu hammaskehän yläpuolelle. Korkeat ja matalat kohdat johtavat kumpikin erilaiseen magneettikenttään, ja ohjausyksikkö johtaa pyörän liikkeen eri arvoista. Uudemmissa antureissa rengas on rakennettu magneeteista, joiden napojen suunnat ovat vuorotellen vastakkaiset, mistä nimi moninapainen rengas. Tämä rengas on usein integroitu pyöränlaakerin tiivistehuuliin, eli se ei ole enää avoimesti käytettävissä tai näkyvissä.
Induktiivisella anturilla jännite voidaan mitata, jos tiedot ovat tiedossa. Vaihtoehtoisesti oskilloskooppi voi näyttää tasaisen jännitteen optisesti. Vastusta (ohmia) ei saa mitata aktiivisella anturilla, koska se voi vahingoittaa sisäistä elektroniikkaa. Siksi sähköiset arvot on tunnettava mittausta varten.
Hall-anturin vikamuisti voidaan kuitenkin yleensä lukea. Lisäksi pyörän nopeudet voidaan tarkistaa jarrutestipenkissä. Etenkin vanhemmissa järjestelmissä anturi voi olla myös likainen. Myös ketjupyörä voi olla likainen tai jopa vaurioitunut. Sen vuoksi anturit ja hammasrattaat on puhdistettava, minkä jälkeen virheilmoitus on tarkistettava uudelleen. Hyvin usein syynä on vika sähköisten signaalien siirrossa, esimerkiksi huono kosketus ABS-anturin johtosarjan pistokkeessa tai suora kaapelin katkeaminen.
Miten vikamuisti voidaan tyhjentää?
Uudempien ajoneuvojen vikamuistin lukemiseen ja poistamiseen tarvitaan vianmäärityslaite. Joissakin tapauksissa kaikki toiminnot eivät ole mahdollisia halvoilla laitteilla, joita voi ostaa kaupoista. Usein vain lukeminen on mahdollista, mutta poistaminen ei. Siksi on käytettävä valtuutetun korjaamon käyttämää vianmääritysjärjestelmää (OBD tai OBD II; jälkimmäinen 1990-luvun puolivälistä lähtien). Vikamuisti arvioidaan, vaurio korjataan, vikamuisti poistetaan. Koeajo suoritetaan sen selvittämiseksi, voidaanko vika edelleen toistaa.
Mitä eroa on 3-kanavaisen ja 4-kanavaisen ABS-järjestelmän välillä?
ABS-periaate keksittiin 1900-luvun alussa, ja sitä on käytetty lentokoneissa 1950-luvulta lähtien. Se perustui kuitenkin edelleen periaatteeseen, joka ei soveltunut maantieajoneuvoihin. Vasta Mercedes-Benzin yhdessä Boschin kanssa tekemä kehitystyö johti nykyisin käytössä olevaan ABS-järjestelmään. Järjestelmä otettiin käyttöön vuonna 1978, ja sitä käytettiin ensimmäisen kerran W 116 S-luokassa. Vasta 1990-luvulla järjestelmä, joka oli viidennessä kehitysvaiheessaan vuodesta 1978 lähtien, vakiintui hiljalleen muiden valmistajien käyttöön.
Tuolloin kummassakin etupyörässä oli anturi ja taka-akselilla oli yhteinen anturi molemmille takapyörille. Signaali vastaanotettiin tasauspyörästön tai vetoakselien (akselien) kautta. Tämä järjestelmä on 3-kanavainen ABS. Nykyaikaiset ABS-järjestelmät on varustettu ABS-anturilla kaikissa neljässä pyörässä, joten niistä käytetään nimitystä 4-kanavainen ABS.
Onko mahdollista ajaa ilman ABS-järjestelmää tai ABS-valon palaessa?
Kyllä, ajoneuvolla voi tietenkin liikkua normaalisti, kun lukkiutumattoman jarrujärjestelmän varoitusvalo palaa. ABS-järjestelmässä ei voi olla toimintahäiriöitä ajon tai jarrutuksen aikana. Tämä johtuu siitä, että heti kun jossakin järjestelmässä ilmenee määriteltyjen ominaiskaavioiden ulkopuolisia tietoja, ohjausyksikkö suorittaa välittömästi hätäpysäytyksen. Toisin sanoen ABS-järjestelmä kytkeytyy välittömästi pois päältä pienimmästäkin epäsäännöllisyydestä. Ajoneuvo on tällöin käytännössä tiellä ilman ABS-järjestelmää.
ABS-järjestelmän oikeudelliset näkökohdat
Vuodesta 2004 lähtien autonvalmistajat ovat velvoittaneet itsensä asentamaan ABS-järjestelmän jokaiseen ajoneuvoon; viimeistään kyseisestä vuodesta lähtien se ei ole enää ollut lisämaksullinen lisävaruste. Vuodesta 2017 lähtien ABS on ollut pakollinen moottoripyörissä. ESP ja rengaspaineiden valvontajärjestelmä (TPMS) ovat olleet pakollisia autoissa vuodesta 2014 lähtien. Syttynyt ABS-valo on merkittävä vika teknisessä pääkatsastuksessa, ja tarra evätään.
Ajaminen ABS-valon palaessa pitäisi siis johtaa sinut luotettuun korjaamoon. Lisäksi sinun on oltava tietoinen siitä, että niin kauan kuin ajat ilman ABS-avustinta, pyörät voivat lukkiutua hätäjarrutuksen aikana ja ajoneuvo voi näin ollen pyörähtää ulos. Ajoneuvosta riippuen, jos ESP on myös käytössä, ABS:n vika voi heikentää myös tätä toimintoa.