- Pusty
Sylinteriputket – KUORMA-AUTOT
(löytyi 70 tulosta)
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Sylinteriputket.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- FSO
- GAZ
- GEO
- GMC
- Great Wall
- Honda
- Hummer
- Hyundai
- Infiniti
- Innocenti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- KIA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Plymouth
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Renault Trucks
- Rover
- Saab
- Seat
- Sevic
- Skoda
- Smart
- Ssangyong
- Steyr
- Subaru
- Suzuki
- Tata
- Tesla
- Toyota
- Trabant
- UAZ
- Volvo
- VW
- Wartburg
- Zastava
- ZAZ
- ZIL
Mitä ovat sylinteriputket?
Sylinteriputki (myös: männän holkki, männän vaippa) on osa moottorilohkoa. Sen tehtävänä on sovittaa mäntä sen ylös- ja alaspäin suuntautuviin liikkeisiin. Yhdessä sylinterikannen kanssa se muodostaa palotilan kanssa yhden moottorin tärkeimmistä alueista. Sylinteriputkien toinen tehtävä on suojata moottorilohkoa kulumiselta. Mäntien liike aiheuttaa kitkaa, joka edistää kulumista.
Sylinteriputken materiaali: Mistä se on valmistettu?
Sylinteriputket on valmistettu valuraudasta. Tämän korkealaatuisen materiaalin ansiosta ne ovat erittäin kulutusta kestäviä ja niiden käyttöikä on pidempi kuin tavanomaisten sylintereiden.
Sylinteriputket on myös varustettu parannetulla alumiini-piiniseospinnoitteella. Se levitetään valurautaputkeen erityisellä menetelmällä. Tällä sylinteriputken vaihtoehdolla on useita etuja:
- huomattavasti parempi vakaus ja kestävyys
- vahvempi tarttuvuus
- usein alhaisempi öljynkulutus ja alhaisemmat CO2-päästöt
- oft höhere Motorleistung
märkä, valettu tai kuiva sylinteriputki
Riippuen siitä, miten ne on integroitu moottorilohkoon, sylinteriputkia on erilaisia tyyppejä:
- Märät männänholkit: Nämä holkit asetetaan niin, että ne ovat moottorin jäähdytysnesteessä. Tällä suoralla kosketuksella on erityisen suuri jäähdytysvaikutus. Suuren, 7-15 mm:n seinämäpaksuuden ansiosta ne ovat erittäin vakaita. Samalla ne on helppo vaihtaa. Tiivistäminen on kuitenkin haasteellista, sillä moottoriöljyn ja jäähdytysnesteen on pysyttävä erillään toisistaan. Moottorilohko ei ole yhtä vakaa märillä sylinteriputkilla. Samalla sylinterikannen tiivisteen vaurioitumisriski on suurempi kuin muissa vaihtoehdoissa.
- Kuivat putket: Kuivien putkien osalta ei tarvita lisätiivistystä, koska ne eivät ole suoraan kosketuksissa moottorin jäähdytysnesteen kanssa. Sylinteriputken materiaali on vain muutaman millimetrin paksuista ja se on joko kutistekääritty tai valettu. Tämän ansiosta ne ovat erityisen tarkkoja ja taloudellisia valmistaa. Niitä on kuitenkin vaikea käyttää, ja siksi niiden vaihtaminen on vaikeaa muille kuin ammattilaisille. Kuivien putkien ansiosta moottorilohko on kokonaisuudessaan vakaampi, mutta niitä on vaikea jäähdyttää.
- Valetut männänholkit: Kuivan putken muotona valettu versio tarjoaa korkean kulutuskestävyyden. Se sopii erityisen tarkasti, on helposti jäähdytettävissä ja takaa korkean vakauden moottorilohkossa. Suurin haittapuoli on kuitenkin se, että valettuja sylinteriputkia ei voi vaihtaa. Ne ovat alttiimpia halkeamille moottorilohkossa.
On myös moottorilohkoja, joihin ei ole asennettu lainkaan sylinteriputkia. Ne on päällystetty erityisellä pinnoitteella, jolla minimoidaan palotilassa syntyvän kitkan aiheuttama kuluminen. Tämän vaihtoehdon etuna on, että moottori painaa vähemmän ja voidaan rakentaa kompaktimmin pienemmän tilantarpeen vuoksi.
Sylinteriputken kuluminen: milloin varaosat vaihdetaan?
On kaksi perustapausta, joissa sylinteriputket kannattaa tai voi vaihtaa:
- Kuluminen: Palotilassa vallitsevan suuren kitkan vuoksi on normaalia, että sylinterinputket kuluvat ennemmin tai myöhemmin. Tällöin ne korvataan samanlaisilla männänholkeilla. Jos männänholkit ovat täysin viallisia (esim. sylinterinholkin kavitaation vuoksi), moottorin korjaamaton vaurioituminen on todennäköistä, koska pahimmassa tapauksessa vesi voi päästä palotilaan ja vaurioittaa komponentteja.
- Optimointi: Jos sylinteriputket kuluvat liian usein, voit asentaa optimoidut männänholkit. Ne kestävät pidempään erityisen lujan seoksen ansiosta. Tätä optimointia suositellaan ajoneuvoihin, joita käytetään usein tyhjäkäynnillä tai pääasiassa lyhyillä matkoilla. Se on järkevää myös, jos on käytetty huonoja polttoaineita, huoltovälejä ei ole noudatettu tai moottorin suorituskykyä on optimoitu valtavasti.
Mitä sylinteriputkia valittaessa on otettava huomioon?
Jos haluat vaihtaa sylinteriputken, varmista, että hankit juuri oikean mallin. Muuten on olemassa vaara, että moottori ei enää toimi oikein. On myös olemassa vaara, että valmistajan takuu raukeaa, jos vahinkoa tapahtuu. Varmista, että valittu vaippa ei vain sovi mittojensa puolesta, vaan se on myös hyväksytty ajoneuvolle ja moottorille.
Varmistaaksesi, että sylinteriputki sopii oikein, tarvitset seuraavat mitat:
- putken kaulus (putken halkaisija)
- putken korkeus
- nipun istuimen syvyys
Jos haluat asentaa parannetut sylinteriputket, on parasta käyttää niitä sarjana ajoneuvoon sopivien mäntien ja kiertokankien kanssa. Näin varmistetaan, että varaosat ovat yhteensopivia keskenään ja että moottori toimii jatkossa moitteettomasti.
Vinkki: Tilaa sylinteriputket verkossa Motointegratorilta. Noin 5 miljoonasta varaosasta ja tarvikkeesta voit helposti valita oikeat ajoneuvon osat jokaiseen automerkkiin ajoneuvohaun avulla..
Tilaa sylinteriputket verkosta: Motointegrator
Hyödy Motointegratorin laajasta tuotevalikoimasta. Täältä voit ostaa sylinteriputkia Simsonilta ja muilta merkkivalmistajilta verkossa. Voit luottaa yksinkertaiseen valintaan koon tai merkin mukaan, salamannopeaan toimitukseen ja erittäin korkeaan asiakastyytyväisyyteen. Onko kysyttävää? Ota rohkeasti yhteyttä kokeneeseen asiakaspalvelutiimiimme.