-3% jousituksesta

Ruiskutussuuttimet – KUORMA-AUTOT

(löytyi 148 tulosta)

Varaosat LEMFÖRDER
Sijoituskriteerit
Korjaussarja, ruiskutussuutin DELPHI L215PBC
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   L215PBC
59,12 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ruiskutussuutin BOSCH 0 433 171 584
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 433 171 584
43,10 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ruiskutussuutin DAXTONE DTX-420-385
Valmistaja:   DAXTONE
Valmistajan numero:   DTX-420-385
398,40 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Annostelumoduuli, urearuiskutus BOSCH 0 444 063 001
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 444 063 001
471,38 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Annostelumoduuli, ureainjektio DINEX 2AT002
Valmistaja:   DINEX
Valmistajan numero:   2AT002
120,78 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
DeNOx-annostelumoduuli PETERS 039.320-00
Valmistaja:   PETERS
Valmistajan numero:   039.320-00
460,04 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ruiskutusventtiili DAXTONE DTX-420-388
Valmistaja:   DAXTONE
Valmistajan numero:   DTX-420-388
438,18 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ruiskutusventtiili DAXTONE DTX-420-001
Valmistaja:   DAXTONE
Valmistajan numero:   DTX-420-001
438,18 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ruiskutussuutin DAXTONE DTX-420-295
Valmistaja:   DAXTONE
Valmistajan numero:   DTX-420-295
398,40 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ruiskutussuutin DAXTONE DTX-420-387
Valmistaja:   DAXTONE
Valmistajan numero:   DTX-420-387
438,18 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ruiskutusventtiili DAXTONE DTX-420-306
Valmistaja:   DAXTONE
Valmistajan numero:   DTX-420-306
438,18 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ruiskutussuutin BOSCH 0 433 171 959
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 433 171 959
44,26 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ruiskutussuutin DELPHI L222PBC
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   L222PBC
56,59 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pumppu-suutin-suutin DELPHI DELL209PBC
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   DELL209PBC
65,93 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ruiskutussuutin BOSCH 0 433 171 575
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 433 171 575
38,96 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Miten tunnistat viallisen ruiskutussuuttimen, milloin on järkevää puhdistaa tai vaihtaa ruiskutussuuttimet ja yleiskatsaus kustannuksiin - tämän saat selville täältä. Ensin selvitämme kuitenkin injektoreiden rakenteen, toiminnan ja eri tyypit.

Kuorma-auton injektorit: tyypit, rakenne ja toiminta

Ruiskutussuuttimia on kahta tyyppiä: imusarjan ruiskutus ja suoraruiskutus. Ero on siinä, mihin ruiskut syöttävät polttoaineen. Imusarjan ruiskutuksessa polttoaine sumutetaan poistokanavassa. Suoraruiskutuksessa ruiskutin ruiskuttaa polttoaineen suoraan sylinteriin. Nykyaikaisissa ajoneuvoissa ruiskutusta säädellään elektronisesti moottorin ohjausyksikön kautta, mikä takaa huomattavasti alhaisemman polttoaineenkulutuksen. Lisäksi kuorma-auton injektorit tuottavat puhtaan palamisen. Tämä vähentää ympäristön saastumista.

Polttoaineen ruiskutuslaite toimii seuraavasti: Säiliössä oleva paineistettu polttoaine syötetään suuttimeen korkeapaineyhteen kautta. Moottorin ohjausyksikkö aktivoi magneettikelan, joka avaa neulaventtiilin (sumuttimen). Heti kun moottorinohjauksen sähköimpulssi lakkaa, ruiskutuslaite sulkeutuu uudelleen. Tämä prosessi kestää keskimäärin 1,5-6 millisekuntia.

Useimmissa kuorma-autojen moottoreissa niin sanottu Common Rail -ruiskutusjärjestelmä varmistaa polttoainetta säästävän palamisen. Toinen nimi tälle järjestelmälle on varastointi-injektio, mikä selittää osittain sen toiminnan. Common rail -ruiskutuksessa korkeapainepumppu nostaa polttoaineen erittäin korkealle painetasolle. Nykyaikaisissa dieselmoottoreissa tämä on jopa 2500 baaria. Paineen tuottaminen ja ruiskutusprosessi erotetaan tässä toisistaan. Tämä tarkoittaa, että moottorin yhden käyttösyklin aikana voidaan suorittaa useita ruiskutuksia. Moottori toimii hiljaisemmin, polttoaineenkulutus ja pakokaasujen epäpuhtauspitoisuus vähenevät entisestään.

Viallinen injektori kuorma-autossa - syyt ja merkit

Viallinen injektori johtuu yleensä polttoaineen saastumisesta. Tämä johtuu usein likaisesta polttoainesuodattimesta. Pienimmätkin likahiukkaset riittävät vaikuttamaan negatiivisesti injektorin suorituskykyyn. Lisäksi erityisesti suoraruiskutussuuttimet altistuvat äärimmäisille olosuhteille (paine ja kuumuus). Jos neulaventtiili on likainen, sumutus on riittämätöntä. Tämän seurauksena männät vaurioituvat, mikä voi johtaa moottorin täydelliseen vaurioitumiseen. Muita syitä ruiskutussuuttimien rikkoutumiseen ovat muun muassa hauraat kaapeliliitännät, lisäaineiden aiheuttamat kerrostumat ja solenoidikäämien oikosulut.

Viallisen ruiskutussuuttimen merkit ovat alkuvaiheessa tuskin havaittavissa, mutta ne tulevat ajan myötä selvemmiksi.

Näihin kuuluvat:

- Suurempi polttoaineen kulutus

- Huonommat pakokaasuarvot

- Aloitusvaikeudet

- Moottorin tehon vähentäminen

- Epävakaa tyhjäkäynti

- Vilkkuva moottorin tarkastusvalo

- Moottorin koputus

- Virheellinen sytytys

Tärkeää: Motointegratorin mekatroniikka-insinöörit kehottavat käymään korjaamolla pienimmästäkin viallisesta injektorista. Jos jätät nämä merkit huomiotta ja jatkat ajamista rikkinäisen ruiskun kanssa, korjauskustannukset voivat olla erittäin korkeat.

Puhdista ruiskut vai vaihda uudet ruiskut?

Kuorma-auton ruiskutussuuttimien puhdistaminen johtaa usein haluttuun tulokseen. Jos puhdistat ruiskut itse, sinun on käytettävä erityisiä ruiskujen puhdistusaineita. Nämä lisäaineet saavat saostumat liukenemaan. Varmista kuitenkin ruiskunpuhdistusainetta ostaessasi, että se sopii ajoneuvoosi. Koska lisäaine sekoitetaan suoraan polttoaineeseen, muut auton osat voivat vahingoittua. Injektorin puhdistus ultraäänihauteessa on paljon tehokkaampaa. Tätä varten kuorma-auton injektorit on irrotettava ja purettava, mikä puolestaan edellyttää tiettyä asiantuntemusta. Varmuuden vuoksi suosittelemme injektorin ammattimaista puhdistusta.

Tosiasia on, että injektorin puhdistaminen on paljon halvempaa kuin uuden ostaminen. Puhdistus maksaa karkeasti ottaen 30-100 euroa ruiskua kohti. Määrä riippuu injektorin tyypistä. Lisäksi veloitetaan myös työtunnit. Etenkin dieselmoottoreissa ruiskutussuuttimien purkaminen on monimutkainen ja vaikea toimenpide, jota ei pitäisi tehdä ilman erikoisosaamista. Ruiskut ovat erittäin tiukkoja, ja ne voidaan irrottaa vain erikoistyökaluilla. Voi käydä niin, että injektoreita ei saada irti ja ne tuhoutuvat toimenpiteen aikana.

Vaikeissa tapauksissa et siis voi välttää kuorma-autosi ruiskutussuuttimien vaihtamista. Riippuen siitä, mitkä ruiskut on asennettu kuorma-autoosi, joudut kaivamaan syvälle taskuusi uusien varaosien hankkimiseksi. Paitsi tietenkin, jos tilaat uudet kuorma-auton ruiskut verkkokaupastamme. Täällä voit hyötyä hinnoista, jotka ovat paljon alle huippuluokan ruiskutussuuttimien markkina-arvon.