- Pusty
- SAATAVUUS
- Valmistaja
- AUGER (3)
- BALDWIN (1)
- BOSCH (50)
- BOSS (18)
- BPART (3)
- CARRIER (1)
- CMG (3)
- CZM (2)
- DONALDSON (39)
- DONALDSON OFF (22)
- DT SPARE PARTS (22)
- EBERSPACHER HEATING (2)
- FEBI BILSTEIN (26)
- FILTRON (62)
- FLEETGUARD (41)
- HENGST FILTER (132)
- LEMA (1)
- MAHLE (51)
- MANN-FILTER (141)
- PIUSI (1)
- PURFLUX (1)
- PURRO (87)
- RACOR (21)
- SCHMITZ (1)
- SEPAR (4)
- SF (4)
- SOFIMA (3)
- THERMO KING (3)
- UFI (10)
- WIX FILTERS (45)
- Hinta
Polttoainesuodattimet – KUORMA-AUTOT
(löytyi 800 tulosta)
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 174262 |
Valmistaja: | MANN-FILTER |
Valmistajan numero: | WK 9047 |
Valmistaja: | DT SPARE PARTS |
Valmistajan numero: | 2.12316 |
Valmistaja: | DT SPARE PARTS |
Valmistajan numero: | 2.12330 |
Valmistaja: | BOSCH |
Valmistajan numero: | 1 457 434 421 |
Valmistaja: | HENGST FILTER |
Valmistajan numero: | H17WK04 |
Valmistaja: | DT SPARE PARTS |
Valmistajan numero: | 1.12265 |
Valmistaja: | WIX FILTERS |
Valmistajan numero: | 3421606WIX |
Valmistaja: | WIX FILTERS |
Valmistajan numero: | 3424632WIX |
Mitkä ovat kuorma-autojen polttoainesuodattimien tehtävät?
Kuorma-autojen polttoainesuodattimet suodattavat polttoaineen. Tämä tarkoittaa, että suodatin suojaa ruiskutusjärjestelmiä dieselin tukkeutumiselta tai vaurioitumiselta. Tämä voi johtua huoltoasemien säiliöissä olevista saostumista, mutta myös ajoneuvon säiliössä olevista saostumista.
Vaikka saastunut polttoaine on Euroopassa epätodennäköisempää, on suositeltavaa käyttää kuorma-autossa polttoainesuodatinta. Tämä johtuu siitä, että ruiskutusjärjestelmät ja kaasuttimet reagoivat herkästi korkeaan paineeseen. Kondensaatio voi syövyttää ruiskutusjärjestelmää. Ajoneuvon polttoainesäiliössä tapahtuu tiivistymistä. Ilman suodatinta lika voi tunkeutua pieniin reikiin ja aiheuttaa tukoksia.
Polttoainesuodattimia on erityyppisiä:
- Spin-on polttoainesuodatin
- Vaihdettava polttoainesuodatin koteloineen
- Rivipolttoainesuodatin
- Inline-suodattimet
Erilaiset kuorma-autojen polttoainesuodattimet
Tarvittavan kuorma-auton polttoainesuodattimen tyyppi riippuu käyttövoimasta. Koska kuorma-autot eivät kuitenkaan juuri koskaan käytä bensiiniä, tällaisia suodattimia on vain henkilöautoissa. Yleensä kuorma-autot käyttävät dieseliä. Dieselsuodattimissa on kalvo, joka erottaa veden lämmitysjärjestelmästä. Tämä säilyttää öljytuotteen viskositeetin alhaisissa lämpötiloissa.
Lisäksi on tärkeää kiinnittää huomiota suodatusasteeseen. Kun käytetään suodatinta pintapuhdistukseen, kuorma-auton polttoainesuodatin poistaa runsaasti likaa. Näiden suodattimien pitkä käyttöikä on 60 000-100 000 kilometriä. Jos taas kuorma-autojen polttoainesuodattimia käytetään hienopuhdistukseen, pienetkin epäpuhtaudet ovat pian mennyttä aikaa.
Kuorma-autojen polttoainesuodattimia on saatavana erilaisissa koteloissa:
- Muovi - korroosionkestävä
- Metalli - erittäin hyvä lämmönjohtavuus
Hyvien kuorma-autojen polttoainesuodattimien ominaisuudet
Hyvät kuorma-autojen polttoainesuodattimet kestävät muun muassa luotettavasti aggressiivista suodatinainetta. Lisäksi nykyaikaiset suodatinmuunnokset pisteet tarkalla polttoaineen ruiskutustasolla. Lisäksi hyvät dieselsuodattimet kestävät lämpötiloja -40-100 celsiusastetta. Niillä on myös jatkuva virtausnopeus.
Lisäksi hyvät suodattimet lisäävät turvallisuutta onnettomuuden aikana. Tämä johtuu siitä, että ne estävät polttoaineen vuotamisen ulos.
Mitä voin tehdä, jos kuorma-auton polttoainesuodatin on viallinen?
Aika ajoin polttoainesuodattimen voi odottaa rikkoutuvan tai tukkeutuvan. Näitä ilmiöitä esiintyy, kun polttoaine on huonolaatuista. Mutta myös oman huolimattomuutesi vuoksi, esimerkiksi ajamalla kesädieselillä talvikuukausina tai käyttämällä talvidieseliä kesällä. Lisäksi muun muassa kotelo voi vaurioitua:
- liikenneonnettomuudessa
- korroosion kautta
Miten tunnistan vian?
Jos kuorma-auton polttoainesuodattimen kotelo on läpikuultava, voit tehdä silmämääräisen tarkastuksen. Jos täyteaine muuttuu tummanruskeaksi, suodatin on vaihdettava. Sama pätee, jos nesteessä on sakkaa.
Jos polttoaineen kulutus kasvaa tai moottorin suorituskyky heikkenee tasaisesti, syynä voi olla viallinen dieselsuodatin. Lisäksi vuodot aiheuttavat erityistä hajua matkustamossa. Jos havaitset tällaisia muutoksia, tarkista tuote välittömästi. Vuoto voidaan havaita helposti paljain silmin.
Milloin kuorma-auton polttoainesuodattimet on vaihdettava?
Koska ajoneuvon säiliöön muodostuu kondenssivettä, kuorma-auton polttoainesuodattimet on ehdottomasti vaihdettava säännöllisesti. Näin vältät ruiskutusjärjestelmien vaurioitumisen ja samalla vältät korjaukseen liittyvät seisokkiajat.
Kuorma-auton tukkeutuneet polttoainesuodattimet vaikuttavat kielteisesti moottorin suorituskykyyn. Jos kuorma-auto ei enää vedä, tämä näkökohta voidaan monissa tapauksissa poistaa vaihtamalla polttoainesuodattimet. Näin voidaan välttää kallis käynti korjaamolla.
Jos kuorma-autossa on bensiinimoottori, bensiinisuodatin on vaihdettava noin 60 000-80 000 ajokilometrin jälkeen. Dieselsuodattimet on vaihdettava 10 000-20 000 kilometrin jälkeen.
Kun vaihdat polttoainesuodattimen, varmista, että viallinen suodatin hävitetään asianmukaisesti. Jos sinulla on vähemmän kokemusta, anna ammattitaitoisten mekaanikkojen asentaa uusi osa korjaamolla.
Osta kuorma-auton polttoainesuodatin verkossa Motointegratorilta edullisesti
Talvella alhaisissa lämpötiloissa parafiinihiukkaset tukkivat usein kuorma-auton polttoainesuodattimen. Tästä syystä on suositeltavaa pitää mukana varasuodatinta.
Tykkäätkö ostaa verkossa ja säästää itsesi matkalta lähimpään autokauppaan? Silloin Motointegratorin verkkokauppa on oikea paikka sinulle. Koska täältä voit tilata kuorma-auton polttoainesuodattimet mukavasti autojen varaosien jälleenmyyjältä kaikenlaisiin autoihin. Nauti tästä erityisestä mukavuudesta ja hyödy samalla huippulaadusta sekä luotettavasta asiakaspalvelusta.
Toimitamme tilaamasi osat yleensä 2-4 arkipäivän kuluessa. Jos vastoin odotuksia et pidä tuotteesta yhtä paljon tai olet vahingossa tilannut väärän auton osan, käytä ilmaista palautuspalveluamme.