- Pusty
- SAATAVUUS
- Valmistaja
- AUGER (1)
- BOSCH (55)
- BOSS (5)
- BPART (3)
- CARRIER (6)
- DONALDSON (23)
- DONALDSON OFF (36)
- DT SPARE PARTS (7)
- ELRING (1)
- FEBI BILSTEIN (7)
- FILTRON (64)
- FLEETGUARD (20)
- GUDEPOL (1)
- HENGST FILTER (106)
- KNORRBREMSE (1)
- KOLBENSCHMIDT (1)
- LEMA (2)
- MAHLE (30)
- MANN-FILTER (108)
- PURRO (62)
- SCHMITZ (1)
- SF (3)
- THERMO KING (3)
- UFI (1)
- VADEN ORIGINAL (1)
- VOITH (2)
- WIX FILTERS (17)
- Hinta
Öljynsuodattimet – KUORMA-AUTOT
(löytyi 567 tulosta)
Valmistaja: | LEMA |
Valmistajan numero: | 23805.14 |
Valmistaja: | MANN-FILTER |
Valmistajan numero: | WP 12 300 |
Valmistaja: | MANN-FILTER |
Valmistajan numero: | W 1140/2 |
Valmistaja: | MANN-FILTER |
Valmistajan numero: | H 12 110/2 x |
Valmistaja: | MANN-FILTER |
Valmistajan numero: | H 12 110/3 |
Valmistaja: | MANN-FILTER |
Valmistajan numero: | W 950/13 |
Valmistaja: | MANN-FILTER |
Valmistajan numero: | W 1170 |
Valmistaja: | HENGST FILTER |
Valmistajan numero: | E830H D366 |
Valmistaja: | HENGST FILTER |
Valmistajan numero: | H17W24 |
Valmistaja: | HENGST FILTER |
Valmistajan numero: | E423H D147 |
Kuorma-autojen öljynsuodattimien tyypit
Kuorma-autoihin asennetaan erityyppisiä öljynsuodattimia. Ne voidaan erottaa toisistaan sen perusteella, miten moottoriöljy puhdistetaan:
- Kuorma-autojen mekaaniset öljynsuodattimet: Puhdistusvaikutus perustuu puhtaasti siihen, että saastunut öljy kulkee suodattimen läpi ja suuremmat hiukkaset jäävät sen silmiin. Kuorma-autojen mekaaniset öljynsuodattimet on usein valmistettu paperista. Niitä voidaan myös vahvistaa metalliverkolla.
- Sedimentaatioon perustuva öljynsuodatin:Kuorma-auton öljynsuodatin sijaitsee säiliössä. Leijuvat hiukkaset kulkevat säiliön läpi ja laskeutuvat suodattimeen painovoiman avulla.
- Keskipakovoimaan perustuva öljynsuodatin: Nämä erityiset öljynsuodattimet on varustettu roottorilla. Sitä pyörittää sen läpi virtaava öljy. Keskipakovoimat auttavat varmistamaan, että epäpuhtaudet laskeutuvat roottorin sisäseinämään.
Kuorma-autojen öljynsuodattimet voidaan erottaa toisistaan myös sen mukaan, onko koko suodatin koteloineen vaihdettava vai voidaanko patruuna (suodatinelementti) vaihtaa erikseen.
Missä kuorma-auton öljynsuodatin sijaitsee ajoneuvossa?
Kuorma-auton öljynsuodatinkotelo sijaitsee ajoneuvosi öljypohjan yläpuolella. Se sisältää kuorma-auton öljynsuodattimen, jonka läpi mahdollisesti saastunut öljy ohjataan ja suodatetaan.
Voiko öljynsuodattimen vaihtaa kuorma-autoon tyhjentämättä öljyä?
Se, voiko kuorma-auton öljynsuodattimen vaihtaa tyhjentämättä öljyä, vaihtelee suuresti rakenteen mukaan. Kuorma-auton öljynsuodatinkotelo on usein järjestetty siten, että se voidaan helposti avata ja poistaa suodatin. Jos järjestelmässä on kuitenkin vielä öljyä, on odotettava, että öljyä valuu jonkin verran ulos. Aseta siksi aina ämpäri alle keräämään tämä. Lisää se sitten takaisin kiertoon tai täytä se samalla määrällä tuoretta moottoriöljyä hävikin korvaamiseksi.
Milloin kuorma-autojen öljynsuodattimet on vaihdettava?
Suodattimet imevät toiminnastaan riippuen likaa ja hiukkasia, jotka olivat aiemmin moottoriöljyssä. Nämä voivat tukkia suodattimen. Pahimmassa tapauksessa moottori ei saa enää öljyä - seurauksena on moottorivaurio. Siksi on järkevää vaihtaa kuorma-auton öljynsuodatin säännöllisesti. Valmistajat määräävät suodattimen vaihtamisen tietyin väliajoin. Nämä vaihtelevat ajoneuvon ja merkin mukaan, ja ne löytyvät huoltokirjan huoltoväleistä.
Aikaisemmin 10 000-15 000 kilometrin huoltovälit eivät olleet harvinaisia. Laadukkaiden materiaalien ja nykyaikaisen tekniikan ansiosta näitä huoltovälejä on kuitenkin mahdollista pidentää huomattavasti. Kuorma-auton öljynsuodatin on usein vaihdettava vasta 30 000 kilometrin jälkeen tai myöhemmin.
Mitä tapahtuu, jos kuorma-auton öljynsuodatin tukkeutuu?
Jos kuorma-auton öljynsuodatinta ei vaihdeta ajoissa, se voi tukkeutua liasta. Vaarana on, että viskoosinen moottoriöljy ei enää pääse suodattimen läpi, erityisesti kylmäkäynnistyksen yhteydessä pakkasella.
Jotta moottori ei saisi tässä tilanteessa lainkaan öljyä, monet kuorma-autojen öljynsuodattimet on varustettu niin sanotulla ohitusventtiilillä. Jos moottoriöljy ei enää pääse virtaamaan suodattimen läpi, se ottaa niin sanotusti ohitusventtiilin kautta toisen ulostulon. Moottoriin syötetään edelleen öljyä moottorivaurioiden välttämiseksi. Kyseessä on kuitenkin epäpuhdas voiteluaine, joka voi sisältää epäpuhtauksia. Ohitustoiminto on siis vain hätäratkaisu, mutta siitä ei saa koskaan tulla pysyvää.
Viallisella öljynsuodattimella voi olla lukuisia kielteisiä seurauksia:
- Öljyn paksuuntuminen, koska likahiukkaset eivät enää suodatu pois
- Huonompi öljynsyöttö moottoriin
- Suurempi polttoaineen kulutus
- Moottorin kuluminen lisääntyy voiteluaineiden riittämättömän saannin vuoksi
- Moottorin vaurioituminen
Viallinen tiiviste, öljyvuoto - mitä nyt?
Öljynsuodattimen sisältävässä suodatinkotelossa on varsinaisen suodatinelementin lisäksi lukuisia muita osia. Yksi näistä on kuorma-auton öljynsuodattimen tiiviste. Jos tämä on viallinen, suodattimesta vuotaa öljyä. Tämä ongelma on kuitenkin suhteellisen helppo korjata, sillä tiiviste voidaan vaihtaa yksitellen ilman ongelmia.
Tilaa kuorma-autojen öljynsuodattimet ja hienosuodattimet verkossa: helppoa ja nopeaa Motointegratorilta
Motointegratorista voit helposti tilata varaosia lähes kaikkiin ajoneuvoihin verkossa. Valitse kuorma-autoosi sopivat osat noin 5 miljoonan varaosan joukosta. Näihin kuuluvat MANN-öljynsuodattimet kuorma-autoihin, yksinkertaiset paperisuodattimet tai kokonaiset suodatinkotelot. Tutustu valtavaan valikoimaan ensiluokkaisia valmistajia, jotka tarjoavat sinulle parasta laatua edulliseen hintaan.
Toimitus tapahtuu nopeasti neljän arkipäivän kuluessa tilauksesta. Voit luottaa monivuotiseen kokemukseemme varaosakaupasta ja asiakkaidemme erinomaisiin arvosteluihin. Onko sinulla kysyttävää? Asiantunteva asiakaspalvelutiimimme auttaa sinua mielellään.