- Pusty
Nivelet – KUORMA-AUTOT
(löytyi 167 tulosta)
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Nivelet.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Plymouth
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Renault Trucks
- Rover
- Saab
- Seat
- Sevic
- Skoda
- Smart
Miten nivelristi on rakennettu?
Rakenteeltaan ja kooltaan nivelristit eroavat toisistaan mallista riippuen, mutta ovat periaatteessa samanlaisia tai samankaltaisia. Ne koostuvat kahdesta nivelhaarukasta ja poikkikappaleesta, jonka kautta haarukat ovat 90 astetta toisistaan poispäin. Liitäntä toteutetaan neulalaakerin avulla. Näin pitkittäisakselilta voidaan siirtää pyörimisliike mihin tahansa suuntaan. Taivutetussa asennossa nivel kulkee epätasaisesti (kardaanivirhe). Nopeus vaihtelee ulostulopuolella, mutta sisääntulopuolella nopeus on tasainen, ja vaihtelu kasvaa taivutusasteen kasvaessa. Tämän epätasaisuuden kompensoimiseksi asennetaan useita kardaaniniveliä, jotta saavutetaan jälleen tasainen nopeus. Kardaaniakselissa yksi tai useampi ristinivel siirtää pyörimisliikkeen eri suuntiin, mikä mahdollistaa välillisen voimansiirron vaihteiston ja alustan välillä.
Useimmat hylsyavainsarjat sisältävät yksinkertaisen nivelristin muodon, jotta lisälaitteita voidaan käyttää vaikeasti saavutettaviin paikkoihin pääsemiseksi ja ruuvien "ylikiristämiseksi"..
Mikä on kardaanin nivelen tehtävä?
Kardaaniakselin ristinivelet takaavat joustavan ja jousitetun yhteyden moottorin ja taka-akselin välillä. Ne tasaavat korkeuseroja ajon aikana ja varmistavat vetoakselin liikkuvuuden. Siitä välittyy erittäin suuria vääntövoimia, jotka keskittyvät muutamaan neliösenttimetriin kardaanin nivelten sisällä.
Kardaaniakseli - voimansiirto taka-akseliin
Kardaaniakselit asennetaan välittämään käyttövoimaa pyörille ajoneuvoissa, joissa on takaveto ja etumoottori ja takaveto tai joissa on neliveto. Tätä osaa ei tarvita ajoneuvoissa, joissa on etuveto tai erillisjousitus. Pitkittäisakseli siirtää vääntömomentin moottorista tai voimansiirtoyksiköstä taka-akselissa olevaan tasauspyörästöön. Nykyaikaisissa ajoneuvoissa itse akselit valmistetaan alumiiniputkista, jotka ovat erittäin jäykkiä, kevyitä ja joiden epätasapaino-ongelmat ovat vähäisempiä kuin teräsputkien. Lukuun ottamatta ajoneuvoja, joissa on lyhyt akseliväli, kardaaniakselit valmistetaan yleensä useammassa osassa, jotta ne voivat kulkea pidempiä matkoja, ja niissä on myös useita nivelristejä. Kardaanin nivelten sijasta käytetään usein vakioniveliä. Kardaaniakselin perusosat ovat:
- Alumiiniputki
- Nivelristit
- Joustavat liittimet
Kardaanin niveliä käytetään vain rakenteissa, joissa taipumiskulma on pieni, enintään 25 astetta. Tämän yläpuolella käytetään vakionopeusniveliä (homokineettisiä niveliä), koska ne pystyvät siirtämään kulmanopeuden ja vääntömomentin tasaisesti akselilta toiselle.
Mikä on kardaanivirhe?
Kardaaninivelen ja kardaaniakselin yhteydessä käytetään asiantuntijapiireissä joskus termiä kardaanivirhe. Tällä ei tarkoiteta kardaaninivelen tai kardaaniakselin vaurioitumista, vaan se kuvaa taipuneen kardaanin nivelen epätasaista pyörimisliikkeen siirtoa. Epätasaisuus kasvaa nivelen taivutuskulman kasvaessa.
Miten tunnistan kardaaniakselin vauriot?
Kardaaniakselit ovat periaatteessa kestäviä ja vähän huoltoa vaativia ajoneuvon osia, jotka on suunniteltu toimimaan koko käyttöiän ajan. Jos vaurioita kuitenkin tapahtuu, kardaanin nivel kuluu usein loppuun. Tämä näkyy tärinänä ja kolahtelevana äänenä kuormitusta vaihdettaessa, esimerkiksi liikkeelle lähdettäessä tai jarrutettaessa. Myös epätavalliset ajoäänet tai rasvan vuotaminen nivelkotelosta voivat olla merkki vaurioista. Tätä kutsutaan myös kuluneeksi tai revenneeksi kardaanivaihteeksi. Vaurioiden tärkeimmät syyt ovat onnettomuudet, korroosio, materiaalin väsyminen tai ylikuormitus. Kardaaninivel on viallinen, jos nivelen 90 asteen asennossa on pelivaraa.
Jos epäilet kardaaniakselin vaurioituneen, aja mahdollisimman pian korjaamolle, sillä muutoin voimansiirto tai akseliveto voi vaurioitua.
Vaihda viallinen nivelristi
Henkilöautojen kardaaniakseli sijaitsee yleensä kardaanitunnelissa, joka kulkee kuljettajan ja etumatkustajan istuinten välissä. Tämä rajoittaa jalkatilaa takaistuimella. Jos kardaaninivel on vaurioitunut, koko akseli on irrotettava ja purettava. Jos kardaaniakselin vaurio johtuu viallisesta kardaaninivelestä, tämä nivel voidaan vaihtaa. Purkamisen yhteydessä on tärkeää merkitä yksittäisten osien sijainti toisiinsa nähden etukäteen, jotta varmistetaan oikea kokoonpano. Etenkin vanhemmissa ajoneuvoissa purkaminen voi vaatia jonkin verran voimaa ja erikoistyökaluja mallista riippuen. Kun viallinen nivel on poistettu, uudet nivelristit asennetaan paikalleen; voiteluolosuhteista riippuen voi olla suositeltavaa täyttää lisäksi rasvakanavat sopivalla rasvalla. Tämän jälkeen laakeriholkit painetaan uudelleen sisään ja kiinnitysrenkaat kiinnitetään.
Tilaa oikea nivelristi verkosta
Motointegratorin palkittu verkkokauppa tarjoaa oikeat varaosat ja tarvikkeet kaikkiin automerkkeihin. Valitse valikoimastamme oikea varaosa joltakin huippuvalmistajalta, kuten BLUE PRINT, GKN, MEYLE tai C.E.I. Asiantuntevat asiakasneuvojamme auttavat sinua mielellään valitsemaan oikean tuotteen kardaaniakselin korjaamiseen. Nopean toimituksemme ansiosta tarvitsemasi varaosa on luonasi 2-4 arkipäivän kuluessa.