-4% autojen varaosista

Laturi – KUORMA-AUTOT

(löytyi 573 tulosta)

Varaosat NGK
Sijoituskriteerit
Ohjainrulla, moniurahihna DT SPARE PARTS 3.34520
Valmistaja:   DT SPARE PARTS
Valmistajan numero:   3.34520
51,33 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laturin jännitteensäädin MAGNETI MARELLI 940016014900
Valmistaja:   MAGNETI MARELLI
Valmistajan numero:   940016014900
12,82 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laturin jännitteensäädin PRESTOLITE ELECTRIC LTD 860913
Valmistaja:   PRESTOLITE ELECTRIC
Valmistajan numero:   860913
15,07 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laturin jännitteensäädin PRESTOLITE ELECTRIC LTD 860916
Valmistaja:   PRESTOLITE ELECTRIC
Valmistajan numero:   860916
32,79 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiristysrulla, moniurahihna BTA B05-02-046
Valmistaja:   BTA
Valmistajan numero:   B05-02-046
27,56 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laturin jännitteensäädin BOSCH 1 987 237 058
Laturin jännitteensäädin BOSCH 1 987 237 058
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   1 987 237 058
32,69 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaihtovirtalaturi HC-CARGO 112076
Valmistaja:   CARGO
Valmistajan numero:   112076
141,53 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laturin jännitteensäädin CQ CQ1010652
Valmistaja:   CQ
Valmistajan numero:   CQ1010652
12,34 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiristysrulla, moniurahihna BTA B05-02-082
Valmistaja:   BTA
Valmistajan numero:   B05-02-082
39,33 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pyörijä, laturi BOSCH F 00M 131 616
Pyörijä, laturi BOSCH F 00M 131 616
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   F 00M 131 616
73,93 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiristysrulla, moniurahihna DT Spare Parts 1.11182
Valmistaja:   DT SPARE PARTS
Valmistajan numero:   1.11182
109,40 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Hihnapyörä, laturi BOSCH F 00M 991 182
Hihnapyörä, laturi BOSCH F 00M 991 182
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   F 00M 991 182
30,61 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kolmivaiheinen laturi PRESTOLITE ELECTRIC 860804GB
Valmistaja:   PRESTOLITE ELECTRIC
Valmistajan numero:   860804GB
219,77 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jännitteensäädin LETRIKA MGX 282
Valmistaja:   LETRIKA
Valmistajan numero:   MGX 282
18,51 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kolmivaiheinen laturi BOSCH 1 986 A01 113
Kolmivaiheinen laturi BOSCH 1 986 A01 113
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   1 986 A01 113
368,60 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Vaihtovirtageneraattorin tehtävä, rakenne ja toiminta

Vaihtovirtageneraattori on sähkögeneraattori. Sen nimi perustuu siihen, että aiemmin se varmisti vain ajovalojen toiminnan.

Nykyään LiMa syöttää lukuisia auton sähkökomponentteja ja kuluttajia sekä lataa akkua, joten yleisnimitys generaattori on sopivampi. 1970-luvulta lähtien asennetut generaattorit ovat yleensä olleet kolmivaiheisia generaattoreita. Siihen asti tasavirtageneraattorit olivat vakiovarusteena. Nykyään niitä on vain klassikkoautoissa.

Vaihtovirtageneraattorin rakenne

Kolmivaiheiset vaihtovirtageneraattorit koostuvat seitsemästä pääkomponentista:

  • Herätekäämi
  • Jännitteensäädin
  • Kynsinaula-roottori
  • Tuuletin
  • Tasasuuntaaja
  • Liukurenkaat
  • Staattorin käämitys

Vaihtovirtageneraattorin toiminta

Vaihtovirtageneraattori tuottaa kolmivaiheisen vaihtovirran muuntamalla polttomoottorin mekaanisen energian sähköksi sähkömagneettisen induktion avulla.

LiMaa käytetään kiilahihnalla tai kiilahihnalla. Itse generaattorissa kynsinapa-roottori pyörii kahdesta kolmeen kertaa moottorin kierrosnopeutta nopeammin. Herätekäämi sijaitsee roottorissa ja on kytketty liukurenkaisiin. Herätinkäämityksessä on kuusi pohjois- ja kuusi etelänapaa. Roottorin pyöriminen staattorikäämityksessä synnyttää sisäisen magneettikentän, joka indusoi kolmivaiheisen vaihtojännitteen , joka muutetaan tasajännitteeksi useiden diodien avulla. Jännitepiikkien välttämiseksi akku tasoittaa muun muassa jännitteen jäljellä olevaa aaltoilua

Generaattorin potentiaali on noin 14, joskus jopa 16 volttia. Ratkaiseva tekijä on kuitenkin virran voimakkuus, joka on 100-250 ampeeria. Tämän virran ansiosta generaattori voi ladata akun riittävästi ja toimittaa sähköä kuluttajille optimaalisesti.

Mitä kuluttajia generaattori syöttää?

Vaihtovirtageneraattori syöttää virtaa kaikille auton yleisille kuluttajille. Näihin kuuluvat:

  • Sytytys
  • Ruiskutussuuttimet
  • Polttoainepumppu
  • Moottorin hallinta
  • Ilmastointi
  • Ilmanvaihto
  • Ajovalot
  • Puhallinlämmitin
  • Radio
  • Sähkötoimiset ikkunat
  • Tuulilasin lämmitys
  • Istuinlämmitys

Vaihtovirtageneraattorityypit

Vaihtovirtageneraattorit jaetaan hiiliharjoilla varustettuihin ja hiiliharjattomiin. Harjattomia vaihtovirtageneraattoreita käytetään harvoin, vaikka ne ovat kestäviä ja vaativat vähän huoltoa. Hiiliharjalla varustetut vaihtovirtageneraattorit ovat sitä vastoin sääntö. Hiiliharjojen tehtävänä on johtaa osa tasavirrasta takaisin herätekäämiin. Ne kuuluvat generaattorin kuluviin osiin, ja ne on tarkistettava ja vaihdettava säännöllisesti.

Vaihtovirtageneraattori altistuu autossa suurille kuormituksille, erityisesti korkeille lämpötiloille. Siksi hyvä jäähdytys on ratkaisevan tärkeää asianmukaisen toiminnan varmistamiseksi. Ajoneuvoihin asennetaan yleensä ilmajäähdytteisiä kompakteja generaattoreita. Vesijäähdytteisiä malleja on lähinnä luksusluokan henkilöautoissa.

Vaihtovirtageneraattorin viat

Vaikka vaihtovirtageneraattorit ovat erittäin vankkoja ja pitkäikäisiä, vaurioita voi silti tapahtua. Korroosio tai erittäin korkea ajokilometrimäärä voi aiheuttaa vikoja. Lisäksi syöpyneet diodit, likaiset liukurenkaat, tukkeutuneet harjat tai vaurioitunut jännitteensäädin voivat aiheuttaa generaattorissa toimintahäiriöitä.

Vaihtovirtageneraattori - korjaus ja kustannukset

Jos vaihtovirtageneraattori on viallinen, akku ja kuluttajat eivät enää saa riittävästi virtaa. Jos LiMa-akun suorituskyky heikkenee tai auto ei enää käynnisty, tarkista ensin akku. Tällöin kojelaudan vastaava merkkivalo syttyy. Jos akku on kunnossa, mutta kuluttajat eivät toimi kunnolla edes käynnistyksen jälkeen, syynä voi vaihtoehtoisesti olla huonosti kiristetty kiilahihna tai LiMa:n vaurioituminen. Tässä tapauksessa generaattori on tarkistettava ja vaihdettava uuteen varaosaan.

Uuden vaihtovirtageneraattorin asentaminen maksaa viasta ja työstä riippuen 100-300 euroa. Myös varaosasta aiheutuvat kustannukset on lisättävä. On halvempaa, jos tilaat osan Motointegratorilta ja asennat sen itse tai annat sen asiantuntijan asentaa. Vaihtovirtageneraattoreiden lisäksi tarjoamme seuraavia varaosia:

  • Vaihtovirtageneraattoreiden diodilevyt
  • Tasasuuntausdiodit
  • Vaihtovirtageneraattorin harjat
  • Vaihtovirtageneraattorin kansi
  • Vaihtovirtageneraattorin laakerit
  • Vaihtovirtageneraattorin roottori
  • Vaihtovirtageneraattorin hihnapyörät
  • Vaihtovirtageneraattorin hiljainen lohko
  • Vaihtovirtageneraattorin jalusta
  • Vaihtovirtageneraattoreiden korjaussarjat
  • Jännitteensäädin

Tilaa uusi generaattori Motointegratorilta

Motointegratorin verkkokauppa tarjoaa laajan valikoiman OE-laatuisia generaattoreita. Käytä kätevää hakuamme ja erilaisia suodattimiamme oikean varaosan löytämiseksi. Motointegratorille on ominaista korkein laatu, edulliset hinnat ja salamannopea toimitus. Tilaamasi varaosat ovat perillä 2-4 arkipäivän kuluessa. Voit olla varma, että komponenttisi saapuvat perille täydellisessä kunnossa.