-3% jarruosista

Jarruvalot – KUORMA-AUTOT

(löytyi 149 tulosta)

Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Jarruvalot.

Kaikki valmistajat

  • Abarth
  • Acura
  • Aixam
  • Alfa Romeo
  • Andoria
  • ARO
  • Aston Martin
  • Audi
  • Austin
  • Avia
  • Bedford
  • Bentley
  • BMW
  • Buick
  • Cadillac
  • Chery
  • Chevrolet
  • Chrysler
  • Citroen
  • Cupra
  • Dacia
  • Daewoo
  • DAF
  • Daihatsu
  • Dodge
  • Elaris
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Ford USA
  • FSO
  • GAZ
  • GEO
  • GMC
  • Great Wall
  • Honda
  • Hummer
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Innocenti
  • Isuzu
  • Iveco
  • Jaguar
  • Jeep
  • KIA
  • Ssangyong
  • Steyr
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tata
  • Tesla
  • Toyota
  • Trabant
  • UAZ
  • Volvo
  • VW
  • Wartburg
  • Zastava
  • ZAZ
  • ZIL

Jarruvalojen rooli

Heti kun astut autossasi jarruille, jarruvalot syttyvät takana. Jarruvalot syttyvät, jotta muut tienkäyttäjät näkevät heti, että autosi on hidastamassa vauhtia tai jopa pysähtymässä. Ilman jarruvaloja muut tienkäyttäjät voisivat reagoida vain, jos autosi tulisi yhtäkkiä yhä lähemmäs. Se puolestaan olisi monissa tapauksissa ennen kaikkea yksi asia: liian myöhäistä. Siksi laki edellyttää, että takana on yksi tai kaksi jarruvaloa. Mutta mistä kolmannessajarruvalossa on kyse?

Onko kolmas jarruvalo pakollinen?

Vuoden 1998 alussa EU määräsi, että uusissa autoissa on oltava kolmas jarruvalo. Se on asennettava kahden muunjarruvalon väliin ja hieman korkeammalle. Useimmissa tapauksissa valmistajat toteuttavat tämän vaatimuksen LED-nauhan muodossa. Näin mahdollinen jarrutusprosessi on entistä selvemmin tunnistettavissa.

Miten jarruvalot aktivoidaan?

Jarrutuksesta puheen ollen - miten jarruvalot ilmoitetaan tästä prosessista? Tämä voi tapahtua eri teknisillä tavoilla. Klassisessa muodossa järjestelmä reagoi jarrupolkimen toimintaan. Käytetään lähestymiskytkimiä tai sähkömekaanisia kytkimiä. Ne reagoivat, kun jarrupoljinta liikutetaan - hyvin yksinkertaistettuna. Heti kun kytkin tai painike reagoi, jarruvalo syttyy. Nykyaikaisissa autoissa koko järjestelmä toimii ohjausyksikön ja CAN-väylän kautta.

Tätä valvontaa tarvitaan myös silloin, kun jarrutusta ei käynnistetä jarrupolkimella. Tämä pätee erityisesti erilaisiin avustinjärjestelmiin, kuten kaupungin hätäjarrutusavustimiin. Samaan aikaan avustinjärjestelmät käynnistävät toisinaan jarrutuksen, jota jarruvalojen ei pitäisi osoittaa. Näihin kuuluvat pienet jarrutusliikkeet osana ajodynamiikan ohjausjärjestelmää.

Jarruvalot polttimoineen

Jarruvalot toimivat eri valaistustekniikoilla. Klassisessa muodossa ne perustuvat kahteen polttimoon yhdessä jo mainitun kolmannen jarruvalon LED-nauhan kanssa. Kaksi ensimmäistä valoa asennetaan yleensä lähelle takavaloja. Riippumatta siitä, miten lähellä toisiaan he mahdollisesti ovat, takavalojen ja jarruvalojen vuorovaikutuksessa on yksi tärkeä sääntö. Jarruvalojen on oltava selvästi kirkkaammat, jotta ne erottuvat selvästitakavalojen rinnalla. Kuten lähes kaikissa muissakin valaistusasioissa, myös jarruvaloissa LED-tekniikka on yleistymässä.

Jarruvalot LED-tekniikalla

Esimerkiksi uusissa autoissa valmistajat valitsevat yhä useammin täydellisen LED-varustuksen takaosan eri valoihin. Tämä takaa entistä paremman ja ennen kaikkea entistä nopeamman näkyvyyden. LEDit syttyvät paljon nopeammin. Tämä tarkoittaa, että seuraavat tienkäyttäjät voivat reagoida jopa 200 millisekuntia nopeammin. Tämä kuulostaa vähäiseltä, mutta suuremmissa nopeuksissa sillä voi olla merkittävä vaikutus jarrutusmatkaan. Lisäksi LED-jarruvalojen käyttöikäon paljon pidempikuin perinteisten lamppujen.

Mukautuva jarruvalo

Mukautuva jarruvalo on jarruvalon erityinen muoto. Se reagoi erityisen voimakkaisiin jarrutuksiintai hätäjarrutuksiin ylimääräisillä, yleensä erityisen kirkkaasti syttyvillä tai jopa vilkkuvilla jarruvaloilla. Tätä käytetään usein yhdessä varoitusvalojen kanssa kiinnittämään seuraavan liikenteen huomio voimakkaaseen jarrutukseen tai muihin vaaratekijöihin.

Jarruvalon vaihtaminen

Jos jompikumpi jarruvaloistaei syty niin kuin pitäisi, on syytä ryhtyä kiireellisiin toimenpiteisiin. Useimmissa tapauksissa kyse on vain viallisesta lampusta. Mallista riippuen tämä on yleensä melko helppo vaihtaa. Syyllinen voi kuitenkin olla myös muussa elektroniikassa tai sulakkeissa. Tämä tekee vianetsinnästä paljon hankalampaa. Tällöin voi olla tarpeen vaihtaa koko valaisin. Tilanne on yhtä synkkä myös LED-valaistuksen ongelmien osalta. Täällä ongelmia tai vikoja esiintyy paljon harvemmin, mutta jos niitä ilmenee, koko yksikkö on vaihdettava. Takavaloilla yleensä ja siten automaattisesti myös jarruvaloilla on tärkeä rooli nykyaikaisten autojen suunnittelussa. Näin ollen yksittäiset valot syttyvät erikseen kunkin automallin kohdalla. Tämä vaikuttaa myös varaosien etsimiseen. Oikeiden varaosien ja osaavien käsien avulla jarruvalojen vaihtaminen ei kuitenkaan pitäisi olla ongelma.

Päätelmä

Viallinen jarruvaloei saa koskaan jäädä huomiotta tai jäädä taka-alalle. Toimivat jarruvalotovat lakisääteinen vaatimusja erittäin tärkeä osa liikenneturvallisuutta. Useimmissa automalleissa jarruvalot ovat helposti saavutettavissa, joten niiden vaihtaminen on melko helppoa. Sillä ei ole väliä, onko kyseessä vain yksittäinen polttimovai koko jarruvalo. Joka tapauksessa löydät varmasti oikean jarruvalon autoosi Motointegratorin 5 miljoonan varaosan joukosta.