-3% henkilöautojen varaosista

Jarrupääsylinterin korjaussarjat – KUORMA-AUTOT

(löytyi 376 tulosta)

Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Jarrupääsylinterin korjaussarjat.

Kaikki valmistajat

Mikä on jarrupääsylinteri?

Jarrupääsylinteri on kytketty auton jarrupolkimiin, ja se toimii jarrupolkimen avulla. Kun jarrupoljinta painetaan, sylinteri muuntaa mekaanisen voiman hydrauliseksi voimaksi, jota ilman ei olisi mahdollista varmistaa riittävää jarrutustehoa nykyaikaisissa, suurnopeusautoissa.

Miten jarrupääsylinteri on rakennettu?

Uudemmissa autoissa on hyvin usein tandem-jarrupääsylintereitä. Nämäkin sisältävät useita eri osia.

Yksi näistä komponenteista on mäntä, joka liikkuu sylinterissä. Hylsy rakentaa painetta, kun se päästää jarrunesteen virtaamaan sisään. Tämä sijaitsee erityisessä säiliössä, jossa on avoin reikä. On myös toinen holkki, joka tiivistää sylinterin. Näitä kahta holkkia kutsutaan myös ensisijaiseksi ja toissijaiseksi holkiksi.

Toinen tärkeä osa jarrupääsylinterissä on täyttölevy. Ilman tätä holkki aiheuttaisi jarrun vaurioitumisen jarrutuksen aikana.

Jarrupääsylinterit on suunniteltu siten, että niissä on varmuusvara. Siksi sylinteri on jaettu kahteen osaan ("tandem"). Mäntä toimii molemmissa osissa. Tämä tarkoittaa sitä, että jarrutuksen käynnistäviä mekanismeja on kaksi. Jos toinen osa vikaantuu, ajoneuvoa voidaan silti jarruttaa.

Missä jarrupääsylinteri sijaitsee?

Jarrupääsylinteri asennetaan moottoritilaan, se on putkimainen ja vain muutaman senttimetrin kokoinen. Se sijaitsee jarrutehostimen lähellä. Paisuntasäiliö sijaitsee jarrupääsylinterin yläpuolella.

Mitä tapahtuu, jos jarrupääsylinteri on viallinen?

Jarrupääsylinteri on ratkaisevan tärkeä ajoneuvon jarrutustehon kannalta, ja siksi se vaikuttaa suoraan turvallisuuteen. Viat heikentävät jarrutustehoa merkittävästi. Myös jarruominaisuudet muuttuvat. Pahimmassa tapauksessa ajoneuvoa ei voida jarruttaa juuri lainkaan, mikä merkitsee huomattavia riskejä.

Jarrupääsylinterin vikojen syyt

Jarrupääsylinterin vioittumiseen on useita syitä, joista useimmat liittyvät ajoneuvon ikääntymiseen ja huollon puutteeseen. Jarrupääsylinteri rikkoutuu harvoin päivästä toiseen. Pikemminkin vaurio kasvaa vähitellen.

Yksi syy tähän on sylinterissä oleva reikä, jonka kautta neste pääsee virtaamaan. Ajan mittaan tähän päätyy yhä enemmän likapartikkeleita. Nämä puolestaan voivat aiheuttaa vaurioita mekaanisen kitkan tai ruosteen kautta. Mahdollisia syitä jarrupääsylinterin vaurioitumiseen löytyy holkkien ja tiivisterenkaiden alueelta.

Toinen syy on virheelliset korjaukset. Korjauksen aikana on otettava huomioon ja suoritettava oikein eri seikat, kuten jarrujärjestelmän tyhjennys. Jotta voit korjata jarrusylinterin kunnolla itse, tarvitset jarrupääsylinterien korjaussarjan. Se sisältää kaikki sylinterin korjaukseen ja täydelliseen vaihtoon tarvittavat osat.

Useimmissa tapauksissa jarrupääsylinteri on vaihdettava kokonaan. Ensin akku irrotetaan ja jarruneste poistetaan. Sitten on toteutettava muita toimenpiteitä. Jarruputkisto on irrotettava sylinteristä ja myös jarrunestesäiliö on poistettava.

Materiaalikustannusten määrä riippuu valmistajasta ja ajoneuvosta ja alkaa noin 30 eurosta. Ajoneuvokorjaamossa voit odottaa kokonaislaskua 250 eurosta ylöspäin, mukaan lukien työkustannukset.

Rikkoutuneen jarrupääsylinterin tunnistaminen: Näitä oireita kannattaa varoa

Hyvä uutinen on, että voit tunnistaa jarrupääsylinterin vian varsin tyypillisistä oireista.

  1. Jarrupaine puuttuu: Vaikka jarrunestettä ei vuoda, jarrutat yhä useammin tyhjyyteen. Aluksi näin tapahtuu vain harvoin - mutta ajan myötä yhä useammin!
  2. Jarrutusteho vähenee hiljalleen, kun jarrupoljinta painetaan pidempään. Jos painat jarrupoljinta paikallaan ollessa, voit helposti siirtää sitä kohti maata.
  3. Jarrupolkimessa on pelivaraa: sitä voi painaa hieman alaspäin ilman, että jarrutusta tapahtuu.
  4. Jarrutusmatka pitenee ilman muuta tunnistettavaa syytä, kuten märät kelit tai lehdet.
  5. Jarrutehostimessa on jarrunestettä (se poistuu jarrupääsylinteristä).

Älä koskaan jatka ajamista viallisella jarrupääsylinterillä. Alkuoireiden perusteella voidaan liian usein olettaa, että jarrupääsylinteri on viallinen. Useimmissa tapauksissa ei kuitenkaan ole mahdollista arvioida, kuinka pitkälle vika on jo edennyt. Jos jatkat ajamista viallisella jarrupääsylinterillä, vaarannat sekä oman että muiden tienkäyttäjien turvallisuuden! Sitä paitsi et pääse läpi seuraavasta yleisestä katsastuksesta.

Käy välittömästi korjaamolla tai hanki jarrusylinterin korjaussarja, jotta voit tehdä tarvittavat työt itse.

Tilaa jarrupääsylinterin korjaussarja Motointegratorin verkkokaupasta

Motointegratorilta voit tilata jarrupääsylinterin korjaussarjan kätevästi verkossa. Valitse eri korjaussarjavalmistajien valikoimasta kaikkiin yleisiin automerkkeihin ja -malleihin. Löydät pääjarrusylinterin korjaussarjan VW Beetleille sekä ATE-korjaussarjan pääjarrusylintereille.

ATE:n jarrupääsylinterin korjaussarjalla voit korjata vikoja useissa automerkeissä ja valita eri sarjoista. Verkkokaupastamme löydät myös korjaussarjan Fendtin jarrupääsylintereille ja muiden valmistajien tuotteita.

Motointegrator on oikea osoite kaikille, jotka rakastavat autoja! Toimitamme noin 5 miljoonaa varaosaa ja lisävarustetta kaikkiin automerkkeihin ja tarjoamme edullisia autonosia kaikista kategorioista. Voit luottaa huippulaatuun, salamannopeaan toimitukseen ja tietenkin asiantuntevaan asiakaspalveluumme. Toimitus kestää yleensä 2-4 arkipäivää.