Yleiskatsaus ajodynamiikan hallintaan: ABS, ASR ja ESP tarjoavat tämän toiminnon 

0
141
Ajodynamiikan hallinta
© Shutterstock / welcomia

Ajodynamiikan hallinta: viimeistään ajoneuvoa ostettaessa herää myös kysymys siitä, mitä apujärjestelmiä tarvitaan. Pääpaino on yleensä matkustajien turvallisuudessa, mutta joissakin tapauksissa myös mukavuudessa – esimerkiksi pysäköintiavustimen avulla. Seuraavassa tarkastelemme kuitenkin tärkeimpien järjestelmien tehtäviä ja toimintoja, jotka ovat nykyään pakollisia ainakin uusissa ajoneuvoissa. 

Ajodynamiikan hallinta: lukkiutumaton jarrujärjestelmä (ABS)

Kuten nimestä voi päätellä, lukkiutumattomat jarrut on suunniteltu estämään pyörien lukkiutuminen kokonaan hätäjarrutuksen aikana. Jos pyörät pysähtyvät, ne eivät enää välitä sivuttaisvoimia. Konkreettisesti tämä tarkoittaa sitä, että liukuva ajoneuvo muuttuu suurelta osin täysin hallitsemattomaksi. Lisäksi jarrutusmatka pitenee, koska pyörät alkavat lukkiutua, kun voimaa voidaan siirtää vähemmän. Jyrkkä jarrutus juuri ennen lukitusrajaa mahdollistaa lyhyemmän jarrutusmatkan. ABS säätelee jarrupaineita pinnan tarttuvuuden perusteella. Pyörissä olevat anturit varmistavat, että pyörän pyörymisnopeutta ja nopeutta verrataan toisiinsa. Tämän vertailun avulla voidaan määrittää, milloin pyörä on vaarassa lukkiutua. Hyvin jyrkän jarrutuksen aikana saatat huomata jarrupolkimen sykkivän, mikä johtuu siitä, että jarru vapautetaan ja kytketään uudelleen ja uudelleen. 

Ajodynamiikan hallinta: luistonesto (ASR) 

Luistonestojärjestelmästä käytetään usein nimitystä luistonesto. Järjestelmä estää vetäviä pyöriä pyörimästä kiihdytettäessä, erityisesti pysähdyksestä. Niin sanottu ”huoleton aloitus” on äärimmäisen stressaavaa materiaalin kannalta, ja siihen liittyy myös turvallisuusriskejä. Tämä johtuu siitä, että pyörivät pyörät eivät enää pysty varmistamaan ajoneuvon sivuttaisohjausta. Ajoneuvoa ei siis voi enää ohjata tänä aikana. On huomattava, että pidon puute ei johdu ainoastaan kytkimen ja kaasupolkimen vääränlaisesta käytöstä, vaan ensisijaisesti liukkaasta pinnasta. Erityisesti tehokkaat ajoneuvot, joissa on etuveto ja epätasainen voimansiirto, mahdollistavat varmasti vetävien pyörien pyörimisen kakkosvaihteella jopa märällä tiellä ajettaessa. Jäisillä tai lumisilla teillä vetokyvyn menettämisen vaara kasvaa entisestään. Teknisesti liukastumisenesto voidaan toteuttaa kahdella tavalla: 

– Yksinkertaiset ASR-järjestelmät perustuvat jarrujen toimintaan. Anturit havaitsevat, että toinen pyöristä pyörii, jolloin jarru kytkeytyy päälle. 

– Luistonesto on hieman monimutkaisempi, ja se edellyttää puuttumista moottorin hallintajärjestelmään. Joissakin ajoneuvoissa ruiskutuspumppuun (dieselmoottorit) tai kaasuläppään (bensiinimoottorit) liittyvät liitännät varmistavat vääntömomentin pienenemisen. Joissakin malleissa on myös toinen kaasuläppä, joka on kytketty ASR-järjestelmään. 

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä (ESP) / Electronic Stability Control (ESC) 

ABS-järjestelmä
© Shutterstock / chombosan

Molemmat termit tarkoittavat elektronista ajodynamiikan säätöjärjestelmää, jonka tarkoituksena on varmistaa ajovakaus väistettäessä. Toisin kuin ABS tai yleensä ASR, tässä käytetään eri nimityksiä valmistajasta riippuen. Järjestelmän tarkoituksena on estää ajoneuvon luistaminen kaarteissa tai väistöliikkeiden aikana. Tätä varten yksittäisiä pyöriä jarrutetaan tai kiihdytetään kohdennetusti. Teknisesti tämä järjestelmä toteutetaan määrittämällä pyörien nopeudet ABS-nopeusantureiden avulla, ja sivuttaiskiihtyvyys mitataan myös antureilla. Lisäksi tehdään vertailu ohjauskulmaan, joka voi tapahtua järjestelmästä riippuen jopa 150 kertaa sekunnissa. Näiden tietojen perusteella ESP määrittää ”kuljettajan toiveen” eli sen, mihin ajoneuvon pitäisi ensisijaisesti mennä. Tämän seurauksena esimerkiksi aliohjautuminen estetään jarruttamalla takapyörää mutkan sisäpuolella ja yliohjautuminen estetään jarruttamalla etupyörää mutkan ulkopuolella. Lisäksi useimmat nykyaikaiset järjestelmät pystyvät vähentämään moottorin tehoa.