Voiko auton yliteippaus korvata uudelleenmaalauksen?

0
34
Auton yliteippaus opas
© Shutterstock / Trodler

Autojen yliteippaus eli Car Wrapping on muodissa – luovuudella ei ole juuri mitään rajoja autokalvojen suunnittelussa. Tässä lyhyessä oppaassa saat yleiskuvan klassisen maalauksen eduista ja siitä, missä tapauksissa teippaus kannattaa.

Auton yliteippaus – sisäpiirin vinkistä yleiseksi trendiksi

Ajoneuvon peittämistä muovikalvolla pidetään nykyään vakavasti otettavana vaihtoehtona uudelleenmaalaukselle. Klassikkoautojen maalausliike on saanut kilpailua: Useat palveluntarjoajat ovat erikoistuneet autojen yliteippaamiseen, ja ne tarjoavat ajoneuvon yliteippausta monenlaisissa väreissä, kuvioinneissa ja malleissa. Yliteippauksella tarkoitetaan täydellistä teippausta: kuten maalauksen yhteydessä, myös yksittäisten osien, kuten konepellin, katon tai ikkunoiden osittainen teippaaminen on kuitenkin mahdollista. Auton yliteippauksessa kalvot kiinnitetään autoon laajalle alueelle. Materiaalin suuri elastisuus mahdollistaa kolmiulotteisen peittämisen. Huolellisella työskentelyllä itseliimautuva materiaali kiinnittyy tukevasti ja kuplattomasti. Metalli- tai mattavärit, erikoisvalotehosteisiin tarkoitetut kuvioidut kalvot tai asiakkaan toiveiden mukaan räätälöidyt kuviot: monet autokalvot ovat näyttäviä, kun taas toiset jäävät yksinkertaisiksi, joskus jopa alkuperäisen maalin värisinä.

Mitkä argumentit puoltavat uudelleenmaalausta ja mitkä yliteippausta?

Auton maalaus on käynyt läpi kaikki auton kehitysvaiheet. Se on aina suojannut peltiosia korroosiolta sekä mekaanisilta ja kemiallisilta ulkoisilta vaikutuksilta. Samalla se antaa ajoneuvolle sen edustavan ilmeen, se antaa autolle kasvot. Pitkään aikaan auton maalipinnalle ei ollut vaihtoehtoa. Automaalauksen houkuttelevuutta lisäävät sekä mallien monipuolisuus että verrattain alhaiset kustannukset. Voit poistaa kalvon tarpeen mukaan ja antaa autollesi täysin uuden ilmeen säännöllisin väliajoin. Klassisen maalipinnan puolesta puhuu myös pidempi kestävyys. Lisäksi kalvon kiinnittäminen on sitä vaikeampaa, mitä kuluneempi ja säänkestävämpi pinta on. Rakeiden ja kiveniskemien aiheuttamat maalivauriot vaikeuttavat tyydyttävää yliteippausta huomattavasti, eikä ruostekohtien peittäminenkään ole hyvä idea: korroosiota ei voi pysäyttää kalvopeitteellä.

Auton yliteippaus hinta-argumenttina

Ammattimaisten tarjoajien tarjoukset yliteippauksesta alkavat noin 1 000-1 500 eurosta, kun taas uuden maalipinnan saa harvoin alle 2 500 eurolla, jopa pienistä autoista. Kummallekaan vaihtoehdolle ei juuri ole ylärajaa. Jos kuitenkin etsit halvinta tarjousta, maksat auton yliteippaamisesta vähemmän kuin uudesta täysmaalauksesta. Kuten jo mainittiin, maalin, johon kalvo kiinnitetään, tulisi olla mahdollisimman ehjä. Tämä voi kannattaa ajoneuvon myynnin yhteydessä: Ammattitaitoisen yliteippauksen ansiosta kalvo voidaan helposti poistaa myöhemmin: Muovikalvon suojaama maalipinta on hyvässä kunnossa, mikä vaikuttaa myönteisesti jälleenmyyntiarvoon.

Maali takaa pitkän kestävyyden

Laadukas kalvo voidaan siis poistaa ilman, että siitä jää jälkiä – mutta alkuperäinen kustannussäästö kääntyy päinvastaiseksi, jos ulkokuori vaihdetaan usein: auton yliteippaus voi olla halvempaa, mutta maalipinta kestää pidempään, mieluiten yhtä kauan kuin itse auto. Kalvojen keskimääräinen käyttöikä on kolmesta viiteen vuotta, laadukkaiden tuotteiden jopa kymmenen vuotta. Suojakalvo on kuitenkin uusittava viimeistään silloin: Vaikka auton kalvo tekisi vielä hyvän vaikutelman, usean vuoden kuluttua sitä on yhä vaikeampi saada pois ilman, että sen alla oleva maalipinta vahingoittuu. Kestävyyden ja käyttöiän suhteen maalauksella on selvä etu.

Auton maalaus ja yliteippaus
© Shutterstock / bogdanhoda

Haluatko teipata ja maalata auton itse?

Monilla auton omistajilla on kaapissa korjauskynä tai spray-purkki oikealla auton maalin värillä, jotta he voivat itse korjata pienet naarmut. Sama pätee kalvon levittämiseen pienessä mittakaavassa: Muutama liimakirjain, lyhyt kirjoitus, yrityksen logo tai tyylikäs autotatuointi voidaan kiinnittää nopeasti ja vaivattomasti. Mutta entäpä kokonainen maalaus tai täydellinen teippaaminen itse, ilman vastaavaa asiantuntemusta? Molemmat vaihtoehdot vaativat tiettyä käsityötaitoa sekä huomattavan määrän työtä ja aikaa.

Täydellisen uudelleenmaalauksen työvaiheet

Täydellinen maalaus omatoimisesti alkaa laajoilla valmistelevilla toimenpiteillä. Näihin kuuluu sopivan työtilan löytäminen. Sen on oltava pölytön ja kuiva sekä hyvin tuuletettu, jotta et altistu myrkyllisille höyryille työskentelyn aikana. Yksinkertainen autotalli ei sovellu tähän. Kun olet hankkinut sopivat työkalut ja oikeat suojavarusteet, kuten suojanaamarin, aloitat maalivaurioiden ja ruosteen poistamisen. Irrotat listat ja muut lisäosat ja aloitat vanhan maalipinnan hionnan. Naamioit kahvat, kehykset, ikkunat, peilit ja ajovalot – ja peität huolellisesti kaikki huoneen kalusteet ja varusteet. Puhdistat maalattavat pinnat, poistat mahdolliset rasvajäämät, pohjustat ne huolellisesti, hiot ne sileiksi ja puhdistat pinnan uudelleen. Levitä sitten maali tasaisesti ja anna värin kuivua. Tämän jälkeen tehdään vielä yksi hiontakierros ja lopuksi levitetään kirkas lakka. Työprosessi kestää useita päiviä.

Auton yliteippaus
© Shutterstock / hedgehog94

Auton yliteippauksen työvaiheet

Vaikka yliteippaus on yleensä helpompi toteuttaa kuin täydellinen maalaustyö, tehtävää ei missään nimessä pidä aliarvioida. Varsinkin, jos lopputuloksen ei haluta poikkeavan ammattimaisesta työstä. Ensimmäisiin työvaiheisiin kuuluu auton mittaaminen, kalvon karkea leikkaaminen kokoon ja käärittävien pintojen perusteellinen puhdistaminen. Kuten maalauksenkin yhteydessä, kahvat, listat ja muut kiinnikkeet on poistettava. Irrotusaineen levittämisen pitäisi mahdollistaa kalvon poistaminen myöhemmin ilman jäämiä. Itse teippaaminen aloitetaan suurimmista pinnoista, aina sisältä ulospäin. Tähän tarvitaan vähintään kaksi henkilöä. Puristimen käyttö varmistaa paineen ja tartunnan levityksen aikana, ja kuumailmapuhallin venyttää kalvoa vaikeissa kohdissa, kuten niittien ja helmojen kohdalla. Käytä lopuksi leikkuria ylimääräisen kalvon poistamiseen.

Mitä muuta on otettava huomioon auton yliteippauksessa?

Periaatteessa autokalvot on helppo puhdistaa ja ne voidaan pestä autopesulassa. Kuumia vahaohjelmia ja runsaasti happoja sisältäviä puhdistusaineita kannattaa kuitenkin välttää. Autokalvoa valittaessa on tärkeää ottaa etukäteen huomioon tarjolla olevien tuotteiden laatuerot – ne ovat joskus valtavia. Laadukkaat materiaalit ovat paitsi helpompia käsitellä teippauksen aikana, ne ovat myös kestävämpiä, säilyttävät värinkestävyytensä, ovat mittapysyvämpiä ja säänkestävämpiä. Kun ostat kalvoa tai annat sen ammattilaisen tehtäväksi, on tärkeää tarkistaa, annetaanko materiaalille tai tehdylle työlle takuu. Auton ikkunoiden teippaamisessa on noudatettava lakisääteisiä määräyksiä – luvattomasta ikkunoiden teippauksesta voidaan määrätä sakkoja.

Auton huolto ja yliteippaus
© Shutterstock / ahmet birol

Johtopäätös: kalvo on tervetullut vaihtoehto tavanomaiselle maalaukselle

Autojen yliteippaus antaa uutta pontta ajoneuvon ulkonäön luovalle suunnittelulle. Kuten maalauksenkin yhteydessä, on parasta antaa yksityiskohtaista tietoa ennen kuin teet sen itse: Jos sinulla on tarvittavat varat, työ kannattaa jättää ammattilaisen tehtäväksi. Koeteltu automaalaus on edelleen vakiorutiini, kun ajoneuvon uusi ulkovaippa kiinnitetään – jos kuitenkin haluat paljon väriä ja omia korkearesoluutioisia painokuvioita autosi ulkovaippaan, kannattaa valita sopivan houkutteleva kalvopäällystys. Lisäksi tämän painetun kelmun kätevä vaihtaminen tuo lisää joustavuutta – sekä yksityisautoihin että kaupallisiin esittelytilaisuuksiin.